Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   KLM in Franse handen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=5993)

Zeno! 30 september 2003 13:58

Citaat:

KLM OVERGENOMEN DOOR AIR FRANCE

SCHIPHOL - De KLM wordt overgenomen door Air France. De overname, door beide partijen gepresenteerd als een fusie, werd vanochtend bekendgemaakt. De twee maatschappijen blijven onder eigen naam actief, onder een gemeenschappelijke paraplu. De fusie kost volgens de vakbonden vijfhonderd mensen hun baan, bovenop de 4500 ontslagen die de KLM al eerder aankondigde.

Beide maatschappijen worden onder-
gebracht in één Franse holding. De naam
van de nieuwe maatschappij, die de
grootste in Europa wordt, is Air
France-KLM. De fusie van Air France en
KLM is de eerste grensoverschrijdende
fusie in de Europese luchtvaart.

KLM behoudt wel acht jaar lang zijn
landingsrechten op de luchthaven van
Schiphol en beide maatschappijen
blijven onder hun eigen naam vliegen.
Air France-voorzitter Jean-Cyril
Spinetta gaat de alliantie leiden.
Nooit gedacht dat de Nederlanders de KLM zomaar zouden laten overnemen door Air France.... Zonde.

Mustapha 30 september 2003 14:08

Liever laten overnemen met behoud van de naam "KLM" en eigen bedrijfscultuur dan te moeten ophouden als SABENA.

Zeno! 30 september 2003 14:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Liever laten overnemen met behoud van de naam "KLM" en eigen bedrijfscultuur dan te moeten ophouden als SABENA.

Sabena is een heel ander verhaal. Sabena was ècht Belgisch, en dus moest het bedrijf ooit wel eens 'barsten'. :wink:

Trouwens, Sabena heeft toch een opvolger (SN Brussels Airlines), en dat bedrijf is -tot op heden- nog steeds "Belgisch"....

Otto 30 september 2003 19:22

KLM heeft kennelijk niets geleerd van de geschiedenis van SABENA. Ik vertrouw die fransen voor geen halve cent. Waarom geen fusie met Britsch Air of Lufthansa?

eigeeltje 1 oktober 2003 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Otto
KLM heeft kennelijk niets geleerd van de geschiedenis van SABENA. Ik vertrouw die fransen voor geen halve cent. Waarom geen fusie met Britsch Air of Lufthansa?

Je mag wel niet vergeten dat KLM een verlieslatende maatschappij is in tegenstelling met air France. KLM zal dus wel niet veel keuze gehad hebben om een partner te vinden. Komt er bij dat de bestemmingen van AIR France die van KLM beter aanvullen, dan die van Lufthansa of British airways dat zouden doen.

Antoon 1 oktober 2003 09:04

Vroeger waren nationale luchtvaartmaatschappijen de trots van een land. Daarom is dat één van de eerste zaken die worden opgericht wanneer een land onafhankelijk wordt.

Vandaag is zo'n overheidsbedrijf onhoudbaar geworden. De 'verdwijning' van Sabena en Swissair, vervangen door SN Brussels en Swiss, zijn hier maar een paar voobeelden van.

Fusies tussen grotere ondernemingen zoals KLM en Air France maken deel uit van het einde van de nationale luchtvaartmaatschappijen als dusdanig.

maddox 1 oktober 2003 12:41

L'aeroport d'Europe iemand?

KLM heeft zich verkocht aan de meestbiedende, en in dit geval de Franse staat ,die zich nog steeds superieur voelt aan de rest van de wereld.
Ik geef de naam KLM geen decenium meer, als ik afga op de chauvinistische streken die Frankrijk al heeft uitgehaald in zulke gevallen.

boer_bavo 7 oktober 2003 12:02

Citaat:

De samenwerking tussen Air-France en Sabena was veel minder verregaand, en daarnaast: ze werd opgeblazen door de Vlamingen.
Nu is er een aandelenruil, en wordt het écht 1 bedrijf, met binnen afzienbare tijd waarschijnlijk ook maar 1 naam meer (al durven ze dat nu nog niet zeggen).

TomB 7 oktober 2003 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Citaat:

De samenwerking tussen Air-France en Sabena was veel minder verregaand, en daarnaast: ze werd opgeblazen door de Vlamingen.
Nu is er een aandelenruil, en wordt het écht 1 bedrijf, met binnen afzienbare tijd waarschijnlijk ook maar 1 naam meer (al durven ze dat nu nog niet zeggen).

De Koninklijke air France? ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be