![]() |
één op twee allochtonen maakt school niet af
Een op de twee leerlingen van Noord-Afrikaanse en Turkse oorsprong maakt het secundair onderwijs niet af. Dat is bijna vier keer meer dan bij autochtone leerlingen. Vooral in de eerste jaren van de schoolloopbaan lopen allochtonen een dramatische achterstand op.
De ongelijkheid tussen allochtone en autochtone leerlingen blijkt uit een onderzoek van de VUB en sluit aan bij andere onrustwekkende gegevens. Allochtonen zitten meer dan anderen in het beroepsonderwijs, slagen minder vaak in het hoger onderwijs en ze behalen minder goede studieresultaten. Volgens onderzoeker Nils Duquet hebben die slechte resultaten vooral met het begin van de schoolloopbaan te maken. "Kinderen komen de school binnen met een taal- en cultuurachterstand waarvan ze niet meer verlost geraken." Hij stelde vooral bij de meisjes een probleem vast. "We merken dat meisjes van thuis uit geblokkeerd worden om verder te studeren. Jongens worden wél gepusht om goede resultaten te halen". Daarom pleit Duquet ervoor om de inspanningen op de eerste jaren te concentreren. Bron ----------------------------- "We merken dat meisjes van thuis uit geblokkeerd worden om verder te studeren" En maar zagen dat ze geen kansen krijgen, dat ze achtergesteld worden; dat ze gediscrimineerd worden door de autochtonen; awel ze worden van thuis uit al gediscrimineerd door die verrijkende cultuur. |
deze resultaten doen mij niet verschieten. enerzijds moeten allochten willen openstaan voor ons onderwijssysteem anderzijds moet regering vlugger deze problemen aanpakken en beter investeren in het onderwijs. Toch normaal dat ze nu achterop geraken.
|
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be