Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Seniorennet veroordeeld voor aanbieden muziekbestanden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=62510)

Griffin 5 oktober 2006 13:26

Seniorennet veroordeeld voor aanbieden muziekbestanden

Daarnet op de radio: seniorennet werd aangeklaagd en veroordeeld omdat de gebruikers ervan elkaar links naar sites waar je illegaal muziek kunt downloaden doormailen via de seniorennet site.

Ik wist niet dat dat al voldoende grond was voor vervolging. Waar gaan we naartoe, als je sites al veroordeeld omdat gebruikers zo'n links plaatsen? Is dit het einde van "interactieve" sites binnen .be?

lantjes 5 oktober 2006 15:16

Straks worden ze vervolgd omdat ze de Story aan elkaar uitlenen....
De senioren, niet te vertrouwen die bende....

Griffin 5 oktober 2006 16:41

Ik vraag mij af of dit effecten zal hebben op andere sites waar gebruikers kunnen bijdrages posten (en eventueel dus ook links naar illegale content). Ik hoop dat het IFPI niet meteen naar de rechtbank is gestapt, bij het ontdekken van dergelijke links, maar dat ze de sitebeheerders eerst zelf heeft aangesproken. Ik vraag me ook af welke oplossing het IFPI voor ogen heeft, behalve het sluiten van de mailinglists?

netslet 5 oktober 2006 16:48

Dan kunnen ze ineens elk systeem afsluiten dat het toelaat dat de gebruikers multiplayer notepad spelen.

Fora, MSN, IRC,...

Griffin 5 oktober 2006 17:37

Citaat:

Seniorennet moet daarom zorgen dat er geen muziek meer verspreid kan worden onder zijn leden, anders moet de beheerder een dwangsom betalen van 1.000 euro per dag.
De klacht was gebaseerd op een aantal e-mails waarin links naar externe muziekwebsites zouden staan.
:shock:

netslet 5 oktober 2006 17:39

E-mails??? Maar dat heeft dan toch niets meer met de site zelf te maken?

Mambo 5 oktober 2006 17:39

Die ouwe rakkers.
Opsluiten nu, wel 100 jaar minstens!

Griffin 5 oktober 2006 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2049321)
E-mails??? Maar dat heeft dan toch niets meer met de site zelf te maken?

Ik snap er ook niks van eigenlijk. Misschien dat het IFPI de hele zaak eens moet verduidelijken.

netslet 5 oktober 2006 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2049325)
Ik snap er ook niks van eigenlijk. Misschien dat het IFPI de hele zaak eens moet verduidelijken.

Het IFPI is trouwen gewoon maar een vereniging van particulieren, die hebben geen enkele rechtsbevoegdheid. Die hebben dus helemaal niet te neuzen in andermans e-mails. Volgens mij is dat trouwens zwaar strafbaar, schending van het briefgeheim en zo van die dingen.

Bazilfunk 5 oktober 2006 17:56

Waarom zou seniorennet wel mogen wat kazaa niet mag?

Griffin 5 oktober 2006 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 2049372)
Het IFPI is trouwen gewoon maar een vereniging van particulieren, die hebben geen enkele rechtsbevoegdheid. Die hebben dus helemaal niet te neuzen in andermans e-mails. Volgens mij is dat trouwens zwaar strafbaar, schending van het briefgeheim en zo van die dingen.

Mjah, ik denk - neem aan - dat het gaat over publieke mailinglists via dewelke ze die links naar elkaar doorstuurden... Maar dan nog. Ze durven of kunnen blijkbaar de sites waar de muziek op staat niet aanpakken, dus pakken ze maar een site aan waar de gebruikers de links verspreiden (via mail...). Hmz.

netslet 5 oktober 2006 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2049404)
Waarom zou seniorennet wel mogen wat kazaa niet mag?

Ik denk niet dat seniorennet als hoofdbedoeling het uitwisselen van muziekbestanden heeft. Politcs.be is dan trouwens ook schuldig, zie maar naar al die links naar youtube.

netslet 5 oktober 2006 18:03

Waarmee ik trouwens *niemand* oproep om een klacht in te dienen bij het IFPI.

Bazilfunk 5 oktober 2006 19:07

Politics.be linkt enkel door naar youtube. Rechtszaken dienen dus uitgevochten te worden met youtube.

Het is pas als je de infrastructuur zoals email van politics.be zou gaan gebruiken om die filmpjes en mp3 bestanden naar elkaar te versturen dat er een crimineel feit plaats vindt

Vorenus 5 oktober 2006 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk (Bericht 2049690)
Politics.be linkt enkel door naar youtube. Rechtszaken dienen dus uitgevochten te worden met youtube.

Het is pas als je de infrastructuur zoals email van politics.be zou gaan gebruiken om die filmpjes en mp3 bestanden naar elkaar te versturen dat er een crimineel feit plaats vindt

Er werden geen bestanden verstuurd maar LINKS.

debbie 5 oktober 2006 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2048253)
Daarnet op de radio: seniorennet werd aangeklaagd en veroordeeld omdat de gebruikers ervan elkaar links naar sites waar je illegaal muziek kunt downloaden doormailen via de seniorennet site.

Ik wist niet dat dat al voldoende grond was voor vervolging. Waar gaan we naartoe, als je sites al veroordeeld omdat gebruikers zo'n links plaatsen? Is dit het einde van "interactieve" sites binnen .be?

Wouw, wat een interessant onderwerp. Had je last van verveling misschien? :-D

Of kom je altijd met dergelijk boeiende onderwerpen uit de hoek, hahaha.

Griffin 5 oktober 2006 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door debbie (Bericht 2050167)
Wouw, wat een interessant onderwerp. Had je last van verveling misschien? :-D

Ik kan mij inbeelden dat het jou niks kan schelen wat de rechterlijke macht beslist op vlak van internet en het opzetten van websites waar gebruikers content kunnen aanbrengen (posts, zoals die van u hierboven), maar dat wil nog niet zeggen dat het niet van maatschappelijk belang is.

debbie 5 oktober 2006 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin (Bericht 2050177)
Ik kan mij inbeelden dat het jou niks kan schelen wat de rechterlijke macht beslist op vlak van internet en het opzetten van websites waar gebruikers content kunnen aanbrengen (posts, zoals die van u hierboven), maar dat wil nog niet zeggen dat het niet van maatschappelijk belang is.

Amai, zo ernstig. Hahaha, ik vind het echt wel grappig, sorry hoor. Moet je daarvoor studeren? Om je dan zo druk te maken voor een scheet van niets :-D

Bobke 5 oktober 2006 21:08

En wie zijn de aanklagers ?
De artiesten van 0110 voor verdraagzaamheid ?

Griffin 5 oktober 2006 21:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 2050208)
En wie zijn de aanklagers ?
De artiesten van 0110 voor verdraagzaamheid ?

Het IFPI, wat die precies met die artiesten te maken hebben weet ik niet, en of ze zomaar mogen oordelen over muziek die niet door artiesten die lid zouden zijn van IFPI kunnen oordelen weet ik ook niet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be