Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2006 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=131)
-   -   Afscheuringen van het Vlaams Belang (https://forum.politics.be/showthread.php?t=59460)

Den Ardennees 14 september 2006 18:34

Afscheuringen van het Vlaams Belang

zonet op het VRT-nieuws: er zijn meerdere afscheuringen van het Vlaams Belang, in Waregem, Deerlijk en Godweetwaarzele. De afscheurders worden ruim aan het woord gelaten: hoe autoritair en onmenselijk de partijleiding van het Vlaams Belang wel niet is.

In mijn dorp zijn er twee afscheuringen van de CD&V, in Eeklo een afscheuring van de VLD, in tientallen Vlaamse gemeenten zijn er afscheuringen van de "democratische partijen".

Waarom komen die afscheuringen niet in het VRT-nieuws en die van het Belang wel?

Kay_ 14 september 2006 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 1986667)
zonet op het VRT-nieuws: er zijn meerder afscheuringen van het Vlaams Belang, in Waregem, Deerlijk en Godweetwaarzele. De afscheurders worden ruim aan het woord gelaten: hoe autoritair en onmenselijk de partijleiding van het Vlaams Belang wel niet is.

In mijn dorp zijn er twee afscheuringen van de CD&V, in Eeklo een afscheuring van de VLD, in tientallen Vlaamse gemeenten zijn er afscheuringen van de "democratische partijen".

Waarom komen die afscheuringen niet in het VRT-nieuws en die van het Belang wel?

Die komen ook in het nieuws. Bij het VB is dit echter een recent fenomeen, de partij werd altijd beschouwd als een sterke organisatie met weinig dissidenten.

ericferemans 14 september 2006 18:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 1986667)
zonet op het VRT-nieuws: er zijn meerdere afscheuringen van het Vlaams Belang, in Waregem, Deerlijk en Godweetwaarzele. De afscheurders worden ruim aan het woord gelaten: hoe autoritair en onmenselijk de partijleiding van het Vlaams Belang wel niet is.

Jij bent een linkse leugenaar: er is geen Vlaams Belang: dat is een versinsel van de communisten van de VRT!

solidarnosc 14 september 2006 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 1986683)
Die komen ook in het nieuws. Bij het VB is dit echter een recent fenomeen, de partij werd altijd beschouwd als een sterke organisatie met weinig dissidenten.

Ja en neen. Het VB heeft gemeenteraadsverkiezingen echt nodig om al de mensen die de laatste 6 jaar afgehaakt hebben weer te vervangen. Het "probleem" voor het VB is dat ze veel meer zetels te verdelen hebben dan dat ze kaders hebben. In die zin is het een luxe-probleem weliswaar met haar minpunten. Anderzijds, hoe meer kaders ze hebben hoe meer leden die ook wel wat meer willen te zeggen hebben dan welk vlees ze op hun bord krijgen op familiefeesten. ;-)

Den Ardennees 14 september 2006 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 1986701)
Ja en neen. Het VB heeft gemeenteraadsverkiezingen echt nodig om al de mensen die de laatste 6 jaar afgehaakt hebben weer te vervangen. Het "probleem" voor het VB is dat ze veel meer zetels te verdelen hebben dan dat ze kaders hebben. In die zin is het een luxe-probleem weliswaar met haar minpunten. Anderzijds, hoe meer kaders ze hebben hoe meer leden die ook wel wat meer willen te zeggen hebben dan welk vlees ze op hun bord krijgen op familiefeesten. ;-)

precies!

het Belang heeft te weinig valabele kandidaten en dat is de verdienste van de diabolisering door de media. Immers: als je één miljoen kiezers hebt, dan heb je een brede basis, en zou je normaalgezien genoeg kandidaten moeten hebben, maar stemmen is anoniem en als je opkomt, moet je je outen, en stel je je bloot aan het haatklimaat dat grotendeels door de media is gecreëerd.

Daarom zijn er zo weinig valabele kandidaten, men dúrft gewoon niet opkomen.

solidarnosc 14 september 2006 19:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 1986754)
precies!

het Belang heeft te weinig valabele kandidaten en dat is de verdienste van de diabolisering door de media. Immers: als je één miljoen kiezers hebt, dan heb je een brede basis, en zou je normaalgezien genoeg kandidaten moeten hebben, maar stemmen is anoniem en als je opkomt, moet je je outen, en stel je je bloot aan het haatklimaat dat grotendeels door de media is gecreëerd.

Het VB slaagt er niet in om de passieve steun om te zetten in actieve. Dat heeft weinig te maken met diabolisering. Het VB heeft een zeer klein lidmaatschap in vergelijking met haar aantal kiezers hoewel men best volledig anoniem lid kan worden van het VB. Een klein lidmaatschap beperkt zowieso het actief lidmaatschap en het potentiëel dat de partij kan benutten om lijsten in te vullen.

Daarnaast aan het huidig lijstje parlementsleden te zien kan ik me niet aan de indruk ontdoen dat velen eerder gekozen zijn omwille van andere motieven dan hun politieke vaardigheden. Dit zet mensen ook niet aan om lid te worden van een partij, net als studies die hebben aangetoond dat het VB de minst democratische interne partijwerking heeft van alle traditionele partijen in Vlaanderen, en daar moet men al een inspanning voor doen. Waarom zouden mensen lid worden van een organisatie als ze er niets te zeggen hebben? Let wel dit is ook het geval in andere partijen alleen minder extreem.

Alvader 14 september 2006 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 1986792)
Het VB slaagt er niet in om de passieve steun om te zetten in actieve. Dat heeft weinig te maken met diabolisering.

Dat heeft alles te maken met diabolisering. In vele milieu's is het gewoon taboe om te zeggen dat men VB is.

ericferemans 14 september 2006 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alvader (Bericht 1986940)
Dat heeft alles te maken met diabolisering. In vele milieu's is het gewoon taboe om te zeggen dat men VB is.

En hoe zou dat nu toch komen :(

drosophila 14 september 2006 20:38

Citaat:

precies!

Jij bent een linkse leugenaar: er is geen Vlaams Belang: dat is een verzinsel van de communisten van de VRT!

4x10E6 14 september 2006 20:44

Citaat:

precies!

Mijn waarde Ardennees,

U en ik stellen samen vast, dat uit de groep van 1.000.000 kiezers die op het vb stemden, het vb amper kandidaten weet te recruteren, laat staan geschikte. Indien U per sé wil vingerwijzen, richt dan niet op de media. Deze verdienste (sic) kan integraal aan diezelfde 1.000.000 kiezers toegekend worden.

Alvast iets om fier op te zijn,
virmiljoen

ericferemans 14 september 2006 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door drosophila (Bericht 1986965)
Jij bent een linkse leugenaar: er is geen Vlaams Belang: dat is een verzinsel van de communisten van de VRT!

Heel juist! Ze doen alsof en verdelen die stemmen onder mekaar!
Belgie is allang geen democratie meer!
Het is een particratie met een verzonnen oppositie!

Ciccio 14 september 2006 20:50

Citaat:

precies!

Wie had dan ook beweerd dat politiek voor sissie's is?

Als je al beschaamd moet zijn met je eigen keuze, en als je al niet kan omgaan met een beetje groepsdruk, ...
tja...
wat kom je dan zoeken in de politiek?!

solidarnosc 14 september 2006 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Alvader (Bericht 1986940)

Och er zullen er wel zo zijn maar van de 1 miljoen neem ik aan dat er toch een paar (tien)duizend moeten te vinden zijn met voldoende cohones aan hun lijf om openlijk uit te komen voor hun standpunten. Op iedere familiefeest zijn er mensen die openlijk stellen dat ze voor het VB stemmen en dan haalt men constant de diabolisering naar boven als argument dat ze niemand vinden. Maar goed, ik behoor niet tot de Vlaemsche high society ofte "elite" en in die kringen is dat misschien anders. Enfin de laatste eeuwen is er weinig veranderd. In 1302 had de vlaamse elite geen kloten aan hun lijf en nu hebben ze dat zo te horen blijkbaar nog altijd niet. Misschien moet een Dewinter dat eens zeggen ipv van hun r$$t te likken.

Den Ardennees 14 september 2006 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio (Bericht 1986999)
[/b]

Wie had dan ook beweerd dat politiek voor sissie's is?

Als je al beschaamd moet zijn met je eigen keuze, en als je al niet kan omgaan met een beetje groepsdruk, ...
tja...
wat kom je dan zoeken in de politiek?!

er is een verschil tussen groepsdruk en continu zwartgemaakt en lastiggevallen worden.

Normaal laat ik aan mensen die ik niet goed ken nooit mijn politieke voorkeur blijken, één keer had ik laten vallen dat ik tegen het cordon sanitaire ben. De nacht daarop kreeg ik al verschillende anonieme scheldtelefoons waarin me ook werd toegeroepen dat ik ontslag moest nemen als voorzitter van het plaatselijke jeugdhuis, een jeugdhuis waarvoor ik me al jaren onbetaald als vrijwilliger inzet. Wat moet het dan niet zijn voor mensen die opkomen voor de partij?

ancapa 15 september 2006 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans (Bericht 1986943)
En hoe zou dat nu toch komen :(

door het linkse beleid, linkse haatcampagnes, het zogezegde niet politiek correct zijn, verbod van de werkgevers om op Vlaams Belang kieslijst te staan, de franstalige pers en politici...

Duym 15 september 2006 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell (Bericht 1986683)

Die komen NIET in het nieuws, en dat fenomeen is van alle tijden en van alle partijen. Je klets maar wat uit je nek.

Lodi 15 september 2006 07:48

Citaat:

precies!

Er zijn genoeg valabele kandidaten, maar er zouden er nog veel kunnen, ware er niet de hetze om VB kandidaten te fnuiken en schrik aan te doen, hun werk te doen verliezen. Is dat fair ? Zo ben ik ook in het zelfde geval.

Lodi 15 september 2006 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 1987086)
er is een verschil tussen groepsdruk en continu zwartgemaakt en lastiggevallen worden.

Normaal laat ik aan mensen die ik niet goed ken nooit mijn politieke voorkeur blijken, één keer had ik laten vallen dat ik tegen het cordon sanitaire ben. De nacht daarop kreeg ik al verschillende anonieme scheldtelefoons waarin me ook werd toegeroepen dat ik ontslag moest nemen als voorzitter van het plaatselijke jeugdhuis, een jeugdhuis waarvoor ik me al jaren onbetaald als vrijwilliger inzet. Wat moet het dan niet zijn voor mensen die opkomen voor de partij?

Klopt! En dat is niet enkel in jouw streek, dat is overal in Vlaanderen zo. Men schrikt de mensen gewoon af.

Duym 15 september 2006 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lodi (Bericht 1988169)
Er zijn genoeg valabele kandidaten, maar er zouden er nog veel kunnen, ware er niet de hetze om VB kandidaten te fnuiken en schrik aan te doen, hun werk te doen verliezen. Is dat fair ? Zo ben ik ook in het zelfde geval.

Inderdaad!

Metal Tom 15 september 2006 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lodi (Bericht 1988173)
Klopt! En dat is niet enkel in jouw streek, dat is overal in Vlaanderen zo. Men schrikt de mensen gewoon af.

Wie in de politiek stapt weet dat van hem/haar engagement wordt gevraagd en dat je bovendien compromissen moet leren sluiten. En laat dat nu net twee dingen zijn die je binnen VB zo moeilijk verkocht krijgt. Want engagement veronderstelt een minimum aan solidariteit (tegenover egoïsme) en compromissen sluiten vraagt begrip (tegenover star conservatisme).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be