Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Jean Marie De Decker uit VLD gezet: VB slapend rijk? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=63744)

La Chunga 11 oktober 2006 15:41

Jean Marie De Decker uit VLD gezet: VB slapend rijk?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2070363)
De onenigheid binnen de VLD-Oostende kan voor het VB eventueel een electorale opportuniteit zijn voor de komende federale verkiezingen.

Het lijkt erop dat JM De Decker zich meer en meer onmogelijk maakt binnen de VLD. Een breuk lijkt zich te manifesteren en het is niet onwaarschijnlijk dat JMDD toenadering zoekt tot VLOTT van Hugo Coveliers.

Wanneer het kartel VB-VLOTT tijdens de komende federale verkiezingen zou opkomen, kan dit - alleen al op basis van dit feit - tot verzekerde groei leiden.

JMDD kan, lettend op de laatste VLD-voorzittersverkiezingen, rekenen op een uitgebreide aanhang binnen de VLD. Niet elke VLD-er die toen op JMDD stemde, zal hem echter volgen. Maar veel kiezers zullen dat wel!

In Antwerpen trok Coveliers ongeveer 15% van het VLD-kiezerskorps naar zich toe! Misschien meer als VB stemmen verloor aan de SP.A.

Als we dit doortrekken naar Vlaams niveau dan wordt het VB opnieuw slapend rijk. De VLD haalde in 2004 meer dan 20% van de stemmen en vijftien procent hiervan vertegenwoordigt dus ruim 3% van het totaal aantal Vlaamse kiezers.

Soms zie je het aankomen...Nog andere hypothesen?

MARE 11 oktober 2006 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga (Bericht 2071279)
Soms zie je het aankomen...Nog andere hypothesen?

Er zijn geen andere hypotheses

solidarnosc 11 oktober 2006 15:44

Moet staan. Uit de fractie van de VLD in Oostende.

Antoon 11 oktober 2006 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2071291)
Moet staan. Uit de fractie van de VLD in Oostende.

Fout: de titel van La Chunga is correct.

Citaat:

.
Somers zet Dedecker uit VLD

Senator Jean-Marie Dedecker is uit de VLD gezet. Dat heeft partijvoorzitter Bart Somers net aangekondigd. Reden is het blijvende dwarsliggen van de donkerblauwe gewezen judocoach. De druppel die de emmer deed overlopen was het geruzie van Dedecker bij de coalitievorming in Oostende. Somers roept roept vanavond het partijbestuur van de VLD samen om de uitsluitingsprocedure van de senator op te starten. (KH)

solidarnosc 11 oktober 2006 15:47

Klopt. Ik had het nog niet gezien. Tja als ze het willen doen dan moeten ze het nu doen en niet vlak voor de verkiezingen. Ik vermoed echter wel dat zelfs binnen de VLD men niet zomaar een lid op straat zet per monde van de voorzitter.

Antoon 11 oktober 2006 15:50

Beysen, Coveliers en Dedecker waren stemmentrekkers van de VLD. De ene heeft zelfmoord gepleegd na een mislukte solopoging, de tweede is in kartel gegaan met Vlaams Belang, en de derde, dat valt nog te zien.

Eén zekerheid : de leegloop van VLD-kiezers gaat onverminderd voort.

solidarnosc 11 oktober 2006 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2071315)
Beysen, Coveliers en Dedecker waren stemmentrekkers van de VLD. De ene heeft zelfmoord gepleegd na een mislukte solopoging, de tweede is in kartel gegaan met Vlaams Belang, en de derde, dat valt nog te zien.

Eén zekerheid : de leegloop van VLD-stemmers gaat onverminderd voort.

Probleem voor de VLD is dat ze ook stemmen verliezen aan iemand als Janssens in Antwerpen.

garfield 11 oktober 2006 15:53

de vld tekent zijn eigen doodvonnis. :lol:

Antoon 11 oktober 2006 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2071317)
Probleem voor de VLD is dat ze ook stemmen verliezen aan iemand als Janssens in Antwerpen.

Ze verliezen stemmen aan alle andere partijen. De donkerblauwe gaat naar het Vlaams Belang, de centrumrechtse gaat naar CD&V en de centrumlinkse liberaal gaat naar SP.A

Bij de VLD zelf blijft er bitter weinig over. Ik ben benieuwd voor mei 2007.

solidarnosc 11 oktober 2006 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 2071325)
de vld tekent zijn eigen doodvonnis. :lol:

Ja en neen. Als ze met Dedecker naar de verkiezingen waren gegaan dan hadden ze ook een probleem gehad. Nu hebben ze ook een probleem daar niet van. Enfin hij heeft veel stemmen opgeleverd maar is is altijd een pain in the ass gebleven voor de leiding van de VLD en vandaag hebben ze een keuze gemaakt dat ze liever een paar stemmen minder hebben dan pijn aan hun zitvlak.

Blackwidow 11 oktober 2006 15:58

Tis dus zeker nu...Somers gaat deze avond partijraad samenroepen voor de uitzetting van Dececker uit de partij.... goe bezig mannen...nog eens enkele 1000den kiezers een ruk naar rechts :)

solidarnosc 11 oktober 2006 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon (Bericht 2071328)
Ze verliezen stemmen aan alle andere partijen. De donkerblauwe gaat naar het Vlaams Belang, de centrumrechtse gaat naar CD&V en de centrumlinkse liberaal gaat naar SP.A

Bij de VLD zelf blijft er bitter weinig over. Ik ben benieuwd voor mei 2007.

De ironie is dat er amper een paar jaar geleden in de media nog discussie was of de VLD een "volkspartij" zou worden. Hmmm.

solidarnosc 11 oktober 2006 15:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blackwidow (Bericht 2071357)
Tis dus zeker nu...Somers gaat deze avond partijraad samenroepen voor de uitzetting van Dececker uit de partij.... goe bezig mannen...nog eens enkele 1000den kiezers een ruk naar rechts :)

Probleem was niet zozeer wat Dedecker zei dan wel zijn loyaliteit aan het apparaat.

luvali 11 oktober 2006 16:01

Ik denk dat ze dit al eerder van plan waren, maar eerst de verkiezingen afgewacht hebben, om te zien hoe hij scoorde. Was hij nog steeds even populair, zouden ze zwijgen en hem laten blijven. Nu ze gezien hebben dat zijn populariteit, tanende is, zullen ze hem buitengooien.
De toekomst zal nu leren hoe liberaal, Dedecker echt was.

filosoof 11 oktober 2006 16:01

Jean Marie De Decker uit VLD gezet: VB slapend rijk?

Jean-Marie Dedecker ...Mijn hartje bloedt...

Spetsnaz 11 oktober 2006 16:02

Somers kiest voor de korte pijn dus ;)

Gaat hij nu naar VLOTT ?

Blackwidow 11 oktober 2006 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc (Bericht 2071362)
Probleem was niet zozeer wat Dedecker zei dan wel zijn loyaliteit aan het apparaat.

Welk apparaat? wat is er nu gebeurd in Oostende? Niets toch? Hij zei dat ie wilt zetelen... ik snap de zware reactie van Somers gewoonweg niet. Dat doet me gewoon vermoeden dat ze effectief afgewacht hebben tot de verkiezingen, even kijken hoeveel stemmen en dan buiten... Maar ze gaan hun wreed mispakken, nu was het gemeenteverkiezingen. Op federaal vlak is da volgens mij een groot stemmenkanon, vergelijkbaar met Coveliers..

Kaffer 11 oktober 2006 16:05

Met Coveliers erbij won het VB Antwerpen ook geen stemmen .
Als de VLD blijft ruzie maken gaan ze zelf stemmen blijven verliezen aan de sossen en de tsjeven !

Max van Dietschland 11 oktober 2006 16:06

Niet dat ik mij als nationaal solidarist stoor dat de liberale partij zijn eigen doodvonnis tekent, maar de manier van politiek doen is toch wel bijzonder laag van de VLD.

Heel die uitsluiting is gewoon opgezet spel. Je mag niet vergeten dat de partij Dedecker heeft gedwongen om deel te nemen in Oostende, want de partijleiding wist zeker dat de VLD er ging verliezen. Hierdoor konden ze de rechtse liberaal Dedecker het verlies aanrekenen en zo zouden ze Dedecker gemakkelijker uit de partij kunnen smijten. Zo van zie je nu wel dat de VLD moet een centrum koers varen, want de rechtse figuur Dedecker verliest. De VLD had zonder Dedecker zeker nog zwaarder verloren in Oostende, maar ja dat zal de liberalen natuurlijk niet zeggen.

Uiteraard zullen de VLD machthebbers raar opkijken in 2007, wanneer hun links liberaal partijtje gedecimeerd zal worden. Het kartel met Vlaams Belang en Vlott zal daarintegen fors winnen. Die liberalen toch, je zou er nog medelijden van krijgen :lol: .

circe 11 oktober 2006 16:06

Hopelijk gaat hij naar VLOTT. Het heeft geen zin om alleen een nieuwe donkerblauwe partij op te richten: dat heeft Beysen bewezen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be