Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Over de liberalisering van de postmarkt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=64964)

Dimitri 20 oktober 2006 10:00

Over de liberalisering van de postmarkt
 
De Europese Commissie besloot onlangs dat de postmarkt in de gehele Europese Unie in 2009 geliberaliseerd moet zijn. Een beslissing die niet zomaar uit de lucht komt vallen, want al jaren geleden was aangekondigd dat een liberalisering noodzakelijk zou worden. In de meeste landen heeft men allang voorbereidingen getroffen voor liberalisering door het postbedrijf te verzelfstandigen en (een deel van) de markt zelf al te privatiseren.

De Belgische regering heeft tot nu toe niets gedaan om deze stap voor te bereiden. Integendeel, men hoopt nu zelfs uitstel te krijgen van Europa omdat men zijn huiswerk niet heeft gedaan. Tegelijkertijd wordt er moord en brand geschreeuwd over de gevolgen van liberalisering, waarbij ik mij dan afvraag of men überhaupt wel bereid is de liberalisering ooit door te voeren. Als je er immers van overtuigd bent dat liberalisering een ramp betekent voor de dienstverlening, dan moet je er helemaal niet aan beginnen, ook niet een paar jaar later.

Maar is het nu wel zo reëel om te denken dat vrijmaking van de postmarkt betekent dat de dienstverlening achteruit gaat en de prijzen stijgen?

Laten we eens de situatie in België, waar alles nog in overheidshanden is, vergelijken met Nederland, waar het postbedrijf geprivatiseerd en de postmarkt al grotendeels geliberaliseerd is en binnenkort ook voor gewone brieven tot 50 gram concurrentie mogelijk is.

België - De Post / La Poste / Die Post
1.300 postkantoren
0,46 cent voor gewone brief zonder prioriteit (2 werkdagen)
0,52 cent voor gewone brief met prioritiet (1 werkdag)
42.000 medewerkers

Nederland - Koninklijke TNT Post
800 postkantoren en 1.300 servicepunten, samen 2.100 verkooppunten
0,39 cent voor gewone brief, algemeen tarief (1 werkdag)
59.000 medewerkers

Nu is men wel van plan het algemeen tarief in NL te verhogen naar 44 cent (nog niet zeker, want er is veel protest), maar dan nog:
- post versturen is in Nederland goedkoper dan in België, terwijl het land groter is
- er zijn in Nederland meer verkooppunten dan in België, ook in relatie tot het aantal inwoners
- er wordt in Nederland winst gemaakt en in België niet

Wat is er dan zo dramatisch aan liberalisering? Ik denk dat ik het wel weet: men is bang voor de werkgelegenheid. De Post heeft relatief veel meer mensen in dienst dan TNT Post. Het is, zoals meestal bij overheidsbedrijven, een waterhoofd. Onder het mom van slechtere dienstverlening en hogere kosten voor de klant probeert men te voorkomen dat heel wat beambten die nu nog hele dagen duimen zitten te draaien achter een loketje in Petit-Église-en-Ardenne, straks de laan uit gestuurd worden omdat zij inderdaad overbodig zijn. Verborgen werkloosheid noemt men dat, en die wordt bij liberalisering ineens akelig zichtbaar. Hun werk kan best overgenomen worden door de plaatselijke kruidenier of sigarenwinkel, waar naar Nederlands voorbeeld een servicepunt kan worden geopend. En dat gaat dus niet ten koste van de dienstverlening, want ook daar kun je terecht voor een postbus, een aangetekende verzending of het afgeven van een pakketje. Geen enkel probleem.

Herr Flick 20 oktober 2006 10:14

Binnen een paar jaar bestaan er enkel nog een paar grote jongens,

Duitse post die zijn slim geweest hebben DHL verder heb je nog TNT UPS en FED ex en nog een paar kleine koerierbedrijfjes.

Al de rest wordt email en bedrijven als Belgacom en zelf Proximus gaan moeten heroriënteren want binnen 10 a 15 jaar gaan die totaal verdrongen worden door VOIP zowel wirred als wireless.

Moest ik nu poen hebben, ik begon al die masten van proximus en mobistar over te nemen, en binnen 5 jaar zette ik daar omni directionele WIFI antenne's op, en een paar jaar later, spreekt ge niet meer van GSM.

Een internationaal gesprek zal dan overal evenveel kosten, namelijk een lokaal gesprekske + de prijs voor abonnement van een provider die zijn breedband lijnen ter beschikking steld.

Telefonie, Brievenpost enz... binnen enkele jaren, zul je het bekijken in een museum.

eno2 20 oktober 2006 10:24

Ik heb totnogtoe alleen maar te maken gehad met liberaliseringen waarvoor ik meer moest gaan betalen, zoals die van de electriciteitsvoorziening en de waterbedeling...
Een liberalisering die de prijzen naar beneden haalt, zoals beloofd, tegen dezelfde kwaliteit, zou welkom zijn, bij wijze van verandering...

De klant heeft geen verhaal, of zijn verhaal wordt niet meer gehoord...

Herr Flick 20 oktober 2006 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2096154)
Ik heb totnogtoe alleen maar te maken gehad met liberaliseringen waarvoor ik meer moest gaan betalen, zoals die van de electriciteitsvoorziening en de waterbedeling...
Een liberalisering die de prijzen naar beneden haalt, zoals beloofd, tegen dezelfde kwaliteit, zou welkom zijn, bij wijze van verandering...

De klant heeft geen verhaal, of zijn verhaal wordt niet meer gehoord...

Dat is waar, maar geef toe, slechter dan met de post kan haast niet hé.

Trouwens wie schrijft er nu nog brieven... ? Ik gebruik de post alleen nog in de kerstperiode en om pakskes te laten opsturen of om te versturen, maar dat kan ik even goed of zelf beter laten doen door DHL of FedEx.

lombas 20 oktober 2006 11:04

Er wordt inderdaad veel overroepen. Wat men nu legaal gaat maken, is eigenlijk doodzonde ooit verboden te zijn geweest: het handschrift van de ene naar de andere brengen.

eno2 20 oktober 2006 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2096197)
Dat is waar, maar geef toe, slechter dan met de post kan haast niet hé.

Trouwens wie schrijft er nu nog brieven... ? Ik gebruik de post alleen nog in de kerstperiode en om pakskes te laten opsturen of om te versturen, maar dat kan ik even goed of zelf beter laten doen door DHL of FedEx.

Binnenkort komen die naast jouw bed een HUB-luchthaven installeren...
Nadat ze eerst de bomen in je tuin omgehakt hebben.

schaduwrijk 20 oktober 2006 12:16

er zijn nu eenmaal fundamentele zaken in onze samenleving die men niet zomaar mag liberaliseren. De post, die verliest met e-mail en andere technieken toch een groot deel van zijn fundament als communicatiemiddel.

vlijmscherp 20 oktober 2006 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 2096133)
Binnen een paar jaar bestaan er enkel nog een paar grote jongens,

Duitse post die zijn slim geweest hebben DHL verder heb je nog TNT UPS en FED ex en nog een paar kleine koerierbedrijfjes.

Al de rest wordt email en bedrijven als Belgacom en zelf Proximus gaan moeten heroriënteren want binnen 10 a 15 jaar gaan die totaal verdrongen worden door VOIP zowel wirred als wireless.

Moest ik nu poen hebben, ik begon al die masten van proximus en mobistar over te nemen, en binnen 5 jaar zette ik daar omni directionele WIFI antenne's op, en een paar jaar later, spreekt ge niet meer van GSM.

Een internationaal gesprek zal dan overal evenveel kosten, namelijk een lokaal gesprekske + de prijs voor abonnement van een provider die zijn breedband lijnen ter beschikking steld.

Telefonie, Brievenpost enz... binnen enkele jaren, zul je het bekijken in een museum.

en iedereen draadloos internet dan ook, waar men wilt? of is dat een brug te ver?

Kpax 20 oktober 2006 14:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2096154)
Ik heb totnogtoe alleen maar te maken gehad met liberaliseringen waarvoor ik meer moest gaan betalen, zoals die van de electriciteitsvoorziening en de waterbedeling...
Een liberalisering die de prijzen naar beneden haalt, zoals beloofd, tegen dezelfde kwaliteit, zou welkom zijn, bij wijze van verandering...

De klant heeft geen verhaal, of zijn verhaal wordt niet meer gehoord...

Liberalisering is geen garantie voor lagere prijzen. Als wereldwijd de energieprijzen stijgen dan kan een privaat energiebedrijf ook niets anders dan dat doorrekenen aan de klant. Bedenk dan dat zonder liberalisering de prijzen mogelijks nog sneller gestegen waren.

Maar dat liberalisering nergens voor lagere prijzen gezorgd zou hebben? Als je dat beweret ben je wel erg blind.
Kijk eens naar de prijsevolutie de laatste jaren in de telecommunicatie bijvoorbeeld. Of de luchtvaart. Twee sectoren waar het afgelopen decennium uitgebreid geliberaliseerd is en waar de prijzen toch behoorlijk gedaald zijn.

Tegendradigaard 20 oktober 2006 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2096323)
Binnenkort komen die naast jouw bed een HUB-luchthaven installeren...
Nadat ze eerst de bomen in je tuin omgehakt hebben.

er bestaat toch al een mooie luchthaven die als hub zou kunnen dienen ?

Fieseler 20 oktober 2006 15:01

Hoe gaan de machtspartijen dit nu oplossen?
Is dit een zware slag voor het clièntelisme van de machtspartijen of hebben die hierop reeds een high-tech antwoord?
Bijvoorbeeld: onze mensen op die en die postjes of geen vergunning zoals bij VTM/VT4/JIM/Belgacom enz?

Dimitri 20 oktober 2006 15:33

Over cliëntelisme gesproken: ook het laatste Belgische overheidsbedrijvenbolwerk, de spoorwegen, moet er door Europese regelgeving binnenkort aan geloven. Het goederenvervoer is al geliberaliseerd en naar verluid zou in 2008 ook het internationale reizigersverkeer vrijgegeven worden. Het binnenlandse reizigersvervoer volgt dan waarschijnlijk in 2012.

solidarnosc 20 oktober 2006 16:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2096997)
Over cliëntelisme gesproken: ook het laatste Belgische overheidsbedrijvenbolwerk, de spoorwegen, moet er door Europese regelgeving binnenkort aan geloven. Het goederenvervoer is al geliberaliseerd en naar verluid zou in 2008 ook het internationale reizigersverkeer vrijgegeven worden. Het binnenlandse reizigersvervoer volgt dan waarschijnlijk in 2012.

Een europese regelgeving die allemaal mee is goedgekeurd door de extreem-linkse socialistische verdedigers van de overheidsbedrijven in ons land. Eerst liberale maatregelen mee goedkeuren achter de schermen om vervolgens zich op te werpen als verdedigers van het personeel van de overheidsbedrijven als de camera's draaien. Het is overigens belachelijk te stellen dat de overheid nog niets heeft gedaan. De helft van de Post is verkocht. Meer dan tienduizend man hebben ze (reeds) op straat gezet. Tientallen kantoren werden gesloten en de rest werd compleet veranderd. De Post is vandaag de grootste afnemer van interimarbeid geworden in België. Sorteercentra worden vervangen door een 4tal volautomatische sorteerfabrieken. Georoute I, II en binnenkort III,

Dimitri 20 oktober 2006 17:36

Och, dat is - om even een Hollandse uitdrukking te gebruiken - klein bier vergeleken met wat er nodig is om rendabel te werken. Men zal ook in België de keuze moeten maken om ofwel de dienstverlening fors in te krimpen (dus een groot aantal postkantoren sluiten) ofwel de dienstverlening elders onder te brengen (in servicepunten in supermarkten, tabakszaken, boekwinkels, etc.). Die automatisering heeft daar niets mee te maken, dat is sowieso een logische ontwikkeling: telefoonverbindingen worden ook niet meer in een centrale door een ambtenaar die twee stekkertjes verbindt tot stand gebracht.

Aan de dienstverlening zal daardoor weinig tot niets veranderen, behalve dan dat de postbode geen tijd meer heeft om bij iedereen op de koffie te gaan (maar daar is 'ie ook niet voor ingehuurd). In de werkgelegenheid ongetwijfeld wel. Als je uitgaat van eenzelfde aantal inwoners per medewerker als in Nederland, zou de Belgische Post niet meer dan 35.000 werknemers mogen hebben. Nu zijn het er 42.000. Dan moet je echter rekening houden met het feit dat TNT Post ook nog een goeddraaiende pakketdienst heeft. Ik weet niet hoe dat bij De Post in België precies zit.

kelt 20 oktober 2006 17:41

Ik heb dit jaar tonogtoe 2 (twee) papieren brieven verzonden en 1 (één) keer reeds ben ik fysiek binnengeweest in het Postkantoor....

Bij nader inzien was er de mogelijkheid de 2 papieren werkjes via email te verzenden :?

Dankzij CertiPost ,de persoonlijke gratis postbox voor iedere Belg ziet het ernaar uit dat belangrijke(officiele) brieven binnenkort ook niet meer in papiervorm naar mijn bus moeten komen....


De Post KAN geen toekomst meer hebben in klein gekneuter met briefjes en zo....zo simpel is het...

solidarnosc 20 oktober 2006 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri (Bericht 2097382)
Och, dat is - om even een Hollandse uitdrukking te gebruiken - klein bier vergeleken met wat er nodig is om rendabel te werken. Men zal ook in België de keuze moeten maken om ofwel de dienstverlening fors in te krimpen (dus een groot aantal postkantoren sluiten) ofwel de dienstverlening elders onder te brengen (in servicepunten in supermarkten, tabakszaken, boekwinkels, etc.). Die automatisering heeft daar niets mee te maken, dat is sowieso een logische ontwikkeling: telefoonverbindingen worden ook niet meer in een centrale door een ambtenaar die twee stekkertjes verbindt tot stand gebracht.

Aan de dienstverlening zal daardoor weinig tot niets veranderen, behalve dan dat de postbode geen tijd meer heeft om bij iedereen op de koffie te gaan (maar daar is 'ie ook niet voor ingehuurd). In de werkgelegenheid ongetwijfeld wel. Als je uitgaat van eenzelfde aantal inwoners per medewerker als in Nederland, zou de Belgische Post niet meer dan 35.000 werknemers mogen hebben. Nu zijn het er 42.000. Dan moet je echter rekening houden met het feit dat TNT Post ook nog een goeddraaiende pakketdienst heeft. Ik weet niet hoe dat bij De Post in België precies zit.

:lol: ;-) De tijd dat de postbode tijd had om zelfs nog bij één a twee mensen op zijn ronde iets te drinken, laat staan een babbeltje te slaan is al een klein decennium verleden tijd. Nog niet gehoord van Georoute I, II,III zeker? Er wordt hier over De Post gesproken anno 1960 en niet anno 2006. ;-)

solidarnosc 20 oktober 2006 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2097389)
Ik heb dit jaar tonogtoe 2 (twee) papieren brieven verzonden en 1 (één) keer reeds ben ik fysiek binnengeweest in het Postkantoor....

Bij nader inzien was er de mogelijkheid de 2 papieren werkjes via email te verzenden :?

Dankzij CertiPost ,de persoonlijke gratis postbox voor iedere Belg ziet het ernaar uit dat belangrijke(officiele) brieven binnenkort ook niet meer in papiervorm naar mijn bus moeten komen....


De Post KAN geen toekomst meer hebben in klein gekneuter met briefjes en zo....zo simpel is het...

Postvolume is de laatste jaren helemaal niet gedaald ondanks heel de hype rond Internet. Er is een verplaatsing binnen het volume maar niet zozeer in de hoeveelheid volume.

Daphne 20 oktober 2006 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kpax (Bericht 2096748)
Maar dat liberalisering nergens voor lagere prijzen gezorgd zou hebben? Als je dat beweert ben je wel erg blind.
Kijk eens naar de prijsevolutie de laatste jaren in de telecommunicatie bijvoorbeeld. Of de luchtvaart. Twee sectoren waar het afgelopen decennium uitgebreid geliberaliseerd is en waar de prijzen toch behoorlijk gedaald zijn.

Nooit gehoord van het "fingeren van omzet" zeker? Dat is nl. een witwasmethode die vooral door de maffia wordt gebruikt en dé bestaansreden is van heel die "goedkope" luchtvaartsector. Wie is er hier blind?

Kpax 20 oktober 2006 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Daphne (Bericht 2097748)
Nooit gehoord van het "fingeren van omzet" zeker? Dat is nl. een witwasmethode die vooral door de maffia wordt gebruikt en dé bestaansreden is van heel die "goedkope" luchtvaartsector. Wie is er hier blind?

Sorry hoor. Ik heb het niet alleen over de Ryanairs en co. De prijzen voor vliegreizen zijn bij elke maatschappij gedaald, en daar zit de liberalisering zeker achter. Luchtvaartmaatschappijen zijn (gedwongen) een stuk efficienter geworden (of ze bestaan niet meer).

Dat de lage kost maatschappijen misbruikt zouden worden om maffia geld wit te wassen is nieuw voor mij. Ik wist niet dat de maffia zoveel omzet haalde overigens.
Heb je hier een bron van?

eno2 21 oktober 2006 09:29

[quote]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kpax (Bericht 2096748)
Liberalisering is geen garantie voor lagere prijzen. Als wereldwijd de energieprijzen stijgen dan kan een privaat energiebedrijf ook niets anders dan dat doorrekenen aan de klant. Bedenk dan dat zonder liberalisering de prijzen mogelijks nog sneller gestegen waren.

Het liberaliseringsverhaal is heel wisselvallig. Dezelde sectoren liberaliseren, de spoorwegen bv, wordt in bepaalde landen een succesverhaal en in andere een ramp. Veel hangt af van de voorbereiding en de begincondities en de gevolgde procedures.
Dat de prijzen zonder liberalisering nog sneller zouden gestegen zijn, behoort tot het domein van de fictie en valt niet hard te maken.

Citaat:

Maar dat liberalisering nergens voor lagere prijzen gezorgd zou hebben? Als je dat beweret ben je wel erg blind.
Kijk eens naar de prijsevolutie de laatste jaren in de telecommunicatie bijvoorbeeld. Of de luchtvaart. Twee sectoren waar het afgelopen decennium uitgebreid geliberaliseerd is en waar de prijzen toch behoorlijk gedaald zijn.
Nergens is te sterk uitgedrukt, natuurlijk.
Maar ze zijn wél overal gestegen in sectoren waar IK mee te maken had, zei ik.
IN 2OO4 heeft de privatisering van de electriciteitsvoorziening mijn factuur 2O% verhoogd.....Alstublief. Twintig procent. Dankuwel...

Ik heb geen telefoon en vliegen doe ik alleen in noodgevallen.
Aan die boom kan ik dus niet meebetalen.

De hele vliegtuigindustrie moet trouwens om ecologische redenen
gerevolutioneerd worden, of ze doen onze overlevingskansen globaal de das om.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be