Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   De Lijn Faalt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=65654)

Vorenus 26 oktober 2006 19:14

De Lijn Faalt
 
Tegenwoordig is het in om het openbaar vervoer te nemen. Aangezien ik vorig jaar zonder auto ben gevallen leek het mij ideaal om men nummerplaat in te leveren voor een buzzy abonnement. Vooral omdat men job vlakbij ligt en ik in het stadskern woon en een auto overbodig was geworden.

Nu een paar weken geleden heb ik ontslag gekregen en op zich is dat geen probleem omdat ik mag volgende week elders beginnen (werk zoeken gaat snel en gemakkelijk) Om die paar weken ertussen op te vullen ben ik interim gaan werken. Spijtig genoeg komt hier het probleem met de Lijn naar boven. Deze is niet aangepast voor de arbeiders en bedienden die in ploegen werken.

Ikzelf woon in leuven, de industriezone ligt een 5 tal km verder in Haasrode en Heverlee.
Mensen die de vroege hebben kunnen de bus niet nemen. De bus rijd er pas na 6 uur.
Voor de late is het geen probleem, je moet enkel s'avonds wel een 40 tal minuten wachten eer je naar huis kan met de bus.
Voor de nacht is ook rampzalig. Deze stopt s'avonds niet meer in het industriepark. 's Morgens is het geen probleem mits eventjes wachten.

Mijn conclusie is dat de Lijn de behoeften van de werkmens niet vervullen en tevens niet aangepast is aan de huidige economie.

Wat baat het om de autogebruiker te bestraffen met maatregelen als er geen alternatief is.

Deze lijn kan ik ook doortrekken naar het weekend, mensen die willen feesten of familie bezoeken moeten dit met de auto doen. De lijn voorziet geen bussen na 24 uur (algemeen).

Ipv van te flitsen en alcoholcontroles zou een degelijk openbaar vervoer en vooral een degelijke de Lijn minder accidenten, doden, beter leefmilieu promoten.

Waarom is de politiek en blind?

Zoveel geld in openbaar vervoer en nog is het niet degelijk.

Zijn er ook mensen die de auto nemen vanwege een slecht openbaar vervoer?

another brick 26 oktober 2006 19:18

Ik maak nooit gebruik van het openbaar vervoer; men krijgt er allerlei kwalen van met soms dodelijke afloop.:-(

Bazilfunk 26 oktober 2006 19:37

Al eens gedacht om de werkgever de schuld te geven. Ik vraag me af in uw geval waarom is er geen buske van het bedrijf als ze mensen in een ploegensysteem wil laten werken?

Ik ben ook een groot voorstander van 24u op 7 openbaar vervoer, maar zoiets moet ook haalbaar zijn. Uzegt als reden "voor het werk" goed maar als dat de reden is zou iedere werknemer daar gebruik van kunnen maken. En zo zullen er veel bussen zijn die maar één man vervoeren. De kost daarvan is veel te hoog dus ... Of het moest enkel voor u zijn dat ze de bus moeten inzetten.

another brick 26 oktober 2006 19:42

Carpooling is natuurlijk ook een optie.

duveltje382 26 oktober 2006 19:54

Ik ben heel tevreden over de lijn,ik maak er dan ook altijd gebruik van. We zouden daar beter eens naar al de kwaliteiten zien dat de lijn wel bied Bravo,De lijn!!!!! Ik kan er mijn klok op gelijk zetten,zo puntueel rijden die gasten s'morgens

eno2 27 oktober 2006 11:10

Als je van de werkers flexibiliteit eist, moet je ook zorgen dat het openbaar vervoer even flexibel is.

Bierke 27 oktober 2006 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2112370)
Ik ben heel tevreden over de lijn,ik maak er dan ook altijd gebruik van. We zouden daar beter eens naar al de kwaliteiten zien dat de lijn wel bied Bravo,De lijn!!!!! Ik kan er mijn klok op gelijk zetten,zo puntueel rijden die gasten s'morgens

Kijk es voor 1 keer niet naar jezelf, er zijn mensen die serieus problemen hebben om van het openbaar vervoer gebruik te maken. En een klein beetje begrip daarvoor is nooit weg.

Veerle23 27 oktober 2006 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door eno2 (Bericht 2113616)
Als je van de werkers flexibiliteit eist, moet je ook zorgen dat het openbaar vervoer even flexibel is.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is niet de lijn die van de werknemers flexibiliteit eist, en dus is het ook niet de verantwoordelijkheid van de lijn om bijvoorbeeld bussen te voorzien 's nachts.

Ik ben het wel eens met het feit dat de overheid/werkgevers op een aantal manieren automobilisten 'bestraft' en busgebruikers 'beloont' vb door de busritten terug te betalen in de meeste gevallen volledig kostendekkend, terwijl de automobilist een kilometervergoeding krijgt die in vele gevallen nog niet de helft dekt.
Automobilisten afstraffen is 1 ding, maar dan moet men zorgen voor een alternatief. Als er geen alternatief is dan zijn al die maatregelen gewoon pesterij tegenover automobilisten.
Men kan mensen pas straffen op iets als zij weigeren om het aangeboden volwaardig alternatief te gebruiken.

Veerle23 27 oktober 2006 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2113649)
Kijk es voor 1 keer niet naar jezelf, er zijn mensen die serieus problemen hebben om van het openbaar vervoer gebruik te maken. En een klein beetje begrip daarvoor is nooit weg.

Als mijn meetje met de bus naar mij wil komen op zondag, dan is dat onmogelijk want van eksaarde naar sinaai is er geen verbinding.
Er passeren daar maar vier bussen per dag, om zeven uur, om elf uur, om twee uur en om vijf uur. Dus 's ochtends bus gemist is vette pech.
Er is daar wel een belbus, het is al iets maar helemaal ok is dat toch ook niet.
Mijn meetje wou naar hier komen voor de verjaardag van mijn zoon, zij belde voor een belbus, en kreeg de mededeling dat er eentje kon passeren om elf uur, en eentje om 4uur. Bij mijn weten eet je taart om 2uur of zo, en niet om kwart voor vijf (toen was ze er). Dus die belbus is gewoon een lachertje :roll:

Bobke 27 oktober 2006 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door another brick (Bericht 2112343)
Carpooling is natuurlijk ook een optie.

Of fietsen.
Vijf km lijkt mij een overbrugbare afstand.

Tavek 27 oktober 2006 11:36

inderdaad fietsen

Ik heb collegas die gemakkellijk 40-50 km per dag fietsen naar hun werk. Argument: dan sparen we ook weer uit op de sportschool/fitness !

duveltje382 27 oktober 2006 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bierke (Bericht 2113649)
Kijk es voor 1 keer niet naar jezelf, er zijn mensen die serieus problemen hebben om van het openbaar vervoer gebruik te maken. En een klein beetje begrip daarvoor is nooit weg.

Leg die problemen dan eens uit want ik zie ze niet hoor.
Men kan altijd klagen en zagen,en meestal is het maar de bedoeling van mensen zoals u om dingen af te breken.
Wel nu als het goed is zeg ik het ook;-)

Vorenus 27 oktober 2006 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2113701)
Leg die problemen dan eens uit want ik zie ze niet hoor.
Men kan altijd klagen en zagen,en meestal is het maar de bedoeling van mensen zoals u om dingen af te breken.
Wel nu als het goed is zeg ik het ook;-)

Ik breek de lijn niet af, ik vraag alleen dat ze een beetje flexibel is.
Als je om 22 uur in haasrode Brabanthal wilt zijn lukt dit niet met de bus. Deze bussen (lijn 4, 5, 6) stoppen 's avonds enkel tot het kazerne (Heverlee) en wachten daar 40 minuten voor ze terug naar leuven vertrekken. In die 40 minuten zou het voor die bussen geen probleem zijn om heen en weer te rijden naar haasrode Brabanthal, aangezien dit in totaal nog geen 20 minuten zou zijn. Als ze dan nog een bus laten aankomen om 5 uur 30 en eentje laten vertrekken om 22 uur 15, dan kan iedere ploegarbeider daar optimaal gebruik maken van het openbaar vervoer. Nu is het zo dat waar ik nu tijdelijk werk, dat studenten zelfs de auto al nemen wegens geen bussen.

Als de lijn een alternatief wilt zijn voor de auto, dan moet het ook flexibel zijn voor ploegarbeiders en niet alleen voor dagjesmensen.

duveltje382 27 oktober 2006 16:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2114323)
Ik breek de lijn niet af, ik vraag alleen dat ze een beetje flexibel is.
Als je om 22 uur in haasrode Brabanthal wilt zijn lukt dit niet met de bus. Deze bussen (lijn 4, 5, 6) stoppen 's avonds enkel tot het kazerne (Heverlee) en wachten daar 40 minuten voor ze terug naar leuven vertrekken. In die 40 minuten zou het voor die bussen geen probleem zijn om heen en weer te rijden naar haasrode Brabanthal, aangezien dit in totaal nog geen 20 minuten zou zijn. Als ze dan nog een bus laten aankomen om 5 uur 30 en eentje laten vertrekken om 22 uur 15, dan kan iedere ploegarbeider daar optimaal gebruik maken van het openbaar vervoer. Nu is het zo dat waar ik nu tijdelijk werk, dat studenten zelfs de auto al nemen wegens geen bussen.

Als de lijn een alternatief wilt zijn voor de auto, dan moet het ook flexibel zijn voor ploegarbeiders en niet alleen voor dagjesmensen.

Ik had het dan ook over de Antwerpse situatie die wat mij betreft erg goed is,een tram om de 7 min naar het stad vanuit de distrikten tijdens de spits
Natuurlijk kan de lijn geen 6 miljoen mensen in Vlaanderen bedienen op hun wenken,dat zal nooit lukken,soms heb je een auto nodig

cor 27 oktober 2006 16:34

Soms heb ik mijn bedenkingen bij het personeel dat bij De Lijn werkt en de organisatie (beiden de schuld van het management dus).

Enkele weken geleden stond mijn vrouw aan een voorlopige bushalte te wachten, tot een bewoner haar verwittigde dat die halte terug verplaatst was, maar dat men de borden was vergeten te verwijderen. Op haar werk aangekomen belde ze naar De Lijn om dit aan te geven en haar beklag te doen. Reactie van de vrouw aan de andere kant: “Madam, da kan niet”. Na aandringen ging ze nakijken en kwam terug met verontschuldiging. Het zou direct doorgegeven worden. Na drie dagen stond het bord er nog.

In Antwerpen op de Rooseveltplaats vroeg mijn dochter aan een Lijn-personeelslid naar bus 22. “Juffrake, wij hebbe nen 21 en nen 23, maar genen 22”. Na vraag aan een ander persoon heeft ze achter de hoek bus 22 genomen.

Op weg naar Boom stopte de chauffeur op zeker ogenblik, draaide zich om en verontschuldigde zich omdat hij verkeerd was gereden. Hij vroeg aan de passagiers naar waar hij moest. Het was volgens hem zijn eerste dag op die lijn.

Mijn vrouw is enkele weken geleden twee dagen achtereen te laat op haar werk gekomen. Reden: de bus kwam gewoon niet opdagen, volgende bus een half uur later. Volgens de chauffeur was de andere chauffeur ziek. Elimineert men dan gewoon een rit??

Een tweetal maanden geleden stond ik aan een bushalte en mijn oog viel op een rood vel papier A4 (achter plastic) met de melding dat aan betrokken halte geen bus kwam wegens langdurige werken daar en daar. Vond ik vreemd want ik was bijna zeker dat ik de vorige dag bussen had zien stoppen. Tot mijn oog viel op een datum: 2004!
Gelukkig zijn onlangs die buskotjes verwijderd om ze door nieuwe te vervangen.

duveltje382 27 oktober 2006 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cor (Bericht 2114410)
Soms heb ik mijn bedenkingen bij het personeel dat bij De Lijn werkt en de organisatie (beiden de schuld van het management dus).

Enkele weken geleden stond mijn vrouw aan een voorlopige bushalte te wachten, tot een bewoner haar verwittigde dat die halte terug verplaatst was, maar dat men de borden was vergeten te verwijderen. Op haar werk aangekomen belde ze naar De Lijn om dit aan te geven en haar beklag te doen. Reactie van de vrouw aan de andere kant: “Madam, da kan niet”. Na aandringen ging ze nakijken en kwam terug met verontschuldiging. Het zou direct doorgegeven worden. Na drie dagen stond het bord er nog.

In Antwerpen op de Rooseveltplaats vroeg mijn dochter aan een Lijn-personeelslid naar bus 22. “Juffrake, wij hebbe nen 21 en nen 23, maar genen 22”. Na vraag aan een ander persoon heeft ze achter de hoek bus 22 genomen.

Op weg naar Boom stopte de chauffeur op zeker ogenblik, draaide zich om en verontschuldigde zich omdat hij verkeerd was gereden. Hij vroeg aan de passagiers naar waar hij moest. Het was volgens hem zijn eerste dag op die lijn.

Mijn vrouw is enkele weken geleden twee dagen achtereen te laat op haar werk gekomen. Reden: de bus kwam gewoon niet opdagen, volgende bus een half uur later. Volgens de chauffeur was de andere chauffeur ziek. Elimineert men dan gewoon een rit??

Een tweetal maanden geleden stond ik aan een bushalte en mijn oog viel op een rood vel papier A4 (achter plastic) met de melding dat aan betrokken halte geen bus kwam wegens langdurige werken daar en daar. Vond ik vreemd want ik was bijna zeker dat ik de vorige dag bussen had zien stoppen. Tot mijn oog viel op een datum: 2004!
Gelukkig zijn onlangs die buskotjes verwijderd om ze door nieuwe te vervangen.

Dit klinkt al echt VB achtig ,alleenstaande gevallen oprakkelen uit zijn voegen
Pfffffffffffffff................
Zo kan ik altijd van iedereen slecht zeggen :roll:

alberto 27 oktober 2006 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger (Bericht 2114323)
Als de lijn een alternatief wilt zijn voor de auto, dan moet het ook flexibel zijn voor ploegarbeiders en niet alleen voor dagjesmensen.

In feite zou dat zo moeten zijn, maar de realiteit is anders, ik doe al meer dan 25 jaar ploegenarbeid, ik heb steeds mijn auto of fiets nodig gehad, ik maak mij daar al lang niet meer druk over, zelfs de stopplaats van de bus is voor mij nog niet eens geschikt mocht ik ze al kunnen gebruiken, ik zou nog bijna 1,5 km te voet moeten gaan voor ik op mijn werk ben. Geef mij maar mijn auto, mijn vrijheid.

alberto 27 oktober 2006 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 (Bericht 2114389)
Ik had het dan ook over de Antwerpse situatie die wat mij betreft erg goed is,een tram om de 7 min naar het stad vanuit de distrikten tijdens de spits

In de stad is de bus en tram een ideaal vervoer, daar heb je gelijk in, maar op het platte land worden de bussenlijnen vooral toegespitst op het schoolgaand verkeer, wanneer er vakantie is rijden er heel wat minder en op andere uren.
Ik spreek niet uit ervaring want ik neem nooit de bus, maar ik weet van mijn ex schoolgaande kinderen.

duveltje382 27 oktober 2006 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alberto (Bericht 2114574)
In de stad is de bus en tram een ideaal vervoer, daar heb je gelijk in, maar op het platte land worden de bussenlijnen vooral toegespitst op het schoolgaand verkeer, wanneer er vakantie is rijden er heel wat minder en op andere uren.
Ik spreek niet uit ervaring want ik neem nooit de bus, maar ik weet van mijn ex schoolgaande kinderen.

Maar iedereen op het platte land bedienen kan niet hoor,de lijn is geen taxi hé

eno2 28 oktober 2006 09:43

Citaat:

Veerle
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het is niet de lijn die van de werknemers flexibiliteit eist, en dus is het ook niet de verantwoordelijkheid van de lijn om bijvoorbeeld bussen te voorzien 's nachts.
Het is de Ma. die van werkers flexibiliteit eist en het is de Ma. die het openbaar vervoer organiseert.
Ik bevestig en hou vol en volhard dat het dus de Ma. is, die het O.V. flexibel moet organiseren, zodat de flexibele werkers zich flexibel en openbaar kunnen verplaatsten naar hun flexibel werk.
Niet alleen de flexibele werkers hebben dat recht trouwens en die behoefte.
Elke autohater, elke ecologist en en elke beperkte-budget-overlever heeft diezelfde behoefte.
Ik kan bv 's avonds niet naar stad omdat het O.V 's avonds niet flexibel is.
Dat is nu al heel mijn leven zo.
Ik ben het zo beu dat ik overweeg euthanasie aan te vragen.
Maar je zal zien, dat de overheid daar evenmin flexibel in is...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be