![]() |
De Lijn Faalt
Tegenwoordig is het in om het openbaar vervoer te nemen. Aangezien ik vorig jaar zonder auto ben gevallen leek het mij ideaal om men nummerplaat in te leveren voor een buzzy abonnement. Vooral omdat men job vlakbij ligt en ik in het stadskern woon en een auto overbodig was geworden.
Nu een paar weken geleden heb ik ontslag gekregen en op zich is dat geen probleem omdat ik mag volgende week elders beginnen (werk zoeken gaat snel en gemakkelijk) Om die paar weken ertussen op te vullen ben ik interim gaan werken. Spijtig genoeg komt hier het probleem met de Lijn naar boven. Deze is niet aangepast voor de arbeiders en bedienden die in ploegen werken. Ikzelf woon in leuven, de industriezone ligt een 5 tal km verder in Haasrode en Heverlee. Mensen die de vroege hebben kunnen de bus niet nemen. De bus rijd er pas na 6 uur. Voor de late is het geen probleem, je moet enkel s'avonds wel een 40 tal minuten wachten eer je naar huis kan met de bus. Voor de nacht is ook rampzalig. Deze stopt s'avonds niet meer in het industriepark. 's Morgens is het geen probleem mits eventjes wachten. Mijn conclusie is dat de Lijn de behoeften van de werkmens niet vervullen en tevens niet aangepast is aan de huidige economie. Wat baat het om de autogebruiker te bestraffen met maatregelen als er geen alternatief is. Deze lijn kan ik ook doortrekken naar het weekend, mensen die willen feesten of familie bezoeken moeten dit met de auto doen. De lijn voorziet geen bussen na 24 uur (algemeen). Ipv van te flitsen en alcoholcontroles zou een degelijk openbaar vervoer en vooral een degelijke de Lijn minder accidenten, doden, beter leefmilieu promoten. Waarom is de politiek en blind? Zoveel geld in openbaar vervoer en nog is het niet degelijk. Zijn er ook mensen die de auto nemen vanwege een slecht openbaar vervoer? |
Ik maak nooit gebruik van het openbaar vervoer; men krijgt er allerlei kwalen van met soms dodelijke afloop.:-(
|
Al eens gedacht om de werkgever de schuld te geven. Ik vraag me af in uw geval waarom is er geen buske van het bedrijf als ze mensen in een ploegensysteem wil laten werken?
Ik ben ook een groot voorstander van 24u op 7 openbaar vervoer, maar zoiets moet ook haalbaar zijn. Uzegt als reden "voor het werk" goed maar als dat de reden is zou iedere werknemer daar gebruik van kunnen maken. En zo zullen er veel bussen zijn die maar één man vervoeren. De kost daarvan is veel te hoog dus ... Of het moest enkel voor u zijn dat ze de bus moeten inzetten. |
Carpooling is natuurlijk ook een optie.
|
Ik ben heel tevreden over de lijn,ik maak er dan ook altijd gebruik van. We zouden daar beter eens naar al de kwaliteiten zien dat de lijn wel bied Bravo,De lijn!!!!! Ik kan er mijn klok op gelijk zetten,zo puntueel rijden die gasten s'morgens
|
Als je van de werkers flexibiliteit eist, moet je ook zorgen dat het openbaar vervoer even flexibel is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben het wel eens met het feit dat de overheid/werkgevers op een aantal manieren automobilisten 'bestraft' en busgebruikers 'beloont' vb door de busritten terug te betalen in de meeste gevallen volledig kostendekkend, terwijl de automobilist een kilometervergoeding krijgt die in vele gevallen nog niet de helft dekt. Automobilisten afstraffen is 1 ding, maar dan moet men zorgen voor een alternatief. Als er geen alternatief is dan zijn al die maatregelen gewoon pesterij tegenover automobilisten. Men kan mensen pas straffen op iets als zij weigeren om het aangeboden volwaardig alternatief te gebruiken. |
Citaat:
Er passeren daar maar vier bussen per dag, om zeven uur, om elf uur, om twee uur en om vijf uur. Dus 's ochtends bus gemist is vette pech. Er is daar wel een belbus, het is al iets maar helemaal ok is dat toch ook niet. Mijn meetje wou naar hier komen voor de verjaardag van mijn zoon, zij belde voor een belbus, en kreeg de mededeling dat er eentje kon passeren om elf uur, en eentje om 4uur. Bij mijn weten eet je taart om 2uur of zo, en niet om kwart voor vijf (toen was ze er). Dus die belbus is gewoon een lachertje :roll: |
Citaat:
Vijf km lijkt mij een overbrugbare afstand. |
inderdaad fietsen
Ik heb collegas die gemakkellijk 40-50 km per dag fietsen naar hun werk. Argument: dan sparen we ook weer uit op de sportschool/fitness ! |
Citaat:
Men kan altijd klagen en zagen,en meestal is het maar de bedoeling van mensen zoals u om dingen af te breken. Wel nu als het goed is zeg ik het ook;-) |
Citaat:
Als je om 22 uur in haasrode Brabanthal wilt zijn lukt dit niet met de bus. Deze bussen (lijn 4, 5, 6) stoppen 's avonds enkel tot het kazerne (Heverlee) en wachten daar 40 minuten voor ze terug naar leuven vertrekken. In die 40 minuten zou het voor die bussen geen probleem zijn om heen en weer te rijden naar haasrode Brabanthal, aangezien dit in totaal nog geen 20 minuten zou zijn. Als ze dan nog een bus laten aankomen om 5 uur 30 en eentje laten vertrekken om 22 uur 15, dan kan iedere ploegarbeider daar optimaal gebruik maken van het openbaar vervoer. Nu is het zo dat waar ik nu tijdelijk werk, dat studenten zelfs de auto al nemen wegens geen bussen. Als de lijn een alternatief wilt zijn voor de auto, dan moet het ook flexibel zijn voor ploegarbeiders en niet alleen voor dagjesmensen. |
Citaat:
Natuurlijk kan de lijn geen 6 miljoen mensen in Vlaanderen bedienen op hun wenken,dat zal nooit lukken,soms heb je een auto nodig |
Soms heb ik mijn bedenkingen bij het personeel dat bij De Lijn werkt en de organisatie (beiden de schuld van het management dus).
Enkele weken geleden stond mijn vrouw aan een voorlopige bushalte te wachten, tot een bewoner haar verwittigde dat die halte terug verplaatst was, maar dat men de borden was vergeten te verwijderen. Op haar werk aangekomen belde ze naar De Lijn om dit aan te geven en haar beklag te doen. Reactie van de vrouw aan de andere kant: “Madam, da kan niet”. Na aandringen ging ze nakijken en kwam terug met verontschuldiging. Het zou direct doorgegeven worden. Na drie dagen stond het bord er nog. In Antwerpen op de Rooseveltplaats vroeg mijn dochter aan een Lijn-personeelslid naar bus 22. “Juffrake, wij hebbe nen 21 en nen 23, maar genen 22”. Na vraag aan een ander persoon heeft ze achter de hoek bus 22 genomen. Op weg naar Boom stopte de chauffeur op zeker ogenblik, draaide zich om en verontschuldigde zich omdat hij verkeerd was gereden. Hij vroeg aan de passagiers naar waar hij moest. Het was volgens hem zijn eerste dag op die lijn. Mijn vrouw is enkele weken geleden twee dagen achtereen te laat op haar werk gekomen. Reden: de bus kwam gewoon niet opdagen, volgende bus een half uur later. Volgens de chauffeur was de andere chauffeur ziek. Elimineert men dan gewoon een rit?? Een tweetal maanden geleden stond ik aan een bushalte en mijn oog viel op een rood vel papier A4 (achter plastic) met de melding dat aan betrokken halte geen bus kwam wegens langdurige werken daar en daar. Vond ik vreemd want ik was bijna zeker dat ik de vorige dag bussen had zien stoppen. Tot mijn oog viel op een datum: 2004! Gelukkig zijn onlangs die buskotjes verwijderd om ze door nieuwe te vervangen. |
Citaat:
Pfffffffffffffff................ Zo kan ik altijd van iedereen slecht zeggen :roll: |
Citaat:
|
Citaat:
Ik spreek niet uit ervaring want ik neem nooit de bus, maar ik weet van mijn ex schoolgaande kinderen. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik bevestig en hou vol en volhard dat het dus de Ma. is, die het O.V. flexibel moet organiseren, zodat de flexibele werkers zich flexibel en openbaar kunnen verplaatsten naar hun flexibel werk. Niet alleen de flexibele werkers hebben dat recht trouwens en die behoefte. Elke autohater, elke ecologist en en elke beperkte-budget-overlever heeft diezelfde behoefte. Ik kan bv 's avonds niet naar stad omdat het O.V 's avonds niet flexibel is. Dat is nu al heel mijn leven zo. Ik ben het zo beu dat ik overweeg euthanasie aan te vragen. Maar je zal zien, dat de overheid daar evenmin flexibel in is... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be