Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Te veel aandacht voor openbaar vervoer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=64957)

TomT 20 oktober 2006 07:16

Te veel aandacht voor openbaar vervoer
 
Citaat:


"Studie van Febiac en Touring is schandalig"

do 19/10/06 - Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) is totaal niet te spreken over de studie van automobilistenvereniging Touring en automobielfederatie Febiac die stelt dat de overheid erg veel investeert in openbaar vervoer in vergelijking met het privaat personenvervoer.

"Een schandalige studie", zegt Van Brempt, die het volstrekt oneens is met de aanpak en de conclusies ervan.


"Zelfs als je het puur economisch zou bekijken - waar ik persoonlijk geen voorstander van ben - dan moet je toch ook kijken naar de externe kosten van het wegvervoer", zegt de minister.


Als je bijvoorbeeld de kosten voor luchtvervuiling, congestiekosten, geluidshinder en ongevalkosten (foto) mee in rekening brengt, dan wordt het wegverkeer volgens Van Brempt nog ruim onderbelast.
"Volgens cijfers van Transport & Mobility Leuven zou een benzinewagen dubbel zoveel belast moeten worden, een dieselwagen drie keer zoveel en zware vrachtwagens zelfs vier keer zoveel."
Haar Brusselse collega Pascal Smets (SP.A) heeft het over een visie uit de twintigste eeuw, totaal voorbijgestreefd en onbruikbaar. "Als ik als beleidsmaker deze visie moet volgen, staan we allemaal stil in de file."
Volgens Smet wordt de automobilist in België beloond voor het gebruik van de auto door een reeks fiscale vrijstellingen. "Willen Febiac en Touring hier misschien een debat over starten?"


Veel subsidies

De studie van een aantal universiteiten in opdracht van automobilistenorganisatie Touring en automobielfederatie Febiac zegt dat voor elke euro die de overheid investeert in wegeninfrastructuur er vier gaan naar subsidies voor het openbaar vervoer.
De federaties vragen een andere verdeling van de overheidsgelden.


Elk jaar staan de Belgen zo'n dertien miljoen uur in de file. Dat kost de maatschappij in totaal zo'n 150 miljoen euro.


Gisteren al raakte bekend dat thuiswerken weinig zou verhelpen aan het fileleed. De onderzoekers stellen dat alleen tol de mensen kan dwingen om de auto af en toe te laten staan.
Maar voor Febiac en Touring wordt de auto al genoeg als melkkoe gebruikt. De automobilistenorganisatie en de automobielfederatie bestelden een eigen studie en daaruit blijkt dat de overheid haar geld beter moet verdelen.
"Meer dan zeven op de tien Belgen rijden met de auto naar het werk en slechts dertien procent gebruikt het openbaar vervoer", zegt onderzoekster Evy Crals. "Het openbaar vervoer wint aan belang, maar zal nooit de auto vervangen."
Daarom pleiten de onderzoekers dat de overheid meer aandacht heeft voor de auto. "Het openbaar vervoer wordt betaald met geld dat eigenlijk van de automobilisten komt", zegt professor Herman Matthijs. "De auto is de melkkoe zonder dat de automobilisten ervan kunnen profiteren."
De organisaties vragen een betere wegeninfrastructuur. Ze willen ook dat autoverkeer en openbaar vervoer beter op elkaar worden afgestemd.
Zo willen ze onder meer dat vrije busbanen buiten de spits en in het weekend opengesteld worden voor alle weggebruikers.

Bron: VRT
Ik ben nochtans wel te spreken over die studie. Er gaat gewoon te veel geld naar het openbaar vervoer en het wordt bijna niet gebruikt. Meer nog, men zou die dertien procent die nu het openbaar vervoer gebruikt er ook moeten van overtuigen om toch maar de auto te gebruiken, zo kan men het openbaar vervoer stilaan gaan afbouwen. De autogebruiker zou inderdaad wat beter beloond moeten worden, de kosten van het autogebruik zouden naar beneden gehaald moeten worden in plaats van het geld te investeren in openbaar vervoer.

Herr Flick 20 oktober 2006 07:20

Ge hebt gelijk die bussen rijden toch maar in de weg, of de chaufeurs worden gemolesteerd, waarom daar nog geld in steken ! ? ;-)

Tegendradigaard 20 oktober 2006 07:23

Misschien kan paars een autocheque geven aan de bevolking ??

Herr Flick 20 oktober 2006 07:27

Of benzinebonskes ...

Herr Flick 20 oktober 2006 07:27

Of ne matrak aan de buschaufeurs, om het krapuul van hun bus te kloppen zodat de normale mensen misschien weer wel met de bus willen rijden...

Tegendradigaard 20 oktober 2006 07:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2095887)
Of ne matrak aan de buschaufeurs, om het krapuul van hun bus te kloppen zodat de normale mensen misschien weer wel met de bus willen rijden...

Neen gewoon een machinegeweer op zijn bus en iedereen afknallen die zich niet gedraagt....

Monty Python is back...

schaduwrijk 20 oktober 2006 09:41

ah kiezers voor meer files en een slechter milieu

eno2 20 oktober 2006 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomT (Bericht 2095869)
Ik ben nochtans wel te spreken over die studie. Er gaat gewoon te veel geld naar het openbaar vervoer en het wordt bijna niet gebruikt. Meer nog, men zou die dertien procent die nu het openbaar vervoer gebruikt er ook moeten van overtuigen om toch maar de auto te gebruiken, zo kan men het openbaar vervoer stilaan gaan afbouwen. De autogebruiker zou inderdaad wat beter beloond moeten worden, de kosten van het autogebruik zouden naar beneden gehaald moeten worden in plaats van het geld te investeren in openbaar vervoer.

Leve de totale vervuiling van en de ondergang van de wereld in Autogeddon.

Public energy 20 oktober 2006 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomT (Bericht 2095869)
Meer nog, men zou die dertien procent die nu het openbaar vervoer gebruikt er ook moeten van overtuigen om toch maar de auto te gebruiken, zo kan men het openbaar vervoer stilaan gaan afbouwen.

Dan neem ik aan dat gij uwzelf kandidaat stelt om mij en de 35 studenten waarmee ik elke morgen een bus deel voortaan naar antwerpen te voeren. Het gaat hier immers over een studie naar het woon-werk verkeer, en ik veronderstel dat studenten en bejaarden niet in de statistieken zijn opgenomen.
Voor u is het openbaar vervoer dan misschien een alternatief dat het overwegen niet eens waard is, het zij zo, dat is uw keuze, maar vergeet niet dat er cathegorieen binnen de maatschappij zijn die weinig andere mogelijkheden hebben.

Herr Flick 20 oktober 2006 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduwrijk (Bericht 2096061)
ah kiezers voor meer files en een slechter milieu

Nee juist voor minder files en een beter milieu, weet gij hoeveel roet en rommel zo'n bus van de lijn uitbraakt ! ?

en die komen nooit op een economische snelheid, altijd maar stoppen en vertrekken, en dan de filles die ze daarmee veroorzaken , die ook altijd maar moeten stoppen en vertrekken...

Hoe dikwijls zie je niet dat ze in een stad voor amper 1 halte op nen bus stappen, ! Die afstand kan je makkelijk te voet of met de fiets doen.

Dat ze daar trouwens nog geen studies naar gedaan hebben... 8-)

Tegendradigaard 20 oktober 2006 10:51

Het zou natuurlijk helemaal opgelost zijn moesten we allemaal met de fiets gaan rijden....
als de woonwerkverkeerstijd dan meetelt in mijn werkuren.... dan ga ik naar mijn werk rijden en eens daar aangekomen draai ik terug om naar huis te rijden...

wat een leuk idee....

Jantje 20 oktober 2006 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2096192)
Nee juist voor minder files en een beter milieu, weet gij hoeveel roet en rommel zo'n bus van de lijn uitbraakt ! ?

en die komen nooit op een economische snelheid, altijd maar stoppen en vertrekken, en dan de filles die ze daarmee veroorzaken , die ook altijd maar moeten stoppen en vertrekken...

Hoe dikwijls zie je niet dat ze in een stad voor amper 1 halte op nen bus stappen, ! Die afstand kan je makkelijk te voet of met de fiets doen.

Dat ze daar trouwens nog geen studies naar gedaan hebben... 8-)

Dat men terug overal trams laat rijden die niet sneller gaan dan 25/30 km per uur en zorgt dat deze om de 500 meter stoppen.

Maak de centra van steden en gemeents autoluwe

Steek het auto verkeer daarbij in tunnels of op luchtbanen en je zal zien dat de auto een pak meer aan de kant blijft staan.

Maar er zijn nu een pak mensen die de auto nemen om een afstand van 2km af te leggen gewoon omdat ze te lui zijn deze 2 km te fietsen of wandelen.
En het ergste vanal is dat ze die afstand te voet dan nogeens 10 kere sneller hebben afgelegd dan met hun auto.

Tegendradigaard 20 oktober 2006 11:00

Nu nie voor het een of het ander Jantje, maar ik woon in een dorpje waar er slechts 1 bus per uur rijdt in de week en tot 8 u 's avonds. Ik woon 40 km van mijn werk. Tevoet gaan is voor mij geen optie en fietsen evenmin.
Rest de auto en de bus.

en alhoewel het mij een uur meer kost met de bus dan met de auto neem ik de bus. Kan ik lekker 3 uur per dag lezen.

Tegendradigaard 20 oktober 2006 11:04

Als men werkelijk een middel wil vinden om het openbaar vervoer vol te krijgen moet men volgende dingen doen:

Op iedere halte minimum om de 20 minuten een bus/tram laten stoppen. Als men zoals ik een uur moet wachten dan neemt men de auto.
Bussen met internetverbindingen voorzien, zodat men op de bus wat kan werken of surfen.
Door de frequentie te verhogen zal men meer comfort hebben en zullen meer mensen kunnen zitten.

Dat dat geld kost ? Tja dan moet de regering maar laten zien dat het hen echt om de Kyoto akkoorden gaat he....
Niet het geld is belangrijk, maar het milieu... loog Guy VerHongaarstad.....

Jantje 20 oktober 2006 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard (Bericht 2096255)
Nu nie voor het een of het ander Jantje, maar ik woon in een dorpje waar er slechts 1 bus per uur rijdt in de week en tot 8 u 's avonds. Ik woon 40 km van mijn werk. Tevoet gaan is voor mij geen optie en fietsen evenmin.
Rest de auto en de bus.

en alhoewel het mij een uur meer kost met de bus dan met de auto neem ik de bus. Kan ik lekker 3 uur per dag lezen.

De bus komt hier niet dichter dan op 5 km.

Ik weet dus waarover je praat.
Maar er zijn dus echt mensen die zelfs om naar het wc te gaan hun auto nemen.

eno2 20 oktober 2006 11:22

Citaat:

Te veel aandacht voor openbaar vervoer


teveel aandacht en te weinig geld...

Turkje 20 oktober 2006 11:31

Citaat:

Volgens Smet wordt de automobilist in België beloond voor het gebruik van de auto door een reeks fiscale vrijstellingen. "Willen Febiac en Touring hier misschien een debat over starten?"
8O 8O 8O

Ik denk niet dat er de volgende 24u iemand iets nog onzinniger en stupieder kan bedenken, en bekroon hierbij Pascal Smet met de titel "idioot van de dag".

Jantje 20 oktober 2006 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Turkje (Bericht 2096339)
8O 8O 8O

Ik denk niet dat er de volgende 24u iemand iets nog onzinniger en stupieder kan bedenken, en bekroon hierbij Pascal Smet met de titel "idioot van de dag".


He, je bent hier in België hoor, Dus niet te snel roepen en eerst het einde van die 24 uur afwachten.

maarte 20 oktober 2006 13:29

Op onze universiteit hebben we een opleiding verkeerskunde en er zijn zelfs al mensen die hierin zijn afgestudeerd zijn en een doctoraat hebben gehaald bijvoorbeeld Mijnheer keppens. Deze mensen zeggen meestal hetzelfde namelijk dat openbaar vervoer alleen maar werkt in drukke steden om het verkeer te ontlasten. Het openbaar vervoer op het platteland is puur verlieslatend en het is ook een fabeltje dat het openbaar vervoer voor een beter milieu zorgt. Meer zelfs het openbaar vervoer (lijnbus) zou vervuilender zijn dan wanneer men gewoon de auto zou nemen.

Kpax 20 oktober 2006 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maarte (Bericht 2096671)
Op onze universiteit hebben we een opleiding verkeerskunde en er zijn zelfs al mensen die hierin zijn afgestudeerd zijn en een doctoraat hebben gehaald bijvoorbeeld Mijnheer keppens. Deze mensen zeggen meestal hetzelfde namelijk dat openbaar vervoer alleen maar werkt in drukke steden om het verkeer te ontlasten. Het openbaar vervoer op het platteland is puur verlieslatend en het is ook een fabeltje dat het openbaar vervoer voor een beter milieu zorgt. Meer zelfs het openbaar vervoer (lijnbus) zou vervuilender zijn dan wanneer men gewoon de auto zou nemen.

Vele bussen zijn inderdaad niet bepaald proper. De laatste moderne bussen echter voldoen vaak aan normen die zelfs nog niet verplicht zijn (zoals de EURO-5 norm) en zijn welk schoon. Veel hangt natuurlijk ook af van hoe veel mensen de bus gebruiken. Een lege bus laten rondrijden op het platteland in naam van de basismobiliteit is niet goed voor het milieu.

Men zou dan ook veel meer moeten investeren in OV in de agglomeraties, bij voorkeur spoorgebonden. Een efficiente spoorlijn in een dichtbevolkt gebied kan zelfs probleemloos winstgevend zijn.

In de plaats daarvan geeft men geld uit aan gratis OV. Blijkbaar is het OV in Vlaanderen dus zo slecht dat je de mensen er maar in krijgt als je het voor niets weggeeft.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be