Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2006 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=131)
-   -   En daar komen ze... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=60332)

Pever 20 september 2006 22:39

En daar komen ze...

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...el/index.shtml

Pever 20 september 2006 22:55

Straks mogen we nog kiezen tussen "Dewinter", "Abdel" en "Kees", en Filip gaat het runnen...

LOL!

Uh-Huh 20 september 2006 22:58

Huh? Sinds wanneer mogen niet-Belgen op verkiezingslijsten??

Uh-Huh 20 september 2006 23:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh (Bericht 2004650)
Huh? Sinds wanneer mogen niet-Belgen op verkiezingslijsten??

Ok, sinds 6 jaar geleden.. oeps. :oops:

Tavek 21 september 2006 00:05

Toch te gek. Zat er ook niet een Belg in de gemeenteraad in Den Haag ?

Knuppel 21 september 2006 18:14

Oeps.
Zo weinig commentaar van de linksen?

solidarnosc 21 september 2006 18:17

Ga je me nu zeggen dat jullie nu ook al een probleem hebben met Nederlanders?

Knuppel 21 september 2006 18:28

'Jullie'?

solidarnosc 21 september 2006 18:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2006681)
'Jullie'?

Wil je nu zeggen dat al die 32.990 berichten door één persoon werden geschreven. :-o ;-)

Knuppel 21 september 2006 19:09

Het waren anders uh-huh en Tavek die geen 'hoera' riepen. Je gaat me toch niet wijsmaken dat jij hen in gedachten had met 'jullie'?

Dimitri 21 september 2006 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pever (Bericht 2004591)

En dan? Belgen in Nederland kunnen ook verkozen worden in de gemeenteraad. In de EU is nu eenmaal afgesproken dat EU-onderdanen in alle landen van de EU mogen meestemmen en verkozen worden voor de gemeenteraadsverkiezingen (of het niveau vergelijkbaar met onze gemeenten).

Als je dat recht hebt, kun je er ook gebruik van maken. In Duitsland, waar de burgemeester rechtstreeks door de bevolking wordt verkozen, zijn er zelfs al een aantal Nederlandse burgemeesterskandidaten geweest.

Uh-Huh 21 september 2006 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 2006781)
Het waren anders uh-huh en Tavek die geen 'hoera' riepen. Je gaat me toch niet wijsmaken dat jij hen in gedachten had met 'jullie'?

Ok knuppeltje, speciaal voor jou: "Hoera"! ;-)

Brandaan 21 september 2006 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2006842)
En dan? Belgen in Nederland kunnen ook verkozen worden in de gemeenteraad. In de EU is nu eenmaal afgesproken dat EU-onderdanen in alle landen van de EU mogen meestemmen en verkozen worden voor de gemeenteraadsverkiezingen (of het niveau vergelijkbaar met onze gemeenten).

Als je dat recht hebt, kun je er ook gebruik van maken. In Duitsland, waar de burgemeester rechtstreeks door de bevolking wordt verkozen, zijn er zelfs al een aantal Nederlandse burgemeesterskandidaten geweest.

Ze moeten trouwens die stemregisters eens aan elkaar hangen, ik kan al jaren dubbelop stemmen in Nederland en in Belgie.

Jammin' 21 september 2006 20:32

Wat een ridicuul idee om buitenlanders toegang te geven tot onze verkiezingen. Als er iemand al onze problemen kan oplossen, dan zijn wij het wel. Er zijn genoeg intelligente en capabele mensen die daarvoor kunnen zorgen. Buitenlanders hebben immers vaak geen band met ons land zoals wij.

Brandaan 21 september 2006 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jammin' (Bericht 2007085)
Wat een ridicuul idee om buitenlanders toegang te geven tot onze verkiezingen. Als er iemand al onze problemen kan oplossen, dan zijn wij het wel. Er zijn genoeg intelligente en capabele mensen die daarvoor kunnen zorgen. Buitenlanders hebben immers vaak geen band met ons land zoals wij.

Wat heeft "de band met ons land" hiermee te maken? Het gaat over gemeenteraadsverkiezingen, dus als er al een band is die er tot doet is het altijd nog "de band met onze gemeente"

Pever 21 september 2006 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2006646)
Ga je me nu zeggen dat jullie nu ook al een probleem hebben met Nederlanders?

Daar hebben we al altijd problemen mee gehad :lol:

Dimitri 22 september 2006 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan (Bericht 2007029)
Ze moeten trouwens die stemregisters eens aan elkaar hangen, ik kan al jaren dubbelop stemmen in Nederland en in Belgie.

Huh? In welk land sta je dan ingeschreven?

Ik neem aan dat je student aan de TU Delft bent? Dan moest je toch om je te laten inschrijven bij de gemeente Delft, je eerst laten uitschrijven in je oude gemeente in Vlaanderen en dat met een uitschrijvingsbewijs in Delft bewijzen, of niet? Als het goed is, mag je dan in België alleen nog voor de federale verkiezingen meestemmen en in Nederland voor de gemeenteraadsverkiezingen en de Europese verkiezingen.

Dimitri 22 september 2006 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jammin' (Bericht 2007085)

Het gaat hier niet om het landsniveau, maar om het gemeenteniveau. Elke inwoner van een gemeente heeft direct met de gemeente te maken en merkt ook direct de gevolgen van het gemeentelijk beleid. Daarom heeft men in de EU besloten alle EU-onderdanen het recht te geven deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen, zowel actief (kiezen) als passief (verkozen worden). In veel landen mogen daarnaast ook buitenlanders van buiten de EU meestemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen, in België nu voor het eerst, in NL bijvoorbeeld al sinds 1986 (toen bestond de EU-regeling nog niet eens!).

Dimitri 22 september 2006 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pever (Bericht 2007535)
Daar hebben we al altijd problemen mee gehad :lol:

Zoals?

Brandaan 22 september 2006 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2008063)
Huh? In welk land sta je dan ingeschreven?

Ik neem aan dat je student aan de TU Delft bent? Dan moest je toch om je te laten inschrijven bij de gemeente Delft, je eerst laten uitschrijven in je oude gemeente in Vlaanderen en dat met een uitschrijvingsbewijs in Delft bewijzen, of niet? Als het goed is, mag je dan in België alleen nog voor de federale verkiezingen meestemmen en in Nederland voor de gemeenteraadsverkiezingen en de Europese verkiezingen.

Ik ben geen Tu-student meer, Vroegah wel, maar dat is al een poosje terug. Het probleem is denk ik dat ik verscheidene paspoorten heb en dat ik ook twee stulpjes heb waar ik sta ingeschreven (met een ander paspoort). Ik sta gewoon dubbel in de boeken, ik had zelfs twee keer mogen stemmen voor het EP (niet gedaan maar het kon wel).

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be