![]() |
Een onafhankelijk Vlaanderen zonder Brussel: compenseren?
Stel Vlaanderen wordt onafhankelijk, maar Brussel wordt een aparte stadsstaat eventueel met een binding met het eveneens onafhankelijke Wallonie.
Het verlies van Brussel zou dan wel gecompenseerd moeten worden. Ik persoonlijk dacht aan uitbreiding van Vlaanderen met de Duitstalige Oost-kantons met ongeveer de grenzen van de link. Maar zeker wel met de Hoge Venen bij Vlaanderen. Een reele optie? PS, Ik heb het niet zo op grote steden, ben meer een liefhebber van het platteland en natuurgebieden. http://home.tiscali-business.be/~tpm...g/mapdu/vg.htm |
En wat gaan die oostkantoners daarvan vinden?
|
Citaat:
(mijn sarcasme is toch duidelijk, hoop ik?) |
Grondgebieden zijn geen panini-stickers die je gewoon kan inwisselen voor andere.
Voor de 19e eeuwse multinationale imperia werkte die politiek misschien, maar niet voor de 21e eeuwse natiestaten. |
Citaat:
En Eupen behoorde vroeger echt tot het Nederlandstalig taalgebied. |
De Oostkantons moeten zelf beslissen wat ze willen. Vlaanderen, Wallonië, Duitsland of Luxemburg wrs.
|
Citaat:
Ik denk dat een Vlaamse onafhankelijkheid als compensatie zou kunnen dienen voor een 'verlies' van Brussel. Een andere manier waarop de Franstaligen ermee zouden instemmen lijkt mij niet voorhanden... |
En wie gaat de punt van Brussel en Wallonie vullen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
We hebben Gent terug vernederlandst, dus waarom zouden we dat niet met Brussel kunnen?
|
Citaat:
|
Citaat:
Brussel kan zijn tweetalig statuut behouden, het kan binnen het onafhankelijke Vlaanderen binnen de 19 gemeenten nog steeds Frans onderwijs inrichten. Maar het zal wel zijn economische autonomie moeten afstaan aan de Vlaamse overheid. Wanneer de Franstaligen garanties krijgen dat Brussel tweetalig blijft, zullen zij dan kiezen voor een onhaalbaar Brussel-Stadstaat of een al even onhaalbaar Wallo-Brux? Op dat moment trekken de Franstaligen hun staart wel terug in, en kiezen voor Vlaanderen. |
Citaat:
|
Citaat:
Wij accepteren het feit dat Brussel een Franstalig karakter zal blijven behouden. Hij heeft het enkel over economische toegevingen die Brussel zal moeten toestaan. Snappie? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Belgen? Wat is dat? :lol:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be