Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Onbetaalde boete wordt ingehouden van loon (https://forum.politics.be/showthread.php?t=65920)

Gun 29 oktober 2006 01:31

Onbetaalde boete wordt ingehouden van loon

Persoonlijk ben ik tegenstander van deze wet aangezien het het recht om in beroep te gaan ondermijnt.

Citaat:

Wie zijn verkeersboete of een andere boete niet betaalt, riskeert een loonbeslag ter waarde van de boete. Dat heeft de ministerraad beslist en staat in De Tijd.

De maatregel geldt voor geldboetes, kosten, bijdragen en verbeurdverklaarde sommen. Het wetsontwerp wordt binnenkort ingediend in het parlement.

De regering wil zo het misgelopen geld van onbetaalde boetes toch binnenhalen. Vorig jaar stonden voor 80 miljoen euro boetes uit, vooral verkeersboetes.
Volgens de nieuwe wet kan de fiscus beslag leggen op het loon van de veroordeelde als die niet betaalt binnen de opgelegde termijn.
Een andere mogelijkheid is dat de fiscus een deel van de personenbelasting inhoudt. Die moet ook niet meer wachten totdat de veroordeelde beroep aantekent.
Loonbeslag bestaat al in burgerrechtszaken, bijvoorbeeld wanneer een huurder de huur niet betaalt of wanneer het onderhoudsgeld voor kinderen achterblijft.
Nu wordt dat ook mogelijk voor boetes die een politierechter of een correctionele rechter uitschrijft.
DETAILS

Jazeker 29 oktober 2006 02:23

Komaan... stem VLD en SP.a... het is een nieuwe inkomstenbron voor hen.

Heftruck 29 oktober 2006 03:27

Hoe lang gaat dat hier verdomme nog duren eer de mensen wakker worden en de politiek aan de kant schuiven? :evil:

Erw 29 oktober 2006 09:41

Geldt dat ook voor een werkloosheidsuitkering?

andev 29 oktober 2006 10:47

Ik maak me toch ergens ook de bedenking dat er mensen zijn die hun boetes niet betalen en vrijuit gaan omdat "het gerecht" wel andere katjes te geselen heeft. Meestal zijn dat dan nog mensen die menen, omdat ze ergens een invloedrijke persoon kennen, dat de wetten en reglementen niet voor hen gemaakt zijn. Helemaal unfair tegenover diegenen die korrekt toegeven dat ze in fout waren, en gewoon wel hun plicht vervullen en betalen.
Uiteraard kan er iets mis lopen en is men om bepaalde redenen en terecht niet akkoord. Maar eerst betalen en dan protesteren moet ook kunnen en zo zal men alvast een aantal "profiteurs" wat meer achter hun vodden zitten.
Met het korrekt betalen van de belastingen is het ook een beetje van datte... Mooie sport om te foefelen, maar we mogen niet vergeten dat het dan de mensen zijn die niet de kans hebben om te foefelen die het verschil mogen bijpassen...

van Maerlant 29 oktober 2006 12:08

Ik ben sowieso tegen deze wet, net als ik tegen elke belasting op inkomen ben. Van de lonen moeten ze afblijven! :evil:

Gun 29 oktober 2006 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 2118122)
Ik maak me toch ergens ook de bedenking dat er mensen zijn die hun boetes niet betalen en vrijuit gaan omdat "het gerecht" wel andere katjes te geselen heeft. Meestal zijn dat dan nog mensen die menen, omdat ze ergens een invloedrijke persoon kennen, dat de wetten en reglementen niet voor hen gemaakt zijn. Helemaal unfair tegenover diegenen die korrekt toegeven dat ze in fout waren, en gewoon wel hun plicht vervullen en betalen.
Uiteraard kan er iets mis lopen en is men om bepaalde redenen en terecht niet akkoord. Maar eerst betalen en dan protesteren moet ook kunnen en zo zal men alvast een aantal "profiteurs" wat meer achter hun vodden zitten.
Met het korrekt betalen van de belastingen is het ook een beetje van datte... Mooie sport om te foefelen, maar we mogen niet vergeten dat het dan de mensen zijn die niet de kans hebben om te foefelen die het verschil mogen bijpassen...

Het gaat hem niet om profiteren of niet profiteren ... ik ben persoonlijk al menigmaal bekeurd voor zaken waar ik niet voor verantwoordelijk was:
- parkeerovertreding terwijl ik zelf achter het stuur van mijn wagen zat (stilstaan <> parkeren)
- wagen weggesleept omwille van tijdelijk parkeerverbod waar de verkeersborden pas 8 uur voor het wegslepen werden geplaatst
- ...

... tot vandaag heb ik de modelijkheid én het recht om in beroep te gaan wat in alle gevallen tot nu toe is bevestigd.

Met dit wetsvoorstel vervalt een RECHT

En wat me nog het meeste stoort ... we slikken het allemaal zonder boe of bah.

De schoofzak 29 oktober 2006 21:48

En hoe gaan ze "het loon" van een zelfstandige aanpakken?

Gun 30 oktober 2006 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 2119757)
En hoe gaan ze "het loon" van een zelfstandige aanpakken?

Een zelfstandige heeft geen loon, de meesten die ik ken klagen toch dat ze niets verdienen;-)

koewachtenaar 30 oktober 2006 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun (Bericht 2117728)
Persoonlijk ben ik tegenstander van deze wet aangezien het het recht om in beroep te gaan ondermijnt.

DETAILS

Dit zal weer zwaar worden voor de minder begoede mens die zo al moeilijk kan rondkomen.

lombas 30 oktober 2006 09:06

Het zal duren tot een vader van tien kleine totters voor de deuren van het Ministerie van Justitie of wat dan ook staat te bonken.

Bhairav 30 oktober 2006 10:24

Ik ben tegen boetes.

Tavek 30 oktober 2006 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2120536)
Het zal duren tot een vader van tien kleine totters voor de deuren van het Ministerie van Justitie of wat dan ook staat te bonken.

Moest hij maar geen boete oplopen ?

Gun 30 oktober 2006 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2120790)

Men heeft wel het recht om in beroep te gaan en dit recht vervalt door deze maatregel.

StevenNr1 30 oktober 2006 12:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lombas (Bericht 2120536)

En u denkt dat de minister dan even van gedacht gaat veranderen :?

Chipie 30 oktober 2006 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 2117792)
Hoe lang gaat dat hier verdomme nog duren eer de mensen wakker worden en de politiek aan de kant schuiven? :evil:

U bent voorwaar een liefhebben van pekelharing... ;-)

lombas 30 oktober 2006 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 (Bericht 2120901)
En u denkt dat de minister dan even van gedacht gaat veranderen :?

De minister niet, het Europese Hof voor de Mensenrechten misschien wel.

lombas 30 oktober 2006 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 2120790)

Je moet een boete betalen, maar die kan niet afgehouden worden van je loon. Er is een verschil tussen een pressief beleid (iemand tegen bv. meerkost dwingen te betalen) en een repressief beleid (zelf in het leven van de persoon (=schending van de negatieve vrijheid) gaan tasten).

another brick 30 oktober 2006 17:01

Ik ben er ook tegen: zoals gezegd vervalt hiermee het recht om in beroep te gaan.

postbus24 31 oktober 2006 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 2117961)
Geldt dat ook voor een werkloosheidsuitkering?

vraag ik mij ook af ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be