![]() |
Coalitiegesprekken, wat als je partij zelf verdeeld is, wie beslist?
Je hoort de laatste dagen zo vaak woordgroepen als "CD&V overweegt geen coalitie met het Vlaams Belang" etc...
Nu vroeg ik me af? Wie beslist er dat nu eigenlijk? We weten allemaal dat partijen niet bestaan uit identieke kopieën. Denk maar aan de VLD met Dedecker. Hoe kan een partij iets "overwegen"? Stel nu dat dit gebeurt, in een bepaalde gemeente : VLD : 9 zetels Vlaams Belang : 5 zetels SPA : 5 zetels De partijvoorzitter van VLD ziet een coalitie met het Vlaams Belang zitten, maar de lijsttrekker bijvoorbeeld is het daar niet mee eens en er onstaan interne spanningen. Wat gebeurt er dan? 8O Met dank, |
niks
|
Dan ligt de partijvoorzitter uit de VLD.
|
ok, ok, ok...;-)
VLD : 9 zetels CD&V : 5 zetels SPA : 5 zetels Het was maar een voorbeeld hé. Wat gebeurt er nu, als er binnen de VLD onenigheid is. |
Ik denk dat zulke dingen( met wie ze het liefst zouden regeren) al op voorhand worden gesproken.
Indien dit niet zo is, zal diegene met het meeste invloed en macht in de lokale partij wel zijn zin krijgen. |
Jamaar dat er binnen de partij sterke persoonlijkheden beslissingen kunnen nemen, kan ik wel geloven, maar stel dat er effectief aan het gemeentehuis een hoopje ruzie makende VLD-ers staat, de een biedt een coalitie met SPA aan, de ander met CD&V... wie is er dan de baas?
Het is misschien vergezocht... of misschien toch niet?8O |
Citaat:
nujah het lijkt mij toch ver gezocht. ik denk toch althans dat het meestal tamelijk duidelijk is met wie dat een partij in welke gemeente een coalitie gaat vormen, althans, in elk geval niet met het vb. als er onenigheid ontstaat die, zoals zo mooi werd gezegd, tot interne spanningen leidt, vermoed ik dat er gepushed wordt van bovenaf (zeg het me als ik fout zit, het is een vermoeden). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be