Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Onverfranst, onverduitst, ONVERENGELST! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=65263)

Pelgrim 23 oktober 2006 14:52

Onverfranst, onverduitst, ONVERENGELST!

als de rechtse zakken iets goed doen mag het ook gezegd worden.

Citaat:

Voorpost: Actie tegen Engelstalige reclameboodschappen
Gisteren trokken in Antwerpen en Gent twee groepen militanten van de Vlaams-nationalistische beweging Voorpost ten strijde tegen de verengelsing van het straatbeeld. Het was niet de eerste keer dat Voorpost dat deed - het is niet meer dan logisch dat een beweging die de verfransing van Vlaanderen bestrijdt, ook de verengelsing niet aanvaardt -, maar de acties van gisteren waren van een vrij spectaculair niveau.

De groep in Antwerpen, bestaande uit een In die steden trokken twee groepen van een tiental 12-tal personen, trok naar het Operagebouw, alwaar een zeildoek van zo’n 25 meter hoog Engelstalige reclame droeg voor het merk Sony. De groep in Gent, een 8-tal mensen, ging het zeildoek op de Kouter met reclame voor de firma John Saey, ook in het Engels, te lijf.

Zowel in Antwerpen als in Gent beklommen de militanten de stellingen waaraan de reusachtige doeken bevestigd waren en ontrolden eens bovengekomen spandoeken waarmee ze duidelijk maakten dat in Vlaanderen Nederlands de voertaal hoort te zijn, óók voor reclameboodschappen.

Om de actie inhoudelijk te verduidelijken, werden er beneden, waar militanten ook met een spandoek stonden, strooibriefjes uitgedeeld aan de voorbijgangers. Dezen waren over het algemeen enthousiast over de actie en hadden zeker sympathie voor de boodschap.

Voor Voorpost zijn dit soort acties zeker voor herhaling vatbaar, ook in andere steden en provincies.

Voor een Nederlandstalig Vlaanderen,
Johan Vanslambrouck
Voorzitter Voorpost

kijk se, los van de rest van wat die voorposters denken, is dit een goeie actie, die fel in contrast staat met de burgerlijk-rechtse 'flaminganten' die massaal het VS imperialisme willen importeren.

Meer van dit!

Jarno 23 oktober 2006 15:23

Dit is juist wat velen niet (willen) zien, het feit dat het Volksnationalisme om zoveel meer draait dan die enkele puntjes waar de politieke tegenstanders steeds op hameren en vervormen.

Derk de Tweede 23 oktober 2006 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2103745)

kijk se, los van de rest van wat die voorposters denken, is dit een goeie actie, die fel in contrast staat met de burgerlijk-rechtse 'flaminganten' die massaal het VS imperialisme willen importeren.

Meer van dit!

Die actie zou uitgebreid moeten worden. GroenLinks wil Amsterdam al officieel tweetalig maken.

Heftruck 23 oktober 2006 15:39

:roll:

evilbu 23 oktober 2006 15:54

Citaat:

Meer van dit!

Zijn er ergens plaatjes van te vinden of zo? Trouwens als er nog iets in Gent van te zien is ben ik wel nieuwsgierig:twisted: .

Zolang het niet te agressief wordt, vind ik zulke acties wel goed. Zo is er ook een vervelende gewoonte op zenders als JimTV (een jongerenzender) met reclameboodschappen als "Saturday Night, Jim!" of "Be there at I LOVE TECHNO":?

Wel mogen we niet vergeten dat het Engels een alternatief is voor het Frans, en een knuffelbeer in vergelijking met het opgedrongen Frans. Engels is de taal waarmee Vlamingen hun weg zullen vinden in de wereld terwijl Wallonië eentalig achterblijft.:twisted:

Zwartengeel 23 oktober 2006 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 2103809)
Dit is juist wat velen niet (willen) zien, het feit dat het Volksnationalisme om zoveel meer draait dan die enkele puntjes waar de politieke tegenstanders steeds op hameren en vervormen.

Ik krijg het ook hoe langer hoe meer op de heupen van al die mensen die je steevast aanspreken met 'ça va?' of 'merci'. Jongens, spreek eens Nederlands, is dat nu zo moeilijk...

van Maerlant 23 oktober 2006 17:00

Pff, ik ben dus een 'rechtse zak'.

Tavek 23 oktober 2006 17:25

Amsterdam heeft juist een deel van zijn charme te danken aan de internationale sfeer die er hangt. Neen, hou het engels maar !

liberalist_NL 23 oktober 2006 17:38

Citaat:

Meer van dit!

Waarom stelt iedereen zich toch zo vreselijk aan?

100% VLAMING 23 oktober 2006 17:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2104026)
Ik krijg het ook hoe langer hoe meer op de heupen van al die mensen die je steevast aanspreken met 'ça va?' of 'merci'. Jongens, spreek eens Nederlands, is dat nu zo moeilijk...

Komt misschien omdat het in vele dialecten ook "merci" en "ça va" is. Ik betrap me er ook af en toe op dat ik dialect en Nederlands door elkaar haspel...

Vlaams-nationalist 23 oktober 2006 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2104107)

Inderdaad, wat komen die anderstaligen zich hier een beetje aanstellen?! Pas u aan of verhuis!

Dimitri 23 oktober 2006 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 2103825)
Die actie zou uitgebreid moeten worden. GroenLinks wil Amsterdam al officieel tweetalig maken.

??? Bron?

Metternich 23 oktober 2006 18:04

Citaat:

Meer van dit!

Lang leve de nationaal-solidaristische zakken :cheer:

Bovenbuur 23 oktober 2006 19:07

Citaat:

Citaat:
Citaat:

Oorspronkelijk bericht door Derk de Tweede
??? Bron?
En de tweede taal zou dan engels zijn? Ik denk eerlijk gezegd dat er in Amsterdam genoeg engels gepraat wordt, maar als het officieel tweetalig wordt dan verdwijnt de boodschap dat je om te blijven Nederlands moet kunnen, en dan verspreid het zich langzaam door het land. Als dat gebeurt sluit ik me aan bij de Vlaamse taalunie. :)

Zwartengeel 23 oktober 2006 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2104296)
En de tweede taal zou dan engels zijn? Ik denk eerlijk gezegd dat er in Amsterdam genoeg engels gepraat wordt, maar als het officieel tweetalig wordt dan verdwijnt de boodschap dat je om te blijven Nederlands moet kunnen, en dan verspreid het zich langzaam door het land. Als dat gebeurt sluit ik me aan bij de Vlaamse taalunie. :)

Wat zijn jullie Nederlanders op dat vlak soms verwende zakken. Hier in Vlaanderen doen we er alles aan om met name het Frans buiten te houden, en bij jullie zouden ze gewoon zomaar tweetaligheid invoeren. :roll:

evilbu 23 oktober 2006 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 2104296)
En de tweede taal zou dan engels zijn? Ik denk eerlijk gezegd dat er in Amsterdam genoeg engels gepraat wordt, maar als het officieel tweetalig wordt dan verdwijnt de boodschap dat je om te blijven Nederlands moet kunnen, en dan verspreidt het zich langzaam door het land. Als dat gebeurt sluit ik me aan bij de Vlaamse taalunie. :)

Sorry ;-) ... ik geef je wel gelijk.

van Maerlant 23 oktober 2006 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 2104107)

Ze zijn vrij om acties te organiseren..

Breda 23 oktober 2006 19:35

laten wij Zuid Nederland dan 3Talig maken : Frans , Nederlands , Engels

en maak Breda 2talig : Frans & Nederlands

ach ja : there is no way to stop the takeover zoals ze het zouden zeggen in Amerika of zo

Zwartengeel 23 oktober 2006 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Breda (Bericht 2104382)
laten wij Zuid Nederland dan 3Talig maken : Frans , Nederlands , Engels

en maak Breda 2talig : Frans & Nederlands

ach ja : there is no way to stop the takeover zoals ze het zouden zeggen in Amerika of zo

Als je wil, mag je de Franstaligen uit de Vlaamse Rand gewoon overnemen. Zo snel als je kan. Liefst zelfs gisteren.

Breda 23 oktober 2006 19:47

Noord Brabant neemt 30% uit Wallonië over en 60% uit Brussel & de Vlaamse Rand kwa Franstalige , maar ze gaan dan wel wonen in en rond Breda , dus ook tegen Vlaanderen aan ;-) n dus net voor Turnhout , bouw alvast een Muurtje om ze tegen te houden als ze een Verfransing willen opstarten in Noord Antwerpen ;-) :-P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be