![]() |
Vergeet de VB-nederlaag, dit is HET mooiste resultaat
Ik kan niet zeggen hoe prachtig ik dit vind. Een pluim aan iedere Nijvelaar die zich niet heeft laten omkopen door deze gloeiende aap.
'Verraad van Nijvel' treft Flahaut ![]() © EPA Bekijk de pagina uit de krant Minister van Defensie André Flahaut is ondanks stevige inspanningen geen burgemeester van Nijvel. ,,Een laag-bij-de-gronds verraad van CDH. Ik had een akkoord, maar ben naïef geweest'', brieste een woedende André Flahaut (PS) zondagnacht in Nijvel. Hij eiste meteen een hertelling van de stemmen in de Waals-Brabantse stad, omdat hij op één stem na een zetel gemist had die naar CDH ging. Met tien zetels is niet de PS van Flahaut en huidig burgemeester Maurice Dehu, maar de MR (elf zetels) de grootste partij van de stad geworden. Een stevige verrassing, want Flahaut was een paar jaar geleden speciaal van Waver verhuisd, om in Nijvel de sjerp over te nemen. Dehu werd ruwweg naar de lijstduwersplaats verwezen. De afgelopen jaren liet de minister van Defensie geen gelegenheid voorbijgaan om via zijn functie campagne te voeren. Nijvel kreeg vier hectaren militair domein met sportinfrastructuur voor 75 jaar ter beschikking, verschillende voetbal-, rugby- en hockeyclubs konden juichen. De brandweer en het Rode Kruis kregen op datzelfde domein nieuw onderdak. De Genie van het 4de bataljon kwam een oude spoorbrug voor fietsers in geen tijd herstellen, toen bleek dat de Waalse overheid daar geen geld voor had. Nijvel werd de peterstad van de militaire muziekkapel van de Luchtmacht en recentelijk ook van het nieuwe fregat Leopold I. Jeugdbewegingen konden in Nijvel overtollig legermateriaal zoals tenten en jassen komen aankopen. En het contract voor de 90mm-obussen van de nieuwe AIV-pantserwagens verzekert nog een tijdje jobs in de nabijgelegen Mécar-fabriek. Om na al deze inspanningen toch helemaal zeker te zijn, had Flahaut zondag ook nog een voorakkoord met CDH op zak. Maar die partij haalde vier zetels en vond een rooms-rode meerderheid van 14 op 27 zetels te nipt. De PS probeerde nog door Ecolo (drie zetels) er ook bij te nemen. Maar groene lijsttrekker Marie-Bruno Zweerts bedankte feestelijk, ,,om Kleinduimpje te komen spelen in een coalitie onder leiding van een tiran''. Eerste schepen Pierre Huart (MR), die Flahaut ook stevig klopt wat voorkeurstemmen betreft, omgordt nu de sjerp. CDH krijgt voor vier gemeenteraadsleden meteen ook vier schepenen in ruil. ,,Dat bood Flahaut hun ook aan, hoor. Maar CDH heeft de wil van de kiezer gerespecteerd'', zegt Huart. ,,Hier in Nijvel zeggen we soms al lachend dat er geen oud vrouwtje kan vallen, of er staan vier militairen klaar om haar op te rapen. Flahaut heeft er alles aan gedaan om met zijn ministerportefeuille de stad te verwennen. Ik ben naar de mensen gaan luisteren, in plaats van cadeaus uit te delen. Maanden ben ik in de weer geweest. En de kiezer heeft dat beloond'', zegt Huart. ,,Ik zal hier nu fulltime burgemeester zijn, anders dan andere kandidaten heb ik geen andere functies te vervullen.'' ,,Ik ben de minister alvast dankbaar voor alles wat hij met het leger voor Nijvel heeft gedaan. Ik hoop dat hij dat in de toekomst ook blijft doen voor ons'', zegt Huart. Flahaut zelf verklaarde zondagavond boos dat hij zeker niet zal zetelen in de gemeenteraad. Gisteren klonk het al iets genuanceerder: ,,Ik was zondag misschien wat zenuwachtig. Maar vandaag is mijn energie al verdubbeld. Ik zal geen cadeaus doen aan zij die mij verraden hebben.'' |
Boontje komt om zijn loontje
|
Worden ze in Wallonië ook eindelijk wakker?
|
Eindelijk gaat die op zijn bek.
|
Misschien heeft BUB met haar 1.5 procent daar ook wel zo z'n aandeel in. ;)
|
Citaat:
|
De B.U.B. heeft daar zeker zijn aandeel in, de ploeg in Nijvel heeft dan ook uitstekend werk geleverd! Een toonbeeld van enthousiasme en werkkracht! Volgend jaar wordt dit nog beter, met meer ervaring en meer mankracht...
MBG Joris |
Citaat:
of is er in Wallonië ook een media-cordon rond BUB? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be