Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2006 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=131)
-   -   CD&V-nva wil meertalig multicultureel Gent (https://forum.politics.be/showthread.php?t=59941)

jan hyoens 18 september 2006 09:45

CD&V-nva wil meertalig multicultureel Gent

In Gent verspreidt een gemeenteraadskandidaat van de kartellijst CD&V-n.va een drietalige propagandafolder (Nederlands, Frans en Engels).
De betrokkene Mulongo Dimoneken-Vaneste laat ook drietalige affiches aanplakken. M.a.w. taalfaciliteiten in de Arteveldestad.
Uit dit alles kan het volgende geconcludeerd worden:
- er bestaat een hemelsbrede afstand tussen de stoere Vlaamse verklaringen van CD&V minister-president Leterme en de dagdagelijkse politiek die door zijn partij gevoerd wordt.
- aan het Vlaams allooi van het ander componentje van het kartel, de nv.a, (de rest-Volksunie) kan gerust getwijfeld worden.
- deze drietalige propaganda past in de multiculturele maatschappijvisie van de betrokken kandidaat en dus van het zogenaamd “Vlaams” kartel CD&V - nv.a.
De CD&V-nva laat hier dus platte electorale motieven primeren boven de verwezenlijkingen van de Vlaamse Beweging.

circe 18 september 2006 09:48

waarom geen turks en arabisch? Ze is vast een vuile racist!

Anna List 18 september 2006 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 1997028)
waarom geen turks en arabisch? Ze is vast een vuile racist!

't zal wel geen kwade wil geweest zijn, eerder onkunde ...

jan hyoens 18 september 2006 09:57

Het is een hij. En van de Turken moet hij als zwarte geen stemmen verwachten.

predator 18 september 2006 10:08

@ hyoens :

Citaat:

En van de Turken moet hij als zwarte geen stemmen verwachten.
raSScist

ilfalco 18 september 2006 10:32

Ze hebben daar ook al in het turks campagne gevoerd hoor de tsjeven net als spa etc...

Je moet trouwens maar eens kijken bij allochtone winkels enzo. Die maken voor alle partijen campagne zo lang het allochtonen zijn.
Die stemmen dus niet omwille van de inhoud op een kanidaat maar omdat er bvb iemand van hun moskee op staat. Ik vraag me dan ook af in hoeverre zij de programma's van die partijen onderschrijven.

Fozzie 18 september 2006 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens (Bericht 1997026)
In Gent verspreidt een gemeenteraadskandidaat van de kartellijst CD&V-n.va een drietalige propagandafolder (Nederlands, Frans en Engels).
De betrokkene Mulongo Dimoneken-Vaneste laat ook drietalige affiches aanplakken. M.a.w. taalfaciliteiten in de Arteveldestad.
- er bestaat een hemelsbrede afstand tussen de stoere Vlaamse verklaringen van CD&V minister-president Leterme en de dagdagelijkse politiek die door zijn partij gevoerd wordt.
- aan het Vlaams allooi van het ander componentje van het kartel, de nv.a, (de rest-Volksunie) kan gerust getwijfeld worden.
- deze drietalige propaganda past in de multiculturele maatschappijvisie van de betrokken kandidaat en dus van het zogenaamd “Vlaams” kartel CD&V - nv.a.
De CD&V-nva laat hier dus platte electorale motieven primeren boven de verwezenlijkingen van de Vlaamse Beweging.

Ze doen maar, al vind ik de achterliggende gedachte wel een beetje vreemd. Waarom maken ze hun campagne ook in het Frans & Engels? Omdat een deel van hun kiezers geen Nederlands kunnen spreken? Maar als die kiezers geen Nederlands kunnen spreken, hoe kunnen ze dan hun oproep om te gaan stemmen begrijpen?

Daarnaast denk ik dat er veel Vlaamsgezinden in Gent ferm op hun tenen gaan getrapt zijn met een - deels - Franstalige campagne in een Vlaamse stad.

ilfalco 18 september 2006 10:42

Citaat:

waarom geen turks en arabisch? Ze is vast een vuile racist
Daar hebben ze al andere kandidaten voor..

slegie 18 september 2006 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie (Bericht 1997197)

Ze doen maar, al vind ik de achterliggende gedachte wel een beetje vreemd. Waarom maken ze hun campagne ook in het Frans & Engels? Omdat een deel van hun kiezers geen Nederlands kunnen spreken? Maar als die kiezers geen Nederlands kunnen spreken, hoe kunnen ze dan hun oproep om te gaan stemmen begrijpen?

Daarnaast denk ik dat er veel Vlaamsgezinden in Gent ferm op hun tenen gaan getrapt zijn met een - deels - Franstalige campagne in een Vlaamse stad.

zo leren de echte gentenaren misschien ook eens een stukje frans en engels :-)

vulpes 18 september 2006 11:09

'k vraag mij af wat de kartelpartner daarvan vindt..

Lodi 18 september 2006 13:03

Citaat:

Wil men nu eigenlijk de Vlaamse eigenheid van Gent verpanden ? En waarom als derde taal Engels ? De derde taal in België is Duits. Waar blijft die taal dan ? Dat is discriminatie van een bevolkingsgroep in eigen land.
Als de mensen nu eens goed gaan nadenken voor 8 oktober, zou Leterme eens kunnen afgaan als een gieter. Is men nu volledig met de voeten van het Vlaamse volk aan het spelen ?

Lodi 18 september 2006 13:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1997253)

Ik denk niet dat de achterban echt gelukkig met deze werkwijze is. Je mag hen natuurlijk niet aanvallen als de "bazen" zo beslissen, wel ?
Maar zo'n handelswijze is niet goed te praten.

Voodoo Child 18 september 2006 14:14

Nederlands, frans en engels.
De talen die ieder vlaming machtig zou moeten zijn imo

Volksstormer 18 september 2006 14:23

Citaat:

Ik vrees niet dat het VB ooit voor taalfaciliteiten zal pleiten, maar ik er zal niet van verschieten als er ooit een bwana kitoko op de lijst zou komen. (Voorzover dat nog niet het geval is.)

Jong N-VA'er 18 september 2006 14:34

Ik kom net van Gent en heb slechts 1 affiche ervan gezien.
Trouwens, het VB voert ook in het Brusselse en errond campagnes in het Frans, maar ja dat zal weer wat anders zijn zeker?

Als je mensen jouw eigen taal wil doen spreken, moet je ze wel eerst in hun taal aanspreken.

robert t 18 september 2006 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 1997253)

De kartelpartner zal het vermoedelijk wel afkeuren, maar inmiddels is het kwaad geschied. Het kan zelfs zo zijn dat de bewuste kandidaat op eigen kosten de affiches heeft laten drukken en verspreiden zonder dat zelfs CD&V er weet van had. Wat er ook van zij, het is een blunder van jewelste. Foei CD&V.

Jong N-VA'er 18 september 2006 14:35

Trouwens: taalfaciliteiten, meneer Hyoens? Jouw beweringen zijn echt nog beter soms dan de grappen van Geert Hoste!:D

circe 18 september 2006 14:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 1997813)
Ik kom net van Gent en heb slechts 1 affiche ervan gezien.
Trouwens, het VB voert ook in het Brusselse en errond campagnes in het Frans, maar ja dat zal weer wat anders zijn zeker?

Als je mensen jouw eigen taal wil doen spreken, moet je ze wel eerst in hun taal aanspreken.

Brussel is officiëel tweetalig. Bij mijn weten is in Gent het Nederlands nog steeds de enige officiële taal.

Jong N-VA'er 18 september 2006 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 1997822)
De kartelpartner zal het vermoedelijk wel afkeuren, maar inmiddels is het kwaad geschied. Het kan zelfs zo zijn dat de bewuste kandidaat op eigen kosten de affiches heeft laten drukken en verspreiden zonder dat zelfs CD&V er weet van had. Wat er ook van zij, het is een blunder van jewelste. Foei CD&V.

Van wat ik weet van de man, is het iemand die nadruk legt op vele Gentenaars van buitenlandse origine die Engels of Frans spreken. Naar t schijnt zou hij mensen via hem willen aansporen inburgeringstrajecten te volgen, ale dat is toch wat ik weet van een vriendin daar in het Gentse;-)

Als het toch gaat over een verdoken facilitist, dan zal ik mij eens gauw aan het werk zetten en zorgen dat de man al zeker op enkele stemmen minder kan rekenen;-)

Jong N-VA'er 18 september 2006 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 1997836)
Brussel is officiëel tweetalig. Bij mijn weten is in Gent het Nederlands nog steeds de enige officiële taal.

Jullie zijn soms sneller dan ik kan typen (tgaat niet zo goed vandaag, beetje ziekjes:oops: maar dat overleef ik wel:p)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be