![]() |
Terwijl een aantal Europeanen zich openlijk zorgen maakten over het begrotingstekort in de V.S., lijkt de toestand in Europa op dat gebied niet beter. Zeker als je weet dat de Amerikaanse economie een tekort veel beter aankan dan de Europese economieën. En ook wanneer blijkt dat de economie in de V.S. snel aan het herstellen is, terwijl de Europese landen hun respectievelijke economische reslutaten verder zien verslechteren.
Citaat:
|
Dat is allemaal gezwam, zowel over het Amerikaanse als over het Duitse tekort.
Absolute monetaire cijfers vergelijken met het verleden is pure smaakmakerij. Zulke artikels zouden door elk zichzelf respecterende publicatie moeten vermeden worden, ze betreffen immers pure insinuatie. |
Absoluut of relatief: de cijfers zijn zéér hoog. Hou er ook rekening mee dat er momenteel zeer weinig inflatie is, en een zeer lage rente, wat de relatieve cijfers eigenlijk nog hoger moet maken voor een faire vergelijking met andere jaren.
De VS ging in enkele jaren met maar lichte economische achteruitgang (bvb 1993 was véél erger) van een begrotingsoverschot naar een verlies van meer dan 5%. Als je ermee rekening houdt dat terugkomen van een tekort meestal trager dan 1% per jaar gaat zie je dat de huidige geschenkjes (vb US Farm Bill 2002: +80% uitgaven (tov 1996)(waarvan 2/3 naar 3% van de boeren gaat) ) pas binnen meer dan 20 jaar terugbetaald kunnen zijn. Dat is volgens mij trouwens het grootste verschil tussen de VS en pakweg Duitsland: in de VS heeft de huidige regering ervoor gezorgd dat er een enorm economisch tekort is, maar had de regering ook kunnen kiezen voor een begroting die meer in evenwicht is. Duitsland daarentegen heeft maatregelen genomen om de begroting in evenwicht te krijgen. Dat is niet voldoende gelukt, maar is politiek een véél moeilijkere beslissing die in de VS ook zal moeten genomen worden. |
Citaat:
Ik zou zeggen van niet: door de negatieve handelsbalans zorgt een begrotingstekort er mee voor dat de munt minder en minder waard wordt. |
Citaat:
Je zit me een tekort van 5% en ergens rond de 40% van het BNP aan totale schuld. En kwa samenstelling zitten er een pak eenmalige uitgaven in die een katalyserend effect hebben op de economie waar de hele wereld van meegeniet; en waarvan sommigen opperen dat ze een mogelijke deflatoire spiraal hebben afgewend. Ik ben het met u eens dat sommige van de uitgaven dom zijn, geen enkel budget is 100%, en dat ze misschien wat te ver hebben geschoten met uitgaven, toch maak ik me weinig zorgen over het feit dat er een 5% begrotingstekort is in een economisch mindere periode. |
Citaat:
In Europa is de parafiscale druk zo hoog en de reglementeringen zodanig ingewikkeld dat een snelle wegwerking van een groot tekort bijna onmogelijk is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Tampa-Orlando = 120 km |
Citaat:
Oostende-Antwerpen = 120 km :wink: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2) De Accijnzen verhogen, belastingen verhogen, zijn maatregelen die inpopulair zijn, en daardoor moeilijk genomen worden. Daarnaast zijn er verschillende maatregelen die voor een economie onproductief zijn genomen door deze Bush-administratie. Neem nu de belasting op dividenden. Door die af te schaffen zorg je NIET voor meer consumptie. Idem voor de extra steun voor de landbouw. Maar je krijgt wél een hogere staatsschuld. Een staatsschuld die dan voor verhoging van de andere accijnzen moét zorgen. Waarschijnlijk accijnzen die de economie meer schaden dan de maatregelen die nu genomen de economie ondersteunen. En we hebben het dan nog niet over de schulden van de verschillende staten afzonderlijk. België heeft relatief meer staatsschuld dan de VS. Maar wat als je in die staatsschuld ook nog de afzonderlijke staten incalculeert? Ik heb geen cijfers, maar het lijkt me een interessante oefening. Volgens mij had Californië een tekort van meer dan 30% op zijn begroting in juni 2003. |
Citaat:
Of misschien weet jij waar de volledige cijfers per staat te verkrijgen zijn? |
Citaat:
Ik wil ook niet de conclusie trekken dat de VS meer schulden heeft dan Europa, maar de vergelijking tussen België en de VS lijkt me een beetje krom. Duitsland <-> VS is op dat vlak wél gerechtvaardigd, want in Duitsland hebben de deelstaten ook vrij veel schulden. Daar heb ik wél cijfers van als je wil. Die stonden één van de vorige weken in Der Spiegel. |
Citaat:
ftp://ftp.cbo.gov/49xx/doc4916/Report.pdf |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be