![]() |
wat beweegt mensen meestal om hun stem uit te brengen op een partij.
Misschien de verkeerde plaats om er een correct beeld van te krijgen, maar toch interessant om eens van jullie te weten te komen. |
Voor mij is de inhoud van de fundamentele standpunten het belangrijkst: bij ons is dat het Liberalisme en het conservatieve denken.
|
Omdat men vertrouwen heeft in een bepaalde partij/persoon?
Daarom hoeft men het programma nog niet te kennen, dus onder dat punt valt het niet, en het is ook niet puur de verpakking (toch niet op dezelfde manier als bij bv. Freya VdB). Ik weet in ieder geval nog niet op wie ik ga stemmen, in principe past de sp.a het best bij me, maar als ik zie hoe blauw stevaert het daar bakt... |
Citaat:
|
Citaat:
Jammer dat je niet ongeldig kunt stemmen op zo'n poll :wink: |
Ik neem aan dat de meeste bezoekers van dit forum heel erg politiek-bewust zijn en dus logischerwijze voornamelijk op een programma stemmen...
Het is dus wel een interessante vraag Paulus, maar je zou er gewoon eens de straat mee moeten optrekken en 'the man in the street' die vraag gaan stellen... Dus niet getreuzeld... :wink: |
Citaat:
Maar als "the man in the cafe" relevant genoeg voor je is ben ik wel bereid het onderzoek uit te voeren. Mits een kleine onkostenvergoeding, uiteraard. :wink: |
ik koos voor andere en hier volgt dus de uitleg: m'n stem gaat naar de VLD om dat ik een consequente liberaal ben en geen andere optie zie.Ik ben het dus veelal niet eens met de VLD maar zoals juist gezegd mis ik een andere optie. Ik geloof in het liberalisme als progressieve ideologie en Lib appel en consoorten zijn m.i. dus een aanfluiting van elk liberaal denken.
MvG, pwvb |
Ik stem al sedert hun oprichting voor Vivant. Een programma dus. Geen BV's.
En élke kandidaat op de lijst krijgt mijn stem. Altijd. Omdat ze bewezen hebben nagedacht te hebben. En dat blijf ik doen. Gegarandeerd. |
Citaat:
Ik vreesde al een klein beetje dat dit niet de plaats is om zoiets te vragen, maar wie niet waagt...[size=1](blijft maagd uiteraard)[/size] Ps: santé! :P |
Ik zie dat er al 2 hebben gestemd voor "de verpakking" :lol:
|
Citaat:
|
Citaat:
Leuk om te zien dat er hier nog eerlijke mensen rondlopen. |
Hoewel niet gevraagd; Ik stem voor de SP.a vanwege hun programma.. ’t Kan misschien een beetje oubollig klinken maar ik ben begaan met ongelijkheid (en dus onrechtvaardigheid) in welke vorm dan ook. Het programma van SP.a sluit het best aan met wat ik denk dat verwezenlijkbaar is ivm deze problematiek.
Ik ben dan ook nogal altruïstisch ingesteld. (Behalve wat mijn wijnkelder betreft. Poten af. :twisted: ) |
Waarom zou ik op Agalev hebben gestemd, en dat opnieuw doen volgend jaar?
Ik heb de bekende koppen vermeden, bewust of onbewust, ik weet het niet meer, maar Vera of Mieke konden mij as such niet overtuigen. Waarom dan wel? Mijn keuze voor Agalev stond al vast, alvorens ik de namen koos. Ik ben overtuigd, dat groen nodig is, en omdat ik die groene noot te weinig hoorde in het politieke discours van de andere partijen, was Agalev de logische uitkomst voor mij. Als Agalev op zou houden te bestaan, zou ik waarschijnlijk op de SP.a stemmen, of CD&V, omwille van bekwame ministers (Temsamani is te snel voor de leeuwen geworpen...), of potentieel aanwezig in de partij. En omdat het programma nog te verteren is... |
Ik ben nog niet stemgerechtigd. Maar moest ik nu mogen komen stemmen dan zou ik kijken naar wat de personen denken. Want de partijen zijn voor mij op het moment allemaal een grote zever. Dus ik zou gaan kijken naar een goede persoon. En dan zou dan Pieter De crem en/of Joke Schauvliege geweest zijn beide van jawel CD&V. In Oost-Vlaanderen waren er niet echt andere goede kandidaten. In West-Vlaanderen zou ik mss Geert gestemt hebben of Yves Leterme. In Limburg Frieda Broepels Johan Sauwens of Jaak Gabriels. In Antwerpen op Inge Vervotte en op de senaat voor zuster Monica, Etienne Schouppe of Hugo Coveliers. In BHV Tom Dehaene en in Leuven diene sp.a'er ( hoe noemt em nu weer? ) Dus 4 partijen hé: CD&V, n-va, VLD en sp.a. Straf hé? Maar die mensen die vertegenwoordigen allemaal iets van mij. Nuja, raar dat ik zowel voor Hugo Coveliers en Inge Vervotte zou stemmen hé. Maar daarom ook Pieter De Crem EN Joke Schauvliege ( ACW en een middenstander ) dan zijn zowel mijn justitie standpunten als mijn sociale standpunten goed vertegenwoordigt.
Ik vind dus dat op het moment personen het belangerijkste zijn, aangezien ik mij niet echt supergoed in 1 partij kan vinden. Thomas |
Buiten het feit dat de mensen zich laten leiden door 1 van de opgesomde zaken moet er nog steeds gekeken worden wat die partij/persoon werkelijk uitricht. Welk een nut heeft het op iemand te stemmen die meer dan de helft van de tijd niet aanwezig is in het (Vlaams) parlement /senaat/gemeenteraad enz. Ik laat mij bvb. leiden door wat een partij/persoon uitricht gedurende heel de legislatuur en hoe nuttig/zinnig de voorstellen zijn die personen doen, en daar heb je soms een vertekend beeld van door de mogelijke manipulaties van de media. Als tweede leidraad bekijk ik het programma.
|
Citaat:
1) opositie kan soms uit de kamer stappen bij stemmingen waardoor je terug een vertekend beeld krijgt. 2) In de gemeenteraad moet je elke maand zijn of je moet een doktersattest hebben om je afwezigheid goed te keuren anders kan je ontslagen worden. Thomas |
Citaat:
Juist, maar als ik hier naar een gemeenteraad ga, dan zie ik ook een heel deel raadsleden die daar zitten als een mak lammeke en die voor de rest niet/slecht voorbereid zijn. Ze zijn er en daar stopt het dan ook mee. Als de oppositie uit protest verstrekt uit de kamer is het in mijn ogen weglopen uit onmacht. Ze moeten protesteren amendementen insturen en tegenstemmen als ze niet akkoord gaan en niet wegvluchten. |
Citaat:
2) Daar heb je gelijk in. Maar de CD&V heeft de laatste kamerzitting toch mooi geboycot voor de verkiezingen. I love that. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be