Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Steek de loftrompet voor BUB!!!!!! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=6213)

Supe®Staaf 13 oktober 2003 11:56

Citaat:

De B.U.B. kiest consequent de weg van de directe democratie. Op alle niveaus, t.t.z. federaal, gewestelijk, provinciaal en gemeentelijk moet de burger inspraak krijgen in het beleid. Als mensen in staat zijn om om de vier jaar te kunnen kiezen tussen verschillende partijprogramma's (na vergelijking), kunnen ze ook voor (belangrijke) andere zaken beslissen. Het referendum kan natuurlijk niet los staan van de opkomstplicht (zolang die bestaat). Het spreekt vanzelf dat een bindend referendum slechts kan plaats hebben wanneer een voldoende groot aantal kiezers bij wijze van handtekeningeninzameling één wenst te houden. Desgevallend kan ook van bovenaf om een bindend referendum worden gevraagd (2/3e meerderheid). Referenda gaan meer nog dan verkiezingen gepaard met "pro's" en "contra's". Alle partijen dienen in gelijke mate aan bod te komen
Enkel die opkomstplicht, daar heb ik nog wat reserves.......

Bruno* 13 oktober 2003 12:01

Dat is niet het belangrijkste voor ons. (de facto kan ook die door een referendum ongedaan worden gemaakt). Belangrijker is dat we de strijd tégen de particratie resoluut aangaan en de burger inspraak willen geven over alles.

numarx 13 oktober 2003 13:00

Zeg Superstaaf, make up your mind he! ;)

Supe®Staaf 13 oktober 2003 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door numarx
Zeg Superstaaf, make up your mind he! ;)

Ik ben geen lid.
Ik ben geen partijslaaf.
Ik val niet onder de partijtucht.
Ik ben niet onderhevig aan zwijgplicht.

Ik mag dus vrijelijk programmapunten bejubelen of afkammen.

Ijver samen met BuB en Vivant voor directe democratie, dan kan misschien later iedereen programmapunten doen realiseren die ok lijken, en andere items opblazen als ons gezonde verstand dit gebiedt.

Geen molog-programma meer te slikken of te stikken.
Geen gesjoemel met onze stem.
Geen dictatuur van de minderheid of trading meer.

Knuppel 13 oktober 2003 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:

De B.U.B. kiest consequent de weg van de directe democratie. Op alle niveaus, t.t.z. federaal, gewestelijk, provinciaal en gemeentelijk moet de burger inspraak krijgen in het beleid. Als mensen in staat zijn om om de vier jaar te kunnen kiezen tussen verschillende partijprogramma's (na vergelijking), kunnen ze ook voor (belangrijke) andere zaken beslissen. Het referendum kan natuurlijk niet los staan van de opkomstplicht (zolang die bestaat). Het spreekt vanzelf dat een bindend referendum slechts kan plaats hebben wanneer een voldoende groot aantal kiezers bij wijze van handtekeningeninzameling één wenst te houden. Desgevallend kan ook van bovenaf om een bindend referendum worden gevraagd (2/3e meerderheid). Referenda gaan meer nog dan verkiezingen gepaard met "pro's" en "contra's". Alle partijen dienen in gelijke mate aan bod te komen
Enkel die opkomstplicht, daar heb ik nog wat reserves.......

Zeg Staaf, jij bent ook rap tevreden, hoor!

Heb jij dan geen vragen bij het feit dat het hier nogal stevig lijkt te gaan over referenda die in hoofdzaak van de regering uitgaan? Of waar wijst dit op? Desgevallend kan ook van bovenaf om een bindend referendum worden gevraagd.

Ook de laatste regel van bovenstaande quote wijst daar nogal sterk op. Alle partijen dienen in gelijke mate aan bod te komen.

Of zou het kunnen dat de BUB zijn eigen voordeel als partij voor ogen heeft met deze 'toegeving'?

Overigens stel ik me de vraag welke aantallen de BUB in gedachten heeft bij het volgende:
Citaat:

Het spreekt vanzelf dat een bindend referendum slechts kan plaats hebben wanneer een voldoende groot aantal kiezers bij wijze van handtekeningeninzameling één wenst te houden.
.

Is het jou trouwens niet opgevallen dat de afkorting: 'BROV' zorgvuldig vermeden werd door de BUB?
Waarom zou dat kunnen zijn?

Bruno* 13 oktober 2003 15:22

Citaat:

Heb jij dan geen vragen bij het feit dat het hier nogal stevig lijkt te gaan over referenda die in hoofdzaak van de regering uitgaan? Of waar wijst dit op? Desgevallend kan ook van bovenaf om een bindend referendum worden gevraagd.
Waarom zou een democratische 2/3e meerderheid desgevallend niet om een referendum kunnen vragen (een overigens kleine kans, gezien ze zelf de beslissing kunnen doorvoeren!)

Citaat:

Ook de laatste regel van bovenstaande quote wijst daar nogal sterk op. Alle partijen dienen in gelijke mate aan bod te komen.

Of zou het kunnen dat de BUB zijn eigen voordeel als partij voor ogen heeft met deze 'toegeving'?
Toch niet, voor ons mogen N-VA,VB,PVDA,VLD,CD&V enz. in dezelfde mate aan bod komen.

Citaat:

Quote:
Het spreekt vanzelf dat een bindend referendum slechts kan plaats hebben wanneer een voldoende groot aantal kiezers bij wijze van handtekeningeninzameling één wenst te houden.
.

Is het jou trouwens niet opgevallen dat de afkorting: 'BROV' zorgvuldig vermeden werd door de BUB?
Waarom zou dat kunnen zijn?
We moeten niet klakkeloos de terminologie overnemen - :roll: - het gaat wel degelijk om een bindend referendum op volksinitiatief.

Knuppel 13 oktober 2003 15:33

Tacitus schreef:

Citaat:

Toch niet, voor ons mogen N-VA,VB,PVDA,VLD,CD&V enz. in dezelfde mate aan bod komen.
Zoals ik al vermoedde dus. BUB in gelijke mate op tv als de VLD en anderen. :lol:
Het is dus wel degelijk een toegeving waaruit jullie je eigen voordeel trachten te halen. BUB wordt immers niet ernstig genomen maar wil desondanks evenveel in het nieuws geraken als de machtspartijen. Als het op geen enkele andere wijze kan, dan maar via referenda.

Bruno* 13 oktober 2003 15:35

Nee, iedere partij die een voldoende aantal handtekeningen verzamelt om deel te nemen aan de verkiezingen.

Bruno* 13 oktober 2003 15:35

Citaat:

Als het op geen enkele andere wijze kan, dan maar via referenda.
:?:

Patriot! 13 oktober 2003 20:18

Mooie topic. Mag ook wel eens gezegd worden :wink:

Dies 13 oktober 2003 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Nee, iedere partij die een voldoende aantal handtekeningen verzamelt om deel te nemen aan de verkiezingen.

Moeten de partijen deelnemen aan de verkiezingen? Ik dacht dat het hier ging om concrete voorstellen waarbij de pro en de contra's zouden worden afgewogen. U wenst blijkbaar dat alle verschillende partijen hun zegje gaan komen doen over de onderwerpen die aan bod komen?

Knuppel 14 oktober 2003 07:44

Citaat:

Citaat:

Als het op geen enkele andere wijze kan, dan maar via referenda.
:?:

Jullie willen persé evenveel in de media komen als de grote partijen.
Om dat te bereiken maken jullie hier even gebruik van een onderwerp dat daar niets mee te maken heeft: De invoering van het BROV.

Vermits het BROV staat voor Bindend Referendum op VOLKSinitiatief, kan ik enkel vaststellen dat jullie het al meteen gebruiken om er als partij jullie eigen voordeel uit te halen.
Indien het in hoofdzaak de partijen gaan zijn die gebruik, en vooral misbruik, gaan maken van het BROV dan is alles bij voorbaat verloren moeite. Vergeet niet dat het de machtspartijen zijn die van oudsher het meeste greep hebben op de Belgische staatsmedia, hetzij rechtstreeks, hetzij onrechtstreeks. Daarom alleen al zou het beter zijn dat partijen simpelweg geweerd worden uit de media voor wat het BROV betreft. De bespreking van de onderwerpen waarvoor voldoende handtekeningen vergaard worden kunnen best enkel gebeuren door onafhankelijke instanties en groeperingen.

Bruno* 14 oktober 2003 12:17

Citaat:

Vergeet niet dat het de machtspartijen zijn die van oudsher het meeste greep hebben op de Belgische staatsmedia, hetzij rechtstreeks, hetzij onrechtstreeks.
Juist, vandaar zelfde zendtijd voor iedereen.

Dies 14 oktober 2003 16:13

Citaat:

Neen! Vandaar pro en contra argumenten gebracht door ONAFHANKELIJKE instanties/personen. Zie mijn eerdere reactie en die van Knuppel, want u begrijpt namelijk niet dat het hier niet om de partijen (en hun standpunten) gaat.

C uit W 14 oktober 2003 16:20

BUB heeft amper meningen, en als ze die dan eens hebben, blijkt die nog te keren met de wind ook.

Distel 14 oktober 2003 16:23

En waar moet ik die loftrompet dan wel steken?

C uit W 14 oktober 2003 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel
En waar moet ik die loftrompet dan wel steken?

waar de zon niet schijnt ;)

Bruno* 14 oktober 2003 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:

Neen! Vandaar pro en contra argumenten gebracht door ONAFHANKELIJKE instanties/personen. Zie mijn eerdere reactie en die van Knuppel, want u begrijpt namelijk niet dat het hier niet om de partijen (en hun standpunten) gaat.

Natuurlijk kunnen ook onafhankelijke instanties aan zulke debatten participeren.

Knuppel 14 oktober 2003 18:08

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:

Natuurlijk kunnen ook onafhankelijke instanties aan zulke debatten participeren.

ENKEL onafhankelijke instanties, Tacitus!!!

Partijen hebben zich buiten de discussies te houden in verband met het Bindend Referendum Op Volksinitiatief!

Bruno* 14 oktober 2003 18:38

Onafhankelijk instanties over splitsing ontwikkelingssamenwerking :wink: ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be