Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Gisteren net gemist op TV1:was er heibel met Franstaligen in kiesbureaus? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=63319)

evilbu 9 oktober 2006 13:44

Gisteren net gemist op TV1:was er heibel met Franstaligen in kiesbureaus?

Hallo,

de TV stond op TV1 gisterenavond (laat) en niet zo luid, heb het net niet gehoord. Er was ergens iets aan de hand met Franstaligen die moeilijk deden in stembureaus. Ze zouden ergens erop gestaan hebben om een bepaalde stempel te krijgen, die ze om een taalkwestie niet konden krijgen, en ondertussen hielden ze de hele boel op met files tot gevolg.

Weet iemand hier meer van?

Met dank,

Thomas- 9 oktober 2006 13:56

Ik heb gehoord dat er problemen waarom met Franstaligen in Vlaamse gemeentes met taalfaciliteiten. De Franstaligen zouden twee stembrieven gekregen hebben, een Nederlandstalige en een Franstalige.

In de stemlokalen werd die Franse versie niet aanvaard en eiste men de Nederlandse versie.

evilbu 9 oktober 2006 14:03

En die hadden ze niet bij of zo?:?

Nja, in dit geval kan je het ze moeilijk kwalijk nemen, dat is half werk als je er twee opstuurt en dan maar een aanvaardt.

Thomas- 9 oktober 2006 14:15

Ik denk dat ze de franse versie weigerden om te voorkomen dat mensen 2x gingen stemmen.

Zwartengeel 9 oktober 2006 14:17

Ik dacht dat de gemeente verplicht was eerst een Nederlandstalige brief op te sturen, die Franstaligen daarna eventueel konden inruilen voor een ander exemplaar. Waarom werd die Franstalige brief dan op het kiesbureau geweigerd? Of moeten ze effectief ook de Nederlandstalige meebrengen?

evilbu 9 oktober 2006 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2062617)
Ik dacht dat de gemeente verplicht was eerst een Nederlandstalige brief op te sturen, die Franstaligen daarna eventueel konden inruilen voor een ander exemplaar. Waarom werd die Franstalige brief dan op het kiesbureau geweigerd? Of moeten ze effectief ook de Nederlandstalige meebrengen?

Tja, ik kan het me al voorstellen, er stond ergens duidelijk vermeld dat je ze alletwee moest meebrengen, maar dat was dan weer enkel in het Nederlands... Maar zoalng het niet duidelijk is wat er aan de hand was, kan je het ze niet kwalijk nemen.8O

Jaani_Dushman 9 oktober 2006 14:44

http://forum.politics.be/showthread.php?t=62567

Zwartengeel 9 oktober 2006 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2062775)

Leuke 'objectieve' commentaar van poster in kwestie overigens. Nog één die denkt dat het enkel om 'francofoontje pesten' te doen is.

evilbu 9 oktober 2006 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2062801)
Leuke 'objectieve' commentaar van poster in kwestie overigens. Nog één die denkt dat het enkel om 'francofoontje pesten' te doen is.

De omzendbrief is dus niet gerespecteerd. Maar wat schrijft die dan voor? Als een Franstalige een Nederlandstalige oproepingsbrief krijgt, en ie wil een Nederlandstalige, moet ie dat zelf gaan vragen. Dan heeft ie er twee, welke moet ie gebruiken?

Jaani_Dushman 9 oktober 2006 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2062847)
Als een Franstalige een Nederlandstalige oproepingsbrief krijgt, en ie wil een Nederlandstalige, moet ie dat zelf gaan vragen.

Dus als hij krijgt wat hij vraagt?

evilbu 9 oktober 2006 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2062854)
Dus als hij krijgt wat hij vraagt?

Oeps oeps oeps:oops: , ik bedoel :Ie krijgt (zoals het blijkbaar hoort volgens de omzendbrief) een Nederlandstalige brief, en ie wil een Franstalige, dan moet ie dat gaan vragen en krijgt ie dat. ;-) Wat dan?

Jaani_Dushman 9 oktober 2006 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door evilbu (Bericht 2062859)
Oeps oeps oeps:oops: , ik bedoel :Ie krijgt (zoals het blijkbaar hoort volgens de omzendbrief) een Nederlandstalige brief, en ie wil een Franstalige, dan moet ie dat gaan vragen en krijgt ie dat. ;-) Wat dan?

Als hij een Franstalige brief wil, moet hij dat zelf gaan vragen. Maar de gemeente moet eerst een Nederlandstalige opsturen.
Dan kan hij met die Franstalige brief naar het stemlokaal.

lomeanor 9 oktober 2006 15:09

Vrij eenvoudig wat er gebeurt is.

De franstalige burgemeesters uit de Vlaamse gemeenten hebben de omzendbrief Peeters genegeerd en franstalige kiesbriever verstuurd. Volgens de wet zijn die franstalige kiesbrieven echter ongeldig, het moesten ze dus geweigerd worden.

Het gerecht heeft gezegevierd :twisted:

evilbu 10 oktober 2006 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2062888)
Als hij een Franstalige brief wil, moet hij dat zelf gaan vragen. Maar de gemeente moet eerst een Nederlandstalige opsturen.
Dan kan hij met die Franstalige brief naar het stemlokaal.

Als de procedure correct verloopt, moet die Franstalige dan zijn brief omruilen voor een Franstalige... of heeft die er dan twee op zak?8O

En hoe zien ze dat eigenlijk op die stembureaus dat dan een onmiddellijk toegestuurde en geen afgehaalde Franstalige stembrief is?8O

In elk geval is dit een netelige kwestie! :evil:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be