Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ford... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=6004)

Jan Boeykens 1 oktober 2003 12:04

Het lijkt erop dat het lijstje van wegvluchtende ondernemingen alweer wat langer wordt...

Hoe lang gaat het nog duren vooraleer de grote partijen inzien dat je door arbeidsbelasting te heffen de arbeid wegjaagt?

Volgens Vivant is er nochtans een alternatief: verschuif arbeidsbelasting naar consumptiebelasting. Indien je de mensen gewoon hun nettoloon betaalt (en de belastingen daarboven vervangt door consumptiebelasting) wordt arbeid zowieso een faktor 2 goedkoper! De daardoor veroorzaakte prijsdaling (producten worden veel goedkoper) compenseer je door consumptiebelasting, zodat de producten in de winkel nog evenveel kosten!

Oh ja, ten tijden van Philips heeft Vivant hier een klein (maar verboden) filmpje gemaakt. Hier de link http://www.vivant.org:8080/Vivant/nl...ma/philips.mpg

Stratcat 1 oktober 2003 12:13

FORT ?

:?

Pallieter 1 oktober 2003 12:21

alles gaat goed is het niet steve en guy

Commie 1 oktober 2003 12:24

vivant, zijn dat niet die neo-liberalen die volgens voorzitter Duchatelet het wetenschappelijk onderzoek volledig willen privatiseren?

Stratcat 1 oktober 2003 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Boeykens
Volgens Vivant is er nochtans een alternatief: verschuif arbeidsbelasting naar consumptiebelasting. Indien je de mensen gewoon hun nettoloon betaalt (en de belastingen daarboven vervangt door consumptiebelasting) wordt arbeid zowieso een faktor 2 goedkoper! De daardoor veroorzaakte prijsdaling (producten worden veel goedkoper) compenseer je door consumptiebelasting, zodat de producten in de winkel nog evenveel kosten!

U bent hier nieuw zeker?

Jan Boeykens 1 oktober 2003 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door sato
FORT ?

:?

:oops:

Toegegeven... ik rijd met iets anders....

Paulus de Boskabouter 1 oktober 2003 16:49

Rijd ?

:wink:

Pieter de Coninck 1 oktober 2003 17:17

Wanneer wordt onze internationale wapenhandelaar en groot genie die de moed had om een vuist te maken tegen de smerige amerikanen tijdens de Irak crisis officieel bedankt voor zijn fantastische inspanningen?
Een lokaal is geen probleem. Bij Ford genk is er plaats genoeg.

omaplop 1 oktober 2003 18:39

Ik rijd ook niet met een ford. Rijd jij wel met een?[/b]

Paulus de Boskabouter 1 oktober 2003 18:44

Hmm.. interessant genoeg om even op te zoeken..
Blijkt dat beide (ik rij en ik rijd) tot de mogelijkheden behoren.


Citaat:

Vraag van de week

Mag je de -d weglaten in 'Ik rij(d) met de auto'?

Ja, ook de vorm zonder -d is hier correct. Bij de werkwoorden houden, snijden, glijden, rijden en afgeleide werkwoorden zoals ophouden en aansnijden, mag u de -d in de eerste persoon weglaten. In gesproken taal zijn de vormen zonder -d het gewoonst. Ook in geschreven taal komen ze erg vaak voor, omdat ze minder stijf zijn dan de vormen met -d: Ik hou(d) er niets aan over. Ik rij(d) wel even naar de slager. Ik snij(d) alvast de kalkoen aan.

Ook bij de gebiedende wijs mag u de -d weglaten: Hou(d) je vast! Rij(d) naar huis! Snij(d) het brood! En hetzelfde geldt voor vraagzinnen in de jij-vorm: Hou(d) je er iets aan over? Rij(d) jij even naar de slager? Snij(d) jij alvast de kalkoen aan?

Rudy Van Nespen 1 oktober 2003 18:50

Toch eigenaardig dat onder de zogenaamd "Liberaal-Sociale" regering van Verhofstadt er zoveel banen zijn verloren gegaan, ondanks een zogezegde lastenverlaging.
Er zijn zoveel faillissementen, dat het lijkt alsof we binnenkort geen bedrijven meer gaan overhouden.
Al bijna 5 jaar zien we zoveel multinationals hun produktie- en onderzoeksafdelingen verhuizen naar lage loonlanden.

De middenstand kreunt onder overreglementering en overbelasting.

Maar: "Alles gaat goed! België staat er weer!"
Inderdaad: België staat er weer...aan de rand van de afgrond!

Hoog tijd om echte Liberalen te kiezen: Dat is kiezen voor het Liberaal Appel!!!

Descartes Jr 1 oktober 2003 19:21

Dit bericht gaat niet over het misbruik van Visa-kaarten, niet over de Olympische Spelen in Vlaanderen ja of nee, niet over een staatssecretaris die een half diploma niet heeft gehaald.

Dit bericht gaat over de toekomst van de werkgelegenheid in heel België. Terwijl op de ene plaats de werkgelegenheidsconferentie plaats vindt met het nobele doel om 200.000 banen bij te creëren, speelt zich enkele tientallen kilometers verder een sociaal drama af. 3000 banen op de tocht bij Ford Genk plus duizenden banen bij onderaannemers!

Bij de sluiting van Philips Hasselt nog geen jaar geleden heeft Vivant een TV-filmpje gemaakt waarmee we aan de bevolking trachtten duidelijk te maken dat de belasting op onze werkende mensen moet vervangen worden door belasting op producten. Dit filmpje werd door het Vlaams commissariaat voor de media verboden maar is nog steeds te bekijken op onze website. (http://www.vivant.org:8080/Vivant/nl...ma/philips.mpg)

Nu zijn wel alle politieke partijen er van overtuigd dat de belasting op arbeid moet verminderen. Zij hebben nog niet begrepen dat als je bepaalde belastingen wil verminderen er andere belastingen in de plaats moeten komen en/of drastische besparingen moeten gebeuren in de overheidsuitgaven.

Dat is de reden waarom de regering ter gelegenheid van de tewerkstellingsconferentie slechts een minieme belastingsvermindering van 800 miljoen € heeft voorzien, ongeveer 1% van de totale belasting op arbeid. Het is niet door de belasting op arbeid met 1% te verminderen dat men Ford in Genk houdt. Als men de industriële bedrijven hier wil houden, dan zal de belasting op arbeid écht moeten verminderen, bijvoorbeeld tot de helft van wat het nu is.

De regering wordt niet geholpen door een werkgeversorganisatie die niet duidelijk durft te zeggen waar het op staat. Wanneer gaat ook het VBO tegenover de regering duidelijke taal spreken? Nu wekt het VBO de indruk dat die 1% daadwerkelijk zou volstaan. De feiten spreken dat echter tegen. Het VBO moet haar verantwoordelijkheid opnemen en pleiten voor een substantiële vermindering van belasting op arbeid indien men de verdere afbouw van de industriële tewerkstelling wil stoppen.

Op dertig jaar tijd is de industriële tewerkstelling in dit land met bijna de helft verminderd. Er werken nu minder mensen in onze fabrieken dan dat er werken bij de overheid. Wie gaat dan in de toekomst onze pensioenen betalen? Onderwijzers, verpleegsters, dokters, journalisten, ….?

Roland Duchâtelet,
Voorzitter Vivant

Rudy Van Nespen 1 oktober 2003 19:53

Meneer Duchâtelet heeft één goed voorstel: de belasting op arbeid halveren.

Maar wat zet je er tegenover? Een TobinTaks?
Het optrekken van de BTW? (dat gaat trouwens niet vanwege de Europese harmonisering van de BTW-tarieven en het asociaal karakter van de maatregel...)

Eéns zien of Vivant ook realistisch kan denken :wink:

Ardor 1 oktober 2003 19:55

Het is duidelijk dat Verhofstadt & Co er helemaal niets van bakken. Het is een echte schande. Meer hoeft men niet te zeggen.
Misschien alleen nog...: De productie verschuift naar Turkije?! Misschien een goed idee om een aantal Turken mee te sturen...? :wink:

AyneRand 1 oktober 2003 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ardor
Het is duidelijk dat Verhofstadt & Co er helemaal niets van bakken. Het is een echte schande. Meer hoeft men niet te zeggen.
Misschien alleen nog...: De productie verschuift naar Turkije?! Misschien een goed idee om een aantal Turken mee te sturen...? :wink:

Na de gemakkelijke kritiek kan jij ons zeker en vast vertellen op welke manier Ford meteen zijn beslissing zal ongedaan maken en er dus toch geen 3000 banen moeten sneuvelen. We wachten met ongeduld op uw deskundige uitleg terzake ...

TomB 1 oktober 2003 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Het optrekken van de BTW? (dat gaat trouwens niet vanwege de Europese harmonisering van de BTW-tarieven en het asociaal karakter van de maatregel...)

Eéns zien of Vivant ook realistisch kan denken :wink:

Eens zien of gij verder kunt denken dan dat de geharmoniseerde BTW de enige mogelijke taxatie op consumptie is.

Descartes Jr 1 oktober 2003 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Meneer Duchâtelet heeft één goed voorstel: de belasting op arbeid halveren.

Maar wat zet je er tegenover? Een TobinTaks?
Het optrekken van de BTW? (dat gaat trouwens niet vanwege de Europese harmonisering van de BTW-tarieven en het asociaal karakter van de maatregel...)

Eéns zien of Vivant ook realistisch kan denken :wink:

Blijf maar steken in uw oer-conservatief denkcocon. Zo red je het nooit (da's nu wel weer eens bewezen).
Dat Roland Duchâtelet op dit moment de grootste privé-werkgever van België is zie je natuurlijk gemakshalve over het hoofd. U weet het natuurlijk beter.

Ik heb niet die pretentie. Ik ben 'maar' burgerlijk ingenieur en kan dus enkel 'maar' oordelen op basis van cijfers en getallen.

Maar ik heb wel een logische conclusie getrokken : met de plak- en plaasterpolitiek van vandaag (socialist, katholiek of liberaal) lukt het al decennia van geen kanten. Zij worden dan ook gedicteerd vanuit de wereld van de ambtenaren en advocaten.

Toevallig de twee ministeries waar alles op wieltjes loopt :roll:

Pff .. ik begin niet opnieuw het hele Vivant-programma te beschrijven. Wie het éénmaal met verstand leest heeft het begrepen. Iets wat ik niet kan zeggen na het lezen van de andere partijprogramma's. Voorbeelden van 'flou artistique'.

Maar ik heb zo de indruk dat men graag droomt en zich goed voelt bij die 'flou artistique'. :zucht:

Manlomë 1 oktober 2003 20:15

Ik heb al een antwoord gepost op deze problematiek op de topic ford genk (jaja wel degelijk forD) bij 'maatschappelijke discussies'

ik zal hem eens hier kopiëren, als u me toestaat.



Citaat:

Volgens mij is de crisissituatie noch een Limburgs, noch een Vlaams en al zeker geen Belgisch probleem. Waar het probleem zich bevindt is: Europa!

Ford is niet het enige bedrijf die een deel van de productie overbrengt naar Oost-Europa, aangezien die daar stukken goedkoper kan gebeuren.
Voor directeurs van grote bedrijven klinkt dit natuurlijk heel aanlokkelijk, dat daardoor duizenden banen geschrapt worden in België, is slechts een detail.

De enige manier om deze praktijken tegen te gaan, en meer werklozen te vermijden, is het in evenwicht brengen van de in- en uitvoertaksen. Dit moet op Europees niveau gebeuren!

Oost-Europeanen mogen natuurlijk geld verdienen, maar de winst zou niet in de portefeuille van de topmanagers mogen terechtkomen.

Als een bedrijf beslist om een deel van de belgische productie te schrappen (maar dit kan natuurlijk ook toegepast worden in andere West-Europese landen) en die goedkoper te laten maken in Oost-Europese landen, dan zou het bedrijf bij het invoeren van de afgewerkte goederen zwaar belast moeten worden.
Zo zou het overbrengen van productieprocessen naar Oost-Europa al heel wat minder aanlokkelijk worden.

Op regionaal vlak kan er niets bereikt worden, omdat het effectieve probleem ook daar niet ligt. Men kan daar enkel tegemoetkomen en de krachten bundelen om dit in de Europese zittingen te krijgen.

Men spreekt altijd van Europa, wel, laat men nu ook eens zien dat Europa bestaat.

AyneRand 1 oktober 2003 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Manlomë
Ik heb al een antwoord gepost op deze problematiek op de topic ford genk (jaja wel degelijk forD) bij 'maatschappelijke discussies'

ik zal hem eens hier kopiëren, als u me toestaat.



Citaat:

Volgens mij is de crisissituatie noch een Limburgs, noch een Vlaams en al zeker geen Belgisch probleem. Waar het probleem zich bevindt is: Europa!

Ford is niet het enige bedrijf die een deel van de productie overbrengt naar Oost-Europa, aangezien die daar stukken goedkoper kan gebeuren.
Voor directeurs van grote bedrijven klinkt dit natuurlijk heel aanlokkelijk, dat daardoor duizenden banen geschrapt worden in België, is slechts een detail.

De enige manier om deze praktijken tegen te gaan, en meer werklozen te vermijden, is het in evenwicht brengen van de in- en uitvoertaksen. Dit moet op Europees niveau gebeuren!

Oost-Europeanen mogen natuurlijk geld verdienen, maar de winst zou niet in de portefeuille van de topmanagers mogen terechtkomen.

Als een bedrijf beslist om een deel van de belgische productie te schrappen (maar dit kan natuurlijk ook toegepast worden in andere West-Europese landen) en die goedkoper te laten maken in Oost-Europese landen, dan zou het bedrijf bij het invoeren van de afgewerkte goederen zwaar belast moeten worden.
Zo zou het overbrengen van productieprocessen naar Oost-Europa al heel wat minder aanlokkelijk worden.

Op regionaal vlak kan er niets bereikt worden, omdat het effectieve probleem ook daar niet ligt. Men kan daar enkel tegemoetkomen en de krachten bundelen om dit in de Europese zittingen te krijgen.

Men spreekt altijd van Europa, wel, laat men nu ook eens zien dat Europa bestaat.

Bent u op de hoogte dat in 2004 die oost-europese landen deel zullen uitmaken van de Unie en dat ze dus even goed als wij zullen kunnen genieten van het vrij verkeer van goederen en personen? Blijkbaar niet dus. Mag ik er ook even op wijzen dat tussen west en oost duitsland er bijna geen loonverschillen meer bestaan ondanks het feit dat die verschillen bij de aanvang van de hereniging meer dan het dubbele bedroegen?

Rudy Van Nespen 1 oktober 2003 20:30

Kleine opmerking Manlöme:

Dit is puur protectionisme...
Dat lukt niet in een Europese Unie...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be