Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Een open deur (https://forum.politics.be/showthread.php?t=64641)

liberalist_NL 17 oktober 2006 17:47

Een open deur

Moet de EU landen die willen toetreden toelaten? Hoe streng moeten de eisen zijn voor een lidmaatschap? Willen we grenzen gaan stellen aan het aantal lidstaten? In vrijwel heel Europa wordt hierover gediscussieerd. Het lijkt me dan ook belangrijk dat dit gebeurt, aangezien het over het lot van miljoenen gaat dat beïnvloed wordt, zowel voor degenen die willen toetreden en zij, die al toegetreden zijn.

veelzijdigaard 17 oktober 2006 17:56

Nieuwe lidstaten moeten aan dezelfde regels voldoen als de huidige lidstaten, net als ze ook dezelfde kansen moeten krijgen.

Natuurlijk kan de uitbreiding niet oneindig doorgaan, maar Europa is nog lang niet 'verzadigd'.

Trouwens, het zijn niet wij, maar de economische grote belangen die zullen beslissen over de uitbreiding van de EU. Wie economisch interessant is voor het bedrijfsleven, zal er bijkomen. Misschien niet door iedereen gewenst, maar wel de realiteit!

Heftruck 17 oktober 2006 18:45

Eerst eens dringend hervormen.

Cynical Ice 17 oktober 2006 19:09

Eerst eens werk maken van het Europa dat we nu hebben, en dan andere lidstaten toelaten.

Linkse Vogel 17 oktober 2006 19:17

dat valt te zien welke lidstaten dat zijn, het moet natuurlijk wel nog een europese unie zijn he

Pelgrim 18 oktober 2006 00:22

wagenwijd open. Hoe meer armzalige marginale landen erbij komen hoe sneller het boeltje in elkaar stort :D

1handclapping 18 oktober 2006 01:02

Stel U een wereld voor waar de rechten van de mens, de rechten van het kind
zouden moeten gerespecteerd worden op straf van mogelijke sancties van die matsuitoefenaren die deze rechten schenden. Stel U een wereld voor zonder doodstraf. Stel U een wereld voor van sociale rechten, geen kinderarbeid, geen uitbuiting aan lonen die een mens niet toelaten om het nodige voedsel te kopen, voor een dak boven het hoofd van zijn gezin te zorgen.

Stel U een wereld voor van culturen, taalgemeenschappen met respect voor elkaar, zonder dat een uitbuiter behalve je te weinig te betalen je nog eens verplicht om zijn taal te leren, zijn eetgewoonten over te nemen, zijn godsdienst enz..

Stel U een wereld voor zonder barrières, waar elkeen vrij kan gaan en staan waar hij wil, zonder het risiko te lopen door fanatici omgebracht te worden.

Stel U een wereld voor waar het economisch denken mede bepaald wordt door een echte zorg voor het milieu, zodat we onze kinderen en kleinkinderen
een onbezoedelde erfenis kunnen nalaten.

Stel U een wereld voor waar vrede heerst en geen afgunst.

Jozef Ostyn 28 oktober 2006 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2089697)
Moet de EU landen die willen toetreden toelaten? Hoe streng moeten de eisen zijn voor een lidmaatschap? Willen we grenzen gaan stellen aan het aantal lidstaten? In vrijwel heel Europa wordt hierover gediscussieerd. Het lijkt me dan ook belangrijk dat dit gebeurt, aangezien het over het lot van miljoenen gaat dat beïnvloed wordt, zowel voor degenen die willen toetreden en zij, die al toegetreden zijn.

De EU moet blijven openstaan voor de eventuele toetreding van nieuwe lidstaten die aan essentiële criteria voldoen:
-) het moet om geografisch en cultureel-historisch Europese landen gaan
-) het moet om volwaardige en stabiele democratische rechtstaten gaan met een vrije markteconomie
-) het moet om sociaal-economisch stabiele landen gaan die de verplichtingen van de Europese éénheidsmarkt aan kunnen en willen gaan
-) het moet om landen gaan waar de welvaart en economische ontwikkeling aansluit bij die van het Europees gemiddelde
-) het moet om landen gaan wiens grenzen vastliggen en die geen aggressieve politiek voeren tegenover hun buurlanden
-) de bevolking in de nieuwe lidstaten moet voor de toetreding gewonnen zijn

Waarschijnlijk ben ik niet volledig geweest.

Overigens meen ik dat de EU zelf ernstige intene hervormingen nodig heeft om te kunnen blijven functioneren.

Jaani_Dushman 28 oktober 2006 21:57

Belangrijkste is dat de deur wagewijd open staat voor oude lidstaten. Dat zij kunnen ontsnappen aan de EU-juk.

Cynical Ice 28 oktober 2006 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2117369)
Belangrijkste is dat de deur wagewijd open staat voor oude lidstaten. Dat zij kunnen ontsnappen aan de EU-juk.

:rofl:

van Maerlant 29 oktober 2006 10:43

Europa volledig herstructureren, met veel meer bevoegdheden dan het nu heeft. Als er nog van die klotelandjes waar de maffia meer te zeggen heeft dan de regering bijkomen, wordt de EU geen economisch en militair machtsblok meer, maar een smakeloze eenheidsworst.

lomeanor 29 oktober 2006 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2118099)
Europa volledig herstructureren, met veel meer bevoegdheden dan het nu heeft. Als er nog van die klotelandjes waar de maffia meer te zeggen heeft dan de regering bijkomen, wordt de EU geen economisch en militair machtsblok meer, maar een smakeloze eenheidsworst.

Inderdaad. Eerst moet men het Europa van vandaag verder uitbouwen. Elke keer dat men er weer nieuwe lidstaatjes bijhaalt, draait men de klok van Europese eenwording met tien jaar terug.

Jaani_Dushman 29 oktober 2006 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2118206)
Elke keer dat men er weer nieuwe lidstaatjes bijhaalt, draait men de klok van Europese eenwording met tien jaar terug.

Om het op z'n Jan Theys' te zeggen: "Kom er bij!!". Namibië, El Salvador, Jemen,... :-D

Avondland 29 oktober 2006 20:04

Met de huidige gang van zaken? Neen. De evolutie die Verhofstadt wil zien naar een Verenigde Staten van Europa is niet aan mij besteed. Een confederaal Europa zie ik wel zitten, waar er een onafhankelijk Vlaanderen is natuurlijk. Het idee van een federaal Europa vind ik benauwend.

Dimitri 30 oktober 2006 13:32

Wat mij betreft kunnen landen die aan de voorwaarden voldoen toegelaten worden. Wat mij betreft zijn de voorwaarden alleen niet streng genoeg. ;-) Roemenië en Bulgarije zijn er eigenlijk nog helemaal niet klaar voor.

Daarnaast moet men de vraag stellen waar de grenzen van Europa liggen. Wat mij betreft bij de geografische grenzen, dat zijn de enige objectieve, waardoor landen als Turkije en Rusland dus niet lid kunnen worden. En voordat alle landen die wèl in Europa liggen kunnen toetreden, zal er ook nog wel veel tijd verstrijken.

Uiteraard moet de EU ook hervormd worden van een bureaucratisch moloch naar een instelling voor en door de Europese burgers. Een samenwerkingsverband van onafhankelijke staten wat mij betreft, die alleen samenwerken als alle lidstaten en hun bevolkingen dat nuttig achten. Dus géén Europese superstaat die de besluitvorming steeds meer centraliseert i.p.v. decentraliseert.

Jaani_Dushman 30 oktober 2006 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2121086)
Wat mij betreft kunnen landen die aan de voorwaarden voldoen toegelaten worden. Wat mij betreft zijn de voorwaarden alleen niet streng genoeg. ;-)

Ik zou bijvoorld als voorwaarde stellen dat uw land ofwel zuidelijker dan 45° noorderbreedte of noordelijker van 55° noorderbreedte moet liggen. :-)

Derk de Tweede 30 oktober 2006 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2117369)

Maar dan wel helemaal open!

liberalist_NL 30 oktober 2006 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2121461)
Maar dan wel helemaal open!

Als we de grondwet hadden kon iedereen er zo uitstappen.

Dimitri 30 oktober 2006 16:35

Als een lidstaat eruit wil, kan dat nu ook al hoor.

Jaani_Dushman 30 oktober 2006 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2121477)
Als we de grondwet hadden kon iedereen er zo uitstappen.

Als we de grondwet hadden, stroomde er chateauneuf du pape door onze beken en groeide er gebraden everzwijn aan de bomen.
Als we u mogen geloven, tenminste... :|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be