Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2006 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=131)
-   -   Zou je gaan kiezen als het niet moest ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=60517)

Geertje 22 september 2006 12:03

Zou je gaan kiezen als het niet moest ?

De gemeenteraadsverkiezingen zijn meestal heel specifiek per gemeente. Maar hoeveel interesse heb je om te gaan kiezen hiervoor ?

Zou je ook gaan kiezen als het niet verplicht was ?

Jong N-VA'er 22 september 2006 12:09

Jazeker, ik heb nog steeds mijn BURGERPLICHT.

KeyserH 22 september 2006 12:09

Zeker.

Ik ben benieuwd wat de resultaten gaan zijn van deze poll.
Wie zal het meeste stemmen verliezen bij het afvoeren van de stemplicht?

Hier is eentje aan linkerzijde die alvast blijft. :)

Anna List 22 september 2006 12:09

ik ga altijd twee keer.

Jong N-VA'er 22 september 2006 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 2008596)
ik ga altijd twee keer.

Huh?:?

Distel 22 september 2006 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 2008593)
Jazeker, ik heb nog steeds mijn BURGERPLICHT.

Gaan kiezen is geen burgerplicht, wel een wettelijke.
Ik zou overigens wel gaan kiezen.

Geertje 22 september 2006 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH (Bericht 2008594)
Zeker.

Het resultaat is niet representatief voor de meerderheid omdat enkel geïnteresseerden hier aanwezig zijn.

Maar het kan een aanwijzing hoeveel men nog gelooft in verkiezingen, ook na alle voorakkoorden die reeds afgesloten zijn.

KeyserH 22 september 2006 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 2008611)
Het resultaat is niet representatief voor de meerderheid omdat enkel geïnteresseerden hier aanwezig zijn.

Maar het kan een aanwijzing hoeveel men nog gelooft in verkiezingen, ook na alle voorakkoorden die reeds afgesloten zijn.

ja ik veronderstel ook wel dat de derde optie weinig gaat aangeklikt worden, toch zeker in vergelijking met het landelijk gemiddelde. tzou ook vreemd zijn dat velen hier wel op het forum zitten maar niet geïnteresseerd zouden zijn om te stemmen.

voicelesscharlie 22 september 2006 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geertje (Bericht 2008611)

De helft van de geïnterseerden zijn dan ook nog eens VBers.
Laat ze de stemplicht maar afschaffen.:-P

Geertje 22 september 2006 12:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 2008641)
De helft van de geïnterseerden zijn dan ook nog eens VBers.
Laat ze de stemplicht maar afschaffen.:-P

Wil je dan zeggen dat vooral VBers politiekgeïnteresseerden zijn ?

garfield 22 september 2006 13:53

voor gemeenteverkiezingen zou ik thuisblijven maar al de rest zou ik doen.

Rosemeyer 22 september 2006 13:55

Ik zou zeker gaan stemmen.
Ook ben ik voor stemplicht omdat het de burger enigzins verplicht toch een béétje na te denken over de mens binnen de samenleving.
Ik durf dit niet met zekerheid zeggen maar toch denk ik dat het VB minder stemmen zou binnenrijven als men de stemplicht afschaft.

Distel 22 september 2006 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rosemeyer (Bericht 2008922)
Ook ben ik voor stemplicht omdat het de burger enigzins verplicht toch een béétje na te denken over de mens binnen de samenleving.

Dat is helemaal niet zo. Wie verplicht wordt om te gaan stemmen, maar zich helemaal niet interesseert in politiek, zal zich waarschijnlijk enkel afvragen hoe hij zich er het snelste kan vanafmaken. Het resultaat is een groter aantal stemmen voor de partijen bovenaan de lijst (het eerste het beste bolletje kleuren en wegwezen) dan eigenlijk representatief zou zijn.

Citaat:

Ik durf dit niet met zekerheid zeggen maar toch denk ik dat het VB minder stemmen zou binnenrijven als men de stemplicht afschaft.
Alle partijen zouden minder stemmen binnenrijven. Het VB zou in verhouding echter wellicht het minste verliezen (proteststemmers die ernaar uitkijken om te gaan stemmen zijn nu eenmaal meer gemotiveerd dan traditie-stemmers). Vandaar ook dat de stemplicht hardnekkig behouden blijft.

Anna List 22 september 2006 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er (Bericht 2008597)
Huh?:?

ge moest eens weten hoe gelukkig je mensen maakt door in hun plaats te gaan (bij volmacht) .... spijtig dat t maar 1 per persoon is ...

Zwartengeel 22 september 2006 14:17

Ik zou absoluut nog gaan stemmen. Er is ook nog ziets als moreel plichtsbesef, en het zijn wellicht diegenen die niet zouden gaan stemmen die achteraf het meest zouden staan klagen over het gevoerde beleid.

Scarabaeida 22 september 2006 14:21

De resultaten zijn nogal voor de hand liggend, gezien dit een politiek forum is.

vulpes 22 september 2006 14:21

Zoals jullie kunnen merken zou ik ook gaan stemmen..

voor de rest: 'k weet niet of het VB méér stemmen zou verliezen dan andere partijen.. 'k denk dat er bij de CD&V ook wel heel wat mensen zitten die stemmen 'uit gewoonte' en bij 'niet-verplichting' ook niet zouden gaan..

bij het Vb zit een redelijk percentage mensen die heel bewust stemt... hetzij positief bewust, hetzij negatief bewust.

Ik vermoed dat N-VA, Groen! het minst zouden te lijden hebben onder een afschaffing van een kiesplicht.. ofte.. dat zij er dus in verhouding een voordeel mee zouden kunnen doen.

Het VB zou - denk ik - percentsgewijs meer stemmen verliezen dan de N-VA en Groen! (denk ik) maar ik denk niet meer dan CD&V, SP-A.. dus in vergelijking met de klassieke partijen - denk ik - dat ze het er beter af zouden brengen (door minder verlies).

VLD is moeilijk inschatten, maar 'k vermoed dat ook daar de impact beperkt zou zijn..

afijn.. 't is allemaal maar een vermoeden hé... :)

Zwartengeel 22 september 2006 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door KeyserH (Bericht 2008594)
Zeker.

Ik denk hierbij niet enkel in termen van links of rechts, maar ook in termen van groot en klein of programmagewijs. Wellicht zouden het de traditionele partijen zijn die hierbij het meest aan kiezers inboeten. Kleinere partijen of partijen die zich op specifieke facetten van de samenleving richten, kunnen over het algemeen op geëngageerder kiezers rekenen, die bewust voor die partij stemmen en ook zonder stemplicht nog naar het stemhokje zullen gaan.

Rosemeyer 22 september 2006 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 2008979)
Dat is helemaal niet zo. Wie verplicht wordt om te gaan stemmen, maar zich helemaal niet interesseert in politiek, zal zich waarschijnlijk enkel afvragen hoe hij zich er het snelste kan vanafmaken. Het resultaat is een groter aantal stemmen voor de partijen bovenaan de lijst (het eerste het beste bolletje kleuren en wegwezen) dan eigenlijk representatief zou zijn.

Ik kan dus maar niet begrijpen dat er zo'n idioten rondlopen.
Ge "kleurt" toch niet zomaar 't eerste, 't beste bolletje om uzelf er vanaf te maken!
Mensen moeten toch op zijn minst beseffen met welke kleur ze zichzelf kunnen vereenzelvigen.
Daarvoor hoeven ze zelfs niet politiek geïnteresseerd te zijn.
Zoek "uw" lijst en geef een lijststem. (ook al weegt ze maar voor 1/3 door)
1 minuutje werk.

Citaat:

Alle partijen zouden minder stemmen binnenrijven. Het VB zou in verhouding echter wellicht het minste verliezen (proteststemmers die ernaar uitkijken om te gaan stemmen zijn nu eenmaal meer gemotiveerd dan traditie-stemmers). Vandaar ook dat de stemplicht hardnekkig behouden blijft.
Dit punt zou ik kunnen volgen maar ik denk dat een grote hoop van de VB-proteststemmers juist NIET uit z'n bed zou komen.
Denk aan de talrijke bejaarden en de relatief ongeïnteresseerde jongeren waarbij het VB toch populair blijkt te zijn.
Denk aan de vele mensen die VB stemmen uit de overtuiging dat "de politiekers toch allemaal zakkenvullers zijn" en dan maar een proteststem geven in de zin van: kiezen tussen de pest en de cholera.
Nogmaals: een persoonlijke veronderstelling. ;-)

Distel 22 september 2006 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rosemeyer (Bericht 2009041)
Ik kan dus maar niet begrijpen dat er zo'n idioten rondlopen.
Ge "kleurt" toch niet zomaar 't eerste, 't beste bolletje om uzelf er vanaf te maken!
Mensen moeten toch op zijn minst beseffen met welke kleur ze zichzelf kunnen vereenzelvigen.
Daarvoor hoeven ze zelfs niet politiek geïnteresseerd te zijn.
Zoek "uw" lijst en geef een lijststem. (ook al weegt ze maar voor 1/3 door)
1 minuutje werk.

Allemaal mooi en wel, maar zeker in een land waar er toch niet naar de kiezer geluisterd wordt, kan ik mij heel goed voorstellen dat er genoeg van die "idioten" rondhossen.

Citaat:

Dit punt zou ik kunnen volgen maar ik denk dat een grote hoop van de VB-proteststemmers juist NIET uit z'n bed zou komen.
Denk aan de talrijke bejaarden en de relatief ongeïnteresseerde jongeren waarbij het VB toch populair blijkt te zijn.
Denk aan de vele mensen die VB stemmen uit de overtuiging dat "de politiekers toch allemaal zakkenvullers zijn" en dan maar een proteststem geven in de zin van: kiezen tussen de pest en de cholera.
Nogmaals: een persoonlijke veronderstelling. ;-)
Ik denk dat je de woede bij heel wat VB-kiezers over het ondemocratische beleid onderschat. En ik denk dat je het aandeel bejaarden en ongeïnteresseerden bij het VB ten opzichte van de andere partijen dan weer overschat. Vergeet niet, de traditiestemmer (ik stem partij xyz want mijne pa en mijn bompa doen/deden dat ook altijd) zit eerder bij de SP.A, VLD, of CD&V.

Maar dat is natuurlijk ook maar een persoonlijke veronderstelling. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be