![]() |
De horror van de nieuwe electriciteits-rekening
De eerste faktuur die na de privatisering in mijn bus viel, was een bombrief.
Daar waar vroeger de kwh-consumptie de enige bepalende faktor van de faktuur was, moest ik tot mijn ontzettening en die van mijn beurs vaststellen, dat meer dan de halve faktuurprijs nu bepaald wordt door FORFAITAIRE AANSLAGEN. De begunstigden zijn vooral de gemeentes en de federale overheid - alsof de BTW op het verbruik, (21%), op zich onvoldoende is. Zoals bekend, zijn forfaitaire aanslagen onrechtvaardig, ondemocratisch en wegen ze het zwaarst door, niet alleen op minder begoeden, maar ook op de kleinste en de zuinigste verbruikers. De grootste horror is echter, dat de faktuur 2O% hoger lag, voor identiek hetzelfde verbruik. Bedankt, succesvolle privatisering... |
Het ergste moet nog komen, de energiemarkt ligt op zijn gat.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan biedt de vrije markt toch wél mogelijkheden... Electrobel verkeert nog veel te veel in een machtspositie. Ze zijn ook niet in staat een correcte aftrek te berekenen van 2% korting, ze hebben mij slechts o,1pro mille doorgerekend. Ik maak dan ook mijn beklag over de rekening. Maar je info komt telaat voor mij, want ik verhuis naar een locatie waar het verbruik in de huurprijs begrepen zit (wegens geen afzonderlijke meters). Ik hoef nu mijn douchewater niet meer op te vangen om het te gebruiken voor de handwas en nadien nog eens als spoelwater voor het toilet. Ook hoef ik de frigo niet meer uit te schakelen, niet in de winter en niet in de zomer. En ik kan terug een wasmachine en een TV installeren, het komt er allemaal niet meer op aan... Gedaan met de zuinigheid... |
Citaat:
|
Citaat:
Dan hadden ze van de overheid, die immers de BTW int op het verbruik, maar een dotatie moeten krijgen, en niet dubbelop van de verbruiker. |
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien verwarmde ik electrisch (accumulatie). Kwam met deze peperdure verwarmingswijze niet eens in aanmerking daardoor voor stookoliepremie. Alhoewel berooid. Wie met de stroom meezwemt, wordt geëlectrocuteerd... |
Citaat:
PS ik zou zeker bij Electrabel weggaan, 'k ben zelf naar Citypower overgeschakeld en 'k was daar het afgelopen jaar zeer tevreden over. M'n vader is naar Nuon gegaan en is daar ook heel tevreden over. Dus 'k snap niet dat mensen nog twijfelen. Voor de duidelijkheid, vorig jaar mocht ik +450 euro dokken aan electrabel, dit jaar met dezelfde toestellen en heb bijna 300 euro teruggekregen, en dat met een kwasie zelfde verbruik (aardgas & electriciteit) |
Woninkje bouwen gaat nog duurder worden.
Leve onze sociale welvaartstaat. Waar werken niet hoeft. Waar de belastingen gedurig dalen, ja, je gaat het voelen aan uw hartje. Stem links, stem paars. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je met iets niet akkoord bent moet je veranderen, dit is soms tegen de stroom inzwemmen, maar als je denkt er beter van te worden moet je niet wachten. |
Zeker niet vergeten uw rekeningen goed te checken!
Na mijn verhuis moest ik terugtrekken van de watermaatschappij. Facturen (met melding "zal terugbetaald worden") waren ok, maar de betaling bleef achter. Na enkele dagen discussieren gingen ze toch terugbetalen. Terug contact moeten nemen na enkele weken voor herinnering. Eindelijk terugbetaald na drie maanden (gratis krediet). De eindafrekening van Electrabel was keurig opgemaakt (bijna anderhalve maand na verhuis), alleen kreeg ik naar mijn gevoel zeer weinig terug. Na nazicht bleek de voor berekening gebruikte tellerstand veel hoger dan de tellerstand doorgegeven door mij en de nieuwe eigenaar. De fout lag zogezegd bij Nuon (waarnaar ik was overgeschakeld). Geld volledig teruggetrokken na enkele maanden (gratis krediet). Nu heb ik ambras met Belgacom, die wel heel ver gaat in zijn "commerciële practijken". Uit de vanzelfsprekendheid van hun reacties onderstel ik dat de meeste mensen deze misbruiken zo, zo laten. Natuurlijk zijn alle "foutjes" toevallig steeds in hun voordeel. |
Citaat:
Er is nog een ander ernstig want systeem- probleem. Onder de belangrijke aftrekpost "reeds betaalde fakturen" geeft electrabel bij de eindafrekening geen enkele referentie, noch van periode, noch van faktuurnummer. Het is met andere woorden totaal onmogelijk te controleren of ze bv de laatste voorafbetaling inderdaad ook afgetrokken hebben. Ik vind dat de verbruikersorganisaties eens naar dergelijke praktijken mogen kijken, die ik on-erstig noem. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be