Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Nazaten Bokkenrijders verzamelen in Bree (https://forum.politics.be/showthread.php?t=59678)

Bokkerijder 16 september 2006 05:22

Nazaten Bokkenrijders verzamelen in Bree

Afgelopen zaterdag was Bree weer even in de ban van de Bokkenrijders. Onder het thema ‘Criminaliteit en bendevorming tijdens de 18de eeuw’ organiseerden Heemkunde Limburg en het Bokkenrijdersgezelschap een gouwdag.
“Het beeld dat de mensen hebben van de roemruchte Bokkenrijders is misvormd en geromantiseerd”, zeggen Jo Corstjens en Albert Paredis van het Bokkenrijdersgezelschap. “Een van de doelstellingen van onze vereniging is fictie en werkelijkheid van elkaar te scheiden. Het gaat immers niet op om hele groepen mensen louter als misdadigers te bestempelen zonder rekening te houden met de sociale achtergronden van de 18de eeuw”. Uit het aantal inschrijvingen voor de gouwdag en de massa bezoekers die de gelegenheidstentoonstelling in het oud stadhuis op de Markt bezochten, bleek dat het thema Bokkenrijders het grote publiek nog altijd aanspreekt. “We mochten ook zowat 40 nazaten van Bokkenrijders hier in Bree begroeten. Nog niet zo lang geleden schaamden de mensen zich ervoor als ze afstamden van een Bokkenrijder, maar die tijd ligt gelukkig achter ons. Tegenwoordig pakken sommige mensen er zelfs mee uit.

PaBr

Bron: Het Belang van Limburg, maandag 19 juni 2006.

Bokkerijder 16 september 2006 05:31

voor alle duidelijkheid: ik ben zelf bij mijn weten geen afstammeling van die beruchte bokkerijders

maar ik had het echt wel graag gewild

mischien moeten we de bokkerijders terug oprichten ??? :lol:

Tantist 16 september 2006 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder (Bericht 1991666)

De Bokkerijders, addergebroed dat is 't. Ze moete ze uitroeien met wortel en tak. Dat moete ze! Achterbaks gepeupel dat met lage streken en omkoperij het gewone volk knecht. Laat ze de landheer maar 's beroven, dan kome ze van 'n kouwe kermis thuis...

Hertog van Gelre 16 september 2006 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder (Bericht 1991666)

Sluit u aan bij: www.bendevannijvel.be

Mitgard 16 september 2006 21:45

zeer interrestante geschiedenis, de bokkerijders.
het waren ook praktiserende satanisten.

honderden mensen hebben ze opgeknoopt omdat ze 'verdacht' werden van lid te zijn van de bokkerijders. bekentenissen onder foltering, heksenprocessen...

Metternich 16 september 2006 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1993932)
honderden mensen hebben ze opgeknoopt omdat ze 'verdacht' werden van lid te zijn van de bokkerijders. bekentenissen onder foltering, heksenprocessen...

Waar is den goeien ouwen tijd naartoe :twisted:

Kim 16 september 2006 21:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1993941)

Hier se, onze stoere spreekt zenne! 8-)

Mitgard 16 september 2006 22:13

wij voelens ons nogal geprovoceerd hé kim.

Reza 18 september 2006 10:08

Ik stam af van bokkerijders ! :twisted:
Mijn nonkel heeft daarover een boek waarin namen staan van mensen die veroordeeld zijn, en daar is een voorouder van ons tussen.

Ze hebben toen zijn baard in de fik gestoken en naderhand opgehangen.

djimi 18 september 2006 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reza (Bericht 1997106)

Was die baard al dood toen ze 'em ophingen ?

Tantist 18 september 2006 21:49

Citaat:

Mijn nonkel heeft daarover een boek waarin namen staan van mensen die veroordeeld zijn, en daar is een voorouder van ons tussen.

Dat moet nogal gestonken hebben. Verband haar stinkt en als men je ophangt, schijt je je broek vol... heb ik me laten wijsmaken.

Boadicea 18 september 2006 22:25

Jammer dat ik te laat geboren ben. De bokkenrijders, daar zou ik graag bij geweest zijn.

Bokkerijder 25 september 2006 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1993932)
zeer interrestante geschiedenis, de bokkerijders.
het waren ook praktiserende satanisten.

zeiden ze ook over de tempeliers, maar ik weetniet of dat zo is

ik denk eerder dat de bijgelovigen de praatjes overnamen van de rijke hereboeren en de pastoors die de bokkerijders vreesde ;-)

Bokkerijder 26 september 2006 00:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 1993941)

misschien zou JIJ een van hen geweest zijn, metternichjen :lol:

Bokkerijder 26 september 2006 00:01

Citaat:

dan heb ik hieronder goed nieuws voor jou.

woont je nonkel in Wellen ?

Bokkerijder 26 september 2006 00:02

Wellen - Bokkenrijder op rotonde in Veerstraat

Wellen - Zaterdag om 16 uur onthult het gemeentebestuur officieel een kunstwerk op de rotonde aan de Veerstraat en de Russeltstraat. Het kunstwerk stelt een levensgrote bokkenrijder voor en is in metaal gemaakt. Kunstenaar Jos Peters van Hasselt ontwierp het beeldhouwwerk in opdracht van het gemeentebestuur. Eerder kreeg een andere rotonde ook al een kunstwerk met de buste van Armand Neven, de stichter van ANL-Plastics.

“Omdat Wellen bekend staat als bokkenrijdersgemeente, door de vele terechtstellingen van meestal onschuldige arme mensen in de 18de eeuw, vonden wij dat de bokkenrijdersgeschiedenis in Wellen ergens gestalte moest krijgen”, vertelt Jeannine Leduc, schepen van cultuur. “Vandaar dat wij kunstenaar Jos Peters de opdracht hebben gegeven om in metaal een figuratief bokkenrijdersbeeld te ontwerpen”.

Volgens de legende heulden de bokkenrijders samen met de duivel en vlogen zij ’s nachts op bokken door de lucht om zich snel te kunnen verplaatsen. “Om de duivel te symboliseren heb ik het beeld van de bok drie keer zo groot gemaakt als de werkelijkheid”, zegt Jos Peters. “De bokkenrijder zelf heb ik op ware grootte gemaakt. Voorts heb ik het beeld in nachtkleuren geschilderd”.

Bron: Het Belang van Limburg, vrijdag 22 september 2006.

Bokkerijder 26 september 2006 00:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea (Bericht 1999316)
Jammer dat ik te laat geboren ben. De bokkenrijders, daar zou ik graag bij geweest zijn.

het is nooit te laat, boadicea ;-)

Jazeker 26 september 2006 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard (Bericht 1993990)
wij voelens ons nogal geprovoceerd hé kim.

Heeft je geslijm wat opgeleverd? :-D

Tantist 26 september 2006 08:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder (Bericht 2018232)
zeiden ze ook over de tempeliers, maar ik weetniet of dat zo is

Laat ik nu net afstammen van een Tempelier ;-)

Reza 26 september 2006 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder (Bericht 2018235)
dan heb ik hieronder goed nieuws voor jou.

woont je nonkel in Wellen ?

Ik heb het gezien in de gazet. ;)

Mijn nonkel woont aan de maaskant, waar ook die veroordeelde voorouder vandaan komen.
We hebben ook familie afkomstig uit Schinnen (NL Limburg). Zij hadden ook een link met de bokkenrijders.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be