Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Is de mais al afgereden ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=60715)

Kaffer 23 september 2006 21:22

Is de mais al afgereden ?

Een op het eerste zicht vrij onzinnige vraag tot je wat dieper op de materie ingaat .

Van de ruwweg 500 hectare mais in Assenede is nu toch al een 50 hectare afgereden .

Word er ook bij jullie al mais afgereden , en over hoeveel hectare gaat het dan ?

Bedoeling is dat we na afloop van het maisseizoen onze bevindingen doorspelen aan het ministerie van landbouw .

Zo zie je maar dat internet werkelijk voor alles goed is !

Kaffer 23 september 2006 22:07

Er komen hier precies geen kommentaren bij .
Ook mensen die in de stad wonen , waar geen mais staat mogen hier hun bedenkingen over de maisteelt geven .
Ik heb dat onderwerp hier ook maar in opdracht van het ministerie van landbouw geplaatst hoor !

pinbag 23 september 2006 23:06

Ik zal sebiet is gaan meten :p.

Kaffer 23 september 2006 23:18

Velen alhier beseffen niet eens dat we de maisproblematiek in een breed maatschappelijk spectrum trachten te kaderen .

pinbag 23 september 2006 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 2013175)
Velen alhier beseffen niet eens dat we de maisproblematiek in een breed maatschappelijk spectrum trachten te kaderen .

Wel je wilt kijken (vermoed ik) naar de verhouding oogst en subsidie en prijs- manipulering.

Maar ik dacht dat boeren ook zelf mais mochten gebruiken voor eigen runderen.

wilde gok ;-)

Kaffer 23 september 2006 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 2013198)
Wel je wilt kijken (vermoed ik) naar de verhouding oogst en subsidie en prijs- manipulering.

Maar ik dacht dat boeren ook zelf mais mochten gebruiken voor eigen runderen.

wilde gok ;-)

Nu je er toch over begint , want ik wist echt niet meer wat schrijven :-) , waarom zou dit onderwerp niet kunnen gaan over die subsidies en , sterker nog , genetische manipulatie van mais ?

pinbag 23 september 2006 23:45

Ga je dan maisstaaltjes verzamelen ? :D

Kaffer 23 september 2006 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pinbag (Bericht 2013209)
Ga je dan maisstaaltjes verzamelen ? :D

Bijkomend probleem is dat mais ( het gewas ) wel al genetisch gemanipuleerd is tegen virussen , maar niet tegen droogte .
Gezien de onredelijk droge maand Juli staat de mais maar 2 meter hoog in plaats van de gebruikelijke 3 meter .
Wat mij betreft , een terechte bron van zorgen .

Bobke 24 september 2006 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 2013216)
Bijkomend probleem is dat mais ( het gewas ) wel al genetisch gemanipuleerd is tegen virussen , maar niet tegen droogte .
Gezien de onredelijk droge maand Juli staat de mais maar 2 meter hoog in plaats van de gebruikelijke 3 meter .
Wat mij betreft , een terechte bron van zorgen .

Het zou ook kunnen dat de maïs wel al genetisch gemanipuleerd is tegen virussen maar nog niet zichzelf kan oogsten. De loonwerker kan natuurlijk maar één perceel tegelijk onder handen nemen.

Nynorsk 24 september 2006 00:10

Ik heb m'n twee maisplantjes al een paar weken geleden geoogst.

pinbag 24 september 2006 00:11

Ik dacht dat Belgie nog redelijk gm vrij was ... ???

Kaffer 24 september 2006 00:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2013236)
Het zou ook kunnen dat de maïs wel al genetisch gemanipuleerd is tegen virussen maar nog niet zichzelf kan oogsten. De loonwerker kan natuurlijk maar één perceel tegelijk onder handen nemen.

Ook de problematiek van de loonwerker kan hier behandeld worden .
Zolang het rechtstreeks of onrechtstreeks met mais te maken heeft zie ik niet het minste probleem .

Bobke 24 september 2006 00:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 2013239)
Ik heb m'n twee maisplantjes al een paar weken geleden geoogst.

Hangt ervan af wat ge van uw plantjes verwacht.
Suikermaïs oogst ge best wat vroeger.dan planten om als pulp te gebruiken.

Bobke 24 september 2006 00:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 2013245)
Ook de problematiek van de loonwerker kan hier behandeld worden .
Zolang het rechtstreeks of onrechtstreeks met mais te maken heeft zie ik niet het minste probleem .

Ik zie niet echt een probleem tenzij het weer spelbreker is.
Wellicht is het een gokspel om het gewas zolang mogelijk te laten groeien met het risico dat het weer tegenzit. In dat geval wordt de meest biedende of de beste cliënt eerst geholpen?

Kaffer 24 september 2006 01:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2013262)
Ik zie niet echt een probleem tenzij het weer spelbreker is.
Wellicht is het een gokspel om het gewas zolang mogelijk te laten groeien met het risico dat het weer tegenzit. In dat geval wordt de meest biedende of de beste cliënt eerst geholpen?

Zonder het te weten stelt u hier een bijkomende vraag ; de loonwerker wordt betaald per hectare afgereden mais .
Een loonwerker heeft minder werk aan een veld dat amper 2 m. groot is dan aan een veld dat 3 m. hoog staat .
Stel dat de vette jaren voor de loonwerker voorbij zijn , en dat hij alleen hoge mais , stel mega-genetisch gemanipuleerd 4m. hoog moet afrijden , dan heeft die loonwerker een inkomensverlies .
En dan maak ik mij dus zorgen , moeten we die loonwerker subsidies geven of met zijn allen naar de andere kant uitkijken ?
En daar kan ik mij dus wel eventjes ongerust in maken .

Jazeker 24 september 2006 02:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 2012991)
Een op het eerste zicht vrij onzinnige vraag tot je wat dieper op de materie ingaat .

Van de ruwweg 500 hectare mais in Assenede is nu toch al een 50 hectare afgereden .

Word er ook bij jullie al mais afgereden , en over hoeveel hectare gaat het dan ?

Bedoeling is dat we na afloop van het maisseizoen onze bevindingen doorspelen aan het ministerie van landbouw .

Zo zie je maar dat internet werkelijk voor alles goed is !

Het zal aan mij liggen, maar ik snap eigenlijk niet waar je naartoe wil.

Kaffer 24 september 2006 02:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2013396)
Het zal aan mij liggen, maar ik snap eigenlijk niet waar je naartoe wil.

Kwestie is de problematiek van de maisoogst wat te belichten , maar het mag hier ook over wat anders gaan .

Bobke 24 september 2006 08:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 2013355)
Zonder het te weten stelt u hier een bijkomende vraag ; de loonwerker wordt betaald per hectare afgereden mais .
Een loonwerker heeft minder werk aan een veld dat amper 2 m. groot is dan aan een veld dat 3 m. hoog staat .
Stel dat de vette jaren voor de loonwerker voorbij zijn , en dat hij alleen hoge mais , stel mega-genetisch gemanipuleerd 4m. hoog moet afrijden , dan heeft die loonwerker een inkomensverlies .
En dan maak ik mij dus zorgen , moeten we die loonwerker subsidies geven of met zijn allen naar de andere kant uitkijken ?
En daar kan ik mij dus wel eventjes ongerust in maken .

Dan vraagt hij toch gewoon een hogere prijs per hectare of werkt voortaan per gewicht.

Anna List 24 september 2006 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 2013204)
Nu je er toch over begint , want ik wist echt niet meer wat schrijven :-) , waarom zou dit onderwerp niet kunnen gaan over die subsidies en , sterker nog , genetische manipulatie van mais ?

genetische modificatie graag, manipulatie heeft in het Nederlands een pejoratieve conotatie

maarte 24 september 2006 12:53

nog niet afgereden, is pas voor volgende week +- 6 hectare kuimaïs

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be