Zeno! |
29 oktober 2003 19:12 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin
In "Le Soir lllustré" van deze week kunnen wij een artikel van twee pagina's vinden over het succes van de VRT. Alsof zo'n onderwerp zou de Franstalige bevolking interesseren, een bevolking die in het algemeen nooit naar de vlaamse tv-zenders kijkt en die geen interesse heeft in wat in Vlaanderen gebeurt.
Twee pagina's voor niks, helemaal niks. En ik, die dacht, dat die dagblad dichtbij zijn bevolking wilde zijn..................[/i]
|
Tja, schrijf dan maar klachtbrieven naar Le Soir hé... 8)
Maar ja, als je de RTBF met de VRT vergelijkt, dan is het verschil toch wel énorm. De RTBF lijkt wel 50 jaar geleden te zijn blijven steken...
|
Hoezo? Er zijn evenveel (of even weinig) interessante programma's op RTBf als op Vrt... Vandaar: kijk naar films, of lees een boek.
|
Komaan, het verschil tussen de VRT en de RTBF is enorm. De VRT is een hedendaagse, moderne én succesvolle omroep. De RTBF is een overgepolitiseerde, ouderwetse low-budget omroep.
Heb je trouwens de decors van de RTBF-programma's al eens bekeken?
Dit komt trouwens uit La Libre Belgique, ook over het verschil tussen de VRT en RTBF:
Citaat:
[size=6]Un retour vingt ans en arrière[/size]
- - - - - - - - - - -
En Flandre, au fil des ans, une identité régionale s'est développée �* la télévision.
Le tournant fut l'arrivée de la chaîne commerciale VTM, explique Rob Vanoudenhoven. Elle a été suivie par d'autres: Kanaal 2, VT 4... Aujourd'hui, l'offre est large. Et presque plus personne ne regarde les chaînes hollandaises. Cela a stimulé la concurrence entre les maisons de production, Woestijnvis et Endemol en tête. Avec une obligation en terme de résultats. À la VRT, poursuit-il, la programmation est très horizontale, de façon �* privilégier les rendez-vous avec le téléspectateur. Les émissions ont lieu chaque semaine pendant une période donnée et les présentateurs deviennent des personnalités connues. Ayant eu l'occasion d'entrer en contact avec la RTBF, ce jeune homme dit avoir eu l'impression de retourner vingt ans en arrière. J'ai eu de bons contacts avec des personnes compétentes, corrige-t-il. Mais les schémas de programmation étaient très rigides, sans privilégier les rendez-vous avec le public. Or, pour bien faire, il faut arriver �* ce que le téléspectateur n'ait plus besoin de son programme pour retrouver ses émissions favorites. Le résultat, c'est que les Wallons regardent encore beaucoup les chaînes françaises. Plus de souplesse et plus de concurrence... On sent l�*, toute la différence entre une chaîne �* l'autonomie renforcée - en Flandre - et une autre dont la mission publique reste prioritaire. (O.M.)
© La Libre Belgique 2001
|
Ook heeft de RTBF zo goed als géén eigen (drama)-producties. Dit in tegenstelling tot de VRT, met de succesformules "Heterdaad", "Windkracht 10", "Stille Waters", "Flikken",.... Al deze series worden trouwens verkocht aan het buitenland.
Ook de privé-productiehuizen doen het goed in Vlaanderen. Denken we maar aan Woestijnvis met de successen "De Mol", "De XII Werken", "Mannen op de Rand", "Schalkse Ruiters"... De Mol heeft trouwens een prestigieuze prijs gekregen in Zwitserland. (De Roos van Montreux of zoiets)
Op mediavlak is er dus een énorm verschil tussen het dynamische Vlaanderen en het ter plaatse trappende Wallonie.......... waar hebben we dat nog gehoord?
PS: Ik zeg zeker niet dat er op de RTBF niks goeds te zien is, maar er is wel degelijk een GROOT verschil met de VRT.
|