Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   cd prijs contra mp3's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=5981)

illwill 29 september 2003 19:28

Ik snap nog altijd niet waarom men denkt dat enkel de mp3's ervoor zorgen dat men minder cd's verkoopt! Wie wil er nu niet liever een cd met mooi bijhorend hoesje en dergelijke en met de beste kwaliteit...
De prijs is gewoon veel te duur en de prijs zou ook afhankelijk van de cd moeten zijn net zoals boeken. Een dun boek is goedkoper dan een dik boek, of er nu 5 of 18 nummers op een cd staan maakt tegenwoordig niet uit, als het van een bekende groep is is die prijs gewoon dezelfde. Ik heb zelfs dubbel cd's die nog een stuk duurder zijn waar zelfs minder nummers op staan dan sommige enkele cd's.
De prijs van cd's is gewoon veel te hoog en ik zie de prijs nog altijd jaarlijks een beetje stijgen, men doet maar, ik zeg enkel dat het de tegenovergestelde resultaat zal hebben (wat logisch is)

dejohan 29 september 2003 19:42

Ik betaal tegenwoordig niet meer dan 12 Euro per cd, vaak koop ik ze nog stukken goedkoper, en ik koop véél cd's. Gewoon in de afprijsbakken kijken. Nieuwe cd's moet je links laten liggen.

Paulus de Boskabouter 29 september 2003 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Ik betaal tegenwoordig niet meer dan 12 Euro per cd, vaak koop ik ze nog stukken goedkoper, en ik koop véél cd's. Gewoon in de afprijsbakken kijken. Nieuwe cd's moet je links laten liggen.

:lol:

Dejohan toch! mettertijd ga je zelfs nog een 'retro' muzieksmaak krijgen, niet?

C uit W 29 september 2003 19:57

De taksen op cd's zijn veel te hoog, muziek is een cultuur product.
En de platenfirma's moeten een moeite doen om de prijzen te laten dalen.
Als je voor 0 euro een hele hoop cd's kan downloaden, waarom zou je in godsnaam €20 betalen voor 1 cd?

dejohan 29 september 2003 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:

:lol:

Dejohan toch! mettertijd ga je zelfs nog een 'retro' muzieksmaak krijgen, niet?

De nieuwe dingen download ik, ne als het mij aantstaat zal ik het binnen twee jaar ofzo wel kopen.

Je hebt zo ook minder kans op miskopen: ik koop eigenlijk enkel cd's die ik al ken. Zo heb ik ongeveer alle ouwe groepen die ik vroeger op overgenomen cassetjes had wel aan verlaagde prijs kunne kopen. Maar ook nieuwe groepen vind je soms in de afprijsbakken, ik heb Tourist van St. Germaine voor ong 10 Euro kunnen kopen, nog geen jaar nadat die uit was.
Ik heb ook eens in een winkel een promotie gekocht van 10 CD's voor 20 Euro. Daar zat tussen Tania Donnely, Pavement, Girls Against Boys, the Verve, Ocean Colour Scene en nog wat. Niet echt supergroepen, maar ook geen prutskes. Dat was in een cd winkel in een klein stadje, waar de winkelier van zijn cd's af moest die niemand koopt. Ik heb daar toch een goeie dag gehad.
Je moet er gewoon achter zoeken, niet naar de grote ketens, daar heb je alleen "beach hits' of slechte opnamen van Hendrix of Marley. Ga eens naar onafhankelijke winkels, liefst niet in een grote stad.
In the free record heb je ook 'nice price', 2 cd's voor 500 bef/stuk. Maar daar koop ik dan alleen echte toppers die ik absoluut wil hebben.

Paulus de Boskabouter 29 september 2003 22:12

Ik ga gewoon naar de 'bib' geef daar 10 oude Belgische ballen om m'n geweten te sussen en kopiëer het boeltje op Cd-rom.
Mp3's zijn leuk maar ook niet meer dan dat. De kwaliteit is ronduit abominabel voor hi-fi gebruik.

Ps: sommige handelaren willen je wel tegen een kleine vergoeding de nieuwste CD's laten kopiëren. Leve België en z'n nationale sport! :wink:

DaBlacky 29 september 2003 22:50

Citaat:

Ik ga gewoon naar de 'bib' geef daar 10 oude Belgische ballen om m'n geweten te sussen en kopiëer het boeltje op Cd-rom.
Mp3's zijn leuk maar ook niet meer dan dat. De kwaliteit is ronduit abominabel voor hi-fi gebruik.

Ps: sommige handelaren willen je wel tegen een kleine vergoeding de nieuwste CD's laten kopiëren. Leve België en z'n nationale sport! :wink:

Ligt eraan wat voor mp3's. Ik hoor geen verschil als ik 256 kbps of hoger als audio schrijf.

Paulus de Boskabouter 29 september 2003 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:

Ligt eraan wat voor mp3's. Ik hoor geen verschil als ik 256 kbps of hoger als audio schrijf.

Ik heb vooral last met de bassen.
'k heb het eens uitgeprobeerd met verschillende bitrates, en de originele CD's klinken toch steeds veel gedifiniëerder.

parcifal 30 september 2003 08:28

Ik was begin deze maand in Vietnam alwaar ik
12 recente cd's kocht (Moby, Coldplay, Massive Attack, ...)
met mooie hoesjes en playlist aan een totale
prijs van 5.5 Euro of 220 fr.
Dit is 18.3 fr. per cd.
Voor die prijs kun je ze zelf niet maken. 8)

En de kwaliteit was opperbest...

Johan C. 30 september 2003 09:49

Ik betaal niet meer dan 12 euro voor alle nieuwe cd's per maand. Ik heb een abonnement op het spaanse weblisten http://www.weblisten.com Een voorbeeld van wat ik in de maand september zoal heb afgehaald, de nieuwe van : Sting, Bowie, Starsailor, Swell, Paolo Conté, Waterboys enz Weblisten is LEGAAL (rechten worden betaald aan auteursrechtenorganisaties) en biedt een zeer snelle service (snelheden tot 360 KB/s) De mp3's zijn 192 Kbps. Ok dat is niet de meest perfecte kwaliteit maar dat hoeft ook niet voor die prijs. Ik speel de mp3's af op mijn home dvd geluidsinstallatie en dat klinkt best wel goed. Ik kan zo tot wel acht tot negen full cd's op één straalschijfje schrijven wat dan ook weer in de kosten scheelt.

WEBLISTEN: DE TOEKOMST

alpina 30 september 2003 12:03

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de prijs voor CD's veel te hoog ligt. Zeker met de recente concurrentie van P2P netwerken moeten de platenbonzen toch eens gaan nadenken over de nieuwe economische situatie die is ontstaan en die niet zo snel zal verdwijnen. In de begindagen was een CD een luxeproduct, iets dat nieuw is kost veel geld en de mensen wilden er dat geld aan uitgeven maar blijkbaar heeft men niet door dat met de "recente" alternatieven de prijs van een CD echt wel de pan uit swingt. In plaats van een poging te doen om van het internet gebruik te maken om liedjes te verkopen tegen een redelijke prijs zit de platenindustrie gewoon stil en zit ze te zagen over de schande dat iedereen muziek kopieert. In de VS heeft 1 platenfirma(ik dacht dat het Sony was maar ik ben niet zeker) de prijs met 20% doen dalen, dat is geen spectaculair verschil maar het zal toch zeker zijn invloed hebben. Ik vraag me af waarom dat hier niet kan. Bovendien moeten de platenmaatschappijen er toch wat meer werk van maken om je bij een CD meer te bieden dan enkel de muziek die er op staat want die kun je tegenwoordig toch ergens gratis pikken.
Moesten de platenmaatschappijen wat minder kankeren op hun eigenlijke doelgroep en hun producten wat aantrekkelijker maken door een lagere prijs en een meerwaarde van het product zelf dan zouden we mijns inziens al heel wat verder staan.

Paulus de Boskabouter 30 september 2003 12:16

Ik vind dat het initiatief in handen ligt van de muzikanten zelf.
Met het internet hebben ze een uitstekende mogelijkheid gekregen hun produkten zelf aan de man te brengen (ik geloof dat de band Marillion reeds op die manier te werk gaat).
Dankzij de computertechnologie zijn ook geen peperdure studio's meer nodig om wekenlang opnamen in te maken. (iets wat de platenfirma voorschiet) Een band die zichzelf serieus neemt kan algauw investeren in het nodige materiaal (microfoons, mix-toestanden etc.. ) waarop het dan ten allen tijde beroep kan doen, ipv eerst bij de platenbonzen om een contract of een voorschot te gaan bedelen.

dejohan 30 september 2003 12:52

Een probleem is dat nog altijd bar weinig mensen via het internet kopen, en van diegene die het wel doen, zijn er veel die niet online willen betalen. Enkel vliegtuigtickets enzo, waarbij men nog altijd een echte overschrijving moet doen, wil men nog doen. Er zijn al een hoop muzieksites geweest, maar die zijn bijna allemaal falliet gegaan.

Bruno* 30 september 2003 14:49

De CD's worden gewoon aan schandalig hoge prijzen verkocht- dat geldt ook voor de DVD's trouwens. Normaal dat je alles downloadt.

dejohan 30 september 2003 14:59

ok ik moet niet schijnleilig doen, ik download zelf serieus veel. Maar het is niet "normaal" dat je iets download omdat het veel kost. Het is en blijft diefstal.

Het is echter wel plezant :D

Johan C. 30 september 2003 15:43

Ach kom is die twaalf euro op weblisten nu echt teveel? Op e-music heb je het hele archief tot je beschikking voor 14.99 dollar per maand. Er zijn zelfs artiesten die enkel op e-music iets uitbrengen.

dejohan 30 september 2003 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan C.
Ach kom is die twaalf euro op weblisten nu echt teveel? Op e-music heb je het hele archief tot je beschikking voor 14.99 dollar per maand. Er zijn zelfs artiesten die enkel op e-music iets uitbrengen.

Hoe betaal jij? En kost dit "per nummer" of "per luisterbeurt" ofzo?

Panzer 2000 30 september 2003 16:37

Downloaden doe ik ook omdat ik dan geen cd's moet kopen met 20 nummer's waarvan ik er 2 van goedvind, zonde van het geld

illwill 30 september 2003 16:46

Citaat:

ok ik moet niet schijnleilig doen, ik download zelf serieus veel. Maar het is niet "normaal" dat je iets download omdat het veel kost. Het is en blijft diefstal.

Volledig mee eens alleen is de technologie nu gelukkig zo ver dat de gewone mens wel eens iets kan terug doen zoals downloaden ipv te
veel betalen voor een product. Trouwens kijk eens wie klaagt, het zijn degene die hun geld langs geen kanten opkrijgen die toch nog klagen.
Ok het blijft diefstal maar toch moeten ze zelf eens gaan nadenken waarom een cd zo duur is uiteindelijk en of het wel correct die prijs heeft.

dejohan 30 september 2003 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Citaat:

Volledig mee eens alleen is de technologie nu gelukkig zo ver dat de gewone mens wel eens iets kan terug doen zoals downloaden ipv te
veel betalen voor een product. Trouwens kijk eens wie klaagt, het zijn degene die hun geld langs geen kanten opkrijgen die toch nog klagen.
Ok het blijft diefstal maar toch moeten ze zelf eens gaan nadenken waarom een cd zo duur is uiteindelijk en of het wel correct die prijs heeft.

Alles waar een merknaam opstaat is 'te duur'. Al eens kleren gaan kopen in een grote winkelstraat? Hoeveel kost het om een Levi's jeansbroek te maken? 5 Euro? En hoeveel kost het in winkelstraat? Minstens 100€.
Hoeveel kost het om een fles Coca-Cola te maken? 30 cent? In de winkel: 1.5 €.

Als je cd's te duur vindt, kan je over ongeveer alles gaan klagen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be