Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Belgen sterkste anti-Amerikaanse opinie in Europa. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=6357)

Pascal L. 20 oktober 2003 19:24

Belgen keuren buitenlandpolitiek van VS af

Van alle Europeanen staan de Belgen het meest wantrouwig tegenover de buitenlandse politiek van de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een opiniepeiling in elf Europese landen in opdracht van het weekblad Time en nieuwszender CNN. In ons land werd de peiling uitgevoerd door Dimarso.

"Vindt u dat het buitenlands beleid van president Bush de wereld veiliger of gevaarlijker heeft gemaakt?", luidde de vraag in het onderzoek. De Belgen zijn, samen met de Zwitsers, het negatiefst. 69 procent van de ondervraagde Belgen antwoordt "gevaarlijker". Dat is een nog hogere score dan in Frankrijk en Duitsland.

Toch blijkt dat ook in Groot-Brittannië, in Spanje en in Italië - landen die het Amerikaanse Irak-beleid steunden - een kleine meerderheid van de bevolking de VS-politiek gevaarlijk vindt. In Nederland, waar de regering-Balkenende zich doorgaans heel loyaal opstelt tegenover de Amerikaanse president Bush, is de bevolking bijna net zo wantrouwig tegenover Washington als bij ons.

Zo uitzonderlijk is de score van ons land dus niet. Maar het beeld van de Belgen als "grootste VS-haters" zou in sommige Amerikaanse milieus opnieuw kwaad bloed kunnen zetten.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...nVS/index.html

Nr.10 20 oktober 2003 19:38

Wij zijn geen VS-haters. Wij haten niemand. Wij keuren enkel het huidige beleid af.

Antoon 20 oktober 2003 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10
Wij zijn geen VS-haters. Wij haten niemand. Wij keuren enkel het huidige beleid af.

Zou kunnen, bewijs hiervan is de vergelijkende studie waaruit blijkt dat ook in andere landen het beleid niet wordt goedgekeurd.

Maar onze politici en diplomaten zijn van zo'n slechte kwaliteit dat de perceptie in Amerika aangeeft dat België in tegenstelling tot andere landen de U.S. vijandig is.

Descartes Jr 20 oktober 2003 20:14

Tja, we worden ook het meest vertrappeld ("chocolatmakers").

Persoonlijk heb ik geen enkel respect voor de huidige windmakers in het White House. De slechtste president (en gevolg) sedert Nixon.

Waarom zouden we het niet duidelijk mogen zeggen ?

Nr.10 20 oktober 2003 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Citaat:

Zou kunnen, bewijs hiervan is de vergelijkende studie waaruit blijkt dat ook in andere landen het beleid niet wordt goedgekeurd.

Maar onze politici en diplomaten zijn van zo'n slechte kwaliteit dat de perceptie in Amerika aangeeft dat België in tegenstelling tot andere landen de U.S. vijandig is.

Die vlag die je daar hanteert is achterhaald.
De vlag van 'The South' past beter bij de huidige regering.
Zij hebben van deze wereld een veel gevaarlijker plaats gemaakt om in te leven.

Vlaamse Leeuw 20 oktober 2003 20:17

Ik heb ook geen enkel probleem met de modale Amerikaan, deze is heel vriendelijk. Ik ben er in 1998 nog geweest. Maar de Amerikaanse buitenlandse politiek keur ik ten sterkste af.

Pascal L. 20 oktober 2003 20:17

Citaat:

Zij hebben van deze wereld een veel gevaarlijker plaats gemaakt om in te leven.

Meer accuraat is misschien ... ze hebben het voor u, en andere Europeanen, op korte termijn gevaarlijker gemaakt. Voor vele anderen is er terug hoop door de ondermijning van tyrannien en strijd tegen het terrorisme.

Vlaamse Leeuw 20 oktober 2003 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pascal L.
Voor vele anderen is er terug hoop door de ondermijning van tyrannien en strijd tegen het terrorisme.

En wie zijn de "vele anderen"?

Pascal L. 20 oktober 2003 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Citaat:

Voor vele anderen is er terug hoop door de ondermijning van tyrannien en strijd tegen het terrorisme.

En wie zijn de "vele anderen"?

Dat zijn er veel hoor ... van Amerika tot Syrie en Iran ... en Rusland tot Peru ...

Maar ik ga wel accoord dat het voor Europa wel beetje klote is ... There's no free lunch! Europa mag meebetalen aan de opbouw van een veiligere wereld in de toekomst...

Vlaamse Leeuw 20 oktober 2003 20:33

Citaat:

Dat zijn er veel hoor ... van Amerika tot Syrie en Iran ... en Rusland tot Peru ...

Maar ik ga wel accoord dat het voor Europa wel beetje klote is ... There's no free lunch! Europa mag meebetalen aan de opbouw van een veiligere wereld in de toekomst...

Maar er zijn ook heel veel mensen - vooral Moslims - die met een scheef oog bekeken worden en die extra gecontroleerd worden op luchthavens en zo - waar eigenlijk geen reden toe is - en die het veel moeilijker hebben.

Pascal L. 20 oktober 2003 20:37

Citaat:

Maar er zijn ook heel veel mensen - vooral Moslims - die met een scheef oog bekeken worden en die extra gecontroleerd worden op luchthavens en zo - waar eigenlijk geen reden toe is - en die het veel moeilijker hebben.

Inderdaad, dat is zo ... en aan die mensen moet we beleefd verzoeken een beetje begrip te hebben voor de huidige situatie ... ook voor hen (en hun kinderen) proberen toch we een veiligere toekomst op te bouwen.

C uit W 20 oktober 2003 20:48

Ik keur de belgische buitenlandse politiek ook af.

Nr.10 20 oktober 2003 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Ik keur de belgische buitenlandse politiek ook af.

Ik ben er tevreden over.

filosoof 20 oktober 2003 21:18

dubbel gebruik

filosoof 20 oktober 2003 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:

Ik heb ook geen enkel probleem met de modale Amerikaan, deze is heel vriendelijk. Ik ben er in 1998 nog geweest. Maar de Amerikaanse buitenlandse politiek keur ik ten sterkste af.

Ik was er vorige maand: vriendelijk zijn ze, dat wél, maar het eerste wat opvalt is het onstellend hoog aantal te laag geschoolden (voor hun job) waar je mee in contact komt.
-geen deftig nieuws te krijgen op de TV of radio, enkel de kranten uit de staat zelf (alleen de NY Times is wat beter verspreid) en in het nieuws dat er is lijkt de wereld zich werkelijk te beperken tot de staat waar je bent: de VS zijn al te groot voor hen....
-Oorlog in Irak? Niets op CNN, NBSC, FOX of wat dan ook... Washington en het Capitool, gebeurt daar iets? Europa? wat is dat? Israel??
Als de modale Amerikaan zich een wereldbeeld vormt op basis van de media riskeert hij niet er iets over te weten: dan weet hij nauwelijks wat er in de staat ernaaast gebeurt: alléén Wheather Channel kijkt verder dan de staatsgrenzen, maar veel hebben ze daar niet aan, natuurlijk.:)
En dan die groteske paranoia over mogelijke terroristische gevaren.: security check voor elke vlucht, koffer steeds geopend buiten mijn aanwezigheid, securitycheck om op de Empire state bldg te mogen: "take off your shoes and belt, empty your pockets", take of your watch",keer op keer....
Ik ben in Israel geweest en daar was de veiligheid grondiger maar minder vernederend.(ik betrapte mezelf op het uitdenken van scenarios waarmee ik toch gevaarlijk had kunnen zijn, en keer op keer waren de gaten in de veiligheiid evident...)
en die mensen, met die informatie en mentaliteit verkiezen elke jaar de machtigste president van de wereld, de man die mee over vrede en veioligheid in de wereld beslist? Angstaanjagend! :twisted:
Over het eten zwijg ik liever :D

Descartes Jr 20 oktober 2003 21:32

Citaat:

Citaat:

Ik was er vorige maand: vriendelijk, dat wél, maar
-geen deftig nieuws te krijgen op de TV of radio, enkel de kranten uit de staat zelf (alleen de NY Times is wat beter verspreid) en in het nieuws dat er is lijkt de wereld zich te beperken tot de staat waar je bent: de VS zijn al te groot voor hen....
-Oorlog in Irak? Niets op CNN, NBSC, FOX of wat dan ook... Washington en het Capitool, gebeurt daar iets? Europa? wat is dat?

U slaat de nagel op de kop. US-citizen Michael Moore legt ook zeer nadrukkelijk de vinger op deze wonde in zijn stomende boeken.
There is reallly something rotten in the States United ! :(

TomB 20 oktober 2003 21:44

Citaat:

Ik was er vorige maand: vriendelijk zijn ze, dat wél, maar het eerste wat opvalt is het onstellend hoog aantal te laag geschoolden (voor hun job) waar je mee in contact komt.
-geen deftig nieuws te krijgen op de TV of radio, enkel de kranten uit de staat zelf (alleen de NY Times is wat beter verspreid) en in het nieuws dat er is lijkt de wereld zich werkelijk te beperken tot de staat waar je bent: de VS zijn al te groot voor hen....
-Oorlog in Irak? Niets op CNN, NBSC, FOX of wat dan ook... Washington en het Capitool, gebeurt daar iets? Europa? wat is dat? Israel??
Als de modale Amerikaan zich een wereldbeeld vormt op basis van de media riskeert hij niet er iets over te weten: dan weet hij nauwelijks wat er in de staat ernaaast gebeurt: alléén Wheather Channel kijkt verder dan de staatsgrenzen, maar veel hebben ze daar niet aan, natuurlijk.:)
En dan die groteske paranoia over mogelijke terroristische gevaren.: security check voor elke vlucht, koffer steeds geopend buiten mijn aanwezigheid, securitycheck om op de Empire state bldg te mogen: "take off your shoes and belt, empty your pockets", take of your watch",keer op keer....
Ik ben in Israel geweest en daar was de veiligheid grondiger maar minder vernederend.(ik betrapte mezelf op het uitdenken van scenarios waarmee ik toch gevaarlijk had kunnen zijn, en keer op keer waren de gaten in de veiligheiid evident...)
en die mensen, met die informatie en mentaliteit verkiezen elke jaar de machtigste president van de wereld, de man die mee over vrede en veioligheid in de wereld beslist? Angstaanjagend! :twisted:
Over het eten zwijg ik liever :D

[/quote]

- laag geschoolden 'voor hun job'. Daar mag je toch wel iets concreter over zijn. Leg mij eens uit welke laaggeschoolden je zoal tegenkwam en in welk vakgebied. Me dunkt dat dit een vooroordeel is gebaseerd op zeer beperkte ervaring.
- Geen deftig nieuws te krijgen op TV of radio. Radio ok, TV: Bullshit, de waarheid hierover is dat Filosoof niet goed wist welk kanaal te kiezen en dan maar bleef hangen op iets wat op nieuws leek. Voor de anti-Amerikaan: BBC is trouwens practisch overal te ontvangen, of is dat tegenwoordig ook al slecht nieuws?
- Oorlog in Irak: Dagelijks op TV. Washington en Capitol hill: Integraal uitgezonden op CSPAN.
- Airport security: Bel mij volgende keer eens op, ik zal u met plezier een vliegtuig laten charteren zodat ge die onnodige heisa niet meer moet meemaken. :mrgreen:
- Eten: Mjah.

Bluelagune 20 oktober 2003 21:45

Citaat:

Belgen keuren buitenlandpolitiek van VS af

Van alle Europeanen staan de Belgen het meest wantrouwig tegenover de buitenlandse politiek van de Verenigde Staten. Dat blijkt uit een opiniepeiling in elf Europese landen in opdracht van het weekblad Time en nieuwszender CNN. In ons land werd de peiling uitgevoerd door Dimarso.

"Vindt u dat het buitenlands beleid van president Bush de wereld veiliger of gevaarlijker heeft gemaakt?", luidde de vraag in het onderzoek. De Belgen zijn, samen met de Zwitsers, het negatiefst. 69 procent van de ondervraagde Belgen antwoordt "gevaarlijker". Dat is een nog hogere score dan in Frankrijk en Duitsland.

Toch blijkt dat ook in Groot-Brittannië, in Spanje en in Italië - landen die het Amerikaanse Irak-beleid steunden - een kleine meerderheid van de bevolking de VS-politiek gevaarlijk vindt. In Nederland, waar de regering-Balkenende zich doorgaans heel loyaal opstelt tegenover de Amerikaanse president Bush, is de bevolking bijna net zo wantrouwig tegenover Washington als bij ons.

Zo uitzonderlijk is de score van ons land dus niet. Maar het beeld van de Belgen als "grootste VS-haters" zou in sommige Amerikaanse milieus opnieuw kwaad bloed kunnen zetten.

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...nVS/index.html

En daar zitten natuurlijk de mediamakers voor iets tussen. De VRT die gerust "de Sovjetprop aan de Reyerslaan" mag genoemd worden is sinds het aantreden van Paars-groen de meest linksgezinde openbare omroep van het gehele Europese continent. Democratische rechtse voorstellen worden steevast in de verdoemenis van het extreem-rechtse Vlaams Blok kamp geduwd, de zender bulkt van het Anti-Amerikanisme terwijl groeperingen als de C.C.C of de Hamas worden opgehemeld. En dat heeft inderdaad misschien invloed gehad op zulke onbetrouwbare polls. Vooral in Franstalig België is de haat groot tegen alles wat Anglo-Saxisch is naar typische Latijns-Franse gewoonte.

Pascal L. 20 oktober 2003 21:47

En voor diegenen die nog steeds twijfelen aan de noodzaak van de oorlog tegen het terrorisme:

Vandaag op www.debka.com:
A bio-terror manual and traces of “tetanus germ-carrying chemical” recovered in Philippine raid on Jemaah Islamiah hideout in southern Cotabato island

Descartes Jr 20 oktober 2003 22:00

Ga gewoon eens patatten rooien in Poperingen ...

Het gas uit Flanders Fields dateert wel van 1918 maar is nog even gevaarlijk.

Maar ik vermoed dat gij van een latere lichting zijt en dus beter geïnformeerd zijt over de andere kant van de wereld ! :(

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be