![]() |
Sint pieters leeuw... ook al verfranst?
moest vandaag sint pieters leeuw zijn... 1/2 mensen die ik sprak waren franstalig.
Kan je dat geloven?Dit is dus niet de brusselse rand maar toch al een stuk in vlaams-brabant. |
Bij de komende gemeenteraadsverkiezingen willen de Franstaligen graag een vertaaldienst van officiële gemeentedocumenten naar het Frans verwezenlijkt zien. Zegt wel genoeg zeker? (voor de slechte verstaander: 'omfloerste' faciliteiten).
|
Mag ik een naieve algemene vraag stellen? Hoe kan een gemeente verfransen als er geen scholen zijn waar de voertaal Frans is? Zolang men resoluut weigert om dat er te laten komen, is er toch een barrière tegen verfransing?
|
Wie weigert is een fascist.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik bedoel : het is toch ONZE FOUT als wij die verfransing in de hand werken door in een nietfaciliteitengemeente Franstalige scholen toe te laten (en ervoor betalen)8O of zie ik dat verkeerd? |
Citaat:
Tevens is het zo dat het gemeentepersonneel vaak frans praat tegen franstaligen. Op het containerpark van sint pieters leeuw zijn de klanten voor de helft franstalig en de parkwachters praten er dan ook frans tegen. Een schande. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hun plan zou dus niet doorgaan, als wij niet zo laks waren dus. Het is dus ONZE FOUT.8O |
Citaat:
|
Citaat:
|
Franstaligen moeten Nederlands spreken en anders kunnen ze maar beter hun boeltje pakken!
|
Citaat:
|
Citaat:
1/20 is het meer tenzij ge naar de macro ging jah dan ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het kan zelfs de meerderheid geweest zijn. Qua opschriften viel het nogal mee in vergelijking met vilvoorde, grimbergen enzo. Maar het aantal franstaligen die ik dus toevallig sprak was zeer groot en ze spraken GEEN WOORD nederlands. En dan was er nog ene die tegen mij in het frans begon maar die eigenlijk duidelijk nederlands als moedertaal had.:roll: Ik neem nu wel aan dat het in realiteit geen 1/2 is maar eerder 1/5( mischien ook mensen uit brussel enzo). Maar dan nog vind ik het zeer veel. |
Citaat:
Nederlands leren heb ik nog nooit een van die studenten zien doen.(Niet dat ik die mensen verwens hoor, altijd interessant zelfs ;-)...) Als je verfransing wil zien, moet je maar es naar de Panne gaan : de meest westelijke gemeente, vlak tegen de Franse grens. In een willekeurige restaurantje word je in het Frans aangesproken, als je geluk hebt kan het ook in het Nederlands als je erom vraagt. Verhuurders van die go-carts voor de kleintjes kunnen soms enkel Frans (die dingen zijn voor kinderen van tien jaar of minder...). Per ongeluk belde ik aan de deur van een mevrouw die naar buiten kwam en "Vous avez sonné?" vroeg. Ik zei iets terug in het Nederlands en ze sprak ook vloeiend (zelfs wat dialect ;-) ) Nederlands terug. Dat is verfransing, mensen.... Voor mij symboliseert de Panne echt een gebied, klevend aan de Franse grens, dat we kunnen maar niet mogen kwijtgeraken bij een splitsing. Die gigantische esplanade met dat standbeeld van Leopold I die daar Belgie "binnenviel" mag van mijn part weg. |
Citaat:
Je moet soms 5 jaar wachten om iets te laten vervangen aan uw huis ectra... Nu over de jeugd hier, zul je grotendeels m(l)ee(g)lopers vinden thats all... Later trap ik het af naar Hasselt ofzo het is een paradijs waneer ik het vergelijk met S-P-L. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be