![]() |
Over de liberalisering van de postmarkt
De Europese Commissie besloot onlangs dat de postmarkt in de gehele Europese Unie in 2009 geliberaliseerd moet zijn. Een beslissing die niet zomaar uit de lucht komt vallen, want al jaren geleden was aangekondigd dat een liberalisering noodzakelijk zou worden. In de meeste landen heeft men allang voorbereidingen getroffen voor liberalisering door het postbedrijf te verzelfstandigen en (een deel van) de markt zelf al te privatiseren.
De Belgische regering heeft tot nu toe niets gedaan om deze stap voor te bereiden. Integendeel, men hoopt nu zelfs uitstel te krijgen van Europa omdat men zijn huiswerk niet heeft gedaan. Tegelijkertijd wordt er moord en brand geschreeuwd over de gevolgen van liberalisering, waarbij ik mij dan afvraag of men überhaupt wel bereid is de liberalisering ooit door te voeren. Als je er immers van overtuigd bent dat liberalisering een ramp betekent voor de dienstverlening, dan moet je er helemaal niet aan beginnen, ook niet een paar jaar later. Maar is het nu wel zo reëel om te denken dat vrijmaking van de postmarkt betekent dat de dienstverlening achteruit gaat en de prijzen stijgen? Laten we eens de situatie in België, waar alles nog in overheidshanden is, vergelijken met Nederland, waar het postbedrijf geprivatiseerd en de postmarkt al grotendeels geliberaliseerd is en binnenkort ook voor gewone brieven tot 50 gram concurrentie mogelijk is. België - De Post / La Poste / Die Post 1.300 postkantoren 0,46 cent voor gewone brief zonder prioriteit (2 werkdagen) 0,52 cent voor gewone brief met prioritiet (1 werkdag) 42.000 medewerkers Nederland - Koninklijke TNT Post 800 postkantoren en 1.300 servicepunten, samen 2.100 verkooppunten 0,39 cent voor gewone brief, algemeen tarief (1 werkdag) 59.000 medewerkers Nu is men wel van plan het algemeen tarief in NL te verhogen naar 44 cent (nog niet zeker, want er is veel protest), maar dan nog: - post versturen is in Nederland goedkoper dan in België, terwijl het land groter is - er zijn in Nederland meer verkooppunten dan in België, ook in relatie tot het aantal inwoners - er wordt in Nederland winst gemaakt en in België niet Wat is er dan zo dramatisch aan liberalisering? Ik denk dat ik het wel weet: men is bang voor de werkgelegenheid. De Post heeft relatief veel meer mensen in dienst dan TNT Post. Het is, zoals meestal bij overheidsbedrijven, een waterhoofd. Onder het mom van slechtere dienstverlening en hogere kosten voor de klant probeert men te voorkomen dat heel wat beambten die nu nog hele dagen duimen zitten te draaien achter een loketje in Petit-Église-en-Ardenne, straks de laan uit gestuurd worden omdat zij inderdaad overbodig zijn. Verborgen werkloosheid noemt men dat, en die wordt bij liberalisering ineens akelig zichtbaar. Hun werk kan best overgenomen worden door de plaatselijke kruidenier of sigarenwinkel, waar naar Nederlands voorbeeld een servicepunt kan worden geopend. En dat gaat dus niet ten koste van de dienstverlening, want ook daar kun je terecht voor een postbus, een aangetekende verzending of het afgeven van een pakketje. Geen enkel probleem. |
Binnen een paar jaar bestaan er enkel nog een paar grote jongens,
Duitse post die zijn slim geweest hebben DHL verder heb je nog TNT UPS en FED ex en nog een paar kleine koerierbedrijfjes. Al de rest wordt email en bedrijven als Belgacom en zelf Proximus gaan moeten heroriënteren want binnen 10 a 15 jaar gaan die totaal verdrongen worden door VOIP zowel wirred als wireless. Moest ik nu poen hebben, ik begon al die masten van proximus en mobistar over te nemen, en binnen 5 jaar zette ik daar omni directionele WIFI antenne's op, en een paar jaar later, spreekt ge niet meer van GSM. Een internationaal gesprek zal dan overal evenveel kosten, namelijk een lokaal gesprekske + de prijs voor abonnement van een provider die zijn breedband lijnen ter beschikking steld. Telefonie, Brievenpost enz... binnen enkele jaren, zul je het bekijken in een museum. |
Ik heb totnogtoe alleen maar te maken gehad met liberaliseringen waarvoor ik meer moest gaan betalen, zoals die van de electriciteitsvoorziening en de waterbedeling...
Een liberalisering die de prijzen naar beneden haalt, zoals beloofd, tegen dezelfde kwaliteit, zou welkom zijn, bij wijze van verandering... De klant heeft geen verhaal, of zijn verhaal wordt niet meer gehoord... |
Citaat:
Trouwens wie schrijft er nu nog brieven... ? Ik gebruik de post alleen nog in de kerstperiode en om pakskes te laten opsturen of om te versturen, maar dat kan ik even goed of zelf beter laten doen door DHL of FedEx. |
Er wordt inderdaad veel overroepen. Wat men nu legaal gaat maken, is eigenlijk doodzonde ooit verboden te zijn geweest: het handschrift van de ene naar de andere brengen.
|
Citaat:
Nadat ze eerst de bomen in je tuin omgehakt hebben. |
er zijn nu eenmaal fundamentele zaken in onze samenleving die men niet zomaar mag liberaliseren. De post, die verliest met e-mail en andere technieken toch een groot deel van zijn fundament als communicatiemiddel.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat liberalisering nergens voor lagere prijzen gezorgd zou hebben? Als je dat beweret ben je wel erg blind. Kijk eens naar de prijsevolutie de laatste jaren in de telecommunicatie bijvoorbeeld. Of de luchtvaart. Twee sectoren waar het afgelopen decennium uitgebreid geliberaliseerd is en waar de prijzen toch behoorlijk gedaald zijn. |
Citaat:
|
Hoe gaan de machtspartijen dit nu oplossen?
Is dit een zware slag voor het clièntelisme van de machtspartijen of hebben die hierop reeds een high-tech antwoord? Bijvoorbeeld: onze mensen op die en die postjes of geen vergunning zoals bij VTM/VT4/JIM/Belgacom enz? |
Over cliëntelisme gesproken: ook het laatste Belgische overheidsbedrijvenbolwerk, de spoorwegen, moet er door Europese regelgeving binnenkort aan geloven. Het goederenvervoer is al geliberaliseerd en naar verluid zou in 2008 ook het internationale reizigersverkeer vrijgegeven worden. Het binnenlandse reizigersvervoer volgt dan waarschijnlijk in 2012.
|
Citaat:
|
Och, dat is - om even een Hollandse uitdrukking te gebruiken - klein bier vergeleken met wat er nodig is om rendabel te werken. Men zal ook in België de keuze moeten maken om ofwel de dienstverlening fors in te krimpen (dus een groot aantal postkantoren sluiten) ofwel de dienstverlening elders onder te brengen (in servicepunten in supermarkten, tabakszaken, boekwinkels, etc.). Die automatisering heeft daar niets mee te maken, dat is sowieso een logische ontwikkeling: telefoonverbindingen worden ook niet meer in een centrale door een ambtenaar die twee stekkertjes verbindt tot stand gebracht.
Aan de dienstverlening zal daardoor weinig tot niets veranderen, behalve dan dat de postbode geen tijd meer heeft om bij iedereen op de koffie te gaan (maar daar is 'ie ook niet voor ingehuurd). In de werkgelegenheid ongetwijfeld wel. Als je uitgaat van eenzelfde aantal inwoners per medewerker als in Nederland, zou de Belgische Post niet meer dan 35.000 werknemers mogen hebben. Nu zijn het er 42.000. Dan moet je echter rekening houden met het feit dat TNT Post ook nog een goeddraaiende pakketdienst heeft. Ik weet niet hoe dat bij De Post in België precies zit. |
Ik heb dit jaar tonogtoe 2 (twee) papieren brieven verzonden en 1 (één) keer reeds ben ik fysiek binnengeweest in het Postkantoor....
Bij nader inzien was er de mogelijkheid de 2 papieren werkjes via email te verzenden :? Dankzij CertiPost ,de persoonlijke gratis postbox voor iedere Belg ziet het ernaar uit dat belangrijke(officiele) brieven binnenkort ook niet meer in papiervorm naar mijn bus moeten komen.... De Post KAN geen toekomst meer hebben in klein gekneuter met briefjes en zo....zo simpel is het... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat de lage kost maatschappijen misbruikt zouden worden om maffia geld wit te wassen is nieuw voor mij. Ik wist niet dat de maffia zoveel omzet haalde overigens. Heb je hier een bron van? |
[quote]
Citaat:
Dat de prijzen zonder liberalisering nog sneller zouden gestegen zijn, behoort tot het domein van de fictie en valt niet hard te maken. Citaat:
Maar ze zijn wél overal gestegen in sectoren waar IK mee te maken had, zei ik. IN 2OO4 heeft de privatisering van de electriciteitsvoorziening mijn factuur 2O% verhoogd.....Alstublief. Twintig procent. Dankuwel... Ik heb geen telefoon en vliegen doe ik alleen in noodgevallen. Aan die boom kan ik dus niet meebetalen. De hele vliegtuigindustrie moet trouwens om ecologische redenen gerevolutioneerd worden, of ze doen onze overlevingskansen globaal de das om. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be