Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   nieuwe partij ... tripartite (https://forum.politics.be/showthread.php?t=65164)

ilfalco 22 oktober 2006 11:10

nieuwe partij ... tripartite

Het is opvallend hoe ze op zeer veel plaatsen brugge, oostende, sint truiden, hasselt etc toch een tripartite vormen.

In sint truiden is het al helemaal een farce. De tsjeven zijn de grootste partij maar willen voor één schepenzetel paars nog aan een grotere meerderheid helpen. Dus als grootste partij een 4 de rangsrol spelen.

Leterme heeft zijn werk blijkbaar goed gedaan met het opleggen van die tripartites. Ze zouden beter één partij vormen.

stab 22 oktober 2006 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco (Bericht 2100793)
Het is opvallend hoe ze op zeer veel plaatsen brugge, oostende, sint truiden, hasselt etc toch een tripartite vormen.

In sint truiden is het al helemaal een farce. De tsjeven zijn de grootste partij maar willen voor één schepenzetel paars nog aan een grotere meerderheid helpen. Dus als grootste partij een 4 de rangsrol spelen.

Leterme heeft zijn werk blijkbaar goed gedaan met het opleggen van die tripartites. Ze zouden beter één partij vormen.

'Cordonpartij' lijkt mij een goeie naam.

circe 22 oktober 2006 11:17

Waarom het niet ineens "de P�*trick" noemen? Dat is blijkbaar goed gelukt.

Taufiq 22 oktober 2006 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stab (Bericht 2100806)
'Cordonpartij' lijkt mij een goeie naam.

Binnenkort misschien nog maar 2 partijen in Vlaanderen ?
Links en Rechts ?

lomeanor 22 oktober 2006 11:26

We mogen er misschien wel mee lachen, maar het is de trieste werkelijkheid. Tegenwoordig moeten we eigenlijk niet meer gaan stemmen, want dat bolleke dat we kleuren maakt toch niets meer uit. We weten al op voorhand wie er een coalitie gaat vormen, namelijk alle partijen behalve het Vlaams Belang.

Dit land is een "democratie" waar de stem van de burger niets, maar dan ook niets uitmaakt.

lombas 22 oktober 2006 11:31

Jan Meuleman 22 oktober 2006 11:38

ach begrijpen jullie dat niet? Het is om beter te besturen.

kelt 22 oktober 2006 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Taufiq (Bericht 2100811)
Binnenkort misschien nog maar 2 partijen in Vlaanderen ?
Links en Rechts ?

Dat zou nog eens duidelijkheid scheppen....

Zou "Centraal" er eventueel,misschien,bij mogen? :oops:

kelt 22 oktober 2006 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 2100830)
We mogen er misschien wel mee lachen, maar het is de trieste werkelijkheid. Tegenwoordig moeten we eigenlijk niet meer gaan stemmen, want dat bolleke dat we kleuren maakt toch niets meer uit. We weten al op voorhand wie er een coalitie gaat vormen, namelijk alle partijen behalve het Vlaams Belang.

Dit land is een "democratie" waar de stem van de burger niets, maar dan ook niets uitmaakt.

Komaan zeg.....

We kunnen ons indenken dat er situaties zullen zijn dat VB 51 % van de stemmen zal halen....

Wordt de redenering dan omgedraaid?

Ik zie het al voor me in de ...euh.....pers......,VB WIl NIET samenwerken met de anderen......foei foei VB 8-)

lomeanor 22 oktober 2006 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2101002)
Komaan zeg.....

We kunnen ons indenken dat er situaties zullen zijn dat VB 51 % van de stemmen zal halen....

Ik zie het al voor me in de ...euh.....pers......,VB WIl NIET samenwerken met de anderen......foei foei VB 8-)

Ach vriend, het VB zal nooit 51% van de stemmen halen. Ik zie ze nog flirten met de 40%, maar meer zal dat volgens mij niet worden.

Het zal dus niet omdraaien, onze stem is niets meer waard. Wie er een postje krijgt is al beslist voor wij onze bollekes gekleurd hebben.

voicelesscharlie 22 oktober 2006 12:30

Er bestaat eigenlijk al een tweeprtijen stelsel in Vlaanderen.

De neo-marxistische regenboogpartij vs het Vlaams Belang.

born2bewild 22 oktober 2006 13:41

de partij van petrik en Jehan

solidarnosc 22 oktober 2006 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door voicelesscharlie (Bericht 2101018)
Er bestaat eigenlijk al een tweeprtijen stelsel in Vlaanderen.

De neo-marxistische regenboogpartij vs het Vlaams Belang.

Thatcher en Reagan waren wellicht ook neo-marxisten volgens u.

solidarnosc 22 oktober 2006 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Meuleman (Bericht 2100858)
ach begrijpen jullie dat niet? Het is om beter te besturen.

Voordelen. Geen oppositie. Gemeenteraadsleden in steden als Oostene en Brugge kunnen komende 6 jaar beter gewoon thuis blijven voor zover ze dat al niet deden bij sommige oppositiepartijen. Dominante partij kan twee kleinere partijen tegen elkaar uitspelen en in veel gevallen zo nodig dumpen. Het is toch vreemd te zien hoe een VLD in Brugge en Oostende waar ze geen enkel gewicht hebben binnen de meerderheid toch beslissen om mee in de coalitie te stappen en dat bijvoorbeeld de SP.a in Brugge toelaat dat Moenaert hen pluimt Ten laatste hebben ze nu altijd iemand federaal en Vlaams met de juiste politieke lidkaart.

Zwartengeel 22 oktober 2006 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 2101002)
Komaan zeg.....

Pff, bij ons in de gemeente was er voor de verkiezingen een coalitie CD&V-Groen!. Nu CD&V de absolute meerderheid heeft, denk je dat ze ook nog maar één ruk om Groen! gegeven hebben, na zes jaar samenwerking? Nee, ze zijn meteen op de kasseien gezet en CD&V zwaait nu alleen de plak. Alle partijen redeneren gewoon vanuit dat standpunt: als ze alleen kunnen regeren zonder 'pottenkijkers' erbij, zullen ze het niet laten.

solidarnosc 22 oktober 2006 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2101175)
Pff, bij ons in de gemeente was er voor de verkiezingen een coalitie CD&V-Groen!. Nu CD&V de absolute meerderheid heeft, denk je dat ze ook nog maar één ruk om Groen! gegeven hebben, na zes jaar samenwerking? Nee, ze zijn meteen op de kasseien gezet en CD&V zwaait nu alleen de plak. Alle partijen redeneren gewoon vanuit dat standpunt: als ze alleen kunnen regeren zonder 'pottenkijkers' erbij, zullen ze het niet laten.

Groen! kan het hen op Vlaams niveau laat staan federaal niveau niet lastig maken en in veel gevallen zijn (lokaal) Groenen nog altijd een tikkeltje minder bereid om het gat te lekken van andere partijen om er toch maar bij te horen. Dit is echter ook sterk aan het minderen.

ilfalco 22 oktober 2006 15:28

Citaat:

Het is toch vreemd te zien hoe een VLD in Brugge en Oostende waar ze geen enkel gewicht hebben binnen de meerderheid toch beslissen om mee in de coalitie te stappen en dat bijvoorbeeld de SP.a in Brugge toelaat dat Moenaert hen pluimt Ten laatste hebben ze nu altijd iemand federaal en Vlaams met de juiste politieke lidkaart
Wat nog veel vreemder is dat de Cdenv bvb in sint truiden waar ze de grootste de paarse meerdehreid nog gaat vergroten... voor één schepenzetel.

jawel de grootste partij en voor één schepenzetel meebesturen.

Zoals ik al eerder zei het is één partij geworden: de cordonpartij of tripartitepartij.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be