![]() |
'Anderstalig kind moet eerst moedertaal beheersen'
'Anderstalig kind moet eerst moedertaal beheersen'
![]() Toen de Antwerpse onderwijsschepen Robert Voorhamme een tijd terug met een soortgelijk idee op de proppen kwam, werd hij door de goegemeente meteen neergesabeld. Maar volgens de Gentse onderwijsschepen Rudy Coddens (sp.a) bestaat er wetenschappelijk bewijs dat het makkelijker is om een kind een andere taal aan te leren als het zijn moedertaal beheerst. "Het is niet de bedoeling les te geven in die moedertaal", legt hij uit aan De Morgen. "Wel valt het op dat heel wat anderstalige kinderen hun moedertaal niet goed beheersen. Door bijvoorbeeld op woensdagnamiddag of samen met gespecialiseerde verenigingen daaraan te werken kunnen we die kinderen van jongs af meekrijgen. Vooral als dat op jonge leeftijd gebeurt samen met de ouders." Als een anderstalig kind op school iets zegt in de moedertaal mag daar ook niet meteen op gereageerd worden, meent Coddens. "Het is logisch dat een kind redeneert vanuit de eigen taal. In plaats van af te keuren dat het de moedertaal gebruikt, moet het net gestimuleerd worden om die moedertaal bij te schaven." Het nieuwe Gentse stadsbestuur van sp.a-Spirit en VLD werd zaterdag aan het publiek voorgesteld. De Morgen 15.10.6 Is het dan de bedoeling dat die anderstalige kinderen hier maar voor een poosje blijven? Is het dan niet de bedoeling dat het Nederlands de moedertaal van die kindjes wordt mits Vlaanderen dan toch hun moederland is geworden en waarschijnlijk zal blijven. 8O En welke middelen gaat het Gentse stadbestuur inzetten om de moedertaal van 150 verschillende nationaliteiten te ondersteunen? |
In het vooruitstrevende Nederland heeft men zo'n project gelopen (uiteraard enkel voor arabisch en turks - anderstalige kinderen buiten die twee talen kunnen blijkbaar gewoon Nederlands leren).
Na een aantal jaar was gebleken dat deze Arabischtalige (in feite spraken ze thuis Berbers en geen arabisch, maar dat hadden de zeer professionele oplossingenzoekers niet door) en Turkse kinderen helemaal geen Nederlands konden als ze naar het derde studiejaar gingen en ingepast werden in de normale lessen. Hoe zou dat nu toch komen? denkt een achterlijke mens zoals ik dan. Dat de berbertjes dan wèl het arabisch hadden geleerd ondertussen was natuurlijk mooi meegenomen om later in de koran te kunnen lezen. Enfin, in de periode na Pim Fortuyn hebben ze dit systeem toch maar afgeschaft want het had niet echt resultaat. En nu gaan de domme Belgen dat eens gaan invoeren sé. In plaats van op woensdagmiddag extra lessen Nederlands te voorzien - waar ze vroeger geen geld voor hadden en de kinderen geen tijd zeker - mogen ze daar nu het arabisch, turks, en al de andere vreemde "moedertalen" gaan leren. Een vriendin van me - kleuterjuf - heeft ZEVENTIEN verschillende nationaliteiten in haar derde kleuterklasje zitten. Toch wel goed dat die spauthoriteit daar nu 17 leerkrachten voor zal kunnen vinden om die kindertje hun "moedertaal" aan te leren! Ik vermoed dat deze spauthoriteit schrik heeft dat indien die kindertjes hun "eigen" moedertaal niet meer onder knie hebben, ze hun eigen kindertjes later wel eens zouden kunnen opvoeden in de officiele landstalen van dit land? Allemaal toekomstige spallochtoontjes kwijt? Men zou natuurlijk aan de "moeders" wel eens kunnen vragen om als moedertaal de taal van dit land te gebruiken? Uiteraard is dit misschien wat veel gevraagd van de vers geimporteerden, maar ondertussen zijn er toch al een hoop "belgen" die hier hebben schoolgelopen? Net zoals die mevrouw die ik ook aansprak omdat ze arabisch broebelde tegen haar kinderen maar die me wel in PERFECT NEDERLANDS kon uitschelden omdat ik die opmerking maakte. Nu moet het me bovendien van het hart dat Europeanen (en Vlamingen in het bijzonder) toch wel een superieur ras zijn (met de groeten aan Jozef). Toen in de vorige eeuwen die mensen massaal emigreerden, slaagden ze erin om op één generatie hun "moedertaal" aan te passen!! Als dat geen plaats in het boek van Guinness waard is, weet ik het ook niet meer. ----------- PS. Krijgen onze vlaamsche kindertjes die als "moedertaal" het West-Vlaams, Oost-Vlaams, Limburgs, Brabants en Antwerps hebben, nu ook extra lessen in dit verschillende talen? Of moeten die zich maar aanpassen? |
Tja, ik begrijp het concept wel. En ik geloof dat dit inderdaad waar is, dat kinderen kinderen beter een andere taal leren als ze hun 'eigen'/'oorspronkelijke' taal goed beheersen. Het zou dan vooral gaan om de kleuren/vormen heb ik gehoord op het radionieuws. Dit zijn dingen die worden geleerd aan kleuters en peuters. Er is maar 1 probleem veel biculturere ouders sturen hun kind maar naar school vanaf 6 jaar en dan is het weeral te laat. Het zal dus weeral een een maat voor niets zijn, vrees ik.
|
Niet zelden zijn deze kinderen van een 2 of 3de generatie allochtonen. Meestal zijn ze dan getrouwd met een partner uit het land van herkomst en worden de kinderen in de taal van het land van herkomst opgevoed (één van de partners spreekt immers geen Nederlands).
Mijn vrouw zal één van de dagen bevallen, zij is buitenlandse. Momenteel gebruiken wij thuis een mix van Nederlands - Engels - Chinees. Er bestaan al afspraken hoe we dit zullen aanpassen na de geboorte. Ik spreek consequent Nederlands tegen de baby, mijn vrouw consequent Chinees. De omgangstaal naar de buitenwereld wordt ééntalig Nederlands. Op deze manier is het zeer goed mogelijk om het kind een belangrijke troef in het leven mee te geven, nl. perfecte tweetaligheid. De kleine zal dus zeker naar een nederlandstalige kleuterschool gaan zo snel het kan. Ondertussen volgt mijn vrouw nederlandse les aan het CVO (momenteel richtgraad 3.1, 4 halve dagen/week). Ik vraag me dan ook af waarom een bende noordafrikanen niet hetzelfde kan doen. De CVO's zijn leeg en hun kinderen slagen er zelfs niet in, de taal van het land van herkomst te leren. In mijn ogen zijn het zeer beroerde ouders als ze zelfs dat niet hun kinderen kunnen meegeven. Ik kan me voorstellen dat voor hun kinderen een perfecte tweetaligheid nederlands-arabisch een grote troef is. |
Citaat:
Zo ken ik kinderen die perfect drietalig (moeder: Engels, vader: Duits, omgangstaal: Nederlands) werden opgevoed. Nog anderen zijn Russisch(moeder), Nederlands (vader), omgangstaal: Engels en Nederlands. Deze houding getuigt van openheid en respect voor de hier heersende omgangstaal, én biedt extra mogelijkheden voor de kinderen. Op Marokkaanse forums las ik dat kinderen die thuis tussen broertjes en zusjes liever Nederlands spraken door hun ouders werden GESTRAFT! Er mocht thuis géén Nederlands worden gesproken! Ook niet bij de derde generatie (ons oma en opa zouden ons niet kunnen verstaan als we ze gaan ophalen als ze oud zijn? zou dat de reden zijn?) |
Kan het Gentse stadsbestuur een dergelijk initiatief feitelijk op eigen houtje opzetten, aangezien onderwijs een gemeenschapsbevoegdheid is?
|
Citaat:
Maar die zullen ze wel opzij schuiven zeker. |
Als het Gentse stadsbestuur voldoende financien van de gentse hardwerkende belastingbetalers kan aftroggelen, dan kunnen ze op woensdagmiddag daarmee hun eigen "onderwijs in eigen moedertaal" toch bekostigen?
Desnoods stoppen ze met autochtone sportkringen te subsidieren, die leden hebben toch geld genoeg. |
Wat hier door Gent word beweert is dus reeds jaren bewezen onzin.
Er lopen op deze wereld een paar miljoen kinderen rond die zelfs niet eens meer weten wat hun moertaal is. Laat staan dat zij er last van ondervinden dat zij ze niet spreken. Het is echter wel bewezen dat men door kinderen steeds de oude taal van de ouders te blijven aanleren en als eerste taal te laten gebruiken, men verhinderd dat deze kinderen zich intergeren in het land en de maatschappij waar zij leven. Want die taal is telkens een verwijzing dat zij niet in die maatschappij thuishoren en dat zij met die maatschappij eigenlijk niets te maken hebben en dus vreemden zijn van die maatschappij. Maar wat wil je van een stad waar men de grootste Belgenhaters als bestuur heeft over een periode van 24 jaar. |
Er wordt hier wel eventjes vrolijk voorbij gegaan aan het feit dat het hier gaat over kinderen waarvan geen van beide ouders Nederlands als moedertaal heeft. En dat het probleem dus het feit is dat die ouders - zelfs al kennen ze Nederlands - dat Nederlands niet goed genoeg kunnen aanleren waardoor een taalachterstand ontstaat. Dat is wat anders dan één Nederlandstalige en een anderstalige ouder hebben!!!
|
Citaat:
(sinds 1974 is er een immigratiestop, ik mag er dus van uitgaan dat bij die tweede en derde generatie minstens telkens één ouder nederlands kent). Gaat U ervan uit dat deze kinderen dan MINIMAAL tweetalig worden opgevoed thuis (Nederlands+berbers of arabisch of turks)? Indien U het over asielzoekende families hebt: in hoeveel talen gaat het Gentse stadsbestuur deze "moedertaalcursussen" aanbieden? Bovendien: waarom moet de MOEDERtaal door iemand anders dan de MOEDER worden aangeleerd? kan de MOEDER dat dan niet zelf? Indien het niet de MOEDER is die de MOEDERtaal aanleert, waarom kan een derde persoon dan niet ineens het Nederlands als MOEDERtaal aanleren? |
Citaat:
Als deze ouders zich aan mijn verblijfsvoorwaarden hadden gehouden dan hadden zij nu hun kinderen niet achteruit moeten steken tegenover mijn kinderen en hadden hun kinderen geen taal achterstand gehad. Of moet ik mijn kinderen eerst de laat van alle andere moeders hier op aarde leren opdat zij als leerkracht de taal spreken van al de kinderen die door grote gatten in de Europese wetgeving hier komen wonen en dus een taal achterstand hebben tegenover de kinderen die hier zijn opgegroei met ouders die zich wel hebben aangepast. Of telt deze taal achterstand slechts voor de mensen uit één bepaald land. |
best van al zou men dus die ouders verplichten om hun kinderen Nederlands te (laten) leren, en dit op straffe van 1) geen kindergeld meer 2) geen dopgeld meer 3)geen ziekenkas meer 4)een boete (nog te bepalen...minstens 2500 euros) als hun kinderen , die hier geboren zijn, op laat ons zeggen 10-jarige leeftijd geen perfekt Nederlands praten en schrijven.
Voor de goede elementen kunnen we het tegendeel doen, een jaarlijkse premie bvb, voor kinderen met goede schooluitslagen. En dit , voor allen natuurlijk, ook voor échte Belgen, voor één keertje eens... |
en ik maar geloven dat al die allochtonen voorbeelden van integratie zouden zijn en dat die allemaal staan te springen om Nederlands te leren en te gebruiken....
Tja men moet zijn kiezers wat in de watten leggen he..... |
Citaat:
ze zullen U niet vlug genoeg kunnen neersabelen seffens.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Want die mensen zijn toch stuk voor stuk verrijkingen voor onze maatschappij en die voelen zich van de eerste moment dadelijk Belg .... Dus als je zo gelukkig bent dan leer je toch dadelijk die taal van dat land he... |
Citaat:
Kan je me dan even uitleggen hoe het komt dat in de VS (het vroegere immigratieland bij uitstek) nu nakomelingen uit Vlaanderen leven die geen Nederlands als moedertaal meer kennen? Waar zijn die moeders dan scheefgelopen? De eerste generatie? 2de? 10de? |
Sorry, maar dat is dus de grootste onzin die er bestaat.
Het is niet omdat je moer een Spaanse is en vaer een zweed dat jij geen nederlands kan leren en er een taal achterstand van zal oplopen. In tegendeel. het is net doordat ze nog steeds de taal van hun overgroot moer leren als baby dat ze die taal achterstand hebben. Als hun moer en vaer hen als baby reeds de lands en bevolkoingstaal leren dan zullen zijn heel wat minder problemen hebben met de rest en zullen zij zich ook deftig kunnen aanpassen en deftig een opleiding kunnen genieten. Maar nu zitten zij nog steeds een landsvreemde taal aan hun babys te leren en moeten die als kind steeds alles wat ze hier leren zitten te vertalen om het echt goed te bergrijpen. Want geen enkel kind word geboren met de kennis van een taal. Die moet van in het begin aangeleert worden. of konden jou kinderen al praten en begrepen die alles al toen ze geboren werden. Het is anders heel eigenaardig dat er in Amerika niet veel mensen zijn die in een andere taal dan het engels les krijgen en dat er daar toch zoveel anderstaligen wonen en dat die na 2 generaties in het perfect amerikaans worden opgevoed. En het maakt echt niet uit van welk land ze komen, iedereen krijgt daar in het engels les en iedereen moet zich daar maar zien te behelpen in het engels. Dus het is aan die moer om te zorgen dat haar kinderen nederlands kennen en niet aan mij om te zorgen dat mijn kinderen elke taal van de wereld spreken omdat ze leerkracht willen worden. En Edina, je kan hierover schrijven en zeggen wat je wil. Of je eist dat mijn kinderen alle talen van de wereld kennen omdat ze leerkracht in Vlaanderen willen worden of je geeft gewoon toe dat wie in vlaanderen woon het nederlands machtig moet zijn en het aan zijn kinderen moet aanleren. ER is geen tussen weg en geen tussen verklaring. Of wij moeten volgens jou maar alle talen leren en kennen omdat we anders de anderstaligen benadelen of de anderstalingen moet hun kinderen maar in de taal van het land waar ze wonen en werken groot brengen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be