![]() |
Wat wordt er in de moskee gepreekt?
Hier een filmpje, die undercover opgenomen is in een Moskee in Tjechië. Dit is een land met een nog niet zo erg grote moslimgemeenschap, maar je hoort er de boodschap die er gepreekt wordt.
Ook wordt de situatie er met bv Duitsland vergeleken. http://inhonor.net/videos/uped/fl_vi...p?f_num=207500 Zo weet u wat moslims denken en wat er achter de mooie minaretfaçade gebeurd. |
En is dat overal zo denk je? Ooit al es met een Imam gepraat?
En nee, ik ben geen moslima, mocht je dat denken. |
Citaat:
In een andere discussie met Lincoln, moslim, confronteerde ik hem met de nogal lauwe manier waarop zelfs te goeder trouwe moslims zich soms distantiëren van terreur, relletjes of ander onheil "in Allahs naam". Zijn antwoord maakte me (een beetje) boos. Hij bracht een "bevoegdheid" ter sprake waarzonder hij niet zou kunnen optreden. Ik repliceerde stante pede of het gemak, waarmee fanatici en extremisten het islamitisch erfgoed misbruiken en verkrachten, niet voldoende was dat hij zichzelf dan maar bevoegd verklaarde. Ook richtte ik me elders, via jouzelf, tot jouw man, moslim, om zich - hoe weinig betrokken hij zich misschien ook (terecht?) acht met terroristen en misdadigers - duidelijk en ondubbelzinnig over hun misdadige activiteiten uit te spreken. Ik ben het met je eens dat lang niet alle imams haat en onverdraagzaamheid prediken. Maar gezien het ontbreken van een centraal gezag binnen de islam, dit in tegenstelling tot bvb. de katholieke Kerk, ben (en blijf) ik van mening dat de verantwoordelijkheid van de gewone gelovigen inzake het op de juiste koers houden van de islam noodzakelijkerwijze groter is dan de verantwoordelijkheid van katholieken; laatstgenoemden hebben daar immers het Vaticaan voor. Merkwaardig is het dan ook, vast te stellen dat katholieken wereldwijd wél die verantwoordelijkheid nemen, soms zelfs tégen het centrale gezag in, terwijl moslims blijkbaar blijven aarzelen en talmen. Ik kan niet genoeg herhalen hoe belangrijk een sterk en ondubbelzinnig signaal van hun kant is, en hoe zwaar dit zou doorwegen op de politieke evolutie in ons land, ja zelfs in een groot deel van Europa. Ik herinner me hoe Aboe Jahjah geen moeite onverlet liet om de politie te controleren. Zo bestond de man het om "privémilities" mee uit te sturen met politiepatrouilles om te controleren in hoeverre de politie niet racistisch tewerk ging. De inspanning - of beter: het gebrek eraan - die hij zich getroostte om bvb. ook "controleurs" naar moskeeën te zenden om daar te gaan horen en zien in welke mate de dienstdoende imam zich hield aan de énige beperking van ons recht op vrije meningsuiting (het niet oproepen tot haat en/of geweld) is in die context ronduit discrepant te noemen. Wij zien ons geconfronteerd met het fenomeen "import-imam": geestelijken uit totalitaire islamstromingen zoals het Saoedische wahabisme, die hun verderfelijke boodschap - een totale "verkrachting" van de islam, dunkt me - tot in de westerse moslimgemeenschappen komen verspreiden. In die context refereer ik even aan een land als Senegal, met 94% van de bevolking die moslim is, maar die zich door de tijden altijd erg verdraagzaam en humaan opstelden jegens andersgelovigen. In Senegal roept men (nog) niet om de sjaria opnieuw in te voeren, en vrouwen genieten er (nog altijd) dezelfde rechten als mannen. De vraag is of dit mooie liedje nog lang gaat duren, nu de Saoedische wahabieten druk doende zijn het land bijna letterlijk te overspoelen met importgeestelijken, met als enige doel de "afgedwaalde" moslims daar in Senegal weer in het "juiste" spoor te brengen. Eenzelfde verhaal zien we in Indonesië, 's werelds grootste moslimstaat. Persoonlijk ken ik een kruisheer, een missionaris. Het betreft een nog jonge zendeling van niet eens 40. Hij merkt in Indonesië, waar de kruisheren van oudsher missies hebben, een groeiende intolerantie jegens christenen en andere niet-moslims. En ook hij wijt dit aan de import van imams uit totalitaire stromingen als de Saoedische. Kan je me volgen, wanneer ik besluit dat de groei van partijen als het Vlaams (Eigen)Belang niet één, doch twéé oorzaken heeft?
|
De passiviteit die je doelde is niet dat ik mij niet zich distantieer van wat er uitgestoven wordt door bv mensen als "bin laden & co", wat ik wel bedoelde is dat ik niet in actie kan komen om een directe oorzaak te zijn om zulke mensen te stoppen (indien ze in mijn omgeving vertoeven, want totnogtoe heb ik in mijn omgeving noch de minste gerucht dat er bv een aanslag zouden gepleegd worden...) wat ik wel kan doen is bv de veiligheidsdienst op de hoogte brengen indien er echt iets zal gebeuren(ik weet niet in hoevere mate mijn geloofwaardigheid zal zijn?) en niet het recht in eigen handen te nemen anders riskeer je zelf dat je als terrorist beschildert wordt,. Zie je, het is niet zo gemakkelijk zoals het lijkt,.
|
Citaat:
Ik was ook ferm geschrokken van zijn reactie op de verkiezingsuitslag gisteren. Hij vind dat het normaal is dat Vl B zo succesvol is, dat er iets moet gebeuren want dat die vreemdelingen ons land kapot maken. Net dezelfde reactie kreeg ik toen ik vroeg naar de markt naar Anderlecht te gaan.. 'ik ga daar niet graag, te veel vreemdelingen...' Hij is wel een moslim uit het midden-oosten he (!) ik merk dat hij zich meer Belg voelt dan Arabier en zich daar ook naar gedraagt... hij zou het ook graag anders zien, net zoals wij, Vlamingen maar meer dan hopen dat er juiste politieke beslissingen genomen worden kunnen wij ook niet, toch? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik doel heel concreet op hetvolgende. Dat je inderdaad in actie kan komen om:
Bovendien kan jij dit niet alleen, maar moet je ook medegelovigen hiervan bewust maken. En als jullie met een voldoende groot aantal zijn, dan kunnen jullie wél je stem laten wegen, óók via de media. Daarmee weersta je dan zowel fanatici als islamhaters. Hoe zwaar die taak ook is, hoe lang ze mogelijk ook gaat duren, ik vrees dat de moslims gewoon geen zinnig alternatief op een gezond toekomstperspectief hebben. Het is ofwel dát, ofwel (nog meer) gehaat worden door (nog meer) niet-moslims én getyranniseerd door een bijzonder mensonvriendelijke interpretatie van alles wat jullie heilig is. Wat mij betreft: ik ben misschien één van de weinigen bij wie jullie nog niet alle krediet verloren hebben. Ik van mijn kant span me ernstig in om hier en daar nog andere niet-moslims ervan te overtuigen dat moslims ook best "gewone" mensen kunnen zijn, die hetzelfde lief en leed dragen als de niet-moslims, en waarmee best valt samen te leven. Evenmin geef ik toe aan de angst dat de te goeder trouwe moslims alleen maar de "voorhoede" zouden zijn om de islam "salonfähig" te maken, waarna de zogezegd "echte" islam zijn tyrannieke gelaat zou gaan tonen. En daarin blijf ik koppig geloven. Ook dat "geloof" kader ik in mijn (christelijk) geloof, en ook daarin zit een (serieus) aandeel aan twijfel. Begrijp je nu wat ik bedoel met "twijfel"? Begrijp je nu waarom het onder ogen zien van die twijfel me er totnogtoe voor behoedt om een islamhater te worden? Begrijp je hoe twijfel iemand juist sterker kan maken, en dat het allesbehalve een blijk van zwakheid is? Rest me je nog veel succes toe te wensen. Uiteraard hou ik me steeds voorbehouden voor een stevige - en soms zelfs beenharde - discussie. Maar ik ben blij dat jij, als één van de weinige moslims, dit tenminste volgehouden hebt, en dat je bereid bleek om de bittere beker helemáál te ledigen. Alleen daarvoor al respecteer ik je als mens. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be