![]() |
de kapitalistische zegen of vloek???
Citaat:
mooi maar bezie het van deze kant: stel nu dat de aandelhouders vinden dat hun risicokapitaal niet genoeg brengt, doorgaans verwachten ze per jaar zo'n 20%, dan trekken ze hun geld onmiddelijk terug. Dan mag De Morgen koppen: 65 000 belgen van vandaag op morgen werkloos... Zijn aandeelhouders niet tevreden met bv. 5%, of pak 10%??? Nee, precies niet. Ze willen meer, meer! Ze zullen de arbeiders uitzuigen... Het is altijd riskant met aandeelhouderschap. Zie maar wat gebeurde in Groot-Brittannië. Toen ze daar de spoorwegen privatiseerden, vonden de aandelhouders dat ze niet genoeg winsten opstreken en gingen ze aan het "rationaliseren"... het kwam erop neer dat de minder opbrengende lijnen gesaneerd werden. Voila, dienstverlening naar de knoppen want voortaan kunnen mensen die op de meest onmogelijke plaatsen wonen geen gebruik maken van de trein. doorgaans gaat het om oudere mensen die op deze manier nog meer weggedrukt werden uit het maatschappelijk leven. Nochtans konden ze wel reizen met de trein toen deze nog een staatsbedrijf was. Wat is er dan gebeurd??? Simpel! de lijnen die geen megagrote winsten voortbrengden werden gewoon aan de kant gelaten. De bedoeling van de kapitalist is toch niet diensten te verlenen aan de maatschappij, hij wil gewoon winst maken, en liefst veel. Want ook de lijnen die nog winstgevend waren maar niet in voldoende mate (de winsthonger van die bloedzuigers wordt nu wel echt gortig) werden ook gewoon gesaneerd of gingen kwalitatief achteruit omdat de kapitalisten er niet in wilden investeren. resultaat: torenhoge werkloosheid en slechte kwaliteit van dienstverlening; dit kan ons en die 65 000 werknemers evenzeer overkomen! |
Ge moet maar niet in het hol van Pluto wonen en verwachten dat anderen je treinticket betalen.
|
die gaan precies de nobelprijs niet winnen...
|
Citaat:
niemand zegt dat iemand anders je kaartje moet betalen. Natuurlijk moet iedereen zijn eigen kaartje betalen... of wacht eens even... waarom een treinkaartje kopen? ER KOMT HELEMAAL GEEN TREIN LANGS dankzij die kaptalisten! |
Trouwens, al die cijfers over "die en die zorgt voor zoveel banen", dat is eigenlijk zever. Je zou het eens moeten samentellen: je zal aan een veelvoud van het werkelijke aantal banen zitten.
"De diamantsector zorgt voor elvendertigduizend banen!", ja, als je alle onderaannemers meerekent. |
Citaat:
En waarom is dat zo? Omdat niemand die daar woont bereid is om een treinticket te kopen dat duur genoeg is om de kosten te dekken. Graag gedaan. |
voila
de kapitalistische logica! Geen dienstverlening, maar winst is uw drijfveer. |
een staat daarentegen wil wel, MOET wel bekommerd zijn om alle mensen, ook als die in het hol van pluto wonen. Dat is dienstverlening. En goedkoper ook!
|
trouwens, kom niet af met de zever dat de kapitalisten het kapitaal beter kunnen beheren en zo de winsten maximaliseren.
Het heeft niks te maken met efficientie maar gewoon met saneren en arbeiders dumpen. zie de voorbeeld met de treinen: de geprivatiseerde bedrijven brengen niet meer op, ze hebben gewoon de verlieslatende en minderopbrengende lijnen gewoon gesaneerd. Ja maar, zo kan de kleinste kind ook winst maken. Zie maar dat uw libertarische theorie uitdoktert hoe je wel winsten kunt genereren zonder de dienstverlening op te schorten of kwalitatief slecht te maken en arbeiders uit te buiten. |
Citaat:
Dringend een lesje economie nodig. Héél dringend zelfs. De privatisering van het spoor in de UK is een ramp, maar om heel andere redenen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
alleeuuuuuhhh
nu nog een post van lombas en de neoliberale bende is compleet. |
Citaat:
8-) |
@Desiderius:
Als een overheid (nu even een democratische vereniging van mensen zijnde) het opportuun acht om overheidsmiddelen (een deel van het geld van elke verenigde mens) te gebruiken om iedereen dezelfde toegang tot de trein te verschaffen, is er niets mis. Het probleem is dat de huidige overheden geen vrij samengaan van individuen zijn en niet democratisch werken. (Wat ook onmogelijk is op de 'overheidsschaal' nu.) Toch? |
Citaat:
Citaat:
de problemen die jij opsomt zijn eigen aan het kapitalisme omdat die winsten vooropsteld en niet de dienstverlening. Zie, uw gedacht is het probleem. Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard moeten de sterksten dan wel niet komen aankloppen als ze ooit de zwaksten zijn. (Probleem is dat dat bij ons vrij ingewikkeld is. Men neme bijv. onderwijs, iemand kan tot de zwaksten behoord hebben maar door de kansen die de samenleving (dus ook de sterksten) hem biedt via onderwijs tot de sterksten worden enz.) *Proudhon: "eigendom is diestal" zat bijna juist, het is volgens mij natuur-eigendom ... dus zolang de natuur niet niemand toebehoort, is er geen rechtvaardig economisch systeem mogelijk. |
Citaat:
Citaat:
Hebt ge u ooit al afgevraagd waar de staatsschuld vandaan komt? |
wie zegt dat de spoorlijnen niet nuttig zijn?
Een degelijk management met een duidelijk en gezond beheer van de spoorlijnen moet leiden tot een niet al te groot kostenplaatje. Maar het zal altijd (veel) geld kosten, en daar moet (en volgens mij is) een breed maatschappelijk draagvlak voor zijn... |
Citaat:
Misschien vindt u ook dat alle automobilisten verplicht moeten worden om de aanleg en het onderhoud van de autowegen zelf te bekostigen (aan de reële prijs) in verhouding tot het aantal kilometers dat ze jaarlijks van die wegen gebruik maken. Gevolg: wie niet genoeg geld bezit moet maar thuisblijven of afzien van verplaatsingen die niet per fiets (oei, wat kosten die fietspaden?) of te voet (en die voetpaden dan?) gedaan kunnen worden. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be