Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zo hou je de criminaliteit nooit onder controle. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=59145)

Antoon 12 september 2006 17:15

Zo hou je de criminaliteit nooit onder controle.

Citaat:

.

Brussels hof van Beroep kent verkrachter strafvermindering toe

Het Brusselse hof van beroep heeft de 29-jarige Marokkaanse Saïd K., die wordt beschuldigd van verkrachting en pooierschap, dinsdag een strafvermindering van een jaar toegekend. Het hof veroordeelde de man tot een effectieve celstraf van vijf jaar. Eerder was K. tot zes jaar effectief opgelegd.

De man was schuldig bevonden aan meerdere verkrachtingen, tussen 1 januari 2005 en 28 januari 2006, van een jonge vrouw. Hij had de vrouw onder meer gedwongen zich tussen 1 januari 2005 en 15 augustus 2005 voor zijn rekening te prostitueren. Het slachtoffer werd ook regelmatig door de man geslagen en bedreigd.

Op 29 september 1999 was K. al eens veroordeeld tot 40 maanden cel wegens geweld, bedreigingen en telefonisch stalken. Volgens het hof wilde de beschuldigde niet aanvaarden dat het slachtoffer een einde had gemaakt aan hun stormachtige relatie.

Het hof van beroep aanvaardde in tegenstelling tot de eerste rechter niet dat de tenlasteleggingen iets te maken hadden met heling en kende daarom een strafvermindering toe. (belga/hln)
Meerdere verkrachtingen en pooierschap. Een gerechtelijk verleden wegens geweld, bedreigingen en stalken.

En dan krijg je een straf van zes jaar (meestal zit je die niet eens uit), die nog eens verminderd wordt met een jaar.

Goed bezig op Justitie, zou ik denken. :?

alharb 12 september 2006 17:26

Zijn er binnenkort nog matchen van de rode duivels ?
Citaat:

Op 29 september 1999 was K. al eens veroordeeld tot 40 maanden cel wegens geweld, bedreigingen en telefonisch stalken. Volgens het hof wilde de beschuldigde niet aanvaarden dat het slachtoffer een einde had gemaakt aan hun stormachtige relatie.
't Zal ze leren, de slet :roll:

5 jaar voor verkrachting, dwingen tot prostitutie, slaan en bedreigen ???? :x

Uh-Huh 12 september 2006 17:32

Tip: dringend een cursus strafrecht gaan volgen.

Zelfs "moordenaren" worden soms vrijgesproken en jullie maken jezelf druk om strafverminderingen?

alharb 12 september 2006 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 1978637)
Tip: dringend een cursus strafrecht gaan volgen.

Zelfs "moordenaren" worden soms vrijgesproken en jullie maken jezelf druk om strafverminderingen?

5 jaar voor dergelijke feiten is echt niet veel, heb al meermaals criminologen weten schrijven dat seksuele delinquenten nooit zomaar terug op de maatschappij mogen worden losgelaten.
Moordenaars worden enkel vrijgesproken als er geen bewijslast is of grove procedurefouten gemaakt zijn, dit is dus eerder uitzondering dan regel.

Uh-Huh 12 september 2006 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alharb (Bericht 1978663)
5 jaar voor dergelijke feiten is echt niet veel, heb al meermaals criminologen weten schrijven dat seksuele delinquenten nooit zomaar terug op de maatschappij mogen worden losgelaten.
Moordenaars worden enkel vrijgesproken als er geen bewijslast is of grove procedurefouten gemaakt zijn, dit is dus eerder uitzondering dan regel.

En als je de jury kan inpalmen heb je ook een lichte straf:
Kurt David - 3 jaar voor moord! (nogal weinig voor een koelbloedige moord he?)
Yvette Rigo - vrijgesproken na de moord op haar zoon!

Het heeft dus niet alleen te maken met procedurefouten en bewijslast.

alharb 12 september 2006 17:52

Assisen, en Piet Van Eeckhout.
Het was te denken.

Die zaak van Yvette Rigo kende ik niet, bedankt voor de link.
Wel maar een triestig verhaal precies.

Nynorsk 12 september 2006 17:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1978573)
Meerdere verkrachtingen en pooierschap. Een gerechtelijk verleden wegens geweld, bedreigingen en stalken.

En dan krijg je een straf van zes jaar (meestal zit je die niet eens uit), die nog eens verminderd wordt met een jaar.

Voor de vorige feiten was hij al veroordeeld.
Ik kan me voorstellen dat je zou willen dat hij daar nog eens voor veroordeeld wordt, maar zo werkt het gerechtelijk systeem niet (je kan maar 1 keer veroordeeld worden voor een feit).

In beroep werd geoordeeld dat een deel van de uitgesproken straf onterecht was (vrijgesproken van heling). Zo werkt ons gerecht: als je niet akkoord bent met een uitspraak, kun je in beroep gaan. Dat lijkt me een goeie zaak. Mensen die zelf al eens betrokken zijn geweest in een rechtzaak, weten vaak waarom dat zo'n goeie zaak is. Als slachtoffer, maar ook als verdachte.

Ik kan uit dat bericht niet afleiden dat hij strafvermindering heeft gekregen voor de geweldfeiten, wel op basis van een vrijspraak voor heling.

Rest nog de strafmaat voor verkrachting, gebruik van geweld, bedreigingen, en dwingen tot prostitutie. 5 jaar is 'nogal' weinig voor dergelijke feiten.

Verkrachting op zich kan al een leven ruïneren.

Van mij mag er veel strenger gestraft worden bij verkrachting. Dan gaan we wel wat gevangenissen moeten bijbouwen :-(

Zeker nu je ook verkracht kunt worden binnen het huwelijk (het is pas sinds 1989 dat men in België seksuele misdrijven binnen het huwelijk als strafbaar ziet) zijn er massaal veel mensen die voor seksuele misdrijven veroordeeld kunnen worden.

Nynorsk 12 september 2006 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 1978711)
En als je de jury kan inpalmen heb je ook een lichte straf:
Kurt David - 3 jaar voor moord! (nogal weinig voor een koelbloedige moord he?)
Yvette Rigo - vrijgesproken na de moord op haar zoon!

Het heeft dus niet alleen te maken met procedurefouten en bewijslast.

Kurt David is dacht ik veroordeeld tot 2 jaar effectief. Niet voor moord, wel voor opzettelijke slagen en verwondingen (zonder het oogmerk te doden), maar met de dood tot gevolg.

ilfalco 12 september 2006 18:49

Citaat:

Goed bezig op Justitie, zou ik denken
Echt schandalig...

Online 12 september 2006 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 1978573)

Dat is de "zachte aanpak" van criminaliteit waar de drosophila's voor pleiten. Geldt niet voor niet-gepigmenteerden.

De schoofzak 12 september 2006 20:00

Zou het kunnen dat het een Franstalige rechtbank was?

NEEEEEEEEEEEuuuuuuu ! Waar haal ik dat uit ????

Er zit daar toch een knoop in het restant van mijn hersenen, dat vermoedt dat er een flagrant verschil is in uitspraken tussen Vlaamse rechers en Waalse.

Antoon 13 september 2006 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Online (Bericht 1979146)
Dat is de "zachte aanpak" van criminaliteit waar de drosophila's voor pleiten. Geldt niet voor niet-gepigmenteerden.

:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be