Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Er zijn twee topuniversiteiten in België (https://forum.politics.be/showthread.php?t=63662)

gm10 11 oktober 2006 09:02

Er zijn twee topuniversiteiten in België

Maar een flauwe prestatie als je't mij vraagt. Vlaanderen zou er blijkbaar toch wel bij varen als het maar 1 grote unief had.

Bekijk de pagina uit de krant

Twee Belgische universiteiten komen voor op de ranglijst van de tweehonderd beste universiteiten en instellingen voor hoger onderwijs in de wereld, opgesteld door de gerenommeerde onderwijsbijlage Times Higher Educational Supplement .

Het gaat om de Université Catholique de Louvain (UCL) uit Louvain-la-Neuve; zij bekleedt de 76ste plaats; de Vlaamse zusteruniversiteit, de KU Leuven, staat op de 96ste plaats.

Ook de VUB (133), de Universiteit Gent (141) en de ULB (165) zijn opgenomen in de rangschikking die nog altijd door Amerikaanse universiteiten wordt gedomineerd.

In een andere rangschikking, de toonaangevende Sjanghai-ranking, staan de universiteiten van Gent en Leuven ergens tussen de 100ste en 150ste plaats, meldde de Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, vorige week (DS 3 oktober). Dat moet volgens hem beter kunnen.

eno2 11 oktober 2006 09:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 2069484)
Maar een flauwe prestatie als je't mij vraagt. Vlaanderen zou er blijkbaar toch wel bij varen als het maar 1 grote unief had.

Bekijk de pagina uit de krant

Twee Belgische universiteiten komen voor op de ranglijst van de tweehonderd beste universiteiten en instellingen voor hoger onderwijs in de wereld, opgesteld door de gerenommeerde onderwijsbijlage Times Higher Educational Supplement .

Het gaat om de Université Catholique de Louvain (UCL) uit Louvain-la-Neuve; zij bekleedt de 76ste plaats; de Vlaamse zusteruniversiteit, de KU Leuven, staat op de 96ste plaats.

Ook de VUB (133), de Universiteit Gent (141) en de ULB (165) zijn opgenomen in de rangschikking die nog altijd door Amerikaanse universiteiten wordt gedomineerd.

In een andere rangschikking, de toonaangevende Sjanghai-ranking, staan de universiteiten van Gent en Leuven ergens tussen de 100ste en 150ste plaats, meldde de Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, vorige week (DS 3 oktober). Dat moet volgens hem beter kunnen.

Hoe meer je universiteiten splitst, hoe beter ze worden, blijkt.

Patriot! 11 oktober 2006 09:08

We hadden nooit mogen splitsen, dan waren onze 'twee' topuniversiteiten nu één grote toptien-universiteit. :(

LeMmOnN 11 oktober 2006 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2069524)
We hadden nooit mogen splitsen, dan waren onze 'twee' topuniversiteiten nu één grote toptien-universiteit. :(

Sweet Dreams Patriotje...

Joris bublimburg 11 oktober 2006 09:28

Elke splitsing betekent een achteruitgang, zo blijkt alweer! Samenwerken is overal van noodzakelijk belang wil men vooruitgang boeken! Jacques Rogge heeft het een paar dagen geleden al aangegeven op Sporza Radio: "Wil België het aantal medailles op een EK, WK of Olympische Spelen van Nederland evenaren, dan moet er binnen de KBVB en het BOIC meer samengewerkt worden door de regio's!"

Die man heeft volgens mij volkomen gelijk, want nu werken ze elkaar alleen maar tegen!

MBG Joris

eno2 11 oktober 2006 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Joris bublimburg (Bericht 2069610)
Elke splitsing betekent een achteruitgang, zo blijkt alweer! Samenwerken is overal van noodzakelijk belang wil men vooruitgang boeken! Jacques Rogge heeft het een paar dagen geleden al aangegeven op Sporza Radio: "Wil België het aantal medailles op een EK, WK of Olympische Spelen van Nederland evenaren, dan moet er binnen de KBVB en het BOIC meer samengewerkt worden door de regio's!"

Die man heeft volgens mij volkomen gelijk, want nu werken ze elkaar alleen maar tegen!

MBG Joris

Maar Leuven is gesplitst en de afsplitsing heeft een hoge vlucht genomen...

Desiderius 11 oktober 2006 11:17

De criteria op de befaamde Shanghai-ranking zijn héél sterk gericht op publicaties en prijzen (waaronder de Nobelprijzen en de Field Medals). De kwaliteit van het onderwijs wordt maar heel indirect getoetst. Je kan een universiteit als de UG op slag en stoot in de top-100 krijgen, als je een groot budget uittrekt om een paar Nobelprijswinnaars enkele jaren te laten doceren/publiceren.

Ik heb zelf het voorrecht gehad om aan twee top-10 universiteiten uit die ranking te mogen postgradueren en ik kan met de hand op het hart verzekeren dat onze Vlaamse universiteiten kwalitatief absoluut niet moeten onderdoen. Wij leveren studenten af die veel beter tegen een stootje kunnen, die zich zeer snel kunnen inwerken in complexe materies en die zeer zelfstandig kunnen werken. Daar staat dan weer tegenover dat in ons veel zwaardere curriculum nauwelijks venieuwing steekt; het is grotendeels ex cathedra gedoceer waarbij van de student weinig eigen input wordt verwacht / geëist.

De toekomst zit niet zozeer in de fusie; de beste universiteiten op de rankings zijn stuk-voor-stuk kleiner dan de grote Vlaamse univs. Ze zijn wél veel beter gefinancierd en hebben een bijzonder efficiënten marketingmachine ontwikkeld. Oh ja, voor wie nog gelooft in de "inclusieve" droom : relatief gezien is de sociale diversiteit aan die "elitaire" universiteiten van OxBridge véél groter dan aan om het even welke Vlaamse Universiteit.

Dimitri 11 oktober 2006 12:04

De Nederlandse universiteiten doen het ook vrij aardig, hoewel ze in de Sjanghailijst beter stonden volgens mij.

Op deze Timeslijst staan de volgende Nederlandstalige universiteiten:

67. Technische Universiteit Eindhoven
69. Universiteit van Amsterdam
86. Technische Universiteit Delft
90. Universiteit Leiden
92. Erasmus Universiteit Rotterdam
95. Universiteit Utrecht
96. Katholieke Universiteit Leuven
97. Wageningen Universiteit en Researchcentrum
115. Universiteit Twente
133. Vrije Universiteit Brussel
137. Radboud Universiteit Nijmegen
141. Universiteit Gent
172. Universiteit Maastricht
183. Vrije Universiteit Amsterdam

Toch in totaal veertien universiteiten bij de 200 beste van de wereld. Niet slecht.

Ik vraag me wel af waarom Groningen er niet tussen staat, toch de derde grootste universiteit van Nederland. Verder ontbreken alleen Tilburg, Antwerpen en Hasselt volgens mij.

Dimitri 11 oktober 2006 12:16

Ter vergelijking, in de Sjanghailijst staan de volgende universiteiten:

40. Universiteit Utrecht
72. Universiteit Leiden
102-150.
- Universiteit van Amsterdam
- Universiteit Gent
- Rijksuniversiteit Groningen
- Katholieke Universiteit Leuven
151-200.
- Technische Universiteit Delft
- Vrije Universiteit Amsterdam
- Wageningen Universiteit en Researchcentrum
201-300. (vallen buiten de rangschikking van de Timeslijst)
- Erasmus Universiteit Rotterdam
- Universiteit van Antwerpen
- Radboud Universiteit Nijmegen

Dat zijn er niet alleen een stuk minder, maar de hoogste uit de Timeslijst, Eindhoven, is zelfs volledig afwezig!

Rr00ttt 11 oktober 2006 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gm10 (Bericht 2069484)

Met de beleidskeuzes van VDB lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Universiteiten krijgen nu geld per afgeleverd diploma, dat dat de kwaliteit niet bepaald ten goede komt moet zelfs een GM10 wel inzien. :P

Jaani_Dushman 11 oktober 2006 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Joris bublimburg (Bericht 2069610)

MBG Joris

Daarom dat we op sportgebied enkel goed scoren bij sporttakken die reeds geregionaliseerd zijn... :roll:

Tantist 11 oktober 2006 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2070300)
De Nederlandse universiteiten doen het ook vrij aardig, hoewel ze in de Sjanghailijst beter stonden volgens mij.

90. Universiteit Leiden
95. Universiteit Utrecht
115. Universiteit Twente
141. Universiteit Gent

Toch in totaal veertien universiteiten bij de 200 beste van de wereld. Niet slecht.

Ik vraag me wel af waarom Groningen er niet tussen staat, toch de derde grootste universiteit van Nederland. Verder ontbreken alleen Tilburg, Antwerpen en Hasselt volgens mij.

En moesten we niet gesplitst zijn, deden de Groot-Nederlandse universiteiten het nog beter (BUB logica)

Tantist 11 oktober 2006 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2072241)
Daarom dat we op sportgebied enkel goed scoren bij sporttakken die reeds geregionaliseerd zijn... :roll:

Het WK voetbal was anders een onmiskenbaar succes :twisted:

Zwartengeel 11 oktober 2006 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! (Bericht 2069524)

http://www.ethesis.net/standaard/sta...dy.htm#_ftn166

Nog even aan herinneren 'hoe' die unitaire universiteit er uitgezien zou hebben en wat de gevolgen er van zouden geweest zijn.

eno2 12 oktober 2006 09:32

Citaat:

Desiserius:
het is grotendeels ex cathedra gedoceer waarbij van de student weinig eigen input wordt verwacht / geëist
Catheders waar mijn eigen input niet verwelkomd wordt, mijd ik in het vervolg als de pest.

eno2 12 oktober 2006 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2070300)

90. Universiteit Leiden
95. Universiteit Utrecht
115. Universiteit Twente
141. Universiteit Gent

Dat komt omdat ze nog niet gesplitst zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be