Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2006 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=131)
-   -   franstalige oproepingsbrief (https://forum.politics.be/showthread.php?t=60986)

alina 26 september 2006 11:43

franstalige oproepingsbrief

hi,
ik woon in moeskroen, een stad met faciliteiten voor nederlandstaligen.
2 weken geleden ontving ik mijn stembrief, in het nederlands, zoals gewenst. (ik heb destijds op het gemeentebestuur aangegeven dat ik alle info in het nederlands wil ontvangen.)

Eind verleden week ontving ik nu een oproepingsbrief om als bijzitter te fungeren. Deze brief is echter eentalig in het frans opgesteld, nergens 1 woord nederlands.
Wat doe ik hier best mee? Wat zijn mijn rechten hieromtrent? Ik ken wel wat frans maar niet genoeg om alles te begrijpen wat hier op staat.

alle hulp welkom!
Alina

Stef Leeuwenhart 26 september 2006 13:10

Een oproepingsbrief valt dat onder berichten die uitgaan van de gemeente? Ik vermoed van wel, dus moet je een Nederlandstalige oproepingsbrief kunnen vragen. Anders kan je gewoon verzaken om als bijzitter te fungeren, doen ze er daarna moeilijk over kan je argumenteren dat je de brief niet verstond.

Stef Leeuwenhart 26 september 2006 13:11

Komen er trouwens Vlaamse partijen op in Moeskroen?

alina 26 september 2006 16:07

voor zover ik weet komen er helaas geen vlaamse partijen op. :-(((((
Nochtans is het echt nodig dat de vlamingen er beter vertegenwoordigd worden...

>Ik vermoed van wel, dus moet je een Nederlandstalige oproepingsbrief kunnen vragen.

Hoe moet je die aanvragen? Aangetekend? Telefonisch?
Ik wil in geen geval fouten maken zodat men mij een boete kan aansmeren.

Alina

Bobke 26 september 2006 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alina (Bericht 2019087)
hi,
ik woon in moeskroen, een stad met faciliteiten voor nederlandstaligen.
2 weken geleden ontving ik mijn stembrief, in het nederlands, zoals gewenst. (ik heb destijds op het gemeentebestuur aangegeven dat ik alle info in het nederlands wil ontvangen.)

Eind verleden week ontving ik nu een oproepingsbrief om als bijzitter te fungeren. Deze brief is echter eentalig in het frans opgesteld, nergens 1 woord nederlands.
Wat doe ik hier best mee? Wat zijn mijn rechten hieromtrent? Ik ken wel wat frans maar niet genoeg om alles te begrijpen wat hier op staat.

alle hulp welkom!
Alina

Niet op reageren ?
Ge kunt geen gevolg geven aan iets wat je niet begrijpt.

Dimitri 26 september 2006 18:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2019852)
Niet op reageren ?
Ge kunt geen gevolg geven aan iets wat je niet begrijpt.

Dat, of naar het gemeentehuis gaan en letterlijk in het Nederlands zeggen: "ik heb hier een brief van jullie ontvangen, maar ik versta er niks van." Moeten ze waarschijnlijk eerst iemand gaan zoeken die begrijpt wat je zegt en vervolgens kun je van die persoon een Nederlandstalige oproep verlangen, nadat deze heeft uitgelegd waar het over gaat. Zoniet, dan ga je gewoon niet. Mondelinge inlichtingen zijn vermoedelijk toch niet rechtsgeldig.

Overigens vind ik het wel een raar systeem dat er lukraak mensen worden uitgekozen om in een stembureau te gaan zitten. Als ze die mensen nu eens onder de politici zelf gaan zoeken (wel evenredig verspreiden natuurlijk), of onder mensen die daar de tijd voor hebben. In Nederland zijn het vaak verschillende lokale politici en/of ouderen die achter het tafeltje van het stembureau zitten. Ik denk dat anderen dat nooit zouden doen als ze er geen fikse vergoeding voor kregen. De verkiezingen in NL zijn nl. doordeweeks en de stembureaus zijn open van 07.30 uur tot 21.00 uur. 8O ;-)

Reza 26 september 2006 18:29

Waarom zijn er eigenlijk faciliteiten in Moeskroen?

Dimitri 26 september 2006 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Reza (Bericht 2020157)

Om dezelfde reden als in alle andere faciliteitengemeenten,

Stef Leeuwenhart 26 september 2006 19:03

Citaat:

Waarom Moeskroen niet terug bij West Vlaanderen voegen en die faciliteiten afschaffen?

Zwartengeel 26 september 2006 19:21

Citaat:

Is zo bepaald bij de vastlegging van de taalgrens in 1962-63.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be