evilbu |
29 oktober 2006 18:57 |
Het is geen oninteressante vraag.
Weet iemand eigenlijk welk statuut de Zuidelijke Nederlanden in de periode van Napoleon hadden, ik weet
dat de Noordelijke Nederlanden tot 1806 een Bataafse Republiek waren, dan tot 1810 het koninkrijk Holland onder diens broer, en dan tot 1813 werkelijk deel van het keizerrijk.8O
Citaat:
Hij leerde zelfs Nederlands, al zou hij dat op eerder Saskencoburgiaanse wijze gedaan hebben en zich zelfs "Konijn van Olland" genoemd hebben ipv koning.
|
Dat "konijn";-) wel toen ie pas aankwam, het kan nadien nog verbeterd zijn he.
Citaat:
Ook Willem I was een Franstalige (net als Willem II overigens). Maar ook hij was vorst van een Nederlandse staat en geen Belgische staat, dus hij voerde een Nederlandse taalpolitiek.
|
Maar dat argument vind ik dan weer vreemd. De oprichters van de Belgische staat waren Franstalig (en premiers als Charles Rogier ook). Hun staat was ook voornamelijk Nederlandstalig (het was de meerderheidstaal). Wat ging er hier dan mis? (Weet u trouwens echt ZEKER dat Willem I een Franstalige was?)
Wat ik wel weet is dat veel van de Belgische leden van het parlement in 1815-1830 enkel Frans spraken, en dat toen de meeste parlementsleden dit wel ook verstonden.
|