Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Racist Vandenbroucke voert apartheid in... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=59539)

Jean-Pierre 15 september 2006 08:59

Racist Vandenbroucke voert apartheid in...
 
vrijdag 15 september 2006
Extra 100 miljoen voor hoger onderwijs
In ruil voor extra geld, verwacht Vandenbroucke concrete inspanningen.
Gelijke kansen en kwaliteit. Dat zijn de kernbegrippen van het nieuwe financieringssysteem dat de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), vanaf volgend jaar geleidelijk invoert.
Om zijn doelstellingen te bereiken, zal er vanaf 2010, wanneer het systeem volledig op de sporen staat, jaarlijks ruim 100 miljoen euro extra naar alle hogescholen en universiteiten samen gaan. Op een budget van 1,115 miljard euro is dat ruim 9 procent. Dat maakte Vandenbroucke woensdagavond tijdens een toespraak aan de KU Leuven bekend.

Zes miljoen euro is bestemd voor het ,,aanmoedigingsfonds''. Dat is voor de minister van Onderwijs een zeer belangrijk onderdeel in de hele nieuwe financiering. Het geld dat daaruit komt, is bestemd voor de hogescholen en universiteiten die erin slagen om meer gelijke kansen en/of meer diversiteit te realiseren.

Met iedere instelling wordt daarvoor in de beheersovereenkomst onderhandeld over de nodige resultaten. Zo kan een hogeschool of universiteit zich voornemen om vijf jaar later een bepaald percentage allochtone studenten te hebben. Als die doelstelling wordt gehaald, dan krijgt die instelling geld uit het aanmoedigingsfonds.

,,De overheid doet extra inspanningen; de Vlaamse regering trekt bijkomende middelen uit. In ruil daarvoor mag je inspanningen in het dagelijkse werk verwachten'', licht Frank Vandenbroucke toe. ,,Dat geldt trouwens niet alleen voor onderwijs. De overheid draagt niet als enige verantwoordelijkheid om de maatschappelijke problemen aan te pakken. De hele samenleving is verantwoordelijk om resultaten te behalen.''

In de overgangsperiode zal de minister de plannen die de hogescholen en universiteiten indienen, beoordelen. Eerst komt er een proefperiode van drie jaar. De beheersovereenkomsten daarna zullen voor vijf jaar worden afgesloten, voorlopig evenwel zonder duidelijke resultaatindicatoren.
Alle beheersovereenkomsten die daarna komen, zullen duidelijke meetbare indicatoren moeten bevatten, die op het einde van de periode worden getoetst.

In het oorspronkelijke plan wilde de minister voor iedereen dezelfde doelstellingen opleggen. Volgens de jongste versie kan elke hogeschool en universiteit over die doelstellingen met de overheid onderhandelen.
www.ond.vlaanderen.be/ hogeronderwijs
http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...&date=20060915
VAN ONZE REDACTEUR PIETER LESAFFER, De Standaard

Rogier 15 september 2006 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre (Bericht 1988324)
vrijdag 15 september 2006
Extra 100 miljoen voor hoger onderwijs
In ruil voor extra geld, verwacht Vandenbroucke concrete inspanningen.
Gelijke kansen en kwaliteit. Dat zijn de kernbegrippen van het nieuwe financieringssysteem dat de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), vanaf volgend jaar geleidelijk invoert.
Om zijn doelstellingen te bereiken, zal er vanaf 2010, wanneer het systeem volledig op de sporen staat, jaarlijks ruim 100 miljoen euro extra naar alle hogescholen en universiteiten samen gaan. Op een budget van 1,115 miljard euro is dat ruim 9 procent. Dat maakte Vandenbroucke woensdagavond tijdens een toespraak aan de KU Leuven bekend.

Zes miljoen euro is bestemd voor het ,,aanmoedigingsfonds''. Dat is voor de minister van Onderwijs een zeer belangrijk onderdeel in de hele nieuwe financiering. Het geld dat daaruit komt, is bestemd voor de hogescholen en universiteiten die erin slagen om meer gelijke kansen en/of meer diversiteit te realiseren.

Met iedere instelling wordt daarvoor in de beheersovereenkomst onderhandeld over de nodige resultaten. Zo kan een hogeschool of universiteit zich voornemen om vijf jaar later een bepaald percentage allochtone studenten te hebben. Als die doelstelling wordt gehaald, dan krijgt die instelling geld uit het aanmoedigingsfonds.

,,De overheid doet extra inspanningen; de Vlaamse regering trekt bijkomende middelen uit. In ruil daarvoor mag je inspanningen in het dagelijkse werk verwachten'', licht Frank Vandenbroucke toe. ,,Dat geldt trouwens niet alleen voor onderwijs. De overheid draagt niet als enige verantwoordelijkheid om de maatschappelijke problemen aan te pakken. De hele samenleving is verantwoordelijk om resultaten te behalen.''

In de overgangsperiode zal de minister de plannen die de hogescholen en universiteiten indienen, beoordelen. Eerst komt er een proefperiode van drie jaar. De beheersovereenkomsten daarna zullen voor vijf jaar worden afgesloten, voorlopig evenwel zonder duidelijke resultaatindicatoren.
Alle beheersovereenkomsten die daarna komen, zullen duidelijke meetbare indicatoren moeten bevatten, die op het einde van de periode worden getoetst.

In het oorspronkelijke plan wilde de minister voor iedereen dezelfde doelstellingen opleggen. Volgens de jongste versie kan elke hogeschool en universiteit over die doelstellingen met de overheid onderhandelen.
www.ond.vlaanderen.be/ hogeronderwijs
http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...&date=20060915
VAN ONZE REDACTEUR PIETER LESAFFER, De Standaard

Wat er niet inzit, kan men er niet uithalen. Men gaat er van uit dat de hogescholen discrimineren, neen men wil mensen die in staat zijn een opleiding te volgen. Stel dat men een loopwedstrijd wil organiseren maar de regels zijn dat er niet sneller gelopen mag worden dan de traagste.:roll:

Jean-Pierre 15 september 2006 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rogier (Bericht 1988352)
Wat er niet inzit, kan men er niet uithalen. Men gaat er van uit dat de hogescholen discrimineren, neen men wil mensen die in staat zijn een opleiding te volgen. Stel dat men een loopwedstrijd wil organiseren maar de regels zijn dat er niet sneller gelopen mag worden dan de traagste.:roll:

Dat is een van de punten die contradictorisch zijn. Zij willen allochtonen erdoor sleuren om aan de vooropgestelde (welke?)quota te komen en anderzijds willen ze de kwaliteit (voor niet-allochtonen?) van het onderwijs verhogen.

Maar ge moet eens letten op de zin 'De hele samenleving is verantwoordelijk voor het behalen van de resultaten'. In feite probeert Vandenbroucke ons de schuld te geven dat 'hangjongeren' niet aangepast zijn en niet slagen in hoger onderwijs. Zoals hij ons de schuld wil geven van een totaal mislukt vreemdelingenbeleid....of is er ooit een vreemdelingenbeleid geweest?

Tegendradigaard 15 september 2006 10:40

Ik citeer uit een bericht van vrtnieuws.net

Citaat:

Zo vroeg mogelijk taallessen starten
De taal blijkt heel belangrijk. Kinderen van ouders die meer gericht zijn op de Vlaamse cultuur dan op de cultuur van het land van herkomst, hebben meer kans om te slagen.

Daarom moet het onderwijs zich toespitsen op taallessen vanaf een vroege leeftijd, zegt Duquet.
"Er loopt duidelijk iets mis in de vroege jaren van het onderwijs. We moeten onze inspanningen concentreren op die eerste jaren. Hoe vroeger we met taallessen beginnen, hoe meer kansen we creëren voor de verdere schoolloopbaan van die jongeren."

De mindere prestaties van migranten in het secundair onderwijs zetten zich ook daarna door. Als de migrantenjongeren al hoger onderwijs beginnen, dan haken zij veel vlugger af of slagen zij merkelijk minder.

"Ze zijn benadeeld omdat ze niet de juiste opleiding volgen in het secundair onderwijs. Ze zijn ondervertegenwoordigd in het ASO. Daardoor zijn ze minder voorbereid op het hoger onderwijs", vindt Nils Duquet.
De onderlijnde zinnetjes zeggen in feite : het is de schuld van het onderwijssysteem.
NEEN, driewerf (wat een heerlijk ouderwetse uitdrukking) NEEN.
Het is niet de schuld van het onderwijssysteem dat er kinderen aankomen in school die geen Nederlands kennen. DAT IS DE SCHULD VAN DE OUDERS.

Maar men durft dat niet te zeggen en dus geeft men ons de schuld....

vulpes 15 september 2006 10:51

Ik vrees een negatieve impact op de kwaliteit van het onderwijs... VDB wil cijfers: x-aantal geslaagden, x-aantal daarvan van allochtone origine (hoe men dat gaat controleren is de vraag.. op basis van het klinken van de naam? - soit).

Wat garandeert dat de universiteiten en hogescholen niet gewoon de lat wat lager gaan leggen? en wat zijn we daar uiteindelijk mee gebaat?

Rogier 15 september 2006 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre (Bericht 1988368)
Dat is een van de punten die contradictorisch zijn. Zij willen allochtonen erdoor sleuren om aan de vooropgestelde (welke?)quota te komen en anderzijds willen ze de kwaliteit (voor niet-allochtonen?) van het onderwijs verhogen.

Maar ge moet eens letten op de zin 'De hele samenleving is verantwoordelijk voor het behalen van de resultaten'. In feite probeert Vandenbroucke ons de schuld te geven dat 'hangjongeren' niet aangepast zijn en niet slagen in hoger onderwijs. Zoals hij ons de schuld wil geven van een totaal mislukt vreemdelingenbeleid....of is er ooit een vreemdelingenbeleid geweest?

De gezeten bevolking moet altijd voor de integratie opdraaien. Het was in een andere topic maar toch even aanhalen. Verslag op TV over de Roma kinderen die niet naar school konden. Opname bij hen thuis: Vader spreekt soort duits, spreekt met dochter onbekend taaltje, mogelijk Roma. Wie heeft er problemen bij de integratie? De andere schoolkinderen natuurlijk. Ofwel krijgen die Roma kinderen onderwijs en dan vraagt dat veel aandacht ofwel niet en dan heeft het ook geen zin. Hetzelfde gaat men meemaken met het forceren van allochtonen in het hoger onderwijs. Gezien de structuur van het hoger onderwijs is er echter maar een mogelijkheid en dat is het niveau omlaag halen om iedereen er door te laten.:twisted: Of moet men ook daar het handje gaan vasthouden zoals nu al in het middelbaar onderwijs.

vulpes 15 september 2006 10:56

Persoonlijk ben ik eerder voor een aanpak op het niveau lager onderwijs (ev. secundair). Jongeren moeten voldoende de taal machtig zijn, moeten eigenlijk 'geïntegreerd' worden in het onderwijssysteem, evenals hun ouders... (wat bedoel ik hiermee: ouders kunnen best het onderwijs belangrijk vinden, maar tegelijk een 'minder aangepaste' mentaliteit hebben... Bijvoorbeeld: schoolresultaten zijn belangrijker, maar een 'leeromgeving' wordt thuis niet gecreëerd). Wie de trein mist in het lager onderwijs gaat nog moeilijk hoger onderwijs halen. Verder is het ook zo dat - hetgeen althans mijn indruk is - niet zoveel allochtonen naar bepaalde richtingen op unief doorstoten.. en wie niet start, kan niet slagen... Ik vrees ervoor dat bijvoorbeeld eisjes soms nog steeds worden tegengehouden. Da

vulpes 15 september 2006 11:00

(vervolg). De ouders van een schoolvriendin van me, vonden dat verpleegster hoog genoeg gegrepen was voor een meisje.. dat of onderwijzeres of zoiets. Dat de dochter liever geschiedenis had gestudeerd en eigenlijk nooit graag verpleegkunde heeft gedaan.. tja....

Zwartengeel 15 september 2006 11:03

Wat is het volgende? 'Numerus clausus' voor autochtone studenten?

ilfalco 15 september 2006 11:06

Ik heb de indruk dat die vlaamse regering meer met allochtonenzaken bezig zijn dan wat anders...bij gebrek aan bevoegdheden?

Rogier 15 september 2006 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1988879)
Ik heb de indruk dat die vlaamse regering meer met allochtonenzaken bezig zijn dan wat anders...bij gebrek aan bevoegdheden?

De universitieten kennen nu al een overvloed aan studenten uit de derde wereld landen. Wat is dan het probleem? 8O 8O

ilfalco 15 september 2006 11:21

Citaat:

De universitieten kennen nu al een overvloed aan studenten uit het derde wereld landen
Allemaal "studenten"... Een nieuwe migratieroute...

Rogier 15 september 2006 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 1988925)
Allemaal "studenten"... Een nieuwe migratieroute...

De meesten gaan terug en zij die blijven zijn wel goed opgeleid en versterken de economie. In de V.S. trekt men op die manier de beste mensen aan uit de hele wereld tot vreugde van de amerikaanse economie. In België is dat taboe. :roll:

Jean-Pierre 15 september 2006 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 1988762)
Ik citeer uit een bericht van vrtnieuws.net...
De onderlijnde zinnetjes zeggen in feite : het is de schuld van het onderwijssysteem. NEEN, driewerf (wat een heerlijk ouderwetse uitdrukking) NEEN.
Het is niet de schuld van het onderwijssysteem dat er kinderen aankomen in school die geen Nederlands kennen. DAT IS DE SCHULD VAN DE OUDERS....Maar men durft dat niet te zeggen en dus geeft men ons de schuld....

Dus daarom kom ik terug op het feit dat er geen vreemdelingenbeleid bestaat in België. Wie laat toe dat iedereen in België binnenkomt zonder taal- en diplomavereiste? - De PS en SP.A. Dus logisch dat Vandenbroucke zijn falend partijbeleid wil toedekken. In feite wil Vandenbroucke op basis van racistische maatregelen zijn kiezerspubliek vergroten met onze centen...

Knuppel 15 september 2006 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre (Bericht 1989029)
Dus daarom kom ik terug op het feit dat er geen vreemdelingenbeleid bestaat in België. Wie laat toe dat iedereen in België binnenkomt zonder taal- en diplomavereiste? - De PS en SP.A. Dus logisch dat Vandenbroucke zijn falend partijbeleid wil toedekken. In feite wil Vandenbroucke op basis van racistische maatregelen zijn kiezerspubliek vergroten met onze centen...

Juist.

Daarom mag dit nog eens herhaald worden:

Citaat:

De taal blijkt heel belangrijk. Kinderen van ouders die meer gericht zijn op de Vlaamse cultuur dan op de cultuur van het land van herkomst, hebben meer kans om te slagen.

Daarom moet het onderwijs zich toespitsen op taallessen vanaf een vroege leeftijd, zegt Duquet.
"Er loopt duidelijk iets mis in de vroege jaren van het onderwijs. We moeten onze inspanningen concentreren op die eerste jaren. Hoe vroeger we met taallessen beginnen, hoe meer kansen we creëren voor de verdere schoolloopbaan van die jongeren."

De mindere prestaties van migranten in het secundair onderwijs zetten zich ook daarna door. Als de migrantenjongeren al hoger onderwijs beginnen, dan haken zij veel vlugger af of slagen zij merkelijk minder.

En nog wordt er volhard in den boze...

Knuppel 15 september 2006 13:08

Welke sos wilde er trouwens weer lessen Arabisch invoeren en waarom?

Uh-Huh 15 september 2006 13:22

Dus immigranten moeten al Nederlands kunnen spreken vòòr ze naar België komen. Looooogiiiiiisch. :roll:

Zelfs al wil het VB immigranten aantrekken met een diploma (tegen de vergrijzing), dan nog zullen die hoogstwaarschijnlijk alleen Engels kunnen in het begin.

circe 15 september 2006 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 1989389)
Dus immigranten moeten al Nederlands kunnen spreken vòòr ze naar België komen. Looooogiiiiiisch. :roll:

Zelfs al wil het VB immigranten aantrekken met een diploma (tegen de vergrijzing), dan nog zullen die hoogstwaarschijnlijk alleen Engels kunnen in het begin.

Misschien kunnen we al gewoon even beginnen met te eisen dat HIER GEBOREN migrantenkinderen tenminste Nederlands begrijpen vooraleer ze naar het eerste studiejaar gaan! En niet dat deze tot in de 825ste generatie in het arabische of berbers worden opgevoed.

Dat hun importpartners (de neef of nicht die dringend nog moet binnengehaald worden) inderdaad ook eens eerst Nederlands leert alvorens te "huwen"! Ze weten toch al vanaf hun vijfde met wie ze moeten trouwen. Tijd genoeg om de taal van het "huwelijksland" van kleinsaf aan te leren.

Online 15 september 2006 13:36

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 1989389)
Dus immigranten moeten al Nederlands kunnen spreken vòòr ze naar België komen. Looooogiiiiiisch. :roll:

Voor migranten die naar Nederland willen komen, is dat sinds recent het geval. Dit natuurlijk om het aantal import-huwelijkspartners te beperken en diegenen die er toch in slagen binnen te komen, aan te moedigen de taal van hun nieuwe thuisland te leren, in de hoop dat deze laatste het Nederlands dan ook met hun kinderen zullen gebruiken, ipv die nieuwe Nederlanders op te voeden in 't Berbers, 't Arabisch of welke andere vreemde taal ook.

Rogier 15 september 2006 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 1989389)
Dus immigranten moeten al Nederlands kunnen spreken vòòr ze naar België komen. Looooogiiiiiisch. :roll:

Zelfs al wil het VB immigranten aantrekken met een diploma (tegen de vergrijzing), dan nog zullen die hoogstwaarschijnlijk alleen Engels kunnen in het begin.

Zeer logisch, ga jij naar de V.S. zonder enige kennis van engels en dat gaat op voor ongeveer elk land. Teminste indien je daar wil werken! :roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be