![]() |
Brussel stadstaat
Ik vraag me af waarom zo weinig mensen deze optie serieus nemen.
Men zegt wel eens dat België als een huwelijk is waarin de partners (Vlaanderen en Wallonië) samenblijven voor hun kind (Brussel). Misschien is het eens tijd dat dat kind op eigen benen gaat staan zodat de twee ouders eindelijk elk hun eigen weg kunnen gaan. Waarom zou het volgende niet kunnen werken: Vlaanderen onafhankelijk Wallonië onafhankelijk Brussel Stadstaat Hoofdstad van Vlaanderen -> Vlaams geldIn deze visie zou Brussel 3talig kunnen zijn. Frans omdat dat de taal is van de meerderheid van de inwoners Engels omdat het de Europese hoofdstad is. Nederlands omdat Vlaanderen geld blijft investeren in haar hoofdstad. En het spreekt voor zich dat de verschillende gemeenten afgeschaft zullen moeten worden. Argumenten voor of tegen? |
Dus wij zouden moeten gaan betalen om Brussel af te staan?? 8O 8O 8O
|
Nee om Brussel te behouden.
Als we ons gewoon afscheuren zal Brussel helemaal verloren gaan, door een beperkt bedrag te betalen (vraag me niet hoeveel, het zal in elk geval veel minder zijn dan we nu verliezen aan wallonië en brussel) zal Vlaanderen altijd iets te zeggen hebben in Brussel. |
Betaal niet, en het straatarme Brussel zal zich direct bij Vlaanderen aansluiten. Zeker als de rechten van de Franstaligen in de 19 gemeenten gegarandeerd worden.
|
Waarom zouden wij geld gaan pompen in een andere Europese (stads)staat? 8O Dan kunnen we evengoed Lichtenstein gaan sponsoren als "hoofdstad van Vlaanderen". Ik denk dat die zelf dankbaarder zou zijn.
Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen en één vereiste is dat de hoofdstad op z'n minst toch al in het gebied van de staat ligt. Nederland kiest Dublin ook niet als hoofdstad. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien is het de manier om de rechten van de Vlamingen in Brussel te beschermen. |
Als de meerderheid van de Brusselaars zich wil afscheuren en een onafhankelijke stadstaat wil vormen is dat hun recht.
Maar in de praktijk is dat niet leefbaar dus zullen ze eerder aansluiting zoeken bij Frankrijk(Als België uit elkaar valt). |
Citaat:
Maar ze mogen he! Laat ze maar proberen, ze zullen vlug ONVOORWAARDELIJK aansluiten bij Vlaanderen. Als ze dat direct doen, gaan ze weer hun eisen stellen... Citaat:
|
Citaat:
Wat zou jij doen? Of de hoofdstad worden van Vlaanderen en Europa en zo een behoorlijk prestige verwerven... Of van een groot vreemd land een onbelangrijke exclave worden, nauwelijks opgemerkt in het buitenland en van niks de hoofdstad? Uw gezever hoort gewoon thuis in de draad over belgicistische bangmakerij, want a) is niet realistisch en b) teert op angstgevoelens en bedreigingen (ge gaat Brussel verliezen en Frankrijk pakt Brussel). |
Citaat:
Bijgevolg doe ik helemaal niet aan bangmakerij, want het verlies van Brussel zou voor Vlaanderen hoogstens wat prestigeverlies betekenen. Anderzijds ben ik er absoluut niet van overtuigd dat de Brusselaars de hoofdstadfunctie belangrijker vinden dan de taalhomogeniteit van een groot-Frankrijk(mensen laten zich immers niet altijd leiden door hetgeen rationeel het beste is). |
Citaat:
|
Citaat:
Wanneer men zowel kijkt naar 1ste, 2de,... taal, is Frans veruit de belangrijkste(enige) taal in Brussel. |
denk u nu echt dat vlaanderen en ook nederland voor Brussel gaat betalen (Nederland voor de EU kosten)
dat denk ik toch niet :| |
Citaat:
|
Goed nieuws vrienden!
Niemand moet betalen! Niemand zal Brussel verliezen! We blijven gewoon belgen! :cheer: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be