KingHagar |
5 oktober 2006 15:21 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis
(Bericht 2043285)
In het kader van de hele discussie over eenheid wil ik jullie het editoriaal van Solidair van deze week voorleggen.
Het staat vol argumenten voor een eenheid rond de PVDA. Vind ik alleszins ;-)
Het toont in elk geval dat er een linkse kracht is in dit land die de werkers een ernstig alternatief kan bieden, ook de meest wanhopige onder hen.
Bron: www.solidair.org
|
Ik zou het absoluut een overwinning vinden voor radicaal links wanneer de PvdA een zetel zou halen in bijvoorbeeld de gemeenteraad van Antwerpen, maar ik denk dat het niet zo zal zijn. Peilingen zijn in het algemeen niet altijd betrouwbaar, al zeker niet voor kleinere partijen. Ten eerste om statistische redenen: bij de meest uitgebreide peilingen moet je meestal nog een foutemarge van 2% rekenen, dus het kan evengoed zijn dat de PvdA nog ver van een zetel zal eindigen. Statistisch gezien kan je dus HELEMAAL NIETS zeggen over de mogelijkheid dat de PvdA een zetel zal halen. Dat wil niet zeggen dat peilingen onnuttig zijn, je kan soieso al besluiten dat het VB zeker rond de 35% zal halen, en dat de VLD hoogstwaarschijnlijk zal verliezen bijvoorbeeld. Maar of de PvdA een zetel zal halen, daar weten we nog net evenveel over als vóór de peiling.
Ten tweede is het in andere landen en ook België al gebleken dat mensen tijdens peilingen al eens gemakkelijker voor radicaal-links kiezen, dan tijdens de verkiezingen zelf. Het tegenovergestelde zie je bijvoorbeeld bij het Vlaams Belang.
Maar soit, ik hoop voor de PvdA dat ze een zetel zullen halen, het zou alleszinds een beperkte, maar zinvolle stem bezorgen aan velen die met het niet eens zijn met het neoliberalisme. Ik wil alleen het gebruikelijke overoptimisme van de PvdA wat temperen, want de kansen zijn mijn inziens nog altijd vrij beperkt.
|