Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Euro of toch maar Belgische frank? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=65796)

another brick 27 oktober 2006 21:01

Euro of toch maar Belgische frank?

De euro als munteenheid is door vrijwel iedereen aanvaard.
Toch constateer ik dat grotere bedragen bij het merendeel van de bevolking toch nog omgerekend worden naar de oude munteenheid.
Wat is jullie opinie hierover?

Jaani_Dushman 27 oktober 2006 21:04

Belgische frank.

Niet omwille van de omrekening. Ik denk al volledig in euro's en moet quasi nooit meer omrekenen (tenzij bij ongebruikelijke bedragen).
Hte probleem met de euro is, dat de nationale staat geen controle meer heeft over het monaitair beleid. We zijn volledig afhankelijk van een stel technocraten in Frankurt.

another brick 27 oktober 2006 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 2115075)
Belgische frank.

Niet omwille van de omrekening. Ik denk al volledig in euro's en moet quasi nooit meer omrekenen (tenzij bij ongebruikelijke bedragen).
Hte probleem met de euro is, dat de nationale staat geen controle meer heeft over het monaitair beleid. We zijn volledig afhankelijk van een stel technocraten in Frankurt.

Dat stoort mij dus ook!
Voor mijn part mag de Belgische frank morgen terug ingevoerd worden.

Zwartengeel 27 oktober 2006 22:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door another brick (Bericht 2115111)
Dat stoort mij dus ook!
Voor mijn part mag de Belgische frank morgen terug ingevoerd worden.

Van mij mag het anders ook de Vlaamse gulden of iets in die aard zijn...:-P

another brick 27 oktober 2006 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 2115224)
Van mij mag het anders ook de Vlaamse gulden of iets in die aard zijn...:-P

Zou mij ook niet storen, persoonlijk vind ik de euro een maat voor niets.
Zelfs in Frankrijk kon ik vroeger ook met onze franken boodschappen doen dus in die zin was de intrede van de euro nutteloos.

Fozzie 28 oktober 2006 02:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door another brick (Bericht 2115345)
Zou mij ook niet storen, persoonlijk vind ik de euro een maat voor niets.
Zelfs in Frankrijk kon ik vroeger ook met onze franken boodschappen doen dus in die zin was de intrede van de euro nutteloos.

Ik ben nu gewend aan de Euro (en tis zo gemakkelijk op reis), opnieuw veranderen (en dus weer alles moeten om rekenen naar Belgische of Vlaamse Frank) zie ik niet zitten zulle, vooral niet met een schommelende koers... Houden die euro, om de 4 jaar een nieuwe munteenheid met de bijhorende prijsstijgingen en steeds veranderende waarden is enkel goed om de gewone man in de straat zot te krijgen...

Bovenbuur 28 oktober 2006 10:03

Ja, we hebben ze al hè? De enige echte reden die ik zie om de munt te veranderen zou een breuk met Europa zijn, maar die zie ik er nog niet zo één twee drie aankomen.

Jozef Ostyn 28 oktober 2006 10:07

Euro is toch handig. Hoef nu geen vreemde munten meer te wisselen als we even naar andere Euro-landen reizen.

Jaani_Dushman 28 oktober 2006 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 2115880)
Euro is toch handig. Hoef nu geen vreemde munten meer te wisselen als we even naar andere Euro-landen reizen.

Dat had toch zo zijn charme's. :-(

Pelgrim 28 oktober 2006 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn (Bericht 2115880)

met dat argument komt men altijd aanzetten.

Maar zeg eens eerlijk, hoe vaak gaat u in een buitenlandse winkel, hoe vaak in een binnenlandse? Het aantal mensen dat frequent naar het buitenland gaat is al bij al vrij klein.

Daartegenover staat wel dat we geen enkele controle meer hebben op het monetair beleid. En dat heeft effectief een impact op uw bezoekjes aan onze binnenlandse winkels.

Kaffer 28 oktober 2006 23:33

Ik ben het beu om op café te horen : met de euro is alles duurder geworden .
Geef mij toch maar de frank .
Maar dan hoor je : ik heb geen rotte frank .

zucht .

Afschaffen , allebei !

Fozzie 29 oktober 2006 02:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2117589)
met dat argument komt men altijd aanzetten.

Maar zeg eens eerlijk, hoe vaak gaat u in een buitenlandse winkel, hoe vaak in een binnenlandse? Het aantal mensen dat frequent naar het buitenland gaat is al bij al vrij klein.

Daartegenover staat wel dat we geen enkele controle meer hebben op het monetair beleid. En dat heeft effectief een impact op uw bezoekjes aan onze binnenlandse winkels.

Als je vlak op een EU-binnengrens woont ga je toch vrij regelmatig eens in het buurland boodschappen doen. Vroeger kon je in de Franse grensstreek wel met Belgische bankbiljetten betalen, maar niet met Belgische munten en je kreeg ook Franse munten terug (en vice versa). Zowel klant als winkelier moest had dus last van de verschillende munteenheden (winkelier moest de geldbiljetten in wisselen in de bank voor geld in de eigen valuta, maar tegen dan kon het al gedaald zijn in waarde, en de klant kreeg kleingeld terug waarmee hij in zijn eigen land niets mee kon doen). Je hebt gelijk dat er weinig individuele consumenten vaak in het buitenland kopen, maar bedrijven kopen wel veel in het buitenland. Als een Belgische handelaar via een Franse groothandel een Spaans product koopt is het wel handig om met 1 munt te werken, ipv met 3 verschillende munten met verschillende waarden die dan nog eens kunnen schommelen.

Invloed op het monetair beleid? Toen we nog met franken betaalden had de gewone bevolking even weinig invloed op het monetair beleid als nu en de frank was dan nog eens onderhevig aan de schommelingen ten opzichte van de buitenlandse munten.

Nog een argument is dat mensen niet graag veranderen en dat bij elke verandering van munteenheid de prijs naar boven wordt afgerond. De mensen zijn nu gewend aan de euro en hebben al een prijsstijging moeten slikken. De Belgische frank terug in voeren zal weer extra verwarring met zich mee brengen + weeral prijsstijgingen (om dan een munt te hebben die minder stabiel is dan de euro en waarmee je over de grens niets kan uit voeren). Je kan toch niet elk jaar een andere munteenheid in voeren?

Fozzie 29 oktober 2006 02:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer (Bericht 2117594)
Ik ben het beu om op café te horen : met de euro is alles duurder geworden .
Geef mij toch maar de frank .
Maar dan hoor je : ik heb geen rotte frank .

zucht .

Afschaffen , allebei !

Leve de ruilhandel! Hoeveel pintjes kan ik drinken voor een kilo aardappelen? ;-)

Kaffer 29 oktober 2006 02:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie (Bericht 2117779)

Leve de ruilhandel! Hoeveel pintjes kan ik drinken voor een kilo aardappelen? ;-)

Een bak bier !

Bovenbuur 29 oktober 2006 08:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kaffer
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Fozzie

Leve de ruilhandel! Hoeveel pintjes kan ik drinken voor een kilo aardappelen? :wink:

Een bak bier !

En probeer dat maar eens te combineren met een kennis- en diensteneconomie.

Ik ben taxichauffeur. Hoeveel mensen willen er mee en hoeveel pils geven jullie mij daarvoor?

Max van Dietschland 29 oktober 2006 10:34

Graag invoering van een Dietsche rijksmark ! :-)

van Maerlant 29 oktober 2006 10:41

Liever Euro dan Frank. Met de invoering van de Euro is er een belgisch symbool teloorgegaan. Zoiets kunnen we alleen maar toejuichen.

lomeanor 29 oktober 2006 11:24

Ik heb ook liever de euro omwille van dezelfde redenen als VM.

De frank was iets dat we gemeen hadden met de Walen, een symbool van belzieke eenheid. Hoewel ook ik meestal nog in franken nadenk, ben ik blij dat we met de euro verlost zijn van dit stuk belzieke symboliek.

Pelgrim 29 oktober 2006 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant (Bericht 2118096)
Liever Euro dan Frank. Met de invoering van de Euro is er een belgisch symbool teloorgegaan. Zoiets kunnen we alleen maar toejuichen.

met als gevolg dat er nog minder Vlaanderen is nu. Ik snap die hele 'belgië verdampt in europa' rethoriek niet, hoe meer europa, hoe minder vlaanderen. Wij ruilen het vagevuur in voor de hel.

van Maerlant 29 oktober 2006 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim (Bericht 2118243)
met als gevolg dat er nog minder Vlaanderen is nu. Ik snap die hele 'belgië verdampt in europa' rethoriek niet, hoe meer europa, hoe minder vlaanderen. Wij ruilen het vagevuur in voor de hel.

Euh, nee :?
Wanneer Europa meer bevoegdheden krijgt, en Vlaanderen eveneens, wordt belgique zowel langs boven als langs onder uitgekleedt. U bent volgens mij enkel om ideologische redenen, en niet om objectieve, tegen Europa.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be