![]() |
Racist Vandenbroucke voert apartheid in...
vrijdag 15 september 2006
Extra 100 miljoen voor hoger onderwijs In ruil voor extra geld, verwacht Vandenbroucke concrete inspanningen. Gelijke kansen en kwaliteit. Dat zijn de kernbegrippen van het nieuwe financieringssysteem dat de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), vanaf volgend jaar geleidelijk invoert. Om zijn doelstellingen te bereiken, zal er vanaf 2010, wanneer het systeem volledig op de sporen staat, jaarlijks ruim 100 miljoen euro extra naar alle hogescholen en universiteiten samen gaan. Op een budget van 1,115 miljard euro is dat ruim 9 procent. Dat maakte Vandenbroucke woensdagavond tijdens een toespraak aan de KU Leuven bekend. … Zes miljoen euro is bestemd voor het ,,aanmoedigingsfonds''. Dat is voor de minister van Onderwijs een zeer belangrijk onderdeel in de hele nieuwe financiering. Het geld dat daaruit komt, is bestemd voor de hogescholen en universiteiten die erin slagen om meer gelijke kansen en/of meer diversiteit te realiseren. Met iedere instelling wordt daarvoor in de beheersovereenkomst onderhandeld over de nodige resultaten. Zo kan een hogeschool of universiteit zich voornemen om vijf jaar later een bepaald percentage allochtone studenten te hebben. Als die doelstelling wordt gehaald, dan krijgt die instelling geld uit het aanmoedigingsfonds. ,,De overheid doet extra inspanningen; de Vlaamse regering trekt bijkomende middelen uit. In ruil daarvoor mag je inspanningen in het dagelijkse werk verwachten'', licht Frank Vandenbroucke toe. ,,Dat geldt trouwens niet alleen voor onderwijs. De overheid draagt niet als enige verantwoordelijkheid om de maatschappelijke problemen aan te pakken. De hele samenleving is verantwoordelijk om resultaten te behalen.'' In de overgangsperiode zal de minister de plannen die de hogescholen en universiteiten indienen, beoordelen. Eerst komt er een proefperiode van drie jaar. De beheersovereenkomsten daarna zullen voor vijf jaar worden afgesloten, voorlopig evenwel zonder duidelijke resultaatindicatoren. Alle beheersovereenkomsten die daarna komen, zullen duidelijke meetbare indicatoren moeten bevatten, die op het einde van de periode worden getoetst. In het oorspronkelijke plan wilde de minister voor iedereen dezelfde doelstellingen opleggen. Volgens de jongste versie kan elke hogeschool en universiteit over die doelstellingen met de overheid onderhandelen. www.ond.vlaanderen.be/ hogeronderwijs http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...&date=20060915 VAN ONZE REDACTEUR PIETER LESAFFER, De Standaard |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ge moet eens letten op de zin 'De hele samenleving is verantwoordelijk voor het behalen van de resultaten'. In feite probeert Vandenbroucke ons de schuld te geven dat 'hangjongeren' niet aangepast zijn en niet slagen in hoger onderwijs. Zoals hij ons de schuld wil geven van een totaal mislukt vreemdelingenbeleid....of is er ooit een vreemdelingenbeleid geweest? |
Ik citeer uit een bericht van vrtnieuws.net
Citaat:
NEEN, driewerf (wat een heerlijk ouderwetse uitdrukking) NEEN. Het is niet de schuld van het onderwijssysteem dat er kinderen aankomen in school die geen Nederlands kennen. DAT IS DE SCHULD VAN DE OUDERS. Maar men durft dat niet te zeggen en dus geeft men ons de schuld.... |
Ik vrees een negatieve impact op de kwaliteit van het onderwijs... VDB wil cijfers: x-aantal geslaagden, x-aantal daarvan van allochtone origine (hoe men dat gaat controleren is de vraag.. op basis van het klinken van de naam? - soit).
Wat garandeert dat de universiteiten en hogescholen niet gewoon de lat wat lager gaan leggen? en wat zijn we daar uiteindelijk mee gebaat? |
Citaat:
|
Persoonlijk ben ik eerder voor een aanpak op het niveau lager onderwijs (ev. secundair). Jongeren moeten voldoende de taal machtig zijn, moeten eigenlijk 'geïntegreerd' worden in het onderwijssysteem, evenals hun ouders... (wat bedoel ik hiermee: ouders kunnen best het onderwijs belangrijk vinden, maar tegelijk een 'minder aangepaste' mentaliteit hebben... Bijvoorbeeld: schoolresultaten zijn belangrijker, maar een 'leeromgeving' wordt thuis niet gecreëerd). Wie de trein mist in het lager onderwijs gaat nog moeilijk hoger onderwijs halen. Verder is het ook zo dat - hetgeen althans mijn indruk is - niet zoveel allochtonen naar bepaalde richtingen op unief doorstoten.. en wie niet start, kan niet slagen... Ik vrees ervoor dat bijvoorbeeld eisjes soms nog steeds worden tegengehouden. Da
|
(vervolg). De ouders van een schoolvriendin van me, vonden dat verpleegster hoog genoeg gegrepen was voor een meisje.. dat of onderwijzeres of zoiets. Dat de dochter liever geschiedenis had gestudeerd en eigenlijk nooit graag verpleegkunde heeft gedaan.. tja....
|
Wat is het volgende? 'Numerus clausus' voor autochtone studenten?
|
Ik heb de indruk dat die vlaamse regering meer met allochtonenzaken bezig zijn dan wat anders...bij gebrek aan bevoegdheden?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarom mag dit nog eens herhaald worden: Citaat:
|
Welke sos wilde er trouwens weer lessen Arabisch invoeren en waarom?
|
Dus immigranten moeten al Nederlands kunnen spreken vòòr ze naar België komen. Looooogiiiiiisch. :roll:
Zelfs al wil het VB immigranten aantrekken met een diploma (tegen de vergrijzing), dan nog zullen die hoogstwaarschijnlijk alleen Engels kunnen in het begin. |
Citaat:
Dat hun importpartners (de neef of nicht die dringend nog moet binnengehaald worden) inderdaad ook eens eerst Nederlands leert alvorens te "huwen"! Ze weten toch al vanaf hun vijfde met wie ze moeten trouwen. Tijd genoeg om de taal van het "huwelijksland" van kleinsaf aan te leren. |
[quote]
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be