Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Gemeenteraadsverkiezingen 2006 (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=131)
-   -   Faciliteitengemeenten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=64178)

bunny 13 oktober 2006 23:13

Faciliteitengemeenten

Hallo,

Ik ben student journalistiek en ik moet een artikel maken over de verkiezingen. Ik woon in Komen en weet dat veel van mijn vrienden/familieleden liever op een Vlaamse partij zouden stemmen. Nu is mijn vraag: Zou het een goed idee zijn als je in de faciliteitengemeenten (Komen en Voeren) zowel op Vlaamse als op Waalse partijen zou kunnen stemmen? Graag wat reacties die ik kan verwerken in mijn artikel.

Groetjes

Jaani_Dushman 14 oktober 2006 01:00

Je bedoelt dan voor regionale, Vlaamse of Europese verkiezingen? (voor gemeenteraadsverkiezingen kunnen er sowieso al Vlaamse lijsten opkomen, net zoals in Voeren het Franstalige "Retour aux Libertés" opkomt).

Vroeger kon men in Voeren voor de Europese verkiezingen ook op Waalse lijsten stemmen. Ik weet niet of dit nu nog het geval is.

bunny 14 oktober 2006 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2079941)
Je bedoelt dan voor regionale, Vlaamse of Europese verkiezingen? (voor gemeenteraadsverkiezingen kunnen er sowieso al Vlaamse lijsten opkomen, net zoals in Voeren het Franstalige "Retour aux Libertés" opkomt).

Vroeger kon men in Voeren voor de Europese verkiezingen ook op Waalse lijsten stemmen. Ik weet niet of dit nu nog het geval is.

Ik bedoel dan: waarom kan men bv in Komen niet op het CD&V stemmen? Zou dit realistisch zijn in de toekomst?

Stef Leeuwenhart 14 oktober 2006 09:36

Volgens mij mogen Vlaamse lijsten opkomen in faciliteiten gemeenten, ze doen het spijtig genoeg niet. Het wordt tijd dat de leegte eens wordt opgevult.

bunny 14 oktober 2006 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart (Bericht 2080335)