Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Extra heffingen moeten terreinwagens uit het centrum weren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=65516)

Needles 25 oktober 2006 18:24

Extra heffingen moeten terreinwagens uit het centrum weren
 
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF25102006_068

Citaat:

Londen verklaart oorlog aan 4x4

Extra heffingen moeten terreinwagens uit het centrum weren


LONDEN - Met enkele nieuwe initiatieven onder de noemer ,,de vervuiler betaalt'' heeft Londen de aanval ingezet op de terreinwagens, die als de meest vervuilende worden beschouwd. Net als vele grootsteden heeft de Britse hoofdstad te kampen met de gevolgen van het broeikaseffect.
In 2003 voerde burgemeester Ken Livingstone al een dagelijkse heffing (,,congestion charge'') van 11,5 euro in om het autoverkeer in het centrum van Londen te ontmoedigen. De maatregel deed het verkeer in de binnenstad gevoelig dalen.

Nu denkt men eraan om de 4x4's een dagelijkse heffing op te leggen van 37,3 euro. ,,We denken dat de gasuitstoot met 15 procent kan dalen als iedereen die een nieuwe wagen koopt, dat doet in een lagere categorie dan hun huidige wagen'', aldus Serge Lourie, gemeenteraadslid van de Londense deelgemeente Richmond upon Thames.

De maatregel, die op 1 januari 2007 ingevoerd kan worden, zou tot gevolg hebben dat de prijzen voor het residentieel parkeren voor diverse types Jaguar, Porsche en Range Rover verdrievoudigd worden.

Ook zou men voor een tweede wagen 50 procent extra taksen moeten betalen. Aan de andere kant zouden ecologisch verantwoorde voertuigen (elektrisch aangedreven, hybride, ..) genieten van een korting op de heffing. rbo (ap)
Hmmm, vraag me af of dit in den Belgiek zou kunnen?

Of zijn er alternatieven?

Zou meer parkeerruimte (aan de stadsrand) en een beter openbaar vervoer een oplossing zijn?

Heftruck 25 oktober 2006 18:39

Voor geldklopperij is er steeds plaats in België. ;-)

gedupeerde 25 oktober 2006 18:57

De belgiek politiekers zullen hun vrienden hier toch niet een hak zetten zeker.

Jazeker 25 oktober 2006 19:25

De gehele VLD rijdt met van die karren. Fat chance...

Heftruck 25 oktober 2006 19:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2109716)
De gehele VLD rijdt met van die karren. Fat chance...

Wat een schande zeg...

Jazeker 25 oktober 2006 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2109554)
Voor geldklopperij is er steeds plaats in België. ;-)

Als het gaat om verschuivingen in taksen, ben ik voor groene maatregelen best te vinden hoor. Als het geld van extra taksen op luxe dieselzuipers integraal gaat naar de verlaging van taksen op meer milieuvriendelijke wagens, dan is er voor mij - pun not intended - geen vuiltje aan de lucht.

Tavek 25 oktober 2006 19:59

SUV's zijn vrij asociale autos....

11 l per 100 km enzo heb ik laatst gelezen. Das het dubbele van een goeie personenwagen.

TomB 25 oktober 2006 20:45

Laten we ineens ook iedereen met een wagen die ouder is als drie jaar speciaal taxeren omdat hun wagen niet meer veilig en zuinig is tov de nieuwere modellen, wagens met een grotere cilinderinhoud extra taxeren en 300% belastingen op brandstof heffen om gas guzzling tegen te gaan.

O wacht, dat is er allemaal al, en het heeft geen reet uitgehaald.

Tavek 25 oktober 2006 21:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 2109919)
Laten we ineens ook iedereen met een wagen die ouder is als drie jaar speciaal taxeren omdat hun wagen niet meer veilig en zuinig is tov de nieuwere modellen, wagens met een grotere cilinderinhoud extra taxeren en 300% belastingen op brandstof heffen om gas guzzling tegen te gaan.

O wacht, dat is er allemaal al, en het heeft geen reet uitgehaald.

Na een dagje stappen in Londen moest je eens je neus snuiten...wat een smerige zwarte zooi. Wat er daar in de lucht dwarrelde was niet normaal. Ik vind dit dus een goede maatregel. De stad heeft een mega openbaar vervoer (the tube) en is dus een alternatief voor de auto.

AyneRand 25 oktober 2006 21:16

Afgunst taxeren lijkt mij interessanter, zal in Vlaanderen veel opbrengen ...

Coekie 25 oktober 2006 23:10

Hoe het in Groot-Brittanië zit weet ik niet maar tengevolgen de zeer hoge taksen op naft en benzine betalen in België betalen mensen die met veel verbruikende wagens al meer dan hun deel.

Coekie

another brick 25 oktober 2006 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2109822)
SUV's zijn vrij asociale autos....

11 l per 100 km enzo heb ik laatst gelezen. Das het dubbele van een goeie personenwagen.


Ik ben een sterk belezen autoliefhebber en kan u in die zin meedelen dat als iedere wagen die 11 liter of meer verbruikt uit de stad moet gebannen worden, u met uw ogen dicht de straat mag oversteken.
Trouwens, de helft minder is 5,5 liter! Mijn wagen is een half jaar oud (geen diesel want te weinig kilometers per jaar) en verbruikt gemiddeld 8,5 liter.

pekka_123 26 oktober 2006 00:16

De vervuiler betaalt zo simpel is dat. De ziekteverzekering kan altijd geld gebruiken en veel geld en vervuiling veroorzaakt ziekten. Vervuiling van de lucht schept problemen bij onder andere mensen met ademhalingsziekten? Maar daar hoor jij blijkbaar niet bij, hé heftruck? Hopelijk komt dat nog wel
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2109554)
Voor geldklopperij is er steeds plaats in België. ;-)


pekka_123 26 oktober 2006 00:19

een uitstekend argument, TomB8-)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TomB (Bericht 2109919)
Laten we ineens ook iedereen met een wagen die ouder is als drie jaar speciaal taxeren omdat hun wagen niet meer veilig en zuinig is tov de nieuwere modellen, wagens met een grotere cilinderinhoud extra taxeren en 300% belastingen op brandstof heffen om gas guzzling tegen te gaan.

O wacht, dat is er allemaal al, en het heeft geen reet uitgehaald.


pekka_123 26 oktober 2006 00:21

11L? minimum, dat zal toch maar een lichtgewicht geweest zijn, denk ik.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door another brick (Bericht 2110217)
Ik ben een sterk belezen autoliefhebber en kan u in die zin meedelen dat als iedere wagen die 11 liter of meer verbruikt uit de stad moet gebannen worden, u met uw ogen dicht de straat mag oversteken.
Trouwens, de helft minder is 5,5 liter! Mijn wagen is een half jaar oud (geen diesel want te weinig kilometers per jaar) en verbruikt gemiddeld 8,5 liter.


Jazeker 26 oktober 2006 00:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door another brick (Bericht 2110217)
Ik ben een sterk belezen autoliefhebber en kan u in die zin meedelen dat als iedere wagen die 11 liter of meer verbruikt uit de stad moet gebannen worden, u met uw ogen dicht de straat mag oversteken.
Trouwens, de helft minder is 5,5 liter! Mijn wagen is een half jaar oud (geen diesel want te weinig kilometers per jaar) en verbruikt gemiddeld 8,5 liter.

Ik rij met een vinnige diesel van 115 pk. Die doet dat aan 6,2 liter/100 km bij sportieve rijstijl. Waarom zou het goed zijn om wagens die over de 12 liter zuipen bij rustige rijstijl een beetje te zitten pushen als bedrijfswagen? Sorry... ik snap dat niet. Ik ben geen groene jongen als het aankomt op vervoer. Geef mij maar mijn wagentje en niet het gewriemel op een ijskoud perron waar ik op tijd moet zijn of ik ben eventjes weer twee uur te laat op mijn werk.

Maar dat betekent niet dat het milieu mij niet kan schelen. Als ik een motorversie kan kiezen waarvan de filter beter is, dan doe ik dat. Als hij minder verbruikt, dan doe ik dat. Het een en ander leidt soms tot rare keuzes... de 1.8 die euro 4 compliant is of de 1.6 die die milieunorm niet haalt maar wel minder verbruikt. :?

Enfin... ik ben ervan overtuigd dat iedereen zijn bijdrage kan leveren tot een beter milieu en zonder het opgeven van teveel comfort. Maar in mijn ogen is het een vloek om dagelijks van je gemeente naar je werkstad te rijden met een 12 liter zuipende machine die vooral dient om te ploeteren in de modder. Of zo'n autobus-monovolume waar 9 mensen in kunnen zitten. Dat is alsof je op het werk aankomt met een heel brood, daar twee sneetjes van eet en het dan weg gooit terwijl je al grinnikend denkt hoezeer die negerkes ginder dat brood wel zouden lusten.

Tavek 26 oktober 2006 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 2109985)
Afgunst taxeren lijkt mij interessanter, zal in Vlaanderen veel opbrengen ...

Als ge de centen hebt moet ge het zeker niet laten om een dikke kar te kopen ;) Mijn collega-ingenieurs leven vaak van kapitaalkrachtige mensen die graag super-autos willen waar wij ons op kunnen uitleven kwa design en dergelijke. Dat is wat anders als die 20k personenwagens waar iedereen mee rondrijdt...

Needles 26 oktober 2006 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2110941)
Als ge de centen hebt moet ge het zeker niet laten om een dikke kar te kopen ;) Mijn collega-ingenieurs leven vaak van kapitaalkrachtige mensen die graag super-autos willen waar wij ons op kunnen uitleven kwa design en dergelijke. Dat is wat anders als die 20k personenwagens waar iedereen mee rondrijdt...

grinnik, misschien kan je er eens trapje "bij-designen" ;)
Dan kunnen die truttekes met hun "deux-piece-ke" op een deftige manier uitstappen.
Alhoewel het altijd wel leuk blijft als je 't poppeke ziet sukkelen aan een "kiss & ride" zone.

"En waarvoor heb je die jeep gekocht?"
"Aaaaa, voor de veiligheid, natuurlijk" :roll:

Needles 26 oktober 2006 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 2110332)
... Of zo'n autobus-monovolume waar 9 mensen in kunnen zitten. ...

Beste Jazeker,
Gelieve de monovolumes buiten schot te laten.
Deze zijn een absolute noodzaak!
(met al die grote gezinnen in Vlaanderen) :lol:

Tavek 26 oktober 2006 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Needles (Bericht 2111148)
grinnik, misschien kan je er eens trapje "bij-designen" ;)
Dan kunnen die truttekes met hun "deux-piece-ke" op een deftige manier uitstappen.
Alhoewel het altijd wel leuk blijft als je 't poppeke ziet sukkelen aan een "kiss & ride" zone.

"En waarvoor heb je die jeep gekocht?"
"Aaaaa, voor de veiligheid, natuurlijk" :roll:

Ik heb het eerder over vermogen, aerodynamische efficientie, innovatie....dat zijn leuke dingen om aan te werken :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be