LeMmOnN |
15 september 2006 10:00 |
Allochtonen behalen moeizaam diploma
vr 15/09/06 - Ruim de helft van de leerlingen van Noord-Afrikaanse en Turkse origine verlaat het secundair onderwijs zonder diploma. Dat is vier keer zoveel als bij Vlaamse scholieren. Dat blijkt uit recent onderzoek aan de VUB.
Het is voor het eerst dat studieresultaten worden opgesplitst naar etnische oorsprong. (ik wacht op een klacht van het CGKR)
Uit het onderzoek blijkt dat bepaalde groepen van migrantenkinderen het secundair onderwijs met een duidelijke achterstand starten op het vlak van onderwijs en leeftijd.
"Dit levert een moeilijke schoolloopbaan op. Ze blijven vaker zitten en zitten vaker in de laagste vorm van onderwijs, het beroepsonderwijs", zegt onderzoeker Nils Duquet.
 (foto VRT)
Het VUB-onderzoek toont ook aan dat de povere resultaten van allochtonen alles te maken hebben met grote achterstand bij het begin van de schoolloopbaan.
"Jongeren die het niet halen, komen uit de onderste lagen van de bevolking. Zij die thuis geen Nederlands spreken hebben het moeilijker op school", zegt Nils Duquet. (dat je met berbers niet verder geraakt dan de nachtwinkel is al langer duidelijk, niet?!)
"Vooral bij meisjes speelt dit een grote rol. We merken dat ze van thuis uit geblokkeerd worden om verder te studeren. Jongens worden meer gepusht om goede resultaten te halen", ontdekte Duquet.
Zo vroeg mogelijk taallessen starten
De taal blijkt heel belangrijk. Kinderen van ouders die meer gericht zijn op de Vlaamse cultuur dan op de cultuur van het land van herkomst, hebben meer kans om te slagen. (mag dat dan gezegd worden?!)
Daarom moet het onderwijs zich toespitsen op taallessen vanaf een vroege leeftijd, zegt Duquet.
" Er loopt duidelijk iets mis in de vroege jaren van het onderwijs. (waren we nu niet bezig over de opvoeding van thuis ipv over het onderwijs en zijn tekortkomingen?!)
We moeten onze inspanningen concentreren op die eerste jaren. Hoe vroeger we met taallessen beginnen, hoe meer kansen we creëren voor de verdere schoolloopbaan van die jongeren."
De mindere prestaties van migranten in het secundair onderwijs zetten zich ook daarna door. Als de migrantenjongeren al hoger onderwijs beginnen, dan haken zij veel vlugger af of slagen zij merkelijk minder.
"Ze zijn benadeeld omdat ze niet de juiste opleiding volgen in het secundair onderwijs. Ze zijn ondervertegenwoordigd in het ASO. Daardoor zijn ze minder voorbereid op het hoger onderwijs", vindt Nils Duquet.
Bron: VRT (dus het zal wel waar zijn :twisted:)
De groe(n)ten
|