Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Ook accijnzen op diesel gaan omhoog onder het mom van het milieu (https://forum.politics.be/showthread.php?t=65010)

Jazeker 20 oktober 2006 17:12

Ook accijnzen op diesel gaan omhoog onder het mom van het milieu
 
Citaat:

Biobrandstoffen duwen dieselprijs omhoog



Autodiesel dreigt begin november 1,3 eurocent per liter duurder te worden. Dat heeft alles te maken met de introductie van milieuvriendelijke biodiesel.

OLIEMAATSCHAPPIJEN kunnen vanaf 1 november bij vier Belgische bedrijven terecht om biodiesel in te slaan en die daarna te vermengen met de klassieke diesel zodat elke liter 3,37 procent biobrandstof bevat.Om hen te stimuleren verhogen vanaf 1 november de accijnzen op autodiesel. Wie mengt kan wel een deel daarvan terugvorderen van de Belgische overheid.

Experts wijzen er echter op dat ondanks de accijnsteruggave de maximumprijs voor diesel voor de consument gaat verhogen. De productiekosten van biodiesel liggen hoger dan die van traditionele diesel.

Minister van Financiën Didier Reynders (MR) garandeerde gisteren wel dat er aan de pomp geen verschil zal zijn tussen traditionele en biodiesel. De biodiesel die aan de pomp verkrijgbaar zal zijn, zal niet goedkoper of duurder zijn dan de traditionele, verzekerde hij. De overheid houdt immers vast aan één maximumprijs voor autodiesel.

De biodiesel wordt overigens niet gemaakt door de oliemaatschappijen. De overheid heeft gisteren vier Belgische bedrijven weerhouden die de komende elf maanden accijnsvrije biodiesel mogen maken. Het gaat om Proviron uit Oostende, Oleon uit Ertvelde, Néochim uit Feluy en Flanders Bio Fuels uit Gistel.

Deze vier mogen vanaf 1 november 286 miljoen liter accijnsvrije biodiesel verkopen aan de oliemaatschappijen. Néochim mag 125 miljoen liter verkopen, Oleon 72 miljoen liter, Proviron 48,32 miljoen liter en Flanders Bio Fuels 40,68 miljoen liter. De aanwijzing van Flanders Bio Fuels is de grote verrassing. Dit vrij onbekende bedrijf stelt dat het een nieuwe technologie heeft ontwikkeld om biodiesel te winnen uit koolzaad, terwijl met de afvalproducten van de biodieselproductie ook nog eens groene stroom geproduceerd zal worden.

De regering heeft echter nog niet uitgemaakt welke bedrijven in de daaropvolgende periode van vijf jaar en een maand - van 1 oktober 2007 tot begin 2013 - accijnsvrije biodiesel mogen verkopen. Het gaat om de verdeling van 2,27 miljard liter biodiesel.

De knoop is niet doorgehakt omdat een commissie die al de dossiers van biodieselmakers moest beoordelen, oordeelde dat het te weinig tijd heeft gekregen om op een degelijke manier een definitieve rangschikking te kunnen opmaken. De commissie heeft de lijst aanvragen wel al gereduceerd van 34 tot 10.

De overheid belooft om op 17 november de 2,27 miljard liter biodiesel te verdelen. Een snelle beslissing is nodig omdat de meeste kandidaten nog belangrijke investeringen moeten doen om hun productie gevoelig op te drijven.

Wat de biobenzine betreft is die knoop wel al doorgehakt. De regering selecteerde drie producenten die vanaf het najaar 2007 en tot 2013 bio-ethanol accijnsvrij kunnen verkopen aan de oliemaatschappijen. Het gaat om Bio Wanze (750 miljoen liter), Alco Bio fuel uit Gent (543,5 miljoen liter) en Tate & Lyle uit Aalst (192 miljoen liter). De afspraak is dat benzine tot 7 procent bio-ethanol mag bevatten.

Wanneer de autogebruiker iets gaat merken van de biobrandstoffen is onduidelijk. Op de lancering van biobenzine is het in ieder geval wachten tot in het najaar 2007. Biodiesel zal eerder op de markt komen. In principe vanaf 1 november, maar bij Oleon en Flanders Bio Fuels is te horen dat hun productie begin 2007 echt op gang zal komen.
Dus,... om biodiesel te promoten, wordt de conventionele diesel met behulp van accijnzen duurder gemaakt (kassa kassa voor de regering) om te eindigen met het feit dat biodiesel en conventionele diesel even duur (?) worden.

:silly:

lombas 20 oktober 2006 17:28

Ja jong, de prijzen waren juist aan het dalen, en je wilt nu toch niet dat de burger in de gaten krijgt dat deregulering en detaksering leidt tot prijsverlagingen, zeker!

lombas 20 oktober 2006 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2097361)
jong

Dat was uiteraard niet tegen Jazeker. Die is "Meneer J.".

kelt 20 oktober 2006 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2097310)
Dus,... om biodiesel te promoten, wordt de conventionele diesel met behulp van accijnzen duurder gemaakt (kassa kassa voor de regering) om te eindigen met het feit dat biodiesel en conventionele diesel even duur (?) worden.

:silly:

tja....

de verbrandingsmotor MOET er uit,EN het mag een beetje zuiverder,EN subsidies aan de Europese landbouw mogen voor de verandering eens nuttig gebruikt worden....

Fietsen is gezond....en een werkgever die verder dan 15 km van mijzelf woont is te ver voor mij ;-)

Friedman 20 oktober 2006 19:25

Biodiesel gaat nooit meer dan 15% van de markt uitmaken. Wil dus zeggen dat de biodieselbedrijven altijd zullen freeriden op de prijszetting van de overheid. Denk maar niet dat onze federale regering de dieselprijs zal laten in elkaar stuiken. Corporatisme werkt niet, niemand wordt er beter van. Zelf het milieu niet want biodiesel produceert evenveel uitlaatgassen. Enkel de biodieselboer zal profiteren van de staatgeleide nafteconomie. Zet gewoon de importheffingen op biodiesel op nul en bouw landbouwsubsidies af. Dan wordt iedereen er beter van, uitgenomen OPEC.

predator 20 oktober 2006 19:50

Friedman schreef :

Citaat:

Dan wordt iedereen er beter van, uitgenomen OPEC.
F. zou het mogelijk zijn dat je één zaak over het hoofd hebt gezien ?

Inderdaad, op dit ogenblik produceren en kontroleren de landen aangesloten bij de OPEC slechts :

1/3

van de dagelijkse olieproduktie.

Beste Groeten.

Jazeker 20 oktober 2006 20:09

In een artikel in De Tijd zegt Reynders:

Citaat:

Iedereen zal met biodiesel rijden. We maken gewone diesel gewoon onbetaalbaar.
In De Standaard lezen we dan:

Citaat:

Minister van Financiën Didier Reynders (MR) garandeerde gisteren wel dat er aan de pomp geen verschil zal zijn tussen traditionele en biodiesel. De biodiesel die aan de pomp verkrijgbaar zal zijn, zal niet goedkoper of duurder zijn dan de traditionele, verzekerde hij.

.... conclusie?

Mitgard 20 oktober 2006 20:27

Citaat:

Ook accijnzen op diesel gaan omhoog onder het mom van het milieu
sjonge.
wat is het leven hier toch een hel op aarde.

NO_EPO 20 oktober 2006 20:40

Biodiesel kan van veel meer natuurlijke bronnen gemaakt worden dan alleen koolzaad olie.
Alle biologisch geproduceerde vetten en oliën zijn bruikbaar. Zijn kunnen in voldoende grote hoeveelheden aangemaakt worden om als energie mobiele toepassingen te dienen. Alleen voor voertuigen niet elektrische centrales, daar zijn andere alternatieven voor.
Als je het allemaal eens wil nalezen zie volgende URL
www.americanenergyindependence.com/biodiesel.html

Jantje 20 oktober 2006 21:19

het deerd mij echt niet dat de diesel morgen 100€ per liter kost.
en naft en lpg mogen van mij even veel gaan kosten.

ik heb mijn biogas toch gratis.

Kpax 20 oktober 2006 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2097380)
tja....

de verbrandingsmotor MOET er uit,EN het mag een beetje zuiverder,EN subsidies aan de Europese landbouw mogen voor de verandering eens nuttig gebruikt worden....

Moest bio diesel nu eens goed voor het milieu zijn... Maar dat is het jammer genoeg niet.

Jantje 20 oktober 2006 22:04

Daar ga ik niet meer over discusseren, maar het is weldegelijk een winst voor het milieu als men bio-diesel gebruikt in plaats van aardolie-diesel.

Gorefest 20 oktober 2006 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kpax (Bericht 2097975)
Moest bio diesel nu eens goed voor het milieu zijn... Maar dat is het jammer genoeg niet.

En je (dit geldt voor bio-diesel dan)
- hebt minder vermogen
- hebt rapper slijtage aan motoronderdelen
- verbruikt méér dan gewone diesel


Vooral dat laatste zal interessant zijn voor de schatkist ;-)

Kpax 20 oktober 2006 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2097981)
Daar ga ik niet meer over discusseren, maar het is weldegelijk een winst voor het milieu als men bio-diesel gebruikt in plaats van aardolie-diesel.

Waar zit de winst voor het milieu dan?

Jazeker 21 oktober 2006 01:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kpax (Bericht 2097975)
Moest bio diesel nu eens goed voor het milieu zijn... Maar dat is het jammer genoeg niet.

Het is goed voor de atmosfeer. Moesten ze dat nu eens aanmoedigen. Maar zoals ik eerder al zei... ze verhogen de taksen op diesel en verzekeren ons dat biodiesel even duur zal worden als vervuilende diesel. Goh... wat een manier om biodiesel te promoten.

Sfax 21 oktober 2006 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 2097981)
Daar ga ik niet meer over discusseren, maar het is weldegelijk een winst voor het milieu als men bio-diesel gebruikt in plaats van aardolie-diesel.

Welke winst dan? Heb je daar een LCA van?

lomeanor 21 oktober 2006 11:35

Ongelooflijk die regering 8O

We merken wat Verhofstad zijn belastingsverlaging inhoudt :lol:

Pesttaksen en pestbelastingen onder het mom van "groen beleid."

De regering heeft geld nodig...

Ik zit op hete kolen te wachten op een echte liberale partij 8-)

Jantje 21 oktober 2006 11:36

Er staat hier op het forum een hele draad daarover.

Ik heb geen zin om het voorbeeld van NWO te volgen en 100 draden over het zelfde te laten gaan.

Op die draad wil ik je gerust verder uitleg geven.

Sfax 21 oktober 2006 12:11

Er staan massa's topics hier waarin er over bio-weetikveelwat geleuterd wordt; kies er maar eentje uit waarin je effectief bewijst dat biodiesel beter is voor het milieu...

Kpax 21 oktober 2006 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2098459)
Het is goed voor de atmosfeer.

Meer uitstoot van koolwaterstoffen, stikstof oxides, roet en ander stof is beter voor de atmosfeer?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be