Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2006 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=131)
-   -   Faciliteitengemeenten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=64178)

bunny 13 oktober 2006 23:13

Faciliteitengemeenten

Hallo,

Ik ben student journalistiek en ik moet een artikel maken over de verkiezingen. Ik woon in Komen en weet dat veel van mijn vrienden/familieleden liever op een Vlaamse partij zouden stemmen. Nu is mijn vraag: Zou het een goed idee zijn als je in de faciliteitengemeenten (Komen en Voeren) zowel op Vlaamse als op Waalse partijen zou kunnen stemmen? Graag wat reacties die ik kan verwerken in mijn artikel.

Groetjes

Jaani_Dushman 14 oktober 2006 01:00

Je bedoelt dan voor regionale, Vlaamse of Europese verkiezingen? (voor gemeenteraadsverkiezingen kunnen er sowieso al Vlaamse lijsten opkomen, net zoals in Voeren het Franstalige "Retour aux Libertés" opkomt).

Vroeger kon men in Voeren voor de Europese verkiezingen ook op Waalse lijsten stemmen. Ik weet niet of dit nu nog het geval is.

bunny 14 oktober 2006 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2079941)
Je bedoelt dan voor regionale, Vlaamse of Europese verkiezingen? (voor gemeenteraadsverkiezingen kunnen er sowieso al Vlaamse lijsten opkomen, net zoals in Voeren het Franstalige "Retour aux Libertés" opkomt).

Vroeger kon men in Voeren voor de Europese verkiezingen ook op Waalse lijsten stemmen. Ik weet niet of dit nu nog het geval is.

Ik bedoel dan: waarom kan men bv in Komen niet op het CD&V stemmen? Zou dit realistisch zijn in de toekomst?

Stef Leeuwenhart 14 oktober 2006 09:36

Volgens mij mogen Vlaamse lijsten opkomen in faciliteiten gemeenten, ze doen het spijtig genoeg niet. Het wordt tijd dat de leegte eens wordt opgevult.

bunny 14 oktober 2006 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart (Bericht 2080335)
Volgens mij mogen Vlaamse lijsten opkomen in faciliteiten gemeenten, ze doen het spijtig genoeg niet. Het wordt tijd dat de leegte eens wordt opgevult.

Nog wat reacties aub ;-)

garfield 14 oktober 2006 11:19

Neen

Ik vind persoonlijk niet dat die zo mogen.
Wij ijveren al een hele tijd voor de spiltsing van BHV zoadt juist partijen zoals de MR, PS etc.. niet kunnen opkomen in de zes en de rest van Halle Vilvoorde.
Nu dit eisen voor de vlamingen in Komen is verkeerd.
Wij eisen dat de walen zich hier aanpassen dus moeten de vlamingen ginder hetzelfde doen.

Stef Leeuwenhart 14 oktober 2006 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 2080603)
Neen

Wij ijveren al een hele tijd voor de spiltsing van BHV zoadt juist partijen zoals de MR, PS etc.. niet kunnen opkomen in de zes en de rest van Halle Vilvoorde.
Wij eisen dat de walen zich hier aanpassen dus moeten de vlamingen ginder hetzelfde doen.

Halle en Vilvoorde zijn geen faciliteiten gemeenten dus de vergelijking gaat niet op.

garfield 14 oktober 2006 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart (Bericht 2080638)
Halle en Vilvoorde zijn geen faciliteiten gemeenten dus de vergelijking gaat niet op.

in de kiesomschrijving Halle Vilvoorde vinden we ondermeer de faciliteitengemeente Wemmel terug.

Jaani_Dushman 14 oktober 2006 21:50

Ik vind dat bij gemeenteraadsverkieizngen wel Vlaamse lijsten zouden moeten opkomen in Komen, Moeskroen,... Zij kunnen dan waken over de taalrechten van de Vlamingen.

Federaal, regionaal of Vlaams echter niet. Om de reden die Garfield aangeeft.

Dimitri 14 oktober 2006 22:25

Volgens mij is er ooit wel een Nederlandstalige lijst geweest in Komen-Waasten. In 1988 deed er een partij Gem.Bel. mee, maar het resultaat (436 stemmen of 4,51%) was niet goed genoeg voor een zetel. Ik denk dat er in Komen dus gewoon niet genoeg Nederlandstaligen wonen.

Voor het overige hebben Vlamingen in Komen-Waasten het recht om bij federale en Europese verkiezingen in Heuvelland te gaan stemmen voor Vlaamse partijen (wafelijzercadeautje om Franstalige Voerenaars in Aubel te kunnen laten stemmen), dus zie ik het probleem niet.

Zwartengeel 15 oktober 2006 01:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door garfield (Bericht 2080603)
Neen

Voor de elfendertigste keer: FOUT. Daar draait het niet om. De splitsing van BHV wil bewerkstelligen dat er in de Rand niet langer BRUSSELSE filialen van Franstalige partijen opkomen. Franstaligen hebben in de Rand het volste recht om hun eigen politieke vertegenwoordiging te organiseren, maar ze moeten dit wel op eigen houtje doen. Wat de splitsing van BHV dus vooral bewerkstelligt, is dat de Waalse en Brusselse politici moeten ophouden met zichzelf te profileren als de spreekbuis en de politieke vetegenwoordiging van de Franstaligen in Vlaanderen, in een gebied waar ze in principe geen zaken hebben.

garfield 15 oktober 2006 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2082689)
Voor de elfendertigste keer: FOUT. Daar draait het niet om. De splitsing van BHV wil bewerkstelligen dat er in de Rand niet langer BRUSSELSE filialen van Franstalige partijen opkomen. Franstaligen hebben in de Rand het volste recht om hun eigen politieke vertegenwoordiging te organiseren, maar ze moeten dit wel op eigen houtje doen. Wat de splitsing van BHV dus vooral bewerkstelligt, is dat de Waalse en Brusselse politici moeten ophouden met zichzelf te profileren als de spreekbuis en de politieke vetegenwoordiging van de Franstaligen in Vlaanderen, in een gebied waar ze in principe geen zaken hebben.

tuurlijk mogen de walen hun partijen oprichten zoalsnu reeds een UFer in het vlaams parlement zit.
Ik doelde idd. op die zogenaamde brusselse lijsten en kopstukken.

bunny 15 oktober 2006 21:58

En denken jullie dat er in de toekomst nog partijen zullen opkomen in de faciliteitgemeenten?

Stef Leeuwenhart 16 oktober 2006 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bunny (Bericht 2084687)
En denken jullie dat er in de toekomst nog partijen zullen opkomen in de faciliteitgemeenten?

Ik denk het wel, zonder partijen geen verkiezingen. ;-)

Zwartengeel 16 oktober 2006 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bunny (Bericht 2084687)

Als je Nederlandstalige partijen bedoelt, zou je misschien ooit nog eens gelijk kunnen krijgen. Als de huidige trend zich zo verder blijft zetten.

bunny 16 oktober 2006 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart (Bericht 2086141)
Ik denk het wel, zonder partijen geen verkiezingen. ;-)

Ik bedoel Vlaamse partijen ;-)

Zwartengeel 16 oktober 2006 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2086889)
Als je Nederlandstalige partijen bedoelt, zou je misschien ooit nog eens gelijk kunnen krijgen. Als de huidige trend zich zo verder blijft zetten.

Ik had het hier natuurlijk over de Vlaamse Rand.

Stef Leeuwenhart 16 oktober 2006 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bunny (Bericht 2087100)
Ik bedoel Vlaamse partijen ;-)

Ik had eerlijk gezegd een klein vermoeden, maar ik kon het niet laten 8-) .

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be