Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
(Bericht 2093600)
Gisteren werd er ook over gediscussieerd op onze Belgische zenders. De argumenten tégen waren zeer overtuigend:
1. Het feit dat die canon er moet komen, zegt zeer veel over het (afwezig zijn van) niveau van de geschiedenislessen in Nederland. Het valt te betwijfelen of zo'n canon dat niveau kan opkrikken.
2. Die canon komt er niet op vraag van geschiedenisleerkrachten, maar op vraag van de politiek. De canon is dan ook politiek gekleurd: het 50ste "axioma" bvb. luidt als volgt: "de multiculturele samenleving is een feit".
3. (Democratische) politici moeten met hun fikken van de inhoud van geschiedenislessen afblijven.
4. Het is helemaal niet slecht dat verschillende geschiedenisleraars verschillende aandachtspunten hebben in hun geschiedenisles. Zo leer je als leerling ook direct wat "historische kritiek" betekent.
|
Ik heb die uitzending ook gezien en ik vond het eerlijk gezegd getuigen van weinig kennis over de bedoeling van de canon. Ik zal even puntsgewijs reageren.
1. Inderdaad is het Nederlandse geschiedenisonderwijs slecht, zoals ik hierboven al aangaf. Men behandelde tot nu toe alles thematisch i.p.v. chronologisch, waardoor bepaalde onderwerpen sterk werden uitgelicht en andere helemaal niet werden behandeld. De samenhang valt daardoor weg en de algemene historische kennis lijdt daaronder, zoals uit alle onderzoeken blijkt. Er is dus wel degelijk een noodzaak. De canon kan in ieder geval helpen om als handleiding voor een chronologische behandeling te voorkomen dat belangrijke punten of periodes vergeten worden.
2. De canon is niet door de politiek, maar juist door historici opgesteld. De politiek heeft enkel gevraagd om een overzicht van de Nederlandse geschiedenis te maken, over de inhoud werd vooraf niets vastgelegd. Waarom deze dan politiek gekleurd zou zijn is mij een raadsel. Het 50e venster luidt overigens helemaal niet 'De multiculturele samenleving is een feit', dit venster behandelt enkel de maatschappelijke ontwikkelingen in de afgelopen vijftig jaar. De conclusie 'is een feit' wordt niet getrokken.
Overigens is de canon voor een groot deel bedoeld voor het basisonderwijs, waar je helemaal geen vakleerkrachten geschiedenis hebt. Verder wordt de hervorming van het geschiedenisonderwijs wel degelijk gedragen door de leraren, al was het maar omdat zij straks niet meer vastzitten aan het thematisch behandelen van de geschiedenis.
3. Zie onder 2.: de politiek legde tot nu toe veel meer vast wat de inhoud moest zijn dan nu. Toen móest er thematisch behandeld worden, nu mag dat weer chronologisch. En nogmaals, de canon is niet door de politiek opgesteld. In de commissie zitten alleen maar mensen uit het vakgebied, zie op
www.entoen.nu onder 'Commissie'.
4. Zoals je onder 'Wat is een canon?' kunt lezen onder 'Wat is de bedoeling van een canon?': "De hier gepresenteerde canon is in de eerste plaats bedoeld voor het onderwijs:
niet als verplichte stof, maar wel als een duidelijke
handreiking van wat er op de basisschool en op de verschillende schooltypen van het voortgezet onderwijs behandeld zou kunnen worden." Blijkbaar is men in Vlaanderen gewend dat alles wat gepresenteerd wordt over het onderwijs ook meteen verplicht is, maar uiteraard gaat het hier enkel om een handleiding voor de lessen die door de docenten verder vormgegeven moeten worden. Natuurlijk moeten docenten zelf verder uitwijden over de onderwerpen, de verschillende kanten van een onderwerp belichten en leerlingen zelf laten nadenken over hoe je de geschiedenis kunt bekijken. Dat gebeurt nu ook al en dat blijft zo. De canon is enkel bedoeld om aan te geven
waarover lesgegeven kan worden, niet
hoe dat moet gebeuren.