![]() |
Belgische Monarchie of Republiek Vlaanderen ?
Wat verkies jij?
Wat zijn de voordelen en nadelen ? Kunnen we nog verder met een koning en Belgie ? Of is er enkel een toekomst met een Vlaamse Democratische Republiek met vrij kiesrecht en met de Vlaamse minister president als president? Graag een uitgebreid debat hierover. Is een referendum mogelijk om het volk zelf te doen beslissen wat zij wil ? En tot slot, hoe zal Vlaanderen functioneren binnen Europa ? |
Ik kies voor een groot-nederland.
|
Ik ben voor een Vlaamse republiek, met daarin een vergaande samenwerking met Nederland als belangrijkste handels -en diplomatieke partner. Dat ten eerste.
Ik zie meer graten in een democratisch verkozen president (evenwel voor mij met een ceremoniële functie zoals naar Frans en Italiaans model) die ervoor moet zorgen dat de premier zijn of haar taken kan uitoefenen en optreedt bij conflicten binnen die regering. De zelfbeschikking van een volk is zeer belangrijk voor mij. Geen onderdrukking of conflicten met andere volkeren binnen het grondgebied, moet dit impliceren. 2 partijen apart met verschillende belangen zijn het best gescheiden, dus een Vlaamse en Waalse republiek. |
Ik maak me zorgen om onze president-kandidaten...
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar wie als president dat is de kopzorg... |
Voor mij volstaat een Vlaamse premier. We hebben nog koning noch president nodig. Wél een staat die niet langer gedomineerd wordt door franstalige tegenwringers van politici met een volk dat zich tot beroepsbedelaars heeft laten degraderen.
Ik wil evenmin een premier die mij ook in Vlaanderen het recht wil ontzeggen op bindende referenda op volksinitiatief. Ik wil, net als de vreemdelingen, niet langer aan de opkomstdwang onderworpen worden maar vrij zijn om te kiezen als ik dat zélf zie zitten. En ik wil bovenal volksvertegenwoordigers aan de macht in Vlaanderen die ook na de verkiezingen hun woord houden, of anders voor de verkiezingen hun bek houden. Wie schiet er nog over? |
Citaat:
Is dat dan zoveel geruststellender dan alleen een president die om de vier jaar jaar kan verkozen worden via gewone verkiezingen en anders weggestemd via een BROV? Waarom niet enkel een premier die evengoed kan (en z�*l!) weggestemd worden als hij niet voldoet? |
Who'd care about the form of government, if the government's only power were to decide whether Sunday should be the first or the last day of the week?
|
Citaat:
Zoals die rechtsstreekse burgemeestersverkiezing die wel met veel bombarie werd aangekondigd maar die er niet kwam? Of zoals dat referendum dat Verhofstadt zou invoeren? Of zoals dat referendum over Belgique dat Di Rupo nog vlugger terug inslikte als dat het eruit kwam? Waarmee ik maar wil zeggen dat in Belgigue NOOIT de democratie zal mogen spreken. Vlaanderen zal pas onafhankelijk worden de dag dat Belgique totaal onbestuurbaar wordt. |
Citaat:
Het is juist de hoop op meer 'power' voor de burger in een onafhankelijk Vlaanderen waardoor nog een laatste restje 'care' overschiet. Belgique heeft al 175 jaar bewezen dat de democratie er geen enkele kans krijgt. |
Citaat:
|
Citaat:
met de arm schuin naar boven gericht... de troepen onversaagde VBSS-ers schouwend.... in ganzenpas.... en blonde deernen opgesteld op rij, gillend van bewondering.... tedjuuu... nu schiet ik toch niet wakker zeker.... het was een nachtmerrie... absoluut geen droom....;-) |
Citaat:
Wat mijn persoonlijke voorkeur betreft: - twee staatshoofden, voor zeer korte tijd benoemd (een, twee jaar - roterend binnen het kabinet?) - een nationaal kabinet mét vice-ministers, over beperkte bevoegdheden (financieën, justitie & orde, defensie) - een directe verkiezing van de executieve macht (dus niet meer benoemd door parlement) - directe representatieraden op lokaal (gemeente)niveau maar met beperkte bindende macht (een aantal bevoegdheden) - opschorten van provincies en regio's - verkiezingen verlopen per district-kanton (geen gemeenteraadsverkiezingen meer) - ... |
Citaat:
Wel ik ben in elk geval tegen een belgische monarchie en voor een Vlaamse republiek. Maar het volk zou na het verzamelen van X handtekeningen, het recht moeten hebben een regering weg te stemmen en dan opnieuw een nieuwe aan te stellen of een dictator aan te stellen met een mandaat van bv, 1 jaar om orde op zaken te stellen. Directe democratie dus, en niet dat flauw afkooksel particratie dus. |
Citaat:
Een presidentsverkiezing zou uiteraard rechtstreeks moeten gebeuren en zelf los van partijpolitiek. Een president zou moeten kunnen opkomen zonder lid te zijn van een partij. bv 100 000 handtekeningen verzamelen zou moeten volstaan om uw kandidatuur te mogen stellen. |
Citaat:
|
allesins: zeker die monarchie afschaffen.
Verder vind ik ook een president overbodig: een "eerste minister" kan die taak perfect op zich nemen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be