Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Kwart Franstaligen wil af van België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=62696)

lomeanor 6 oktober 2006 14:53

Kwart Franstaligen wil af van België

Bron: Metro, vrijdag 6 oktober 2006

Citaat:

Kwart Franstaligen wil af van België.

BRUSSEL - Een op de vier Franstaligen is gewonnen voor een onafhankelijk Franstalig België. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van het verkiezingsprogramma "Le grand défi" van de Waalse commerciële omroep RTL/TVI.

... (Verder gaat het enkel over belangrijke thema's in de Waalse gemeenteraadsverkiezingen)
Zo zien we maar, ook in Wallonië pleiten meer en meer stemmen voor onafhankelijkheid. Zowel Vlamingen als Walen beginnen in te zien dat België geen enkele meerwaarde meer heeft, noch voor Franstaligen, noch voor Vlamingen.

Waalse vrienden, laat ons scheiden!

Zwartengeel 6 oktober 2006 15:06

Citaat:

Citaat:
Kwart Franstaligen wil af van België.

BRUSSEL - Een op de vier Franstaligen is gewonnen voor een onafhankelijk Franstalig België. Dat blijkt uit een peiling in opdracht van het verkiezingsprogramma "Le grand défi" van de Waalse commerciële omroep RTL/TVI.

... (Verder gaat het enkel over belangrijke thema's in de Waalse gemeenteraadsverkiezingen)

Zo zien we maar, ook in Wallonië pleiten meer en meer stemmen voor onafhankelijkheid. Zowel Vlamingen als Walen beginnen in te zien dat België geen enkele meerwaarde meer heeft, noch voor Franstaligen, noch voor Vlamingen.

Wel vrij doorzichtig: ze willen een onafhankelijk Franstalig België, geen onafhankelijk Wallonië. Over de omvang van dat België spreekt men zich niet uit. In het licht van de strapatsen van Didier Reynders van gisteren is enige skepsis toch gerechtvaardigd.

Kim 6 oktober 2006 15:16

Ter uitzondering sluit ik me een keer aan bij Zwartengeel...

De metro vermeld ook nergens het aantal deelnemers aan die peiling. Ik heb het sowieso al niet hoog op peilingen, zeker niet wanneer ze nog niet eens het aantal deelnemers vermelden.

Hans1 6 oktober 2006 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2052295)

75% wil het dus behouden.

Dan ook een efficiënt, dus UNITAIR België.

Mooie toekomst voor de B.U.B. !:-D

100% VLAMING 6 oktober 2006 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2052404)

:lol: Dat die man dat zelf geloofd, niet te begrijpen.

Jaani_Dushman 6 oktober 2006 15:29

Citaat:

Waaruit concludeert u dat ze een efficiënt bestuur willen?

Hans1 6 oktober 2006 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING (Bericht 2052411)
:lol: Dat die man dat zelf geloofd, niet te begrijpen.

Leert gij maar eerst Nederlands schrijven.:-D

Hans1 6 oktober 2006 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2052295)

Het kan ook gewoon zijn dat één kwart van de Franstaligen jullie gezever kotsbeu zijn. In die zin kan ik ze begrijpen.

Thomas- 6 oktober 2006 15:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kim (Bericht 2052398)
Ter uitzondering sluit ik me een keer aan bij Zwartengeel...

De metro vermeld ook nergens het aantal deelnemers aan die peiling. Ik heb het sowieso al niet hoog op peilingen, zeker niet wanneer ze nog niet eens het aantal deelnemers vermelden.

Hier is het artikel uit De Standaard, er waren iets meer dan 1000 deelnemers:

Citaat:

57 pct Franstaligen wil andere burgemeester

Vier dagen voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen zegt 57 procent van de Franstaligen dat ze in hun gemeente een nieuwe burgemeester wil, 43 procent is tevreden met de huidige burgemeester. Dat blijkt uit een peiling van Belga/IVOX voor het verkiezingsprogramma "Le grand défi" (RTL-TVi).

De Franstalige kiezer zegt zijn keuze bij voorrang te maken op basis van de eerlijkheid van de kandidaat (50,2 pct), de veiligheid (31,4 pct), de politieke aanhorigheid van de kandidaat (14,6 pct) en de netheid in de gemeente (3,8 pct).

Iets meer dan 60 pct vindt dat de gemeentelijke mandatarissen hun werk correct uitvoeren tegenover 38,4 pct die het tegenovergestelde denkt. Een kwart van de Franstaligen (25,5 pct) is gewonnen voor een onafhankelijk Franstalig België.

De peiling werd uitgevoerd op 29 september jongstleden bij 1.007 personen in Wallonië en Brussel.

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...=B346286061005

Jaani_Dushman 6 oktober 2006 15:45

Tussen wat konden de mensen kiezen bij die vraag?
Was het kiezen tussen een onafhankelijk Franstalig België en een onafhankelijk drietalig België?
Was het kiezen tussen een onafhankelijk Franstalig België en een afhankelijk Franstalig België?
Was het kiezen tussen een onafhankelijk Franstalig België en een onafhankelijk Franstalig Wallonië?
enz...

Niet echt duidelijk...

Jaani_Dushman 6 oktober 2006 15:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2052473)
Het kan ook gewoon zijn dat één kwart van de Franstaligen jullie gezever kotsbeu zijn. In die zin kan ik ze begrijpen.

Het kan ook zijn dat één kwart van de Franstaligen in het Warandepark in Brussel een triomfbeeld van Hans van de Cauter van 176m hoog in Carrara-marmer willen oprichten. In die zin kan ik ze begrijpen.

:roll:

100% VLAMING 6 oktober 2006 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 (Bericht 2052446)
Leert gij maar eerst Nederlands schrijven.:-D

Zal ik doen ;), je kan me misschien wat bijles geven. Wie weet kan je me je politieke "wijsheid" ook overbrengen :lol: .

ossaert 6 oktober 2006 16:21

Citaat:

Ik begin zo'n beetje te begrijpen hoe jij aan je 'massale volkssteun' komt... 'Hollandse rekenkunde', was dat niet iets waar 'de Belgen' tegen waren?

vulpes 6 oktober 2006 16:24

Citaat:

er is toch iets mis met je redenering hoor Hans1.. het is niet omdat je geen 'onafhankelijk franstalig België' wilt, dat je voor een volledige unie bent.. je kan ook voorstander zijn van een federaal België (met verschillende gradaties): enkel taal en cultuur (b-plus) of een status quo (bijvoorbeeld).

voor de rest: je zou moeten weten hoe de vragen juist werden gesteld, wat de samenstelling is van diegenen die een stem hebben uitgebracht etc..

Tantist 6 oktober 2006 16:31

Citaat:

:rofl: :rofl: :rofl:

Nu, gelukkig toont de BUB dat Vlamingen ook Nederlanders zijn met hun Hollandse rekenkunde :twisted:

Tantist 6 oktober 2006 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2052635)
het is niet omdat je geen 'onafhankelijk franstalig België' wilt, dat je voor een volledige unie bent..

Neeeeeeeeeeeee? Is dat echt echt écht waar? :rofl:

Zeg Vulpes, je verlaagt je toch niet tot zulke uitleg. Zelfs een kleuter kan zulke sofismen herkennen...

vulpes 6 oktober 2006 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2052668)
Neeeeeeeeeeeee? Is dat echt echt écht waar? :rofl:

Zeg Vulpes, je verlaagt je toch niet tot zulke uitleg. Zelfs een kleuter kan zulke sofismen herkennen...

.

Tantist 6 oktober 2006 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert (Bericht 2052631)
Ik begin zo'n beetje te begrijpen hoe jij aan je 'massale volkssteun' komt... 'Hollandse rekenkunde', was dat niet iets waar 'de Belgen' tegen waren?

He zut, je was me voor...

Tantist 6 oktober 2006 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vulpes (Bericht 2052810)
.

Ik bedoel daarmee dat ofwel Hans ook wel weet dat dit geen hout snijdt, ofwel dat Hans minder van politiek begrijp dan een ...

liberalist_NL 6 oktober 2006 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist (Bericht 2052667)
:rofl: :rofl: :rofl:

Nu, gelukkig toont de BUB dat Vlamingen ook Nederlanders zijn met hun Hollandse rekenkunde :twisted:

En waarom zou ik niet kunnen rekenen? Ik heb meer wiskunde gehad dan de gemiddelde Vlaming.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be