![]() |
Brussel krijgt tramnet tot in Vlaanderen
(Belga) De Brusselse minister van Mobiliteit Pascal Smet wil de Brusselse tramlijnen in de toekomst doortrekken naar Vlaanderen. Hij haalt zijn inspiratie in de succesvolle verbinding tussen Antwerpen en de Wase Linkeroever, zo schrijft De Morgen vrijdag.
![]() © BELGA Smet zette zijn plannen donderdag uiteen in de marge van het VUB-congres 'mobiliteit en grootstedenbeleid'. "We praten nu met het Vlaams Gewest om enkele proefprojecten op te starten. De volgende weken worden die gesprekken formeler". De Brusselse mobiliteitsminister denkt niet enkel aan het doortrekken van bestaande lijnen, maar ook aan nieuwe trajecten. "Er is bijvoorbeeld nood aan een oost-westverbinding, van Asse dwars door Brussel naar Diegem of de luchthaven". Naast Asse en Diegem is ook sprake van een verlenging van de lijn naar Jette tot Wemmel en van een verbinding tot Drogenbos. Ook verbindingen tot Wallonië sluit Smet in principe niet uit. De minister denkt bijvoorbeeld aan een verlenging van metrolijn 1A richting zuiden. 1A eindigt nu in Hermann-Debroux. (svr) Op zich een goed idee om de verkeersstroom in te dijken, maar heeft Smet al gedacht aan de bijkomende demografische gevolgen die met name in Brussel spelen? Wordt dit met andere woorden een nieuwe poging om de Vlaamse Rand nog wat meer aan Brussel vast te haken en de verfransing en verstedelijking nog te doen toenemen? Het feit dat Smet een doortrekking van het Brusselse tramnet tot in Wallonië overweegt, belooft nu al niet veel goeds. Een ondoordachte ingeving van een Brusselaar die in het verleden ook al niet bepaald de Vlaamse kaart trok en hiermee nu nog eens onrechtstreeks de Franstaligen te wille lijkt te zijn, zo ziet dit plan er uit. |
Zeer goed idee.
Alleen aftandse Vlaams-nationalisten kunnen hiertegen zijn. Vlaams-nationalisme staat al lang niet meer gelijk met goed bestuur, als dat ooit al zo geweest zou zijn. |
Uitstekend idee, dat samen met het GEN alternatieven biedt voor het gebruik van de wagen in en rond Brussel.
|
Ik heb nog wel een trammetje in de aanbieding:
![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Een duidelijk bewijs dat men terug de oude zaken en gewoontes eens moet gaan herwaarderen en de goede terug in gebruik moet stellen. Het zou prachtig zijn moesten we België kunnen door en rond reizen met de tram. |
Een goede infrastructuur is een vereiste als je Brussel wilt veroveren... :)
|
Laat de MIVB opgaan in DeLijn, en de problemen zijn direct van de baan.
Een zoveelste bewijs van de absurditeit van een apart Brussels Gewest. |
laat de Lijn daar rijden , of anders een Nederlands Busbedrijf als de BBA of Connexxion (Maar dan wel voor Brussel + Vlaams Brabant)
|
Citaat:
|
Citaat:
tijd voor Vernieuwing bij onze Zuiderburen (In Wallonië , Brussel & Vlaanderen) De Lijn opheven , of verkleinen ...de BBA neemt de dienst in de Provincies Antwerpen , Vlaams , Waals Brabant & Brussel over , Connexxion neemt West & oost Vlaanderen over , De Lijn gaat samen met Hermes Limburg rijden mijn voorstel |
Citaat:
Die ene Vlaamse maatschappij voor openbaar vervoer zou intern kunnen onderverdeeld worden in Vlaams vervoer (de huidige IC-treinen; gecentraliseerd), stedelijk vervoer (stadstrams, bussen, metro; per stad) en lokaal vervoer (IR-treinen, bussen en buurttrams; per regio). Er bestaan vandaag lijnen van DeLijn (snelbussen, of de kusttram) die langer zijn dan sommige lijnen van de NMBS. Dat is toch absurd... |
Citaat:
Al het andere openbaar vervoer viel onder de NMBS. Na de staatshervorming heeft men de bussen en trams allemaal onder gewestelijke maatschappijen gezet en van de NMBS af genomen. Met als gevolg dat de bussen dus niet meer de treien en trams vervolledigde maar dat deze zijn gaan concurrenen met de trein. Men heeft toen zelfs een pak lijn heringedeeld en laten gelijk lopen met de treinsporen. En nu durf jij gaan zeggen dat ze ook dit terug in zijn oude vorm moeten gieten. Kunnen we niet beter alles ineens terug brengen zo als het was voor de staats hervormingen, want stuk voor stuk worden al de zaken die toen zijn veranderd terug naar de situatie van toen gebracht. En dan te denken dat de helft van de Vlamingen België wil laten barsten. Straks krijg BUB nog gelijk. |
Citaat:
|
Ik bekijk de zaken nogal dikwijls met een duitse bril :
In de meeste agglomeraties in Duitsland bestaat er een samenwerkingsverband tussen de verschillende transportmaatschappijen. Voor Brussel, Gent en Antwerpen zou dit betekenen : Brussel : Vereniging Brussels Streekvervoer met : NMBS De Lijn, MIVB TEC Gent : NMBS De Lijn Antwerpen : NMBS De Lijn De Polder (die nu in de praktijk als onderaannemer van De Lijn fungeert) De praktijk zou een dergelijk net werken met eengemaakte vervoerbewijzen, abonnementen, veiligheidssystemen, de diverse lijnen op elkaar afstemmen enz.. De NMBS zou in die stadsgebieden kunnen nagaan of de bestaande spoorlijnen in het agglomeratievervoer kunnen geïntegreerd worden, de bestaande stations, de bouw van nieuwe stations, nieuwe lijnen. Ook zou transport te water in diverse steden kunnen onderzocht worden. |
Citaat:
Maar voor het openbaar vervoer was de spiltsing echt geen goede zaak. Men moet nu met 4 diensten samen werken en met 4 diensten samen routeplannen en dienstregelingen opstellen. En dit terwijl deze 4 diensten steeds met 2 tegen elkaar op aan het concurrenen zijn voor de zelfde klanten. Dus voor het openbaar vervoer moeten we niet terug naar de 19de eeuw, we moeten het zelfs nogeens volledig gaan hervormen en alle openbaar vervoer over heel het vaste land van de EU onder één dienst brengen die dan de routeplannen en de dienstregelingen maakt. En die zorgt dat iedereen er gebruik van kan maken en zoveel mogelijke dubbele dienst moet zien te vermijden. |
|
Citaat:
Het openbaar vervoer mag en kan niet door een gewest of een aglomeratie geregeld worden. Je krijgt daardoor immers de meest idiote regelingen te verwerken. Ik woon zelf aan de Belgisch/Nederlandse Grens en hoor de mensen alle dagen op nieuw klagen over te feit dat zij met het openbaar vervoer meer dan 20 km moeten afleggen om een afstand van 5 km af te leggen. En ik denk dat dat echt niet enkel hier is. Voor een verplaatsing van 25km moet er nu door sommige mensen met het openbaar vervoer meer dan 75km afgelegd worden en 4 overstappen gemaakt worden. Het openbaar vervoer moet dus dringen, voor de routeplanning en de tijdregeling, in handen gegeven worden van 1 dienst die met bekwame mensen werkt. |
Citaat:
Wat lees ik trouwens wat verder in bovenstaand nieuwsbericht (bron): Tijdens zijn openingstoespraak op het congres wees Smet erop hoe moeilijk dergelijke projecten momenteel te verwezenlijken zijn in Brussel. "De huidige bestuurlijke versnippering is een van de grootste hinderpalen om een mobiliteitsbeleid te voeren in en rond onze enige grote stad. In de zogenaamde GEN-zone rond Brussel zijn 135 gemeenten, 4 regeringen en 4 openbare vervoersoperatoren die alle van een andere overheid afhangen. Je moet geen professor zijn om te beseffen dat het zo niet zal lukken."Nog mensen die zo tevreden zijn met de regionalisering van een bevoegdheid (:roll:). Terug federaal die handel! |
Gaat Brussel dat betalen of rekent hij op Vlaams geld ?
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:27. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be