![]() |
Het verschil tussen katholieken en fundamentalisten
Katholieken en fundamentalisten worden wel gauw op één hoopje gesmeten. Als ik dan praat met anti-katholieken dan verbaast het mij welk pre-concilliair beeld men nog heeft over de Kerk. De Kerk van vandaag is helemaal anders of 50 jaar geleden, heeft verzoening gevonden met de moderniteit en zijn vergeving gevraagd om haar zonden uit het verleden, en pleit voor verzoening tussen de verschillende gelovigen, zonder haar eigen identiteit te verloochenen, en streeft naar vrede en rechtvaardigheid in de wereld.
Om mss een beeld te krijgen: hier heb je de inhoud over de komende wereldwijde Bisschoppensynode, gaande over het verschil tussen katholieken en fundamentalisten. Een mooi brokje theologie... Citaat:
|
Wie gaat er nog naar de kerk? De kerk is niet fundamentalistisch omdat het daarvoor de aanhang ontbreekt. De kerk stelt helemaal niets meer voor en dat is een positieve zaak. Minder leuk is dat het langzaam wordt vervangen door een ander geloof, net wanneer we bijna dachten ervan verlost te zijn.
|
Citaat:
Citaat:
Als de kerk niet fundamentalistisch is omdat de aanhang daartoe ontbreekt, wat moeten we dan zeggen van bvb. de fanclub van Spring of K3 of zo? Die hebben wél aanhang, en dus zijn ze - althans volgens jouw redenering - wél fundamentalistisch? Die opgroeiende pubers zullen het graag horen, en wie weet krijg je met hun ouders wel regelrechte ruzie... Of anders gesteld: leg me eens het verband uit tussen fundamentalisme en aanhang. Citaat:
Let op, ik zou je identiek dezelfde waarom-vraag stellen, mocht je beweren dat het een negatieve zaak is. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
MaRe het nieuwe strijdbeultje van de anti-christ op politics.be. :rofl: :rofl: :rofl:
|
Citaat:
MARE post op enkele dagen tijd verscheidene keren dezelfde tekst in verscheidene discussiedraden, in de hoop dat er eindelijk eens iemand reageert. En als iemand dan toch de moeite doet om zich uit pure arren moede "op te offeren", dan krijgt hij de stront over zijn kop uitgekieperd. Begrijpe wie kan. Misschien dat MARE nog eens het onderscheid moet leren tussen een blog en een discussieforum. Want laat ik toevallig nóg een stadsgenoot van hem kennen die dit onderscheid niet kan maken. Zouden die twee één en dezelfde persoon zijn...? (Niet dat dit me ook maar één donder kan schelen, maar enige nieuwsgierigheid is me niet vreemd; EFL is ook maar een mens.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast begrijp ik uw opmerking "De kerk is niet fundamentalistisch omdat het daarvoor de aanhang ontbreekt." niet. Wilt u daarmee zeggen dat als de katholieke kerk meer aanhangers zou hebben, ze wel fundamentalistisch zou zijn? Indien ja, dan is uw opmerking niet correct. Want ook in gebieden waar de katholieke kerk een grotere aanhang heeft dan in ons land, is zij niet fundamentalistisch. Tenzij u een andere definitie van fundamentalisme hanteert dan de definitie uit de openingspost, nl. het rebelleren tegen de moderniteit. Maar in dat geval zou ik graag uw definitie horen, omdat we anders naast elkaar gaan praten. |
Citaat:
Respect voor de paus = ongezonde kop |
Citaat:
Ik vind juist ieder gebrek aan respect ongezond. We moeten op een intellectueel-eerlijke manier elkaar respecteren in elkaars mening. Je mag wel iemands ideeën verwerpen of bestrijden, maar dan wel met blijvend respect voor de mens die voor je staat. Je moet hem laten in z'n menselijke waardigheid, of hij of zij nu jood, christen, atheïstisch of wat dan ook zijn religie, nationaliteit, ras of sekse wezen mag. Daarin verschillen wij, onze huidige Westerse samenleving, nu net met andere Pre-Verlichte samenlevingen elders... En daar mogen we enorm trots op zijn! |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
:rofl: |
Eventjes n.a.v. het onderschrift van Esperanza:
Etiam si omnes - ego non. Mag ik dit vrij vertalen als volgt? (Eén van mijn eigen "lijfspreuken".) Met alle Chinezen, maar niet met den dezen! Je ziet, Esperanza, we hebben wel méér gemeen. Dat liet ik ook al eerder uitschijnen. ;-) |
Citaat:
"Al volgt iedereen, ik niet" |
Citaat:
|
Op de roomse school polst de leraar kinderen op hun beroeps-aspiraties.
"Kareltje, weet jij al wat je later wilt worden?" - prostitué ... - "WAT zeg je daar?" - p r o s t i t u é ! - "O jochie, gelukkig; ik dacht even te verstaan "protestant"". |
Citaat:
etc .. |
Citaat:
je hebt gelijk !! Beste Judokus, Welcome to the Islam, de enige waarheid. Muhammed (vzmh) is gekomen om het geloof van voorafagaande profeten te bevestigen: Er is geen god, dan de God.. Zoals Jezus (vzmh) ook de wet van andere profeten kwam vervullen en niet ontbinden en het geloof van Mozes (vzmh) bevestigen.. Geloof jij in de Bijbel (Het boek) ?? Zo ja, dan Zeg: "O, mensen van het Boek, komt tot één woord, waarin wij met elkander overeenstemmen: dat wij niemand dan de God aanbidden en dat wij niets met Hem vereenzelvigen en dat sommigen onzer geen anderen tot goden nemen, buiten de God." Maar, als zij zich afwenden, zegt dan: "Getuigt, dat wij Moslims zijn." (Koran al-imraan:64) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be